DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) BASES DE LA RECERCA I DOCUMENTACIÓ Codi 14204005
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Anual
Impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RIBALTA VIVES, JOSEP
LANUZA ESCOLANO, MARÍA ANGEL
Adreça electrònica josep.ribalta@urv.cat
manuel.santafe@urv.cat
mariaangel.lanuza@urv.cat
mariadelesneus.garcia@urv.cat
michelle.murphy@urv.cat
jesus.sabate@urv.cat
marta.tomas@urv.cat
silvia.fernandez@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
carlosjesus.garciaminguillan@urv
olalla.bueno@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
Professors/es
RIBALTA VIVES, JOSEP
SANTAFÉ MARTÍNEZ, MANUEL
LANUZA ESCOLANO, MARÍA ANGEL
GARCIA SANCHO, MARIA DE LES NEUS
MURPHY ., MICHELLE
SABATE FORT, JESUS
TOMAS MARGINET, MARTA
FERNÁNDEZ ROIG, SÍLVIA
FERRE PALLAS, NATALIA
GARCIA MINGUILLÁN DEL CAMPO, CARLOS JESÚS
BUENO FRAILE, OLALLA
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aprenenetatge de la contribució que tenen en l’avenç de la medicina: la recerca, l’evolució històrica de la medicina, la documentació, la informació i la comunicació i el treball en equip. Es realitzaran diferents experiències com Podcast, Treballs individuals i Aprenentatge basat en la resolució de problemes utilitzant els coneixements de TICs i de Fonts de documentació prèviament introduits de forma pràctica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A21 Principis generals
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B10 Aspectes ètics
 B15 Contribució al progrés de la medicina
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B19 Creativitat i enginy
 B20 Capacitat de prioritzar
 B22 Responsabilitats dels metge
 B23 El metge com a investigador
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
 B28 Aprenentatge autònom
 B31 Motivació
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A21 Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre ,llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B7 Conèixer la metodologia científica
Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
Conèixer com fer un anàlisi crítica de la significació estadística i a reconèixer la seva relació amb la significació clínica
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
 B15 Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
Ser conscient de la obligació del metge a contribuir en aquest progrés
Ser conscient del paper del metge en la confecció de guies clíniques i ètiques
 B17 Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Trobar l'equilibri entre l’evidència científica i l’experiència clínica
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
 B18 Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant
Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions
 B19 Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
Aplicar la creativitat i l’ingeni en la utilització de la instrumentalització en els pacients i en el desenvolupament de la metodologia científica
enfortir l’autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als pacients
 B20 Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l’experiència i la iniciativa pròpia
Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica)
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B23 Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional
Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B31 Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Història de la medicina La medicina a la prehistòria.
La medicina grega, romana, àrab i medieval.
La medicina durant el Renaixement i el Barroc.
La medicina de la il·lustració. El segle XIX. El positivisme.
Teoria de la ciència (Karl Popper, Thomas Kuhn).
La medicina a partir de la Primera Guerra Mundial. Metges filòsofs.
Doctrines mèdiques heterodoxes. L'antipsiquiatria.

Recerca Mètode científic
Interpretació d'un descobriment biomèdic publicat en una revista científica
Elaboració d'una presentació en PowerPoint i d'un Póster amb els continguts d'aquest descobriment.
Exposició pública
Documentació Introducció a la documentació. Catàleg i recursos d'informació de la URV.
Criteris de selecció i qualitat de la informació.
Utilització de la base de dades PubMed per buscar informació biomèdica.
Normes de citació i programes de gestió de bibliografia.
Aprenentage Basat en Problemes (ABP) Aprenentatge basat en un problema (ABP):
Forma de treball en la que es presenta un problema, s’identifiquen les necessitats d’aprenentatge mitjançant la formulació de qüestions, es busca la informació necessària i finalment es torna al problema per resoldre’l. Tot el procés està guiat per un tutor. En el recorregut que viuen els alumnes des del plantejament original del problema fins la solució, treballen en col·laboració en petits equips, compartint la possibilitat de practicar i desenvolupar habilitats, de prendre responsabilitats i accions, d’observar i reflexionar sobre actituds i valors, de desenvolupar habilitats d’anàlisi i síntesi d’informació i de conjugar l’aprenentatge de diferents àrees de coneixement aprenent a raonar de manera eficaç. L’experiència de treball en el petit equip és una de las característiques distintives de l’ABP.
Tècniques d'informació i comunicació (TIC) SISTEMES OPERATIUS: MS-WINDOWS

Utilització del sistema operatiu MS-Windows per la gestió de bases de dades, informació i arxius.

Utilització de l’intranet de la URV.

Cerca i emmagetzematge d’informació científica de l’internet.

Còpies de seguretat i antivirus

PROGRAMA DE PROCESSAMENT DE TEXTOS: MS-WORD

Redacció d’informe científic escrit amb el programa MS-Word.

MS-POWER POINT

Preparació d’una exposició científica amb el programa MS-Powerpoint.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A21
1 0 1
Sessió Magistral
B7
B15
B17
B18
B19
B22
B23
18 27 45
Seminaris
B7
B15
B17
B18
B19
B22
B23
15 7.5 22.5
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B3
B6
B17
B18
B19
B20
B23
B26
B27
B28
B31
8 24 32
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B1
B6
B17
B23
24 6 30
Presentacions / exposicions
B1
B3
B6
B7
B10
B15
B17
B19
B22
B23
B26
3 1.5 4.5
Treballs
B1
B6
B7
B15
B17
B18
B22
B23
1 9 10
Atenció personalitzada
A21
B1
B3
B6
B7
B10
B15
B17
B18
B19
B20
B22
B23
B26
B27
B28
B31
2 0 2
 
Proves mixtes
B7
B15
B17
B19
B22
B23
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Es farà una classe introductòria sobre els objectius de l’assignatura, la seva estructura i el sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura referents a la història de la medicina i el mètode científic.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic) relacionat amb la història de la medicina.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució d'un problema plantejat. Els estudiants treballaran en grups reduïts i es formularan qüestions per arribar a les possibles solucions del problema plantejat. Els estudiants col·laboraran entre ells en les consultes i rebran les explicacions del professor, que actuarà com a guia conductor.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques En l’aula informàtica l’alumne es familiaritzarà amb les tècniques d’informació i comunicació i les tècniques i estratègies de documentació. Part de la feina en l’aula informàtica s’aplicarà a l’elaboració de la presentació del Podcast i del treball d’història de la medicina.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball .
Es presentarà en públic, amb el suport d’una presentació de Powerpoint, el treball d’investigació corresponent al Podcast.
Tant la preparació del Powerpoint com l'exposició es realitzen en equip.
Treballs Treball que l'alumne realitza individualment sobre aspectes històrics del tema de recerca del podcast.

Atenció personalitzada
Descripció
Dra. MARIA ANGEL LANUZA Presencial: • De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Unitat Histologia i Neurobiologia. • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle. Dr. JESÚS SABATÉ Presencial: • Dimecres de 18:00 a 20:00 h. (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Despatx Historia de la Medicina. • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle. Dra. MICHELLE MURPHY Presencial: • Dilluns de 9:00 a 11:00 (Demanar cita prèvia per e-mail). • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle. Dra. NATÀLIA FERRÉ Presencial: • De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic . Dr. JOSEP RIBALTA Presencial: • De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B3
B6
B17
B18
B19
B20
B23
B26
B27
B28
B31
(ABP) APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES
S'avaluaran els següents aspectes:
• La realització del ABP proposat és obligatòria.
• En cadascuna de les sessions presencials s’avaluarà de forma individual i per grup:
1. la utilització de les tècniques de cerca bibliogràfica.
2. la capacitat analítica, conceptual i sintètica de l’alumne.
3. la capacitat de treball en equip i la participació en el conjunt de l’equip.
4. l’habilitat en la comunicació oral.
5. els coneixements adquirits.
6. la interpretació dels coneixements adquirits.
• Els coneixements individuals adquirits durant el desenvolupament del ABP s’avaluaran juntament amb els coneixements adquirits en altres metodologies docents en la prova genèrica de l’assignatura.
28%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B1
B6
B17
B23
TÈCNIQUES DE LA INFORMACIÓ I DE LA DOCUMENTACIÓ I i II
1) La realització de les sessions pràctiques proposades és obligatòria.
2) Els continguts desenvolupats a les sessions presencials, s’aplicaran i avaluaran al Podcast, al Treball i a l’ABP.
Presentacions / exposicions
B1
B3
B6
B7
B10
B15
B17
B19
B22
B23
B26
PODCAST
S'avaluaran els següents aspectes:
1) La realització del Podcast proposat és obligatòria.
2) Grau de comprensió del podcast
3) Estructura del powerpoint i el pòster (es valorarà que hi hagi tota la informació rellevant, presentada de manera concisa i clara).
3) Claredat en l'exposició pública i capacitat de respondre les preguntes.

• Els coneixements individuals adquirits durant el desenvolupament del Podcast s’avaluaran juntament amb els coneixements adquirits en altres metodologies docents en la prova genèrica de l’assignatura.
25%
Treballs
B1
B6
B7
B15
B17
B18
B22
B23
TREBALL

Es valorarà:
1) La realització del Podcast proposat és obligatòria.
2) La presentació del treball escrit en format d'article científic.
3) Els continguts
4) L'explicació de l'estrategia de cerca documental que ha permès arribar a aquests continguts.
• Els coneixements individuals adquirits durant el desenvolupament del Treball s’avaluaran juntament amb els coneixements adquirits en altres metodologies docents en la prova genèrica de l’assignatura.
14%
Proves mixtes
B7
B15
B17
B19
B22
B23
S'avaluarà mitjançant preguntes tipus test i de desenvolupament el coneixement teòric sobre els continguts treballats a història de la medicina, mètode científic, continguts específics del Podcast de cada grup i del ABP. 33%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

AVALUACIÓ EN 2A CONVOCATÒRIA:

En el cas de no haver aprovat l'assignatura en la 1ª convocatòria, per l'avaluació en la 2ª convocatòria es guardaran les notes obtingudes en cada una de les metodologies docents (Podcast, treball, TIC I i II, ABP) sempre que la nota obtinguda hagi estat igual o superior al 50% del total corresponent a la metodologia.

Les metodologies d'exposició del Podcast i el treball individual de l'àmbit de la història de la medicina i les proves mixtes es tornaran a avaluar en la segona convocatòria mitjançant la repetició de noves activitats que seran proposades al finalitzar el curs.

El desenvolupament en equip de la metodologia de l'ABP s'avalua durant les sessions presencials i, per tant, la nota obtinguda del treball en equip es conservarà per a la segona convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent