DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MÈTODES I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ EN COMUNICACIÓ Codi 12725114
Ensenyament
Comunic. Política, Instit. i Corpor. en Entorns de Crisi i de Risc (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Pedagogia
Coordinador/a
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
Adreça electrònica aitor.gomez@urv.cat
lidia.martinez@urv.cat
Professors/es
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
MARTÍNEZ FLORES, LÍDIA
Web http://www.sre.urv.es/moodle/
Descripció general i informació rellevant Paradigmes de la investigació. Disseny de la investigació. Tècniques i instruments d’investigació qualitativa i quantitativa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Conèixer els conceptes teòrics i metodològics relacionats amb la comunicació estratègica per a partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc, tant per a la seva aplicació professional com de recerca
  AC2 Identificar, analitzar i interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius de partits polítics, empreses, institucions i organitzacions en la societat del risc
  AC3 Comprendre, analitzar i avaluar l'impacte de les tecnologies de la informació i de la comunicació, així com de les innovacions tecnològiques, en la societat del risc, i la seva relació i aplicació en l’àmbit estratègic en la comunicació política, institucional i corporativa
  AC4 Diagnosticar i intervenir en les problemàtiques de la comunicació de risc i de crisi i dominar els processos, les tècniques i els instruments per a la seva anàlisi, gestió i avaluació en les organitzacions, empreses i institucions
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Desenvolupar treballs de recerca d'alt nivell i exigència, dominant el llenguatge i la metodologia que s'utilitza per produir científicament
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la comunicació política, institucional i corporativa
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
  BC5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
  BC8 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d’adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional que es planteja a la universitat (Orientació professional)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
- Reflexionar sobre el concepte de ciència i de paradigmes científics. AC1
AC4
AR1
BC1
BC3
BC4
BC5
BC6
CC2
CC3
CC4
- Conèixer els mètodes d'accés al coneixement científic. AC1
AC2
AC4
AR1
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
CC3
CC4
CC5
- Dissenyar, planificar i projectar investigacions quantitatives i qualitatives. AC1
AC2
AC4
AR1
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
CC1
CC3
CC4
CC5
CC6
- Analitzar i interpretar dades i informacions quantitatives i qualitatives. AC1
AC2
AC3
AC4
AR1
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
CC1
CC2
CC3
CC4
CC5
CC6
- Valorar la conveniència de la integració metodològica. AC1
AC2
AC4
AR1
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
CC1
CC3
CC4
CC5
CC6
- Elaborar conclusions i redactar consideracions i propostes d'investigació. AC1
AC2
AC4
AR1
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC6
BC8
CC1
CC3
CC4
CC5
CC6
- Conèixer i utilitzar programari informàtic pel tractament de dades qualitatives i quantitatives. AC3
BC3
CC2

Continguts
Tema Subtema
BLOC A: La pràctica de la investigació qualitativa. - La investigació qualitativa: Antecedents, enfocaments i metodologia.
- La metodologia qualitativa. Tècniques i instruments de recollida d'informació. Criteris de rigor.
- L'anàlisi de dades qualitatives. Concepte d'anàlisi. Procés i dificultats. La reducció de dades: tècniques. Codificació i recodificació. Els programes informàtics. Informe, conclusions i recomanacions.
- El compromís i rol de l'investigador/es.
BLOC B: La pràctica de la investigació quantitativa. - La investigació quantitativa: Antecedents, enfocaments i metodologia.
- El disseny, la planificació i l'execució de les investigacions quantitatives. La formulació d'hipòtesis i definició de variables.
- La metodologia quantitativa. Tècniques i instruments de recollida d'informació. Criteris de rigor.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
37 33 70
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
10 20 30
Treballs
0 41 41
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura, comentari dels criteris d’avaluació i recollida d’informació dels alumnes.
Sessió Magistral És l'explicació oral, per part de la professora, dels continguts teòrics bàsics de l´assignatura. Normalment, aquesta exposició es farà amb el suport de mitjans audiovisuals.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Consisteix en la realització d´exercicis pràctics utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. Normalment, aquestes pràctiques es realitzaran a l´aula d´ordinadors amb l'orientació de la professora.
Treballs Fer una observació
Fer una entrevista
Fer un qüestionari
Fer exercicis concrets amb l'SPSS (inserció i tractament de les dades)
Fer exercicis concrets amb el Weft/Maxqda

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada inicial i seguiment al llarg de tot el curs. Hores d’atenció als alumnes al despatx i consultoria telemàtica a través del correu electrònic i del xat de l’assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Es realitzan diferents pràctiques a l'aula d'informàtica per a que l'alumnat aprengui a utilitzar programari de metodologia qualitativa i quantitativa que els servirà per desprès fer tots els treballs plantejats. 10
Treballs Els treballs, descrits a l'apartat de metodologies, serviran per avaluar tota l'assignatura.
La teoria i sessions pràctiques a l'aula d'informàtica serviran per donar els elements necessaris per a que l'alumnat pugui resoldre amb èxit tots aquests treballs.
90
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- ANDER-EGG, E. (1980): Técnicas de investigación social. Buenos Aires: El Cid Editor.

- ARNAL, J., DEL RINCÓN, D. i LATORRE, A. (1992): Investigación educativa. Barcelona: Labor.

- BERHARD, H. R. (2006) Research methods in anthropology: qualitative and quantitative approaches. Oxford: AltaMira Press.

- BUNGE, M. (1985): La investigación científica. Barcelona: Ariel.

- HAMMERSLEY, M. I ATKINSON, P. (1994) Etnografía, Barcelona: Paidós

- RINCON, D. i altres (1995): Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.

- SIERRA BRAVO, R. (1992): Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.

Complementària

ALBERICH, R. I FUGUERAS (2000) Els arxius, entre la memòria històrica i la societat del coneixement, Barcelona: UOC.

ARDÈVOL, E. i altres (2003) “Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea” Athenea Digital: Bellaterra. Disponible a: http://antalya.uab.es/athenea/num3/ardevol.pdf

ARNAL, J., DEL RINCÓN, D. i LATORRE, A. (1992): Investigación educativa. Barcelona: Labor.

BARLEY, N. (1989) El antropólogo inocente, Barcelona: Anagrama

BARTOLOMÉ, M. i ANGUERA, M. T. (Coord.) (1990): La investigación cooperativa, vía para la innovación en la universidad. Barcelona: PPU.

BLANCHET, A i altres (1989) Técnicas de investigación en Ciencias sociales, Madrid: Narcea.

CANNELL, CH. F i KAHN, R. L. (1992): “La reunión de datos mediante entrevistas”. En Fesinger, L. i Katz, D. (Comp.): Los métodos de investigación en las ciencias sociales. Barcelona: Paidós, pp. 310-352.

CAZARES, H. I altres (1980) Técnicas actuales de investigación documental, México: Trillas.

CLIFFORD, J. i MARCUS, G.E. (1991) Retóricas de la Antropología, Madrid: Júcar.

COOK, T. D. i REICHARDT, Ch. S. (Eds.) (1986): Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.

DELGADO, J.M. (coord) (1994) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales, Madrid: Sintesis.

DENMAN, C.A. i HARO, J.A. (Comps). (2000) Por los rincones: antologia de métodos cualitativos en la investigación social, México: El Colegio de Sonora.

ECO, U. (1982) Cómo se hace una tesis. Técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura, Barcelona: Gedisa

EISNER, E. W. (1998): El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Málaga: Aljibe.

FERRAROTTI, F. (1983) Histoire et Histoires de Vie. La méthode biographique dans les sciences sociales, Paris: Librairie des Meridiens.

GARCIA HOZ, V. (Dir.) (1994): Problemas y métodos de investigación en educación. Madrid: Rialp.

GARCÍA JORBA, J.M. (2000) Diarios de Campo, Madrid:CIS

GEERZ, C. (1989) El antropólogo como autor, Barcelona: Paidós

GOETZ, J. P. i LECOMPTE, M. D. (1988): Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.

GUASCH, O. (1997) Observación participante, Madrid:CIS

GUBA, E. G. (1983): “Criterios de credibilidad en la investigación naturalista”. En Pérez, A. i Gimeno, J. (Eds.): La enseñanza: su teoría y su práctica. Madrid: Akal. Pp. 148-165.

HAMMERSLEY, M. I ATKINSON, P. (1994) Etnografía, Barcelona: Paidós

HILL, M.R. (1993) Archival strategies and techniques, Newbury Park: Sage

HINE, Ch. (2004) Etnografía virtual. Barcelona: UOC.

HOBBS, D. I WRIGHT, R. (eds.) (2006) The Sage handbook of fieldwork, Londres: Sage Publications

KEMMIS, S. i MCTAGGART, R. (1988): Cómo planificar la investigación-acción. Barcelona: Laertes.

LLOBERA, J.R. (1990) “El trabajo de campo ¿panacea antropológica o camisa de fuerza epistemológica?  a LLOBERA, J.R. La identidad de la Antropología, Barcelona: Anagrama: 23-52.

MAYANS, J. (2002) Género Chat o cómo la etnografía puso un pie en el ciberespacio. Barcelona: Gedisa.

OKLEY, J i CALLAWAY, H. (1992) Anthropology and Biography, London: ASA Monographs

PINK, S. (2006) The future of visual anthropology, Londres: Routledge

PLUMMER, K. (1989) Los documentos personales, Madrid: Siglo XXI

POIRIER, J. I altres (1983) Les récits de vie. Théorie et practique, Paris: PUF

PONS, I. (1993) Programación de la investigación social, Madrid: CIS

PRAT I CARÓS, J. (Coord.) (2004) I això és la meva vida. Relats biogràfics i societat, Barcelona: IPEC.

PUJADAS, J.J. (1992) El método biográfico: El uso de las historias de vida en las Ciencias Sociales, Madrid: CIS

RABINOW, P. (1992) Reflexiones sobre un trabajo de campo en Marruecos, Madrid: Júcar

RODRIGUEZ, G.; GIL, J. i GARCIA, E. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

RODRIGUEZ, G.; GIL, J. i GARCIA; E. (1995): Análisis de datos cualitativos asistido por ordenador: AQUAD y NUDIST. Barcelona: PPU.

RUIZ OLABUENA, J. I. (1996): Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: U. de Deusto.

SCHWARZSTEIN, d. (2002) “Fuentes orales en los archivos: desafíos y problemas”. Historia, Antropología y fuentes orales, 27: 167-177

SIEGEL, S. (1991): Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. México: Trillas.

TAYLOR, J. I BOGDAN, R. (1992) Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona: Paidós.

TEJADA, J. (1997): El proceso de investigación científica. Barcelona: Fundació La Caixa-EUI Santa Madrona.

TÉLLEZ INFANTES, A. (2007) La investigación antropológica, Alicante: Editorial Club Universitario

VICENTE, Fl. (1995) “Tipos de monografías etnográficas” a AGUIRRE, A. Etnografía. Metodología cualitaiva en la investigación sociocultural, Boixareu Universitaria: 227-236

ZABALZA, M. A. (1991): Los diarios de clase. Barcelona: PPU.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent