DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) MALALTIES DE L'APARELL LOCOMOTOR Codi 14012040
Ensenyament
Medicina (1994)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
7.5 4.5 3 Troncal Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
MIRALLES MARRERO, RODRIGO
SARDÀ AURE, PILAR
GINÉ GOMÀ, JOSÉ
Adreça electrònica cristobalmanuel.richart@urv.cat
rodrigo.miralles@urv.cat
francesc.vidal@urv.cat
antonio.ruiz@urv.cat
jaime.calmet@urv.cat
josep.gine@urv.cat
xavier.llaurado@urv.cat
eugenio.garcia@urv.cat
julio.altes@urv.cat
ramon.fontova@urv.cat
cristobal.anez@urv.cat
ignacioloyola.garcia@urv.cat
eva.planes@urv.cat
montserrat.granados@urv.cat
Professors/es
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
MIRALLES MARRERO, RODRIGO
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
RUIZ GUILLÉN, ANTONIO
CALMET GARCIA, JAIME
GINÉ GOMÀ, JOSÉ
LLAURADÓ BARENYS, XAVIER
GARCÍA ALMAGRO, EUGENIO
ALTÈS GIRONA, JULIO
FONTOVA GARROFÉ, RAMON
AÑEZ SIMON, CRISTOBAL
GARCIA FORCADA, IGNACIO LOYOLA
PLANES VALL, EVA
GRANADOS SALVADÓ, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aproximació pluridisciplinària integrada (Medicina i Cirurgia) a la descripció de les malalties de l'aparell locomotor. Patologia degenerativa, isquèmica òssia, infecciosa, síndrome compartimental, patologia del nervi perifèric, deformitats congènites i perinatals de l'aparell locomotor, patologia traumàtica i tumoral.

Competències
Codi  
A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
A4 Fer una orientació diagnòstica
A6 Registre de les troballes
A12 Radiologia
A14 Sistema musculosquelètic
B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
B2 Comunicació amb els pacients i familiars
B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
B7 Metodologia científica i de recerca
B16 Raonament clínic

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber fer una anamnesi de l'aparell locomotor centrada en el pacient i estructurada, tenint en compte tots els grups d'edat, el sexe, els factors multiculturals i ètnics. A1
A2
A3
A4
A6
A12
A14
B1
B2
B3
B7
B16
Saber fer una avaluació de les parts toves A14
Saber fer una anàlisi funcional del recorregut articular A14
Saber reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques A14
Saber reconèixer un vessament articulars A14
Saber explorar la mobilitat del canell, la mà, el turmell i el peu A14
Saber reconèixer i avaluar desalineament d'estremitats y la postura A14
Saber explorar la mobilitat de la columna vertebral y la maniobra de Lasègue A14
Saber reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi A14
Saber explorar els malucs i els genolls A14
Saber reconèixer fractures i luxacions A14
Saber reconèixer lesions tendinoses i una lesió de nervi perifèric A14
Tenir coneixement de la mecànica de las articulacions A14
Tenir coneixement de la maduració de l'aparell locomotor durant el creixement A14

Continguts
Tema Subtema
Programa de classes teòriques
1. Alteracions congènites i perinatals de l'aparell locomotor

2. Patologia del creixement i desviació d'eixos

3. Displàsies esquelètiques

4. Patologia inflamatòria i per sobrecàrrega

5. Medicina de l'apararell locomotor

6. Patologia degenerativa

7. Patologia inflamatòria crònica

8. Patologia isquèmica òssia

9. Patologia infecciosa

10. Patologia tumoral

11. Patologia compartimental

12. Patologia nerviosa

13. Patologia traumàtica

Programa de classes pràctiques
1. Història clínica en COT

2. Exploració

3. Exploracions complementàries

4. Tècniques


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.2 0 0.2
 
Sessió Magistral
45 67.5 112.5
Pràctiques a laboratoris
30 0 30
Seminaris
15 22.5 37.5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció dels objectius d'aprenentatge l'assignatura i les característiques de la metodologia docent i avaluadora que tindrà lloc.
Sessió Magistral Classes magistrals participatives que pretenen abordar l'assoliment de coneixements teòrics. L'abordatje descriptiu i definitori de termes i conceptes. Comporta un treball addicional per part de l'alumne, no presencial, amb la finalitat de recordar els conceptes explicats. Per això el factor de treball és de 1.5 per cada hora magistral.
Pràctiques a laboratoris El PRACTICUM CLÍNIC no es concebeix com unes pràctiques, sino com un element metodològic imprescindible per l'assoliment de coneixements i habilitats precises a través de l'observació real i la imitació al mestre. Hi ha objectius d'aprenentatge concrets que seran avaluats. El factor de treball és baix ja que la totalitat de la tasca es realitza de forma presencial al Centre Hospitalari o be al Centre d'assistència primària.
Seminaris Revisió dels conceptes donats a les classes i participació dinàmica dels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran dirigir-se als professors de l'assignatura per a realitzar les preguntes o dubtes que els hi sorgeixin en els horaris establerts en l'inici de curs. També ho podran fer a través del correu electrònic: rodrigo.miralles@urv.cat, josep.gine@urv.cat.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves de desenvolupament Quatre preguntes a respondre cada una amb mitja hora. 100 % de la nota de l'assignatura.
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura cal complir els tres requisits que s'especifiquen a continuació: 1. Superar l'examen. 2. Haver acudit al laboratori d'habilitats. 3.Haver assistit al Practicum clínic.


Fonts d'informació

Bàsica

MEDICINA

Llibres de text:

BRAUNWALD E, FAUCI A, KASPER D, HAUSER S, LONGO D, JAMESON J. Harrison's Principles of Internal Medicine, 15th Ed. Mc Graw-Hill, New-York, 2001. Edició espanyola de la 15a edició nordamericana, McGraw-Hill Interamericana, 2001.

GOLDMANN L, BENNET J. Cecil. Textbook of Medicine. 21th ed. W.B. Saunders Company; Filadelfia, 2000. Edició espanyola de la 21a edició nordamericana, Mac Graw-HillInteramericana, 2002.

ROZMAN C. Medicina Interna. Farreras/Rozman. 14ª edición. Barcelona: Ediciones Harcourt, 2000.

 

TRAUMATOLOGÍA I CIRURGIA ORTOPÈDICA

Llibres de text:

LOPEZ-DURAN STERN, L. Pregrado Quirúrgico. 6, 7 y 8 Patología Quirúrgica (Traumatología y ortopedia I, II y III) 3 vol. Ed. Luzán 5. Madrid, 1987.

HEIM, U; BALTENSWEILER, J: Guía de Traumatología. Ed. Geigy División Farmacéutica.Barcelona, 1988. ( Petit manual d'urgències).

INSALL, J.N.: Cirugía de la rodilla. 2ª edición. 2 volums. Ed. Panamericana. Buenos Aires 1994. (De consulta de cirurgia del genoll)

ROCKWOOD, GREEN Y WILWINS: Fracturas, 3 volums. Ed. Lippincott. Philadelphia, 1991 (De consulta per a traumatología general).

TATDJIAN, M.O.: Ortopedia pediátrica. 2ª Ed. 4 volums. Ed. Interamericana 1994. (De consulta de cirurgia pediátrica).

Llibres de consulta:

KELLEY WN, HARRISE, RUDDY S, SLEDGE CB. Textbook of Rheumatology. 6th Ed. W.B. Saunders, Filadelfia. 2001.

PASCUAL E, RODRÍGUEZ V, CARBONELL J, GÓMEZ-REINO JJ. Tratado de Reumatología. Arán Ediciones, Madrid, 1998

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent