DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA DE L'AUDIOVISUAL Codi 12111205
Ensenyament
Publicitat i Relacions Públiques (2001)
Cicle 1r i 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MONTAGUT CALVO, MARTA
Adreça electrònica marta.montagut@urv.cat
Professors/es
MONTAGUT CALVO, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Coneixement de les tècniques de gestió de les empreses de comunicació, amb especial atenció per les publicitàries i de relacions públiques, així com de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació corporativa i publicitària a les empreses públiques i privades: aspectes jurídics, fiscals i de relacions laborals; finançament i comptabilitat.
A4 Coneixement de la situació actual i l’evolució dels aspectes industrials, socials i estètics que incideixen en les transformacions dels elements, les formes i els processos de la comunicació publicitària
A8 Coneixement dels mètodes del pensament creador i la seva aplicació al procés de comunicació publicitària: escoles, mètodes i tècniques.
A9 Coneixement dels processos d’elaboració dels missatges publicitaris: mètodes, tècniques creatives i sistemes d’anàlisi de les campanyes
A10 Coneixement dels elements, les formes i els processos dels llenguatges publicitaris i d’altres formes de comunicació, utilitzant amb aquesta finalitat les llengües oficials de la Comunitat Autònoma i les estrangeres, especialment l’anglesa
A16 Capacitat i habilitat per a l’exercici liberal de la professió
A22 Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia)
B1 Aprendre a aprendre
B2 Resoldre problemes de forma efectiva
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa
B5 Treballar de forma col·laborativa
B11 Motivació per la qualitat
B15 Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Que els alumnes entenguin l'evolució de les indústries discogràfica, cinematogràfica, radiofònica i televisiva-vídeogràfica de forma conjunta i profundament interconnectada. A1
A4
B2
B3
B4
B11
C3
Que els alumnes comprenguin les raons dels canvis que les formes audiovisuals han sofert durant els seus més de 100 anys d'història. A1
B1
B2
B3
C3
Que els alumnes sàpiguin contextualitzar qualsevol producte audiovisual, tan cronològicament com culturalment. A9
A10
B3
C3
C5
Que els alumnes comprenguin l'audiovisual, i especialment el cinema, como un agent socialitzador i creador de cultura més enllà de la creació individual. A1
A9
A10
B4
B5
C3
C5
Que els alumnes aprenguin a analizar i valorar els productes audiovisuals de forma coherent, coneixent estètiques i creadors propis de cada època històrica. A8
A16
A22
B1
B3
B11
B15
C3

Continguts
Tema Subtema
I-Origens i Naixement del Cinema 1.- Responsables de l'invent
2.- A Europa: Els germans Lumière
3.- I a l'altra banda de l'Atlàntic: Thomas A. Edison
4.- Els primers efectes especials: Méliès
5.- L'Escola de Brighton
6.- Primera indústria del cinema: Gaumont y Pathé
7.- Les Films d'Art
8.-El primer Western
8.- Mode de Representació Primitiu
II-Institucionalització estètico-industrial 1.- Griffit i el naixement del Mode de Representació Institucional
2.- I es crea Hollywood: La figura de Zuckor
3.- L'Star System
4.- El cinema còmic i altres gèneres
5.- Situació del Cinema a Europa
III- El Cinema com a art 1.- Escola Impressionista
2.- Expressionisme alemany: llum (Murnau) i arquitectura (Lang)
3.- Cinema soviètic o el poder poètic del muntatge: Kulechov, Vertov i Eisenstein.
4.- El naturalisme poètic de E.Von Stroheim i Carl Th. Dreyer
5.- Cinema d'Avantguarda
IV-El gran Hollywood: el sistema d'Estudis
1.- El cinema sonor: el gran canvi
1.- Els grans gèneres
3.- La caça de bruixes
4- Grans directors del classicisme
5.- Altres cinematografies
V-II Guerra Mundial i postguerra 1.-Cinemes feixistes
1.1 Cinema franquista
2.-Neorrealisme italià
3.- Hollywood i la guerra freda
4.- Altres cinematografies: Japó, França i Gran Bretanya
VI- Aires de canvi en el llenguatge cinematogràfic 1.- La Nouvelle Vague
2.- El Free Cinema
3.- New American Cinema
4.- El Nou Cinema Alemany
5.- Nou Cinema Espanyol i Escola de Barcelona
6.- Cinemes escandinaus
7.- Aparició de la televisió i adaptació de llenguatges audiovisuals
8.- El dualisme de Hollywood: cinema-entreteniment // cinema-independent
VII- Cinema contemporani i altres formes d'expressió audiovisual 1.- Cinema Digital
2.- Noves cinematografies: Irán i àsia
3.- El Dogma 95
4.- El cinema documental
5.- Noves plataformes, altres llenguatges...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
26 52 78
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
28 0 28
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del curs, explicació del programa de l'assignatura, distribució de les activitats durant el curs...
Sessió Magistral A través dels materials audiovisuals facilitats pel professor a l'aula o a través del Moodle es treballa l'evolució dels mitjans audiovisuals. Les classes magistrals estan plantejades per a crear una dinàmica interactiva entre professora i alumnes a través dels exemples audiovisuals que es projectaran a classe. També organitzarem alguna xerrada amb professionals o acadèmics de l'audiovisual a mesura que anem avançant amb el temari.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària A partir de fragments de films, programes de radio i telelivisió, música popular que es projecten/escolten a classe s'expliquen els diversos aspectes del desenvolupament històric dels mitjans audiovisuals.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Descripció
Es faran tutories de seguiment del treball de curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Probes parcials durant el curs (3 o 4) en funció dels temes i les projeccions portades a terme a classe i de la bibliografia tan obligatòria com complementària. Pot ser un examen de preguntes curtes o bé de desenvolupament. 1-10
Sessió Magistral Probes parcials durant el curs (3 o 4) en funció dels temes i les projeccions portades a terme a classe i de la bibliografia tan obligatòria com complementària. Pot ser un examen de preguntes curtes o bé de desenvolupament. Alguna d'aquestes probes es pot basar en les xerrades planificades a classe durant el curs. 1-10
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Probes parcials durant el curs (3 o 4) en funció dels temes i les projeccions portades a terme a classe i de la bibliografia tan obligatòria com complementària. Pot ser un examen de preguntes curtes o bé de desenvolupament. 1-10
Altres

Probes parcials durant el curs (3 o 4) en funció dels temes i les projeccions portades a terme a classe i de la bibliografia tan obligatòria com complementària. Pot ser un examen de preguntes curtes o bé de desenvolupament.

1-10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Benet, Vicente J, La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, Barcelona
Gubern, Romà, Historia del Cine, Lumen, Barcelona

La resta de la bibliografia es proporcionarà durant el curs en funció dels temes i de les aportacions més recents sobre cinema i mitjans audiovisuals en general. També es proporcionarà una webgrafia adequada a determinats temes del curs.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA I CRÍTICA DEL FILM/12111212

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL (RÀDIO I TV)/12111004

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL (RÀDIO I TV)/12111004
HISTÒRIA DE LA COMUNICACIÓ/12111014
TEORIA DE LA IMATGE/12112228
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent