Codi |
|
A1 |
Coneixement de les tècniques de gestió de les empreses de comunicació, amb especial atenció per les publicitàries i de relacions públiques, així com de la gestió de les àrees funcionals de la comunicació corporativa i publicitària a les empreses públiques i privades: aspectes jurídics, fiscals i de relacions laborals; finançament i comptabilitat. |
A4 |
Coneixement de la situació actual i l’evolució dels aspectes industrials, socials i estètics que incideixen en les transformacions dels elements, les formes i els processos de la comunicació publicitària |
A8 |
Coneixement dels mètodes del pensament creador i la seva aplicació al procés de comunicació publicitària: escoles, mètodes i tècniques. |
A9 |
Coneixement dels processos d’elaboració dels missatges publicitaris: mètodes, tècniques creatives i sistemes d’anàlisi de les campanyes |
A10 |
Coneixement dels elements, les formes i els processos dels llenguatges publicitaris i d’altres formes de comunicació, utilitzant amb aquesta finalitat les llengües oficials de la Comunitat Autònoma i les estrangeres, especialment l’anglesa |
A16 |
Capacitat i habilitat per a l’exercici liberal de la professió |
A22 |
Capacitat i habilitat per utilitzar les tecnologies i les tècniques comunicatives, en els diferents mitjans o sistemes mediàtics combinats i interactius (multimèdia) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B11 |
Motivació per la qualitat |
B15 |
Capacitat i habilitat per donar forma creativa al missatge |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Que els alumnes entenguin l'evolució de les indústries discogràfica, cinematogràfica, radiofònica i televisiva-vídeogràfica de forma conjunta i profundament interconnectada. |
A1 A4
|
B2 B3 B4 B11
|
C3
|
Que els alumnes comprenguin les raons dels canvis que les formes audiovisuals han sofert durant els seus més de 100 anys d'història. |
A1
|
B1 B2 B3
|
C3
|
Que els alumnes sàpiguin contextualitzar qualsevol producte audiovisual, tan cronològicament com culturalment. |
A9 A10
|
B3
|
C3 C5
|
Que els alumnes comprenguin l'audiovisual, i especialment el cinema, como un agent socialitzador i creador de cultura més enllà de la creació individual. |
A1 A9 A10
|
B4 B5
|
C3 C5
|
Que els alumnes aprenguin a analizar i valorar els productes audiovisuals de forma coherent, coneixent estètiques i creadors propis de cada època històrica. |
A8 A16 A22
|
B1 B3 B11 B15
|
C3
|
Tema |
Subtema |
I-Origens i Naixement del Cinema |
1.- Responsables de l'invent
2.- A Europa: Els germans Lumière
3.- I a l'altra banda de l'Atlàntic: Thomas A. Edison
4.- Els primers efectes especials: Méliès
5.- L'Escola de Brighton
6.- Primera indústria del cinema: Gaumont y Pathé
7.- Les Films d'Art
8.-El primer Western
8.- Mode de Representació Primitiu
|
II-Institucionalització estètico-industrial |
1.- Griffit i el naixement del Mode de Representació Institucional
2.- I es crea Hollywood: La figura de Zuckor
3.- L'Star System
4.- El cinema còmic i altres gèneres
5.- Situació del Cinema a Europa |
III- El Cinema com a art |
1.- Escola Impressionista
2.- Expressionisme alemany: llum (Murnau) i arquitectura (Lang)
3.- Cinema soviètic o el poder poètic del muntatge: Kulechov, Vertov i Eisenstein.
4.- El naturalisme poètic de E.Von Stroheim i Carl Th. Dreyer
5.- Cinema d'Avantguarda |
IV-El gran Hollywood: el sistema d'Estudis
|
1.- El cinema sonor: el gran canvi
1.- Els grans gèneres
3.- La caça de bruixes
4- Grans directors del classicisme
5.- Altres cinematografies
|
|
|
V-II Guerra Mundial i postguerra |
1.-Cinemes feixistes
1.1 Cinema franquista
2.-Neorrealisme italià
3.- Hollywood i la guerra freda
4.- Altres cinematografies: Japó, França i Gran Bretanya |
VI- Aires de canvi en el llenguatge cinematogràfic |
1.- La Nouvelle Vague
2.- El Free Cinema
3.- New American Cinema
4.- El Nou Cinema Alemany
5.- Nou Cinema Espanyol i Escola de Barcelona
6.- Cinemes escandinaus
7.- Aparició de la televisió i adaptació de llenguatges audiovisuals
8.- El dualisme de Hollywood: cinema-entreteniment // cinema-independent |
VII- Cinema contemporani i altres formes d'expressió audiovisual |
1.- Cinema Digital
2.- Noves cinematografies: Irán i àsia
3.- El Dogma 95
4.- El cinema documental
5.- Noves plataformes, altres llenguatges... |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
26 |
52 |
78 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
28 |
0 |
28 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del curs, explicació del programa de l'assignatura, distribució de les activitats durant el curs... |
Sessió Magistral |
A través dels materials audiovisuals facilitats pel professor a l'aula o a través del Moodle es treballa l'evolució dels mitjans audiovisuals. Les classes magistrals estan plantejades per a crear una dinàmica interactiva entre professora i alumnes a través dels exemples audiovisuals que es projectaran a classe. També organitzarem alguna xerrada amb professionals o acadèmics de l'audiovisual a mesura que anem avançant amb el temari. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
A partir de fragments de films, programes de radio i telelivisió, música popular que es projecten/escolten a classe s'expliquen els diversos aspectes del desenvolupament històric dels mitjans audiovisuals. |
|
Descripció |
Es faran tutories de seguiment del treball de curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Probes parcials durant el curs (3 o 4) en funció dels temes i les projeccions portades a terme a classe i de la bibliografia tan obligatòria com complementària. Pot ser un examen de preguntes curtes o bé de desenvolupament. |
1-10 |
Sessió Magistral |
Probes parcials durant el curs (3 o 4) en funció dels temes i les projeccions portades a terme a classe i de la bibliografia tan obligatòria com complementària. Pot ser un examen de preguntes curtes o bé de desenvolupament. Alguna d'aquestes probes es pot basar en les xerrades planificades a classe durant el curs. |
1-10 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Probes parcials durant el curs (3 o 4) en funció dels temes i les projeccions portades a terme a classe i de la bibliografia tan obligatòria com complementària. Pot ser un examen de preguntes curtes o bé de desenvolupament. |
1-10 |
Altres |
Probes parcials durant el curs (3 o 4) en funció dels temes i les projeccions portades a terme a classe i de la bibliografia tan obligatòria com complementària. Pot ser un examen de preguntes curtes o bé de desenvolupament. |
1-10 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Benet, Vicente J, La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, Barcelona
Gubern, Romà, Historia del Cine, Lumen, Barcelona
|
La resta de la bibliografia es proporcionarà durant el curs en funció dels temes i de les aportacions més recents sobre cinema i mitjans audiovisuals en general. També es proporcionarà una webgrafia adequada a determinats temes del curs. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
TEORIA I CRÍTICA DEL FILM/12111212 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL (RÀDIO I TV)/12111004 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TEORIA I TÈCNICA DEL LLENGUATGE AUDIOVISUAL (RÀDIO I TV)/12111004 | HISTÒRIA DE LA COMUNICACIÓ/12111014 | TEORIA DE LA IMATGE/12112228 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|