Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AP2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AP3 |
Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana. |
|
AP4 |
Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit urbà, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar. |
|
AP5 |
Adquisició d'un coneixement prou aprofondit sobre els principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans a un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret. |
|
AP6 |
Adquisició d'un coneixement aprofondit en tots els grans temes, corrents i debats en que ha participat l'antropologia urbana fins a l'actualitat, per tal de tenir una idea precisa d'allò que l'antropòleg urbà pot aportar i oferir en un projecte de rereca aplicat, en una consultoria o un disseny d'intervenció social. |
|
AP7 |
Adquisició d'una significativa experiència pràctica en projectes d'etnografia urbana, així com en el disseny de projectes d'abast multidisciplinar on s'ha de saber ubicar el rol de l'antropòleg urbà, p. Ex., en l'articulació de tècniques de recollida i anàlisi de dades empíriques de tipus qualitatiu i quantitatiu. |
|
AP10 |
Adquisició de la suficient experiència de treball de camp (en el doble sentit de saber estar i saber analitzar) com per a ser mereixedor d'una titulació que dona entrada a l'alumne al camp professional. |
|
Recerca |
|
AR1 |
Comprensió dels principals problemes que afecten als processos de transformació urbana, a partir de la consideració dels tres actors principals en el desenvolupament de les polítiques urbanes: l'administració, la societat civil organitzada i els operadors internacionals. |
|
AR2 |
Adquisició de les capacitats i coneixements especialitzats que permetin la comprensió d'un problema urbà particular i l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per tal d'analitzar i/o assesorar sobre les fonts del problema i sobre les possibles solucions. |
|
AR3 |
Domini de la literatura en matèria d'estudis urbans més destacada (no tan sols de l'àmbit específic de l'antropologia, sinó de les altres ciències socials), així com la capacitat per a localitzar la documentació necessària per a documentar un treball de recerca en antropologia urbana. |
|
AR4 |
Adquisició de la suficient experiència pràctica en projectes de recerca dins l'àmbit urbà, com per estar en condicions d'una incorporació immediata a un equip de recerca disciplinar o multidisciplinar. |
|
AR6 |
Adquisició dels coneixements bàsics i dels principals debats en matèria de planificació urbana, mediació social i resolució de conflictes urbans en un nivell multidisciplinar. Saber discernir, en definitiva, què es pot demanar als especialistes de les diferents disciplines socials en el disseeny d'un projecte de recerca concret |
|
AR7 |
Adquirir l'experiència suficient (teòricopràctica) per a saber fer un bon disseny de recerca en antropologia urbana o en el disseny d'una recerca multidisciplinar. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC4 |
Resoldre problemes de manera efectiva. |
|
BC5 |
Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a l’àrea específica de coneixement. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC17 |
Capacitat de valorar i participar en el treball de grups i organitzacions. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau |
|
CC5 |
Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer el marc teòric i conceptual específic de l'assignatura |
AP1 AP2 AP4 AP10 AR1 AR2 AR3 AR4
|
BC4 BC5
|
CC3 CC5
|
2. Incorporar els elementes teòrics adquirits a l'anàlisi empírica de la realitat en aquest camp específic |
AP6 AP7 AR4 AR7
|
BC4 BC5
|
CC3 CC5
|
3. Integrar aquests coneixements i pràctiques en el marc general de la disciplina |
AP3 AP5 AP6 AR3 AR6
|
BC6 BC17
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
Las fuentes demográficas, características, su acceso a través de internet. |
Fuentes para el estudio del movimento natural: el Registro Civil. Fuentes para el análisis estructural: El Censo de Población. El Padrón municipal de habitantes, su multifuncionalidad. Fuentes para el estudio der las migraciones. Otras fuentes de interés demogràfico. |
La dinámica demográfica: el movimeinto natural. |
Los factores del crecimiento de la población. El estudio de la natalidad y la fecundidad. Mortalidad y esperanza de vida. La estandarización de la mortalidad. |
La estructura de la población. |
La estructura por edad y sexo: la pirámide de población. Población y actividades económicas. Otros elementos del análisis estructural: la naturaleza de la población, el nivel de instrucción, etc. |
Métodos pare el estudio de las migraciones: ¿Cuántos, de o a dónde, quienes, cómo, por qúe? |
Los flujos migratorios. Las características de los migrantes. Los mecanismos y las causas de las migraciones. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
6 |
12 |
Treballs |
|
2 |
2 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
12 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor. |
Presentacions / exposicions |
Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor. |
Treballs |
El Treball consistirà en un assaig, individual o en grup, per part de l'alumne sobre una temàtica específica. |
Resolució de problemes, exercicis |
Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula. |
|
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis |
Sessió Magistral |
Presentacions / exposicions |
Treballs |
|
Descripció |
L'atenció personalitzada és important per resoldre els dubtes que pugui generar l'assignatura i, també per guiar els estudiants en la confecció dels treballs del curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Elaboració de diversos exercicis de anàlisi demogràfica |
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
LIVI BACCI, M., Introducción a la demografía, Masson- Ariel, 1990
PRESSAT, R., El análisis demogràfico, FCE, 1973
TAPINOS, G., Elementos de demografía, Espasa Calpe, 1988
VINUESA, J. (ed.) y otros, Demografía, análisis y proyecciones, Ed. Síntesis, 1994
, , ,
PUYOL, R y otros, "La Población", cap II de Geografía humana, Ed Cátedra, 1988
CANTO, C.PÉREZ, C. y otros, "Estudio de la población" en Trabajos prácticos de geografía humana, Ed. Síntesis, 1988
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|