Sociedades Históricas y Formas Políticas en Europa (2009)
Ciclo
2º
Descriptores
Cr.totales
Tipo
Curso
Periodo
3
Obligatoria
Primer
Único anual
Lengua de impartición
Català
Departamento
Història i Història de l'Art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Correo-e
joanmaria.thomas@urv.cat xavier.moreno@urv.cat
Profesores/as
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web
Descripción general e información relevante
Introduccio a l'estudi dels regims autoritaris a l'Europa d'Entreguerres centrada en l'anàlisi dels regims feixista, nazi, franquista, portuguès i de Vichy.
Competencias
Tipo A
Código
Competencias Específicas
Investigador
AR1
Profunditzar en els coneixements i la comprensió de la informació extreta sobre la Història política, social econòmica i cultural des del Baix Imperi romà fins a l’actualitat
AR2
Analitzar i contrastar les aportacions de les diferents corrents historiogràfiques sobre els diferents processos històrics
AR3
Investigar els processos històrics a través de la investigació històrica i la consulta de material bibliogràfic i d’arxiu
AR4
Analitzar el per què i les conseqüències de les solucions polítiques que s’han aplicat a diferents problemes socials al llarg de la història
AR5
Integrar les diferents disciplines a l’elaboració del discurs històric
AR6
Reconèixer el paper que juguen els conceptes o fets conceptuals, com per exemple els de poder, imperi, guerra, elit, conflicte, revolució, injustícia social i lluita de classes
AR7
Establir hipòtesis de treball amb les dades disponibles i procedir a la seva confirmació o refutació aplicant una metodologia científica
AR8
Interpretar els processos històrics amb el rigor crític adequat
AR9
Dominar el llenguatge i la metodologia que s’utilitza per a produir científicament
AR11
Conèixer les institucions i les diferents formes de govern al llarg de la història
AR12
Analitzar l’evolució dels instruments de poder de les societats històriques i comparar-los amb els de les actuals
AR13
Valorar la influència que han tingut les diferents formes de govern en la configuració de les societats actuals
AR14
Analitzar les causes i conseqüències dels conflictes entre Estats
Tipo B
Código
Competencias Transversales
Investigador
BR1
Aprender a aprender.
BR2
Resoldre problemes complexos en contextos d’innovació en els camps de l’actual investigació històrica i multidisciplinar
BR3
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a la vanguàrdia dels estudis jurídics. Polítics i històrics en general
BR4
Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
BR5
Treballar en equip de forma col•laborativa i responsabilitat compartida en clau de lideratge
BR6
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret
Tipo C
Código
Competencias Nucleares
Comun
Investigador
CR1
Dominar en un nivel intermedio una lengua extranjera, preferentemente el inglés.
CR2
Gestionar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació
CR3
Gestionar la información y el conocimiento.
CR4
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en llengua pròpia i les oficiales de la URV
CR5
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional (Ciutadania)
CR6
Definir i desenvolupar el propi projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació)
Objetivos de aprendizaje
Objetivos
Competencias
Que el alumno conozca, comprenda, sea capaz de analizar, interpretar, investigar, establecer hipotesis, sintetizar y argumentar.
AUTORITARISMOS Y FASCISMOS
Dr Joan Maria Thomàs 4 semanas 12 h
1. La crisis del período de entreguerras.
Opciones políticas en concurrencia: democrática, autoritaria, revolucionaria. Autoritarismos en la Europa de entreguerras. Tipologia de partidos y regímenes.
2. Hacia una definicion del fascismo. Debates sobre el concepto de fascismo.
3. Tres ejemplos de regímenes fascistizados:
-España: El fascismo en España. Movimientos y partidos. El Régimen de Franco, régimen fascistizado. El partido fascista más longevo de la historia.
-Francia de Vichy.
-Portugal.
II. El nazismo Dr. Ferran Gallego 3 semanas 9 horas
1. Los años de formación (1919-1925)
2. La conquista del poder (1925-1933)
3. La sociedad nacionalsocialista.
4. La guerra racial.
1. Los años de formación (1919-1925)
2. La conquista del poder (1925-1933)
3. La sociedad nacionalsocialista.
4. La guerra racial.
III. El fascismo italiano Dr. Xavier Moreno 3 semanas 9 horas
1.Algunas consideraciones sobre Europa después de la Primera Guerra Mundial: el caso italiano.
2. La aparición del fascismo.
3. Dos hombres definidores del ser y hacer fascista: Benito Mussolini i Galeazzo Ciano.
4. El feixisme en el poder: realitzacions.
5. El fascismo en el poder: insuficiencias y ambiciones.
6.El hundimiento del del fascismo.
7.Algunas consideraciones finales.
1.Algunas consideraciones sobre Europa después de la Primera Guerra Mundial: el caso italiano.
2. La aparición del fascismo.
3. Dos hombres definidores del ser y hacer fascista: Benito Mussolini i Galeazzo Ciano.
4. El feixisme en el poder: realitzacions.
5. El fascismo en el poder: insuficiencias y ambiciones.
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos
Explicar la planificacion, programa y sistema de evaluacion.
Sesión magistral
Explicar los contenidos del programa
Seminarios
discusion de textos y de lecturas
Presentaciones/exposiciones
Presentacion por parte de los alumnos de lecturas y ensayos realizados
Atención personalizada
Seminarios
descripción
A traves de Moodle, email y entrevistas en el despacho del profesor.
Evaluación
descripción
Peso
Presentaciones/exposiciones
Realizacion de lecturas, comentarios y exposiciones en clase
40%
Otros comentarios y segunda convocatoria
Fuentes de información
Básica
, , ,
Burrin, Philippe, Francia bajo la ocupación nazi 1940-1944., Paidos, 2004
Costa Pinto, Antonio, O salazarismo e o fascismo europeu: problemas de interpretaçao nas ciencias sociais, Lisboa, 1982
Milza, P, Fascisme français: passé et present, Flammarion, 1987
Lee, Stephen J., European dictatorships 1918-1945, Routledge, 2000
Payne, SG, Historia del fascismo, Planeta, 1995
Paxton, R, la france de Vichy, Seuil, 1997
Paxton, R, La anatomia del fascismo, Peninsula, 2004
rosas, F, o estado novo, Lisboa, 1974
Saz, I, Fascismo y franquismo, UdValencia, 2004
, , ,
Thomas,JM, Lo que fue la Falange, Plaza&Janes, 1999
Thomas, JM, La Falange de Franco, Plaza&Janes, 2001
Andreassi, A, Arbeit macht frei, El viejo Topo, 2004
Bracher, KD, La dictadura alemana, Alianza, 1972
Caplan,J, Nazi Germany, Oxford, 2008
Gallego, F, DE munich a Auschwitz, Debate, 2006
Kershaw, I, Hitler, los alemanes y la solucion final, La Esfera de los libros, 2009
Alfieri, D, Dos dictadores frente a frente , Caralt, 1950
Ciano, G, Diarios, Critica, 2004
Launay, J, La caida del fascismo, Daimon, 1973
Ludwig, E, Conversaciones con Mussolini, Juventud, 1978
Payne, SG, Fascism, comparison and definition, Wisconsin, 1979
Sarti, Roland, Fascismo y burguesia industrial, California, 1971