DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TEORIES DE LA INFORMACIÓ I Codi 12111013
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
Adreça electrònica yolanda.tortajada@urv.cat
juanluis.gonzalo@urv.cat
Professors/es
TORTAJADA GIMENEZ, YOLANDA
GONZALO IGLESIA, JUAN LUÍS
Web http://http://moodle.urv.net/moodle/
Descripció general i informació rellevant Es presenten conjuntament els programes de Teories de la Informació de segon curs i de complements de formació. Pareu atenció al que és específic de cadascun d'aquests cursos.

Competències
Codi  
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Teories de la informació I/Complements de formació - Descobrir la globalitat del concepte de comunicació. - Conèixer els autors, escoles i corrents més rellevants per al desenvolupament teòric en l'àmbit de la comunicació. B3
C3
- Assolir elements teòrics per a la pràctica professional. A13
- Comprendre les interrelacions entre agents socials i reflexionar sobre les implicacions i el paper actual dels mitjans i els aspectes ètics de la nostra pràctica. - Qüestionar els prejudicis propis. B3
B6
C3

Continguts
Tema Subtema
PROGRAMA DE SEGON CURS

Aquesta assignatura forma part del pla d'estudis que s'extingeix. L'assignatura de GRAU de TEORIES DE LA COMUNICACIÓ cobreix, en part, els continguts de Teories de la Informació I.
Els primers 15 dies del curs (que comença, enguany, el 6 de setembre) caldrà pactar amb la professora com es treballaran els continguts.


PROGRAMA DE COMPLEMENTS DE FORMACIÓ

tema 1- L'objecte d'estudi de la teoria de la comunicació
1.1 Principals conceptes i nivells d’anàlisi
1.2 Els models clàssics
1.3 Les característiques de la comunicació com objecte d’estudi
1.4 Realitat, mediació i mediatització
tema 2 - La comunicació en la societat de la informació 2.1 La Societat de la Informació: un nou escenari de mediatització
2.2 Aproximació crítica a la societat de la informació: economia, societat i cultura
tema 3- Perspectiva i vigència actual de les teories clàssiques de la comunicació 3.1 Els orígens de la societat de masses
3.2 La comunicació persuasiva i la teoria de la comunicació: Les primeres concepcions sobre els mitjans
3.3 Cultura i societat: Funcionalisme, Industria de la cultura i cultura popular.
3.4 Tecnologia i canvi social
tema 4- Tendències actuals de la recerca en comunicació: aplicacions pràctiques i anàlisi de casos 4.1. Conceptes bàsics de la recerca en comunicació
4.2. L’estudi dels efectes: violència i mitjans de comunicació
4.3. Mediacions culturals i creació d’identitat: estudi de casos pràctics
4.4. La comunicació de la ciència en les societats postmodernes: la comunicació de risc

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0.2 2.2
 
Sessió Magistral
38 3.8 41.8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
5 2.5 7.5
 
Atenció personalitzada
0 1 1
 
Proves pràctiques
0 60 60
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i activitats i exemples per a introduir cadascun dels temes de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura per part del professor/a.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pràctiques que es realitzaran individualment o en grups petits, a l'aula, per tal de clarificar i exemplificar els conceptes exposats.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Proves pràctiques
Descripció
SEGON CURS L'horari d'atenció personalitzada és els dimecres, d'11:30 a 12:30h., al despatx 3.27. Per organitzar millor l'espai d'atenció, cal demanar cita prèviament per correu-e (yolanda.tortajada@urv.cat), amb una antelació de 24h. COMPLEMENTS DE FORMACIÓ L'horari d'atenció personalitzada és els dijous de 13 a 14h., al despatx 3.21. Per organitzar millor l'espai d'atenció, cal demanar cita prèviament per correu (juanluis.gonzalo@urv.cat), amb una antelació de 24h.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pràctiques que es realitzaran individualment o en grups petits, a l'aula, per tal de clarificar i exemplificar els conceptes exposats. 10% de la nota
Proves pràctiques Activitats individuals, obligatòries, guiades pel professorat, que es lliuraran al llarg del quadrimestre. 90% de la nota
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ SEGON CURSAquesta assignatura forma part del pla d'estudis que s'extingeix. L'assignatura de GRAU de TEORIES DE LA COMUNICACIÓ cobreix, en part, els continguts de Teories de la Informació I.
Els primers 15 dies del curs (que comença, enguany, el 6 de setembre) caldrà pactar amb la professora com es treballaran els continguts.

AVALUACIÓ COMPLEMENTS DE FORMACIÓ

L'avaluació de l'assignatura es realitzarà a través de dos tipus d'activitats:

- Resolució de problemes a l'aula (10%): durant el desenvolupament de l'assigna el professor plantejarà diverses activitats a desenvolupar a l'aula a través de l'anàlisi de material bibliogràfic o audiovisual. Els alumnes hauran de participar en un número mínim d'activitats que s'establirà durant la primera sessió del curs per poder ser avaluats.

- Proves pràctiques (90%): els alumnes hauran de realitzar 3 treballs teòric/pràctics que es plantejaran al principi de les unitats temàtiques relacionades. Aquests treballs serviran per demostrar l'aprofitament dels continguts de l'assignatura i la seva aplicació a casos pràctics.


Fonts d'informació

Bàsica

SEGON CURS

Baudrillard, J. (2001), La guerra del Golfo no ha tenido lugar, Barcelona, Anagrama.

Bourdieu, P. (1997), Sobre la televisió, Barcelona, Edicions 62.

Castells, M., (1997-1998), La era de la información: economía, sociedad y cultura, 3 vols., Madrid, Alianza.

Eco, U. (1999), La estrategia de la ilusión, Barcelona, Lumen.

Giroux, H. (2003), Cine y entretenimiento, Barcelona, Paidós.

Habermas, J. (1987), Teoría de la acción comunicativa, 2 vols., Madrid, Taurus.

Luhmann, N. (2000), La realidad de los medios de masas, Barcelona, Anthropos.

Marcuse, H. (1993), El hombre unidimensional, Barcelona, Planeta-De Agostini.

Mattelart, A. (1998), La mundialización de la comunicación, Barcelona, Paidós.

McLuhan, M. (1996), Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano, Barcelona, Paidós.

Silverstone, R. (2004), ¿Por qué estudiar los medios?, Buenos Aires, Amorrortu.

Thompson, J.B. (1998), Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós.

Tuchman, G. (1983), La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad, Barcelona, Gustavo Gili.

COMPLEMENTS DE FORMACIÓ

Abril, Gonzalo (1997): Teoría General de la Información. Datos, relatos y ritos. Madrid: Cátedra.

Busquests, J. (coord.) (2006): La recerca en comunicació. Què hem de saber? Quins passos hem de seguir? Barcelona: Editorial UOC.

Castells, M., (1997-1998): La era de la información: economía, sociedad y cultura, 3 vols., Madrid, Alianza.

Farré, Jordi (2005) Invitació a la teoria de la comunicació. Valls: Cossetània.

Giroux, H. (2003), Cine y entretenimiento, Barcelona, Paidós.

Hall, S. (1980): Culture, Media and Lenguage, London, Hutchinson, 1980.

Lévy, P. (2007): Cibercultura: La cultura de la sociedad digital, Barcelona: Anthropos Ed.

Marcuse, H. (1993): El hombre Unidimensional, Barcelona: Planeta de Agostini.

Mattelart, A. (1998): La mundialización de la comunicación, Barcelona: Paidós.

McLuhan, M. (1996): Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano, Barcelona: Paidós.

Moragas, Miquel de (ed.) (1985): Sociología de la comunicación de masas. 4 vols. Barcelona: Gustavo Gili.

Ramonet, I. (ed) (2002): La post-televisión: multimedia, internet y globalización económica, Barcelona: Icaria.

Rodrigo, Miquel (2001): Teorías de la comunicación. Ámbitos, métodos y perspectivas. Barcelona: Universitat Jaume I.

Sanmartín, J.; Grisolía, J. y Grisolía, S. (2005): Violencia, televisión y cine, Barcelona: Ariel Ed.

Saperas, Enric (1998): Manual básico de teoría de la comunicación. Barcelona: Ediciones CIMS.

Sierra, Francisco (1999): Elementos de Teoría de la Información, Sevilla: Editorial MAD.

Silverstone, R. (2004): ¿Por qué estudiar los medios?, Buenos Aires: Amorrortu.

Wolton, D. (2006): Salvemos la comunicación, Barcelona, Ed. Gedisa.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent