Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix els corrents principals de la cultura visual del segle XX
És capaç d’analitzar críticament, des del punt de vista de la història dels corrents estètics, qualsevol producte comunicatiu de masses
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. CORRENTS ESTÈTICS I COMUNICACIÓ. Connexions i interferències entre l’art, la literatura i els mitjans de comunicació al llarg del segle XX i XXI |
1.1. Breu introducció conceptual als corrents estètics i la cultura visual: De les “ruptures” dels anys 60 a la posmodernitat.
1.2. Literatura i comunicació: Nou periodisme, Nouveau Roman i Nouvelle Vague
1.3. Art i comunicació: Pop Art, minimalisme i videoart
1.4. La cultura visual en la posmodernitat: gir subjectiu, cultura de la memòria i hibridacions estètiques i narratives en el cinema, la televisió i les noves tecnologies del segle XXI |
2. EL GIR SUBJECTIU. Autobiografia i cultura visual |
2.1. Cinema documental autobiogràfic: De l'autorretrat al documental familiar
2.2. Televisió en primera persona: el docu-reality
2.3. Escriptures autobiogràfiques en el ciberespai: del diari literari al blog i de les "home movies" al videoblog
|
3. LA CULTURA DE LA MEMÒRIA. La història, la memòria i la posmemòria en les narratives audiovisuals contemporànies |
3.1. L'eclosió de la memòria: Com, quan i per què
3.2. Noves formes de fer història i memòria en els mitjans de comunicació
3.3. Memòries de segona generació: Posmemòria i imatge audiovisual |
4. HIBRIDACIONS. Paròdies i pastitxos en els corrents estètics del segle XXI |
4.1. Intertextualitat, autorreferencialitat, fragmentació i jocs intergenèrics en la cultura audiovisual contemporània
4.2. Realitat i ficció en el cinema i la televisió: Del fals documental als reality-shows
4.3. Metatextualitats i escriptures en segon grau: El cinema dins del cinema, la televisió dins la televisió |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
22 |
16 |
38 |
Presentacions / exposicions |
|
12 |
32 |
44 |
Treballs |
|
2 |
10 |
12 |
Atenció personalitzada |
|
10 |
0 |
10 |
|
Proves pràctiques |
|
14 |
24 |
38 |
Proves mixtes |
|
4 |
4 |
8 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
S'explicarà el temari de l'assignatura, així com el sistema d'avaluació. Tot seguit es farà un breu repàs als conceptes i les eines metodològiques bàsiques que els alumnes hauran de fer servir durant el curs. |
Sessió Magistral |
Les dues hores setmanals de classes teòriques es dedicaran a explicar els diferents punts que conformen el temari de l'assignatura. L'objectiu és que l'alumne adquireixi els coneixements necessaris per a poder debatre i comentar a les classes pràctiques els articles i els ejemples audiovisuals pertinents a cadascun dels nusos conceptuals de la matèria. |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes, organitzats en grups hauran d'exposar oralment un tema concret del temari del que prèviament hauran realitzat un treball escrit. Després de la presentació, s'obrirà un debat al respecte amb la resta de l'alumnat. |
Treballs |
Al llarg del curs els alumnes hauran d'elaborar en grup un treball escrit en torn a un tema concret del temari assignat per la professora que posteriorment exposaran a classe. |
Descripció |
Es faran tutories personalitzades a petició de l'alumnat. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
Presentacions públiques dels treballs de grup realitzats. Les presentacions de cada grup tindran una durada entre 30 minuts i un hora i estaran basades en el treball escrit lliurat a la professora amb antelació. |
10% de la nota final. |
Treballs |
|
Elaboració en grup d'un treball escrit en torn a un aspecte del temari assignat per la professora. El treball es realitzarà a partir de fonts de documentació escrita i audiovisual proporcionada per la professora i els propis alumnes. |
20% de la nota final. |
Proves mixtes |
|
Prova de coneixements dels continguts impartits a les classes teòriques i exposicions d'alumnes, reforçat amb les lectures recomanades. |
40% de la nota final. |
Proves pràctiques |
|
Al llarg del curs s'avaluaran diferents proves. Aquestes poden consistir en ressenyes de lectures, comentaris d'articles o materials audiovisuals, assistència a seminaris o xerrades, etc. |
30% de la nota final. |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
AVALUACIÓ CONTINUADA (1a convocatòria): S'han d'aprovar les tres parts per separat (el treball+exposició de grup, les proves pràctiques i la prova mixta). En el cas de suspendre alguna de les parts aquesta s'haurà de recuperar a la segona convocatòria (les proves pràctiques es recuperaran amb un suplement d'examen sobre les lectures de l'assignatura). AVALUACIÓ FINAL (2a convocatòria): Aquesta avaluació es per a l'alumnat que no s'ha presentat o no ha superat l'avaluació continuada. Els alumnes que es presentin han de lliurar un treball en torn a un aspecte del temari assignat per la professora i fer una prova mixta més un complement d'examen sobre les lectures de l'assignatura. Les indicacions per a realitzar el treball es publicaran al Moodle. |
Bàsica |
SARLO, Beatriz, Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión, Siglo XXI, 2005
DOMÍNGUEZ, Vicente (Ed.), Pantallas depredadoras. El cine ante la cultura visual digital, Festival Internacional de Cine de Gijón, 2007
CABOT, Mateu (et. al.), Más que palabras: Estética en tiempos de la cultura audiovisual, Cendeac, 2007
HUYSSEN, Andreas, Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas, posmodernismo, Adriana Hidalgo, 2002
CATALÀ, Josep Maria, Forma del real. Introducció als estudis visuals, Universitat Oberta de Catalunya, 2008
JAMESON, Fredric, El postmodernismo y lo visual, Episteme, 1997
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|