Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
| A21 |
Principis generals |
| A26 |
Psicològics |
| A29 |
Socials |
| A32 |
Cures cròniques |
| A33 |
Cures pal•liatives |
| A44 |
Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B4 |
Comunicació com a educador |
| B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B12 |
Pràctica de la medicina en una societat multicultural |
| B13 |
Aspectes psicosocials |
| B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
| B19 |
Creativitat i enginy |
| B22 |
Responsabilitats dels metge |
| B25 |
El metge com a gestor |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
| | A32 |
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
| | A33 |
Conèixer el paper de la família
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre ,llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
| | B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
| | B3 |
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
| | B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
| | B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B12 |
Reconèixer les característiques de la nostra societat multicultural, i respectar-les
Reconèixer l’existència de costums i de creences que poden aconsellar l’evitació o la modificació d’actituds diagnòstiques i terapèutiques
| | B13 |
Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
| | B18 |
Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
| | B19 |
Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
Aplicar la creativitat i l’ingeni en la utilització de la instrumentalització en els pacients i en el desenvolupament de la metodologia científica
enfortir l’autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als pacients
| | B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
| | B25 |
Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social.
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Ètica |
1. Conceptes: Ètica, moral, raó, deure, responsabilitat.
2. Història de la (Recent) Bioètica.
3. Fonamentació: Escoles filosòfiques. Principis i valors. Metodologia.
4. Ètica, dret i deontologia. Texts, lleis i normes.
5. Els Comitès d'Ètica. Models de les preses de decisions en bioètica clínica.
6. Ètica de les relacions entre professionals. El treball en equip i la relació multidisciplinària. Els conflictes entre especialitats. La jerarquia professional.
7. Ètica de les relacions metge-malalt (I). Intimitat, secret professional i confidencialitat.
8. Ètica de les relacions metge-malalt (II). El dret a la informació. El consentiment informat.
9. Ètica de les relacions metge-malalt (III). La capacitació per a la presa de decisions. Les decisions de representació i els seus problemes.
10. Ètica de les relacions metge-malalt (IV). La medicina|medecina defensiva. Conflictes de drets i deures: l'objecció de consciència.
11. Ètica de la gestió. Distribució de recursos sanitaris.
12. Ètica de la prescripció de fàrmacs i de les relacions amb la indústria.
13. Bioètica social: variants antropològiques i filosòfiques sobre la concepció de la vida humana.
14. Ètica de problemes a l'inici de la vida. Abordatge inicial. Eugenèsia, avortament, clonació, diagnòstic prenatal.
15. Ètica de problemes de la joventut i la maduresa. Abordatge inicial. Violència social i Internaments (Psiquiatrics, penitenciaris i rehabilitadores).
16. Ètica de problemes al final de la vida. Abordatge inicial. Limitació de l'esforç terapèutic. Cures pal·liatives. Malalt terminal. Eutanàsia.
17. Ètica de la investigació biomèdica.
18. Ètica del Medioambiente. |
Comunicació |
19 El malalt i la seva malaltia considerat individualment
20. La família i l’entorn.
21. Les habilitats de comunicació.
22. Comunicació verbal i no verbal
23. Inici de la entrevista clínica
24. Les relacions amb el sistema sanitari
25. Com rep el pacient la informació? Com comunicar un diagnòstic, un tractament i un pronòstic?
|
Pràctiques |
Pràctica 1. Cas sobre limitació esforç terapèutic
Pràctica 2. Cas sobre secret professional
Pràctica 3-6. Seguiment i elaboració d’un informe biopsicosocial d’un malalt crònic
|
Videoforum |
1. Relacions metge-pacient
2. Conflictes al final de la vida
|
Pràctiques clíniques |
Pràctiques al centre d'atenció primària |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
28 |
42 |
70 |
Fòrums de discussió |
|
6 |
3 |
9 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
19 |
14.25 |
33.25 |
Pràctiques clíniques |
|
21 |
10.5 |
31.5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
A5 | A21 | A26 | A29 | A32 | A33 | A44 | B1 | B10 | C4 | |
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del bloc teòric del temari de Ètica i Comunicació |
Fòrums de discussió |
Projecció de dues pel·lícules i videoforum a través de la plataforma virtual Moodle |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Dos sessions de casos clínics d'ètica i 5 sessions de seguiment d'un cas clínic real d'un malalt crònic assignat en les pràctiques clíniques |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques en un Centre d'Atenció Primària. 3 dies consecutius la primera setmana i la resta de manera setmanal al llarg de 4 setmanes. |
Descripció |
Montserrat Giralt
dimecres de 16 a 17 h a la Unitat de Farmacologia
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Fòrums de discussió |
|
- assistència a la projecció de la pel·lícula
- Participació videofòrum |
5% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
- assistència a les pràctiques
- participació en les discussions dels casos clínics
- treball del cas clínic
- informe biopsicosocial |
ètica 15%
Comunicació 20 %
|
Pràctiques clíniques |
|
Assistència a les pràctiques
Desenvolupament de la feina a les pràctiques |
20% |
Proves mixtes |
A5 | A21 | A26 | A29 | A32 | A33 | A44 | B1 | B10 | C4 |
|
Prova al final del quadrimestre amb:
ÈTICA: preguntes tipus test
COMUNICACIÓ: preguntes curtes |
Ètica 30%
Comunicació 10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assistència restara 1% cada dia no assistit al total de la nota. Per aprovar l'alumne haurà de tenir una nota mínima d'un 5 de l'apartat d'ètica i un 5 de l'apartat de comunicació i haver aprovat les proves mixtes. SEGONA CONVOCATÒRIA: Si l'alumne té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent d'Ètica o de Comunicació fent un examen com la primera convocatòria i resolució d'un supòsit pràctic, sempre que l'alumne hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura. Si l'alumne té tota l'assignatura pendent i ha assistit a les pràctiques obligatòries podrà fer un examen i la resolució de supòsits pràctics |
Bàsica |
|
DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed. Ed
Triacastella, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-95840-18-9 AZUCENA COUCEIRO. Bioética
para clínicos, Ed. Triacastella,
Madrid, 1999. ISBN: 84-921418-9-1 ADELA CORTINA. Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,
2008. ISBN: 978-84-309-4714-0 ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco, 5ª ed. Alianza
editorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4 FRANCESC ABEL. Bioética: Orígenes, presente y futuro. Fundacion
Mapfre, Madrid, 2008. ISBN: 9788498440447 LINO CICCONE. Bioética: Historia, principios, cuestiones. Ed.
Palabra, Madrid, 2005. ISBN: 84-8239-899-7 JAMES CHILDRESS y TOM
BEAUCHAMP. Principios de ética
biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005. ISBN: 9788445804803 DAVID THOMASMA Y THOMASINE
KUSHNER. De la vida a la muerte:
ciencia y bioética. Ed.Cambridge Universty Press España,
1999. ISBN: 9788483230732 ARMANDO GARDUÑO. Bioética: temas de pediatría. Ed. McGrawHill/Interamericana,
2001. ISBN: 978-970-10-3229-9
Baptiste S, Solomon
P. Developing communication skills. In: Baptiste S, Letts L, editors.
Innovations in Rehabilitation Sciences Education: preparing leaders for the
future: Springer Berlin Heidelberg; 2005. p. 135-145.
Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica: para la atención
primaria de salud. Barcelona: Doyma; 1989.
Borrell i Carrió F. Entrevista clínica: manual de estrategias
prácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia y
Comunitaria; 2004.
Clèries X editor. La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales
de la salud. Barcelona: Masson; 2006.
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|