Codi |
|
A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
A6 |
Registre de les troballes |
A7 |
Sistema cardiovascular |
A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
A30 |
Nutrició |
A37 |
Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
A41 |
Els coneixements bàsics |
A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
A45 |
Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
Objectius |
Competències |
Bloc A: Creixement.
1. Conéixer, comprendre i saber aplicar els conceptes bàsics del creixement i els factors condicionants del mateix.
|
A2 A17 A37 A41 A42 A45
|
|
|
Bloc B: Desenvolupament de les capacitats lligades a la maduració del SNC.
2. Conéixer els conceptes fonamentals de la maduració del sistema nerviós central en relació amb el procès d’adquisició de les capacitats funcionals.
|
A2 A17 A41 A42 A45
|
|
|
Bloc C: Desenvolupament de la capacitat reproductora.
3. Conéixer els conceptes fonamentals de la maduració dels sistemes i teixits en el procès d’adquisició de la capacitat reproductora.
|
A2 A17 A41 A42 A45
|
|
|
Bloc D: Desenvolupament de les capacitats lligades a la nutrició.
4. Conéixer i comprendre la maduració del sistema digestiu i aplicar-ho en la progressiva introducció dels aliments en l’edat pediàtrica.
|
A2 A17 A30 A41 A42 A45
|
|
|
Bloc E: Desenvolupament d’altres òrgans i funcions.
5. Conéixer les característiques del desenvolupamnet renal, pulmonar, cardíac i del sistema immune per poder interpretar la patologia.
|
A2 A17 A41 A42 A45
|
|
|
6. Adquirir i demostrar la capacitat de realitzar una anamnesi, una exploració física i una valoració del creixement i estat nutricional del nen a qualsevol edat. Saber valorar els estadis puberals, conéixer les diferents etapes del desenvolupament del nen i saber interpretar les gràfiques de creixement. |
A1 A2 A3 A6 A17 A41
|
|
|
7. Conéixer les diferents etapes del desenvolupament neurològic i saber diagnosticar un retard. |
A1 A2 A3 A17 A41
|
|
|
8. Saber fer una dieta correcta per a cada una de les etapes del desenvolupament. |
A2 A3 A7 A30 A37 A41
|
B2
|
|
Tema |
Subtema |
PROGRAMA DE CLASSES TEÒRIQUES |
|
Introducció i presentació de l'assignatura. |
|
A- Creixement:
|
2. Factors de creixement prenatals. Períodes del creixement.
3. Canvis en l'antropometria durant el creixement.
|
B- Desenvolupament de les capacitats lligades a la maduració del SNC:
|
4. Ontogènia del SNC.
5. Exploració del nadó. Desenvolupament psicomotor els primers anys de vida.
|
C- Desenvolupament de la capacitat reproductora:
|
6. Procés de diferenciació sexual.
|
D- Desenvolupament de la nutrició:
|
7. Maduració del tub digestiu.
8. Lactància materna.
9. Alimentació durant el primer any de vida.
|
E- Desenvolupament d'altres òrgans i funcions:
|
10. Desenvolupament anatòmic i funcional del sistema cardiovascular.
11. Desenvolupament anatòmic i funcional de l'aparell respiratori.
12. Desenvolupament de la funció renal.
13. Ontogènia del sistema immune.
14. Desenvolupament de la termorregulació: febre i antipiresi. |
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES |
Objectius de les pràctiques:
- Conèixer els protocols de medicina preventiva a l'edat pediàtrica.
- Programa de seguiment del nen sa.
- Desenvolupament físic: gràfiques de creixement.
- Desenvolupament psicomotor: Taula Llevant.
- Alimentació els primers anys de vida.
- Calendari de vacunacions.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
14 |
21 |
35 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
3 |
15 |
18 |
Pràcticum |
|
20 |
0 |
20 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció genèrica de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica de l'embriologia i funcionament dels diferents òrgans i aparells durant les etapes del creixement. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes i casos clínics relacionats amb el creixement, desenvolupament i alimentació del nen. |
Pràcticum |
Pràctica clínica per conéixer les característiques del nen sa. Es durà a terme a diferents Centres d'Atenció Primària. |
|
Pràcticum |
Atenció personalitzada |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
Les pràctiques es duran a terme sota la supervisió d'un pediatre.
Hi haurà una revisió personalitzada de la correcció dels exàmens.
Per a la resolució de qualsevol dubte l'alumne podrà concretar una data de reunió amb el professor mitjançant un correu electrònic.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
S'avaluaran mitjançant un examen que contindrà preguntes tipus test, preguntes curtes i una pregunta tipus tema. |
S'aprovarà a partir de 5. |
Resolució de problemes, exercicis |
Els coneixements adquirits s'avaluaran també dins de l'examen. |
S'aprovarà a partir de 5. |
Pràcticum |
PRACTICA CLÍNICA. Els pediatres faran un breu informe d'avaluació de les pràctiques.
|
apte o no apte |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
És imprescindible haver fet les pràctiques clíniques per tal de poder aprovar l'examen teòric. |
Bàsica |
|
Gluckman PD, Heymann MA. Pediatrics & Perinatology: the scientific basis. 2ª ed. London: Arnold Publishers, 1996. |
Complementària |
|
Cruz M. Tratado de Pediatría. 8ª ed. Madrid: Ergon, 2001.
Lissauer, Clayden. Texto ilustrado de Pediatría. 2ª ed. Mosby, 2002.
Moore, Persaud. Embriología clínica. 7ª ed. Elsevier, 2003.
Langman. Embriología médica. 9ª ed. Panamericana, 2004.
Guyton, Hall. Tratado de fisiología médica. 10ª ed. McGraw-Hill Interamericana, 2001.
Pocock G, Richards CD. Fisiología Humana. Ed Masson, 2002.
|
Assignatures que en continuen el temari |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FISIOLOGIA HUMANA/14011031 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|