DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HISTÒRIA I ANTROPOLOGIA Codi 14224120
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Primer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Antropologia, Filosofia i Treball Social
Bioquímica i Biotecnologia
Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
Adreça electrònica victoria.arija@urv.cat
estefania.aparicio@urv.cat
gemma.flores@urv.cat
0
Professors/es
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
APARICIO LLOPIS, ESTEFANIA
FLORES MATEO, GEMMA
ABT SACKS, ANALIA CRISTINA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A36 Alimentació i cultura.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
 B7 Tenir sensibilització en temes mediambientals.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
 B10 Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A36 Comprendre la diversitat cultural dels comportaments alimentaris
Conèixer i debatre sobre l'origen i l'abast dels problemes alimentaris del món contemporani
Predir efectes canvis / factors socioculturals en la salut
Conèixer l'evolució de l'alimentació al llarg temps / espai
Coneixer i comprendre la història de la dietètica i la nutrició
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Reconeix la rellevància dels esquemes mentals diferents al seu
Fa preguntes intel·ligents que qüestionen el que ha après i mostra iniciativa en la cerca d’ informació
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
 B5 Actua constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Conèixer l'evolució de l'alimentació al llarg temps / espai
Comprendre la diversitat cultural dels comportaments alimentaris
Predir efectes canvis / factors socioculturals en la salut
Conèixer i debatre sobre l'origen i l'abast dels problemes alimentaris del món contemporani
Coneixer i comprendre la història de la dietètica i la nutrició
 B6 Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
 B7 Coneix les diferents aproximacions al desenvolupament sostenible i entendre les seves implicacions socials, econòmiques i ambientals, tenint en compte els posicionaments polítics i ideològics
Integra les dimensions social, econòmica i ambiental en els treballs i projectes realitzats
Conèixer l'evolució de l'alimentació al llarg temps / espai
Comprendre la diversitat cultural dels comportaments alimentaris
Predir efectes canvis / factors socioculturals en la salut
Conèixer i debatre sobre l'origen i l'abast dels problemes alimentaris del món contemporani
Coneixer i comprendre la història de la dietètica i la nutrició
 B8 Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
Els objectius del projecte són coherents amb les necessitats detectades en el context
 B10 Conèixer l'evolució de l'alimentació al llarg temps / espai
Comprendre la diversitat cultural dels comportaments alimentaris
Predir efectes canvis / factors socioculturals en la salut
Conèixer i debatre sobre l'origen i l'abast dels problemes alimentaris del món contemporani
Coneixer i comprendre la història de la dietètica i la nutrició
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts

Continguts
Tema Subtema
Història de la alimentació L’alimentació dels nostres ancestres. L’alimentació i la dietètica en la cultura egípcia. L’alimentació y la dietètica en la Grècia clàssica. L’alimentació dels pobles pre romans a la península ibèrica. L’alimentació y la dietètica en l’antiga Roma. L’alimentació cristiana en l’Occident durant l’Edat Mitja, la dietètica i ell simbolisme dels aliments. Alimentació, dietètica i nutrició a l’al-Andalus. Flux d’aliments entre continents: la primera globalització.
Història de les hambrunes. Els trastorns del comportament alimentari a través de la història. L’obesitat a través de la història. Història de la deficiència del iode. Història de les vitamines. Història de l’alimentació infantil. Història de metabolisme energètic i proteic. Història de la conservació dels aliments. L’alimentació i la nutrició contemporànies: realitat i futur. Història de la dietètica i la nutrició al nostre país i al mon. Problemes alimentaris del futur.

1.- Interculturalitat 1. Evolució de l’alimentació humana. Conceptes d’alimentació, nutrició i cultura Problemes ambientals i producció d’aliments.

2. Hàbits alimentaris. Orígens. Funcions terapèutiques i religioses dels aliments. Noves tendències en els hàbits alimentaris. La McDonalització del món.

3. Característiques nutritives relacionades amb la salut i altres cultures. Diferències entre els països desenvolupats i els països en vies de desenvolupament. Fam i malnutrició. Dietes i règims dietètics. L’estigma de l’obesitat. Trastorns de la conducta alimentària: l’ideal prim.

4. El procés migratori i l’alimentació. Impacte de la immigració sobre canvis en patrons alimentaris i les seves repercussions sobre la salut. Patrons alimentaris tradicionals en els països d’origen dels principals col•lectius d’immigrants que es troben en Espanya: Marroc, Senegal, Filipines, Xina, Pakistan i República Dominicana. Adaptacions en els països d’acollida.
L'alimentació: un fenomen biocultural 1. ¿Alimentar-se i/o nodrir-se?. De les relacions entre la naturalesa i la cultura
1.1. La paradoxa de l'omnívor: neofilia-neobofia
1.2. La diversitat dels models alimentaris
1.3. La cultura alimentària: aliments, àpats i cuines
1.4.Comestible, no comestible: preferències i aversions alimentàries

2. Usos atribuïts als aliments: les funcions sòcioculturals de l'alimentació
2.1. Prestigi, estatus i diferenciació social
2.2. Intercanvi, comensalitat i reciprocitat
2.3. Ritualització i festes
2.4. Alimentació, comunicació i identitat
Maneres de fer, maneres de pensar, maneres de menjar 1.- Factors condicionants dels comportaments alimentaris
1.1. Factors ecològics i tecnològics, econòmics, polítics i ideològics
1.2. Religions i tabús alimentaris
2.- Influència de les variables sòciodemogràfiques en els comportaments alimentaris
2.1. Classe social, edat, gènere, estructura familiar, activitat professional, hàbitat, origen ètnic
Tendències en l'alimentació contemporània 1. La industrializació de l'alimentació: de la cuina a la fàbrica
1.1. La transformació de la cadena alimentària: producció, transformació, distribució i consum
1.2. Canvis socials, canvis alimentaris
2. Caracterització del sistema alimentari modern: aspectes positius i negatius
1. La globalització culinària: ¿macdonalització i/o cuines ètniques?
2. La diversitat de l’oferta alimentària: entre els aliments-serveis i els productes de la terra
3. La desestructuració dels comportaments alimentaris
4. Maneres de menjar avui: el cas de la societat espanyola
Seguretat i inseguretat alimentària al món 1. Fam i pobresa a les societats contemporànies
2. Definició del problema: dades i xifres
3. Teories i mites sobre la fam
Alimentació, cos i cultura 1. Evolució de les imatges culturals del cos: una anàlisi transcultural
1.1. L'ideal de la primor: de l'excepció a la generalització
1.2. L'estigmatizació social de l'obesitat

2. La incidència dels factors socioculturals en els transtorns de la conducta alimentària
2.1. Evolució de les interpretacions sobre l’anòrexia nerviosa
2.2. Els TCA com a trastorns culturals
Seminaris

Evolució dels problemes alimentaris al món a traves de la història.
Història de la dietètica i la nutrició al nostre país.
Història de la dietètica i la nutrició en els darrers 50 anys al mon.
Problemes alimentaris en el futur: Paper del dietista nutricionista.
Plantejament del tema a treballar en grup en relació a la basant històrica.



Pràctiques Resolució del quadern de pràctiques sobre texts seleccionats amb preguntes sobre aspectes històrics, antropològics i de interculturalitat .
Treball en grup dels tema plantejat als seminaris.
Presentació i defensa dels resultats del treball en grup.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A36
B5
B7
B10
36 0 36
Seminaris
A36
B5
B7
B10
8 0 8
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A36
B5
B7
B10
12 0 12
Atenció personalitzada
A36
B5
B7
B10
1 0 1
 
Proves orals
A36
B5
B7
B10
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació teòrica d'alguns temes a tota la classe
Seminaris Sessions de treball en grups intermitjos de 40 alumnes aproximadament.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Sessions de treball en grups petits de 20 alumnes aproximadament, on es treballarà el desenvolupament dels aspectes històrics, antropologics i culturals d'un tema comú.

Atenció personalitzada
Descripció
S'utilitzarà principalment l'aplicatiu Moodle com eina de comunicació i resolució de problemes entre els alumnes i els professors.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A36
B5
B7
B10
Exàmen escrit 30%
Seminaris
A36
B5
B7
B10
Avaluació continuada i examen escrit 10%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A36
B5
B7
B10
L’avaluació es realitzarà mitjançant un treball en grup que s’haurà d’exposar oralmente. 60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

· Contreras J., Gracia M., 2005. Alimentación y Cultura. Perspectivas antropológicas. Ed. Ariel.

· Germov J, Williams L. A., 1999. Sociology of food and nutrition. The Social Appetite . Ed. Oxford University Press. UK

· Harris M., 1985. Bueno para comer. Ed. Alianza (España).

· Serra Majem L, Aranceta Bartrina J., 2006. Nutrición y Salud Pública . 2ª Edición. Ed. Masson. Barcelona.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent