DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) BASES DE COMUNICACIÓ I ÈTICA Codi 14204007
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Anual
Impartició
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
juanmanuel.pena@urv.cat
nuria.aranda@urv.cat
jordi.jove@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
eduardo.corbella@urv.cat
marta.romeu@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
marialuisa.albina@urv.cat
montse.giralt@urv.cat
josep.basora@urv.cat
jesus.vizcaino@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
cristinamarta.mangrane@urv.cat
lluis.colomes@urv.cat
anamaria.lafuerza@urv.cat
cruzmaria.fuentes@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SÚBIAS, JOAQUÍN
PEÑA ROCA, JUAN MANUEL
ARANDA PONS, NÚRIA
JOVÉ BALAÑÀ, JORDI
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
CORBELLA JACOB, EDUARDO
ROMEU FERRAN, MARTA
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
ALBINA CHICOTE, MARÍA LUISA
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
BASORA GALLISA, JOSEP
VIZCAINO MARIN, JESUS
FERRE PALLAS, NATALIA
MANGRANÉ GUILLÉN, CRISTINA MARTA
COLOMES FIGUERA, LLUÍS
LAFUERZA TORRES, ANA MARÍA
FUENTES BELLIDO, CRUZ MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Ètica i bioètica, cap a la presa de decisions, comitès d'ètica, presa de decisions, metodologia d'anàlisi de casos, problemes a l'inici de la vida, problemes al final de la vida, ètica de la investigació. El malalt i la seva malaltia considerat individualment, la família i l'entorn, les relacions amb el sistema sanitari, les habilitats de comunicació, com rep el pacient la informació? com comunicar un diagnòstic, un tractament i un pronòstic?

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A21 Principis generals
 A26 Psicològics
 A29 Socials
 A32 Cures cròniques
 A33 Cures pal•liatives
 A44 Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B4 Comunicació com a educador
 B9 Mostrar actituds professionals adequades
 B10 Aspectes ètics
 B12 Pràctica de la medicina en una societat multicultural
 B13 Aspectes psicosocials
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B19 Creativitat i enginy
 B22 Responsabilitats dels metge
 B25 El metge com a gestor
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
 A32 Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
 A33 Conèixer el paper de la família
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
 A44 Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre ,llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
 B3 Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
 B9 Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
 B12 Reconèixer les característiques de la nostra societat multicultural, i respectar-les
Reconèixer l’existència de costums i de creences que poden aconsellar l’evitació o la modificació d’actituds diagnòstiques i terapèutiques
 B13 Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
 B18 Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
 B19 Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
Aplicar la creativitat i l’ingeni en la utilització de la instrumentalització en els pacients i en el desenvolupament de la metodologia científica
enfortir l’autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als pacients
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B25 Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social.
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Ètica 1. Conceptes: Ètica, moral, raó, deure, responsabilitat.
2. Història de la (Recent) Bioètica.
3. Fonamentació: Escoles filosòfiques. Principis i valors. Metodologia.
4. Ètica, dret i deontologia. Texts, lleis i normes.
5. Els Comitès d'Ètica. Models de les preses de decisions en bioètica clínica.
6. Ètica de les relacions entre professionals. El treball en equip i la relació multidisciplinària. Els conflictes entre especialitats. La jerarquia professional.
7. Ètica de les relacions metge-malalt (I). Intimitat, secret professional i confidencialitat.
8. Ètica de les relacions metge-malalt (II). El dret a la informació. El consentiment informat.
9. Ètica de les relacions metge-malalt (III). La capacitació per a la presa de decisions. Les decisions de representació i els seus problemes.
10. Ètica de les relacions metge-malalt (IV). La medicina|medecina defensiva. Conflictes de drets i deures: l'objecció de consciència.
11. Ètica de la gestió. Distribució de recursos sanitaris.
12. Ètica de la prescripció de fàrmacs i de les relacions amb la indústria.
13. Bioètica social: variants antropològiques i filosòfiques sobre la concepció de la vida humana.
14. Ètica de problemes a l'inici de la vida. Abordatge inicial. Eugenèsia, avortament, clonació, diagnòstic prenatal.
15. Ètica de problemes de la joventut i la maduresa. Abordatge inicial. Violència social i Internaments (Psiquiatrics, penitenciaris i rehabilitadores).
16. Ètica de problemes al final de la vida. Abordatge inicial. Limitació de l'esforç terapèutic. Cures pal·liatives. Malalt terminal. Eutanàsia.
17. Ètica de la investigació biomèdica.
18. Ètica del Medioambiente.
Comunicació 19 El malalt i la seva malaltia considerat individualment
20. La família i l’entorn.
21. Les habilitats de comunicació.
22. Comunicació verbal i no verbal
23. Inici de la entrevista clínica
24. Les relacions amb el sistema sanitari
25. Com rep el pacient la informació? Com comunicar un diagnòstic, un tractament i un pronòstic?
Pràctiques Pràctica 1. Cas sobre limitació esforç terapèutic
Pràctica 2. Cas sobre secret professional
Pràctica 3-6. Seguiment i elaboració d’un informe biopsicosocial d’un malalt crònic

Videoforum 1. Relacions metge-pacient
2. Conflictes al final de la vida
Pràctiques clíniques Pràctiques al centre d'atenció primària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B1
B10
28 42 70
Fòrums de discussió
A21
A26
A29
A44
B1
B2
B10
B22
B27
C4
C5
6 3 9
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B2
B4
B9
B10
B12
B13
B18
B19
B22
B25
B27
C4
C5
19 14.25 33.25
Pràctiques clíniques
A5
A21
A26
A29
A32
A44
B2
B3
B4
B9
B12
B13
B18
B27
C4
C5
21 10.5 31.5
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B1
B10
C4
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament del bloc teòric del temari de Ètica i Comunicació
Fòrums de discussió Projecció de dues pel·lícules i videoforum a través de la plataforma virtual Moodle
Supòsits pràctics/ estudi de casos Dos sessions de casos clínics d'ètica i 5 sessions de seguiment d'un cas clínic real d'un malalt crònic assignat en les pràctiques clíniques
Pràctiques clíniques Pràctiques en un Centre d'Atenció Primària. 3 dies consecutius la primera setmana i la resta de manera setmanal al llarg de 4 setmanes.

Atenció personalitzada
Descripció
Montserrat Giralt dimecres de 16 a 17 h a la Unitat de Farmacologia

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Fòrums de discussió
A21
A26
A29
A44
B1
B2
B10
B22
B27
C4
C5
- assistència a la projecció de la pel·lícula
- Participació videofòrum
5%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B2
B4
B9
B10
B12
B13
B18
B19
B22
B25
B27
C4
C5
- assistència a les pràctiques
- participació en les discussions dels casos clínics
- treball del cas clínic
- informe biopsicosocial
ètica 15%
Comunicació 20 %
Pràctiques clíniques
A5
A21
A26
A29
A32
A44
B2
B3
B4
B9
B12
B13
B18
B27
C4
C5
Assistència a les pràctiques
Desenvolupament de la feina a les pràctiques
20%
Proves mixtes
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B1
B10
C4
Prova al final del quadrimestre amb:
ÈTICA: preguntes tipus test
COMUNICACIÓ: preguntes curtes


Ètica 30%
Comunicació 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assistència restara 1% cada dia no assistit al total de la nota.

Per aprovar l'alumne haurà de tenir una nota mínima d'un 5 de l'apartat d'ètica i un 5 de l'apartat de comunicació i haver aprovat les proves mixtes.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

Si l'alumne té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent d'Ètica o de Comunicació fent un examen com la primera convocatòria i resolució d'un supòsit pràctic, sempre que l'alumne hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura.

Si l'alumne té tota l'assignatura pendent i ha assistit a les pràctiques obligatòries podrà fer un examen i la resolució de supòsits pràctics


Fonts d'informació

Bàsica

DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007.

ISBN: 978-84-95840-18-9

 

AZUCENA COUCEIRO. Bioética para clínicos, Ed. Triacastella, Madrid, 1999.

ISBN: 84-921418-9-1

 

ADELA CORTINA. Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid, 2008.

ISBN: 978-84-309-4714-0

 

ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco, 5ª ed. Alianza editorial, Madrid, 2007.

ISBN: 978-84-206-3928-4

 

FRANCESC ABEL. Bioética: Orígenes, presente y futuro. Fundacion Mapfre, Madrid, 2008.

ISBN: 9788498440447

 

LINO CICCONE. Bioética: Historia, principios, cuestiones. Ed. Palabra, Madrid, 2005.

ISBN: 84-8239-899-7

 

JAMES CHILDRESS y TOM BEAUCHAMP. Principios de ética biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005.

ISBN: 9788445804803

 

DAVID THOMASMA Y THOMASINE KUSHNER. De la vida a la muerte: ciencia y bioética. Ed.Cambridge Universty Press España, 1999.

ISBN: 9788483230732

 

ARMANDO GARDUÑO. Bioética: temas de pediatría. Ed. McGrawHill/Interamericana, 2001.

ISBN: 978-970-10-3229-9

Baptiste S, Solomon P. Developing communication skills. In: Baptiste S, Letts L, editors. Innovations in Rehabilitation Sciences Education: preparing leaders for the future: Springer Berlin Heidelberg; 2005. p. 135-145.

 

Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica: para la atención primaria de salud. Barcelona: Doyma; 1989.

 

Borrell i Carrió F. Entrevista clínica: manual de estrategias prácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia y Comunitaria; 2004.

 

Clèries X editor. La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Masson; 2006.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent