Codi |
|
A1 |
Conèixer en profunditat la llengua i la literatura catalanes |
A2 |
Conèixer les tècniques d'expressió en llengua catalana |
A3 |
Conèixer la història de la llengua, de la literatura i de la cultura catalanes |
A4 |
Conèixer els autors i les obres dels diferents períodes de la literatura catalana |
A5 |
Conèixer els mètodes de la crítica literària catalana |
A7 |
Conèixer la teoria i els mètodes de l'etnopoètica en la cultura catalana |
A8 |
Conèixer la teoria literària aplicada a la literatura catalana |
A10 |
Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu |
A11 |
Conèixer altres llengües i literatures |
A12 |
Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària |
A13 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociolingüístic, dialectal i literari |
A14 |
Saber formar-se una opinió crítica sobre un text |
A15 |
Saber expressar una opinió (sobre un text) amb claredat i concisió a nivell oral i escrit |
A16 |
Saber fer una presentació multimèdia sobre un tema concret |
A17 |
Saber cercar informació de tipus filològic en fons documentals (biblioteques, bases de dades, diccionaris, fonoteques, atles lingüístics...) |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa |
B6 |
Comprometer-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
B9 |
Planificació i organització |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Comprendre els trets específics i distintius de la literatura grega antiga i la diferència entre els seus dos grans períodes des d'una perspectiva sociològica i antropològica (cultura de l'oralitat vs. cultura de l'escriptura) |
A7 A10 A11 A12
|
B3
|
C3
|
Identificar i distingir els principals gèneres de la literatura grega (èpica, lírica, drama, oratòria, diàleg, història) a partir de les seves característiques (contextos de performance, receptors, trets formals, temàtica). |
A11 A12 A13
|
B3
|
|
Relacionar diversos textos de la literatura grega, d'èpoques i/o gèneres diferents, des del punt de vista dels grans temes d'aquesta literatura i del seu tractament específic en cada cas. |
A5 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17
|
B1 B2 B3 B4 B7 B9
|
C1 C2 C3 C5
|
Analitzar textos literaris grecs des de punts de vista i amb metodologies diverses (estudi formal, teoria de la recepció, estudis culturals,...) |
A10 A11 A12 A13 A14 A15 A17
|
B3 B4
|
C5
|
Analitzar, comparar i relacionar textos d’altres literatures en funció de la referència comuna a temes, gèneres i obres de la literatura grega. |
A1 A2 A3 A4 A5 A7 A8 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17
|
B1 B2 B3 B5 B9
|
C1 C2 C3 C5
|
Valorar el llegat de l'hel·lenisme com un element fonamental de la cultura occidental, i alhora com una eina bàsica per al qüestionament crític de les seves estructures. |
A12 A14
|
B1 B3 B4 B6
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Aspectes generals |
a. Què entenem per Literatura grega?b. Panorama històric de la literatura grega: períodes, gèneres, autors, obres.
c. Condicions de producció, transmissió i recepció dels textos grecs.
|
Els temes de la literatura grega: tractament, intertextualitat i influències (discussió teòrica i anàlisi de textos) |
a. La literatura: Del cantor a l’escriptor. La tasca del poeta.
b. La condició humana: Homes i déus. La creació de la dona. L’heroi i la heroïna. L’home com a centre del món. L’home animal polític.
c. L’amor: Eros i Afrodita. Amor homosexual. Amor-malaltia, amor-sentiment. Origen grec dels tòpics amorosos de la poesia occidental.Origen grec dels tòpics anti femenins de la literatura occidental |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1.5 |
1.5 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
43.5 |
43.5 |
87 |
Treballs |
|
5 |
20 |
25 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
3 |
4 |
Estudis previs |
|
0 |
15 |
15 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
8 |
0 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa i comentari de la bibliografia |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari a través d’explicacions del professor i posterior discussió de tota la classe sobre les obres de lectura indicades i el material complementari prèviament indicat o suministrat (en fotocòpies o a través de Moodle). Es procedirà també al visionat i comentari de documents iconogràfics i audiovisuals. |
Treballs |
A partir del material reunit i comentat en les classes teòriques i pràctiques, l’alumne realitzarà al llarg del curs dos treballs, respectivament d’un text grec i d’una obra literària d’èpoques posteriors (de l’Edat Mitja fins a l’època contemporània) amb influència temàtica i/o formal de la literatura grega. |
Presentacions / exposicions |
Presentació i discussió per part dels alumnes dels treballs realitzats. |
Estudis previs |
Lectura d’obres completes i d'una antologia de textos seleccionats en funció dels temes del programa, així com cerca d'informació en obres de consulta, conduint a l'elaboració dels treballs (cf. supra). |
Pràctiques de camp/sortides |
En funció de l’oferta disponible, es realitzarà una visita a una exposició, a una representació teatral o operística o a una projecció cinematogràfica relacionades amb l'assignatura. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Fent ús de les TIC, es procedirà a la recerca de material escrit, iconogràfic i audiovisual (textos, imatges, pel•lícules, òpera, ...) relacionat amb el temari. |
|
Sessió Magistral |
Treballs |
|
Descripció |
Presencial: Horari d’atenció a l’alumne (serà penjat a principis de curs en el despatx del professor)
Virtual: Comunicació a través de l’espai Moodle de l’assignatura
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Presentació, pautada al llarg del curs, de dos comentaris iconogràfics, respectivament d’un document grec d’època arcaica o clàssica i d’una obra d’art d’èpoques posteriors (de l’Edat Mitja fins dea l’època contemporània) de tema mític. |
60% |
Presentacions / exposicions |
Presentació en classe dels treballs realitzats per l'alumne i participació en les discussions al voltant d'aquests i dels temes de l'assignatura |
40% |
Proves objectives de tipus test |
Resposta a preguntes de identificació i situació d'autors i obres fonamentals de la literatura grega |
10% |
Proves de desenvolupament |
Prova escrita en què l’alumne desenvoluparà un tema o realitzarà un comentari d’un text de tema mític posant en relació els diferents temes que formen el curs. |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Prova escrita en què l’alumne contestarà unes preguntes breus sobre els diversos blocs del temari. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
1. La prova de tipus test és optativa. 2. Les proves de desenvolupament i de preguntes curtes són alternatives a les activitats de presentació/exposició a classe, per als alumnes no presencials. |
Bàsica |
|
Bibliografia de consulta
B. Gentili, Poesía y público en la Grecia antigua, Quaderns Crema, Barcelona, 1996.
A. Lesky, Historia de la literatura griega, GredosMadrid, 1968.
J.A. López Férez, ed., Historia de la literatura griega, Cátedra, Madrid, 1988.
M.P. Easterling / B.M.W. Knox, eds., Historia de la literatura griega de Cambridge. Vol. I: Literatura griega, Gredos, Madrid, 1990.
G. Cambiano / L. Canfora / D. Lanza, eds., Lo spazio letterario nella Grecia antica, 5 vols., Roma-Salerno, 1992-95.
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ORÍGENS DELS GÈNERES LITERARIS/12121116 | PENSAMENT CLÀSSIC I CULTURA OCCIDENTAL/12121118 | MITOLOGIA CLÀSSICA/12121208 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
MITOLOGIA CLÀSSICA/12121208 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
LLENGUA I LITERATURA GREGA I/12121014 | LLENGUA I LITERATURA GREGA II/12121015 | MITOLOGIA CLÀSSICA/12121208 |
|
|
Altres comentaris |
Per a una bona base per a l'estudi de la literatura grega i la seva influència es recomana, a més dels textos seleccionats a l'assignatura, la lectura de la Ilíada, l’Odissea, les principals tragèdies i diàlegs platònics, i la "Poètica" d'Aristòtil. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|