DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) HETEROGENEÏTAT DE L'ENVELLIMENT: EL PACIENT GERIÀTRIC. SÍNDROMES GERIÀTRICS Codi 14625101
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer Únic anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
Adreça electrònica gabrielde.febrer@urv.cat
manuel.esteban@urv.cat
amadojoaquin.orti@urv.cat
Professors/es
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
ESTEBAN PÉREZ, MANUEL
ORTI LLAVERIA, AMADO JOAQUIN
Web
Descripció general i informació rellevant Tipologia de la població anciana: ancià sa, ancià fràgil, ancià dependent i pacient geriàtric. Grans síndromes geriàtrics. Deteriorament cognitiu. Trastorns afectius de la conducta en l'ancià. Hàbits de salut.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Reconèixer l'envelliment fisiològic i saber distingir de la patologia.
  AC2 Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC4 Conèixer els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica.
  Professionalitzador
  AP1 Adquirir coneixements, habilitats i destresa per a l'exercici professional i coordinació assistencial de la ortogeriatría.
  AP2 Conèixer els mitjans per a la prevenció i/o retard de la dependència.
  AP5 Conèixer el rol de cada membre de l'equip interdisciplinari: fisioterapeuta, logopeda, psicòleg, terapeuta ocupacional, dietista, educador social, infermeria, metge.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
  BC6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les diferents tipologies del pacient geriàtric per poder aplicar el programa terapèutic més adequat. AC1
AC2
AC3
AC4
BC2
BC3
BC5
BC6
CC3
CC4
Identificar les característiques pròpies del pacient geriàtric com són la clínica, pluripatologia, polifarmàcia. AC1
AC2
AP2
AP5
BC5
BC6
CC3
Identificar la fragilitat AC1
AC2
AP1
AP2
BC5
BC6
CC4

Continguts
Tema Subtema
Tema1: Heterogeneïtat de l’envelliment Descripció de les característiques generals de la persona d’edat avançada i tipologies del vell.
Tema 2: Característiques clíniques del pacient geriàtric.
Tema 3: Valoració geriàtrica integral. Concepte.
Tema 4: Concepte de síndrome geriàtrica.
Tema 5: Principals síndromes geriàtriques. Subtema 5.1 Síndrome de caigudes.
Subtema 5.2: Síndrome confusional aguda.
Subtema 5.3:Síndrome d’immobilitat i nafres de decúbit.
Subtema 5.4: Incontinència d’orina.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
5 10 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos
5 35 40
Presentacions / exposicions
5 10 15
 
Atenció personalitzada
0 4 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’una situació real o simulada en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes i realitzar una reflexió global.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes del supòsit pràctic treballat en equip, prèvia presentació en power point.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a l'assignatura ho podeu fer mitjançant el correu electrònic: gabrielde.febrer@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos La avaluació es farà conjuntament del treball i la seva exposició oral.

Sobre la presentació del cas es valorarà:

Tipologia de l’ancià presentat (10%). Característiques.(10%)
Descripció de les síndromes geriàtriques.(30%)
Possible pla d’atenció.(30%) Bibliografia (10%)
90%
Presentacions / exposicions Es valorarrà la exposició amb seguiment de metode cientific i aspectes formals com la durada de la presentació i exposició 10%
Altres

Presencialitat És obligatoria. El fet de no assistir no s'avaluarà l'assignatura

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent