DATOS IDENTIFICATIVOS 2010_11
Asignatura (*) TÈCNIQUES AVANÇADES DE COMUNICACIÓ POLÍTICA, INSTITUCIONAL I CORPORATIVA Código 12725108
Titulación
Comunic. Política, Instit. i Corpor. en Entorns de Crisi i de Risc (2010)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer Únic anual
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Estudis de Comunicació
Coordinador/a
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
Correo-e ramon.vidiella@urv.cat
Profesores/as
VIDIELLA MARTORELL, RAMON
Web
Descripción general e información relevante L'assignatura tracta sobre l'externalització integral del màrqueting i la comunicació com una gestió cada vegada més habitual als entorns empresarials i institucionals. Aquesta gestió externa del màrqueting i la comunicació es considera ja una tècnica avançada de gestió a moltes organitzacions petites i mitjanes (empresarials i institucionals). Doncs bé, per una part l'assignatura justifica i argumenta tècnicament la creixent tendència d'aquesta externalització. Per altra banda, l'assignatura explica detalladament com ha de ser i com ha de funcionar una empresa que proporcioni aquests serveis professionals de màrqueting i comunicació. Finalment també es plantegen les diferents perspectives i oportunitats de futur que se li obren a aquestes empreses i, en conseqüència, als professionals que decideixen activar-les o treballar-hi. Els continguts i les característiques docents de l'assignatura fan que se sigui una matèria més dirigida a la vessant professional del Màster que no pas a la investigadora. Malgrat això, també és útil per a aquells alumnes que optin per la vessant investigadora del Máster ja que els coneixements que s'imparteixen a l'assignatura descriuen bastant exactament la situació real del sector professional de la comunicació i, per tant, també serveixen per poder afrontar una investigació més propera a la realitat, més funcional, més pràctica. Comentar que l'assignatura està pensada sobretot per a un entorn professional corporatiu (d'empresa tipus PYME bàsicament) i, més tangencialment, també per a un entorn institucional però no només referit a institucions públiques, sinó també en relació a entitats privades que no són empreses. En qualsevol cas, els continguts d'aquesta assignatura no es circumscriuen a un entorn professional de caràcter polític. Així doncs, i considerant tots aquests aspectes preliminars, si intentem sintetitzar l'autèntic esperit pedagògic d'aquesta assignatura en una frase més "persuasiva" que el nom oficial, podríem proposar la següent: LA GESTIÓ EXTERNA DEL MÀRQUETING i LA COMUNICACIÓ; UNA SOLUCIÓ PER A LES PYMES, UNA OPORTUNITAT PER ALS PROFESSIONALS.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Conèixer els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com de recerca
  AC2 Identificar, analitzar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Comprendre, analitzar i avaluar l'impacte de les tecnologies de la informació i de la comunicació, així com de les innovacions tecnològiques, en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en l’àmbit estratègic en la comunicació política, institucional i corporativa
  AC4 Diagnosticar i intervenir en les problemàtiques de la comunicació de risc i de crisi i dominar els processos, les tècniques i els instruments per a la seva anàlisi, gestió i avaluació en les organitzacions, empreses i institucions
  Professionalitzador
  AP1 Crear i desenvolupar missatges de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius per als diferents tipus d'empreses, institucions, organitzacions o partits polítics, així com dominar els conceptes i les tècniques de planificació estratègica de comunicació en entorns canviants
  Recerca
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la comunicació política, institucional i corporativa
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Proporcionar una visió realista de l'actual situació del sector profeSsional de la comunicació, així com d'algunes de les principals tendències i sortides professionals que el sector està desenvolupant. AC1
BC3
CC6
Donar una nova dimensió i especificar el rol -i les funcions- que s'exigeixen avui al que anomenem sector professional de la comunicació: descriure què fan i què faran en un futur els professionals que proporcionin serveis de comunicació. AC2
BC4
CC3
Justificar la creixent demanada que hi ha -per part de las empreses i d'algunes institucions- de l'externalització del màrqueting i la comunicació, per entendre millor el mercat cap on es dirigeix la professió. AC3
BC2
CC3
Argumentar que l'externalització del màrqueting i la comunicació es consolida com a una tècnica de gestió avançada del management actual. AC4
BC5
CC5
Descriure com hauria de ser i com hauria de funcionar avui una empresa que proporcioni serveis professionals de màrqueting i comunicació. AC1
AC2
AC3
AC4
AP1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC2
CC3
CC5
Fer veure als alumnes que tots aquests objectius, així com tots els continguts de l'assignatura en general, li poden ajudar a encarar millor el seu futur professional. Més tenint en compte que l'actual entorn de crisi afecta molt significativament a tot el sector professional del màrqueting, la comunicació i la publicitat. AC3
BC1
BC3
BC4
BC5
CC6

Continguts
tema Subtema
1.- Justificación estratégica: los antecedentes que han llevado a la actual situación del mercado profesional de la comunicación. 1.1.- La evolución más reciente del sector profesional de la comunicación.
1.2.- Los principales factores desencadenantes del nuevo mercado y de la explosión del marketing:
• La globalización, los mercados y la competitividad.
• El entorno digital 2.0
2.- Análisis situacional: ¿cómo puede afrontar el sector profesional de la comunicación la realidad actual del mercado?. 2.1.- Identificando realmente a la “competencia”.
2.2.- Segmentando el mercado.
2.3.- Posicionándose.
2.4.- Identificando la oportunidad comercial: externalizar.
3.- La definición de la solución profesional de marketing y comunicación. 3.1.- Definir la actividad: ¿qué hace este tipo de empresa?.
3.2.- Identificar al cliente: ¿para quién trabaja principalmente?.
3.3.- Contar con unos principios profesionales: ¿cual es la visión técnica?.
3.4.- Encajando en las organizaciones: ¿en qué podemos ayudar?
3.5.- Aplicando una visión de 360º: servicios integrados...¿todo o por partes?.
4.- Los requisitos para implementar esta solución de marketing y comunicación. 4.1.- Solucionar problemas comerciales.
4.2.- Disfrutar trabajando.
4.3.- Creatividad.
4.4.- Profesionalidad.
4.5.- Formación.
4.6.- Servicio y orientación a cliente.
4.7.- Polivalencia.
4.8.- Partners y estructuras variables.
4.9.- Recursos Humanos.
4.10.- Ganas de trabajar.
4.11.- Vender.
4.12.- Precios.
5.- Principales aspectos de gestión de una empresa de marketing y comunicación. 5.1.- La política comercial.
5.2.- La organización interna.
5.3.- Los principales flujos de trabajo.
5.4.- La estructura de costes.
5.5.- La administración.
6.- Las estrategias de marketing y comunicación: de la concepción a la producción. 6.1.- La plataforma de valor, el marco de referencia.
6.2.- La preparación de la estrategía.
6.3.- La ejecución de la estrategía y la gestión de la producción.
6.4.- Los anteproyectos: herramientas comerciales.
7.- Perspectivas de futuro para una empresa de marketing y comunicación.
7.1.- Diferentes clientes, distintos roles de actuación.
7.2.- DIRCOM y Departamentos de comunicación externos.
7.3.- Comunity Manager y el nuevo marketing digital.
7.4.- Departamentos de marketing en outsourcing.

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0.5 1.5
 
Sessió Magistral
16 32 48
Supòsits pràctics/ estudi de casos
3 1.5 4.5
Debats
3 1.5 4.5
Treballs
2 14 16
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries
Sessió Magistral
Supòsits pràctics/ estudi de casos
Debats
Treballs

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
descripción

Avaluació
  descripción Peso
Treballs Los trabajos tipo STM se evalúan de 0 a 10 cada uno. Para aprobar se tiene que superar cada trabajo con un 5 como mínimo. Al final del curso se hace la media de todos los trabajos presentados, siendo obligatorio presentar un mínimo de 5 STM.

Las recensiones de las lecturas tienen el mismo planteamiento de evaluación y se deben entregar todas (3 recensiones).

La nota final del curso es la media del global de TODOS los trabajos (las STM y las recesiones) con un valor del 100% de la evaluación final.
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.