Codi |
|
A6 |
Conèixer els temes de debat filològic, d'interès històric i contemporani |
A11 |
Conèixer les bases de la comunicació humana |
A14 |
Saber analitzar textos orals i escrits des del punt de vista lingüístic, sociològic i literari |
A15 |
Poder formar-se una opinió crítica sobre un text |
A16 |
Saber expressar una opinió amb claredat i concisió sobre un text oral o escrit |
A17 |
Saber fer una presentació multimèdia sobre un text |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa |
B6 |
Comprometre's amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B10 |
Capacitat de lideratge |
B12 |
Presa de decisions |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
Objectius |
Competències |
Conéixer les principals perspectives teòriques per l'anàlisi de la comunicació de masses. |
A11 A15 A16 A17
|
B3 B4 B6
|
C3
|
Comprendre la dicotomia entre comunicació i informació
|
A11 A14 A15
|
B3 B4
|
C3
|
Valorar la importància dels mitjans de comunicació en la societat actual. |
A11 A15
|
B3 B6
|
C3
|
Discriminar el context en que té lloc la comunicació i els elements que hi intervenen. |
A11 A14 A15
|
B3 B4
|
C3
|
Prendre consciència del paper i el comportament de l'audiència dins la societat de la informació |
A11 A15 A17
|
B3 B10 B12
|
C3
|
Analitzar de forma crítica als mitjans de comunicació. |
A6 A11 A15 A17
|
B3 B4 B6
|
C3
|
Tema |
Subtema |
Introducció i conceptes previs |
Definició de comunicació i establiment del seu camp d'estudi
Informació - comunicació
Modernitat - postmodernitat
|
Societat, cultura i comunicació
|
Cultura de masses, indústria de la cultura i cultura mediàtica
Societat de la informació
De la globalitzció a la societat en xarxa
La opinió pública |
El periodisme i els mitjans de comunicació de masses
|
Teoria general sobre els mitjans: Marshal McLuhan
El periodisme
La notícia: producció, circulació i consum
Estudi dels mitjans de comunicació: prensa, radio, televisió, mitjans digitals
|
Els models de comunicació |
Models linials: Lassell, Shannon i Weaver
Model circular de Schramm
Model general de la comunicació de Gerbner
Model d'acció dramàtica de Burke
Model semiòtic d'Umberto Eco |
Teories de la comunicació |
Perspectiva interpretativa: Escola de Palo Alto, Escola de Chicago, Interaccionisme Simbòlic, Construccionisme
Perspectiva funcionalista
Perspectiva crítica: Escola de Frankfurt, Estudis Culturals |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
3 |
3 |
6 |
|
Sessió Magistral |
|
36 |
54 |
90 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
30 |
40 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
8 |
12 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Les activitats introductòries tenen com a finalitat posar al dia l'alumne en el món de la comunicació i la realitat quotidiana dels mitjans de comunicació per tal de poder-ne fer, durant el curs, una anàlisi teòrica.
Aquestes activitats se se centren en l'observació crítica de la premsa i la televisió, i l'explicació d'elements claus d'aquests mitjans. |
Sessió Magistral |
En les sessions magistrals s'analitzen els aspectes fonamentals que han guiat, al llarg del segle XX i XXI, la reflexió sobre les teories de la comunicació, incidint en els aspectes filosòfics i sociològics.
En questa assignatura es fa ús constant d'eines informàtiques i electròniques: internet, premsa digital, power point.
També es recorre freqüentment als vídeos i al comentari de pel·lícules que emmarquen els temes que es van tractant durant el curs.
Un dels objectius es afavorir el diàleg entre els alumnes i el professor, que versa sobre aspectes de la seva realitat quotidiana sobre els quals s'invita a reflexionar des d'un punt de vista alternatiu. |
Presentacions / exposicions |
En les exposicions es volen recalcar els aspectes pràctics de l'assignatura. Els alumnes han d'analitzar els mitjans de comunicació i reflexionar sobre la incidència que tenen a la nostra vida.
Per dur a terme aquestes activitats es necessari l'ús de recursos multimèdia. |
|
Atenció personalitzada |
Presentacions / exposicions |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada se centra, fonamentalment, en la direcció dels treballs pràctics que l'alumne ha de realitzar durant el curs, així com en el suport en les dinàmiques de presentació. |
|
|
Descripció |
Pes |
Presentacions / exposicions |
Es duran a terme dues exposicions sobre temes que s'han treballat durant el curs.
Aquestes exposicions requeriran un treball previ de caràcter pràctic, que consistirà en anàlisi d'audiències, de mitjans de comunicació o de comportaments socials.
Els paràmetres que es tindran en compte en avaluar aquestes exposicions son els següents:
1. Realització acurada del treball previ d'observació.
2. Entroncament del treball amb els aspectes teòrics previs desenvolupats a la classe.
3. Ús satisfactori de les noves tecnologies.
4. Facilitat d'expressió i coherència en l'explicació. |
30% |
Proves de desenvolupament |
Es realitzarà una prova a final de curs per mesurar si l'alumne ha assimilat el contingunt tòric fonamental. Consistirà en cinc preguntes teòriques que s'hauran de desenvolupar de forma sintètica. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Busquet Duran, J., Els escenaris de la cultura. Formes simbòliques i públics a l'era digital, Trípodos, Barcelona, 2005
Farré coma, J., Invitació a la teoria de la comunicació, Cossetània, Tarragona, 2005
Rodrigo Alsina, M., La construcción de la noticia, Paidós, Barcelona, 2005
Castells, M., La era de la información. Sociedad, Economía y Cultura. 3 vols., Alianza, Madrid, 1997
Martín Algarra, M, Teoría de la comunicación. Una propuesta, Tecnos, Madrid, 2003
Rodrigo Alsina, M., Teorías de la comunicación. Ámbitos, métodos y perspectivas, Aldea Global, Barcelona, 2001
|
|
Complementària |
Lipovetsky, G., Metamorfosis de la cultura liberal, Anagrama, Barcelona, 2003
Luhmann, N., La realidad de los medios de masas, Anthropos, Barcelona, 2000
Bourdieu, P., Sobre la televisió, Edicions 62, Barcelona, 1997
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|