Codi |
|
A2 |
Intervenir amb persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats per ajudar-los a prendre decisions ben fonamentades sobre les seves necessitats, circumstàncies, riscos, opcions preferents i recursos. |
A5 |
Valorar les necessitats i opcions possibles per orientar una estratègia d’intervenció. |
A6 |
Treballar de manera eficaç dins de sistemes, xarxes i equips interdisciplinars i multiorganitzacionals amb el propòsit de Col•laborar en l’establiment de fins, objectius i temps de duració dels mateixos contribuint igualment a abordar. |
A10 |
Donar suport al desenvolupament de xarxes per a fer front a les necessitats i treballar a favor dels resultats planificats examinant amb les persones les xarxes de suport a les que poden accedir i desenvolupar. |
A11 |
Establir relacions professionals amb l’objecte d’identificar la forma més adequada d’intervenció. |
A16 |
Establir i actuar per a la resolució de situacions de risc prèvia identificació i definició de la naturalesa del mateix. |
A18 |
Defensar persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix. |
A19 |
Preparar i participar en les reunions de presa de decisions amb l’objectiu de defensar millor els interessos de les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats. |
A23 |
Treballar dins d’estàndards acordats per l’exercici del treball social I assegurar el propi desenvolupament professional utilitzant l’assertivitat professional per a justificar les pròpies decisions, reflexionant críticament sobre les mateixes. |
B1 |
Aprendre a aprendre |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B12 |
Capacitat d'organització i planificació |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Identificar les necessitats socials de les persones amb problemes de SM i facilitar-ne la seva satisfacció, atenent al procés d'enmalaltir i a la individualitat del subjecte |
A2
|
B3
|
C5
|
Identificar factors socials que permetin portar a terme un treball preventiu identificant els factors de risc i protecció per a l'aparició de recidives. |
A16
|
B3
|
|
Definir les funcions i el rol professional del TS en un equip interdisciplinari de salut mental |
A6
|
B1
|
C3
|
Promocionar les capacitats i els suports tant formals com informals que la persona amb TM en pugui necessitar per tal d'integrar-se socialment |
A10
|
B12
|
|
Aprendre a treballar en xarxa per tal de conèixer estratègies d'intervenció en persones amb problemes amb salut mental desde diferents serveis. |
A11 A18 A19
|
B1
|
|
Introduir a l'alumne en la realitat dels trastorns mentals i en l'evolució del concepte de salut mental i l'atenció generada en cadascun dels moments històrics per tal de comprendre el model d'atenció actual |
A5
|
B3
|
|
Adquirir una visió global i pràctica de la intervenció del TS com a membre de l'equip interdisciplinari en l'àmbit de la salut mental |
A23
|
B1
|
C3
|
Tema |
Subtema |
TEMA1:
Història i evolució de la psiquiatria i l'atenció a la malaltia mental. Salut i psiquiatria al sXXI. La salut mental a Catalunya |
La realitat de la psiquiatria al llarg del temps, l'aportació dels psicofàrmacs.
El desenvolupament de la reforma psiquiàtrica.
Altres realitats en SM.
Noves tendencies en l'atenció a la salut mental a Catalunya |
TEMA 2:
Marc conceptual. El trastorn psíquic i la seva dimensió social |
normalitat/anormalitat, s.mental/malaltia mental/, malaltia mental/trastorns mentals,
Prevenció
factors psicosocials i malaltia mental
El cost de la salut mental
l'atenció en salut mental en les diferents etapes de la vida.
|
TEMA 3:
Nocions sobre psicopatologia |
Conceptes generals de psicopatologia. Els sistemes de classificació diagnòstica.
Principals instruments d'avaluació
Principals quadres clínics, la seva expressió i tractament
|
TEMA 4:
Característiques clíniques del principals Trastorns mentals |
Els trastorns psicòtics
Els trastorns de l'estat de l'ànim
Els trastorns d'ansietat
Els trastorns de personalitat |
TEMA 5:
Les diferents modalitats de tractament en l'atenció als trastorns mentals. |
EL tractament integral (Farmacològic, psicoterapeutic, rehabilitador.....)
La relació terapèutica
El tractament assertiu
L'atenció als TMS
El pla de serveis individualitzats (PSI)
Principals diferències entre l'atenció als TM en la població infantil/adulta.
|
TEMA 6:
L'abordate psicosocial dels TM |
El treball en equip interdisciplinar
Aportacions del TS a l'equip
L'avaluació i resposta a les necessitats detectades
La relació amb el patiment. |
TEMA 7:
La xarxa especialitzada de SM.
El treball interxarxes |
Estructura i organització dels diferents serveis. (hospitalaris, comunitaris i de rehabilitació.)
La xarxa de doble patologia (DI+TM)
Què significa treballar en xarxa? competències i límits a les nostres intervencions.
Dificultats i reptes entre xarxes.
Les actituds professionals/les actituds personals |
TEMA 8:
La rehabilitació psicosocial |
Marc conceptual (rehabilitació/recuperació)
Agents implicats en la rehabilitació psicosocial comunitària
La rehabilitació socio-familiar
La rehabilitació laboral
la rehabilitació social
Reptes de l'aplicació del model.
Tendències actuals
El tractament assertiu comunitari
Algunes experiències concretes |
TEMA 9:
Els aspectes judicials en l'atenció a la persona amb trastorns mentals |
Modalitats de tractament hospitalari, les necessitats d'internament, les mesures restrictives, el consentiment informat, la realització d'informes i certificats...
Mesures de protecció judicial (tuteles, curateles, rehabilitació pàtria potestad)
Mesures alternatives
Les persones amb TM en l'àmbit judicial (presons, psiquiàtrics penitenciaris, les UTE...)
Drets i deures dels pacients. La defensa dels seus interessos i drets. |
TEMA 10:
Rol i funcions del treballador social en l'atenció a les persones amb problemàtica mental |
Funcions generals i específiques
Reconeixement professional
Àmbits d'actuació
Eines de treball i metodologia
La nostra participació en la història clínica
Competències i límits de les nostres actuacions |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Presentacions / exposicions |
|
5 |
2.5 |
7.5 |
Sessió Magistral |
|
6 |
6 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
8 |
12 |
20 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
8 |
12 |
20 |
Treballs |
|
3 |
6 |
9 |
Debats |
|
4 |
8 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
1.5 |
3.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
7 |
7 |
14 |
Proves objectives de tipus test |
|
7 |
6 |
13 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Cada tema s'iniciarà amb un marc conceptual per tal de dimensionar l'àrea a treballar desde una visió teòrica i pràctica |
Presentacions / exposicions |
Els alumnes tindran l'oportunitat d'assistir a presentacions de professionals de la xarxa de salut mental sobre experiències innovadores i relevants en la nostra tasca com a TS. |
Sessió Magistral |
Es presentarà als alumnes el contingut de l'assignatura de manera dinàmica i participativa |
Resolució de problemes, exercicis |
Es treballarà de manera activa on la participació de l'alumne/a no es concreti en escoltar i prendre apunts sinó, amb exercicis que li permetin aprofundir en el tema de manera més fàcil i real. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
S'utilitzaren diferents tècniques grupals per movilitzar als alumnes i entre elles, l'organització en petitis grups on posicionar-se sobre un tema concret |
Treballs |
Durant el curs de l'assignatura els alumnes tindran que realitzar un parell de treballs sobre un llibre i una pel.lícula relacionats amb temes de SM que seran avaluats mitjançant la resposta al guió facilitat prèviament a l'alumne. |
Debats |
Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat relacionat amb la salut mental |
|
Resolució de problemes, exercicis |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Treballs |
Proves objectives de preguntes curtes |
Proves objectives de tipus test |
|
Descripció |
Per tal que l'alumne assoleixi els objectius de l'assignatura, caldrà que realitzi a l'aula i fora d'aquesta per tal de facilitar al professor, els exercicis determinats per a cada tema.
No s'acceptarà fora del plaç establert (últim dia de classe) cap treball per avaluar.
Es pactarà amb el professor el dia i hora que millor vagi al alumnes per consultes, dubtes o qüestions vàries. L'objectiu final és que l'alumne tingui al seu abast amb la màxima agilitat el professor per anant seguint les classes malgrat estigui treballant i no pugui acudir. També hi ha el despatx 58 per veure'ns a l'hora convinguda.
De la mateixa manera, l'accés al professor serà via e-mail o via tf. no solament per concertar entrevista sinò, per dubtes o qüestions que en poden sorgir.
A l'avaluació final, es fitxarà dins del plaç, un dia pactat amb els alumnes per tal de fer la revisió de l'exàmen si així ho demanen |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Durant les sessions el professor aportarà exercics trets de la pràctica diària professional que permetin a l'alumne apropar-se a la realitat professional i a la problemàtica de les persones amb TM |
Es contemplarà en el conjunt de la participació de l'alumne a l'aula |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
L'expossició de supòsits pràctics estaran relacionats amb la pràctica professional quotidiana i intentarà adiestrar a l'alumne en el diagnòstic social i comprensió de l'avaluació clínica per tal de que aquest tingui coherència |
Es contemplarà en el conjunt de la participació de l'alumne a l'aula |
Treballs |
Caldrà que l'alumne faci dos treballs relacionats amb l'assignatura: un sobre un llibre i un altre sobre una pel.lícula que es concretarà en la presentació de l'assignatura |
Cada treball valdrà 0,75 punts com a màxim |
Proves objectives de preguntes curtes |
Durant les sessions i una vegada donada la matèria, l'alumne caldrà respongui a diferents proves objectives de pregntes curtes sobre el tema treballat amb l'objectiu d'interiortzar els continguts. |
Es contemplarà en el conjunt de la participació de l'alumne a l'aula |
Proves objectives de tipus test |
Serà la prova final de l'assignatura i consistirà en una bateria de preguntes que l'alumne caldrà contesti i que serna penalitzades les que no siguin correctes. |
A la convocatòria de juny valdrà com a màxim 8 punts ja que es farà sumatori amb el treball a l'aula i els altres dos treballs a casa. Nota mínima examen per aprovar 4 |
Altres |
S'avaluarà l'actitud participativa de l'alumne a l'aula així com es tindrà en compte la seva assistència o no Es realitzaran proves tipus test, casos pràctics i proves de preguntes curtes per tal d'avaluar nivell de coneixements assolits Es demanarà un recull de notícies que implicarà un anàlisi crític d'aquesta i la defensa davant del grup. |
es contemplarà en l'avaluació final amb 0,5 punts |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
A la 1ª convocatòria (maig), es comptabilitzarà de manera complementària i sumatòria la nota dels treballs i l'examen. Cal haver tret una nota mínima de 4 per tal de que aquests es sumin i s'aprovi l'assignatura. Es contemplarà de manera avaluativa i sumatòria l'assistència i participació presencial a les classes que implicarà la realització de les diferents pràctiques plantejades. Cal garantitzar tres quarts parts de l'assistència. Els alumnes que per raons justificables no pugin acudir però volguir anar fent els exercicis, tenen l'opció d'adreçar-se el professor i pactar el sistema. No es guardarà la nota dels treballs per la segona convocatòria (juny) de manera que en aquest cas, l'exàmen valdrà la puntuació màxima. És recomanable que es realitzin els treballs ja que facilita l'àprovat o pujada de nota final. Tanmateix, es pot escollir entre fer tots dos treballs com solament un. El treball és individual,no col.lectiu. La data final d'entrega dels treballs serà l'últim dia de classe en l'horari d'aquesta. No s'admetren fora d'aquest. |
Bàsica |
Carmen Gómez Lavin, PSIQUIATRIA, SALUD MENTAL Y TRABAJO SOCIAL, Eunate, 2000
DOCUMENTOS TV, LA REFORMA PSIQUIÀTRICA A ESPANYA, , 2000
LA NOCHE TEMÀTICA, LA ESQUIZOFRÈNIA, TV 2, 2006
PIZZER, LA HISTÒRIA DE LA PSICOSIS, LABORATORI FARMACÈUTIC, 1998
DOCUMENTOS TV, EL CENTRO PSIQUIÀTRICO DE LEROS, , 1998
Carmelo Vázquez y Manuel Muñóz, ENTREVISTA DIAGNÓSTICA EN SALUD MENTAL, Editorial Síntesis, 2004
FEAFES, 1% ESQUIZOFRÈNIA, FEAFES, 2007
CUARTO MILENIO, LAS FOBIAS, TV2, 207
|
El Llibre de text serveix com a guia pel curs ja que el material presentat i treballat a l'aula s'amplia i complementa amb articles de revistes i altres publicacions i amb material presentat als congressos i jornades més actuals.
El material es facilitarà via moodle i fotocopisteria. Ja s'indicarà via el forum la seva consideració. S'inclourà tot aquell material documental que es consideri que l'alumne cal que conegui pel bon seguiment del contingut de l'assignatura. Per aquesta raó no s'especifica en la guia docent.
Recomanable la seva consulta per facilitar l'aprenentatge de la materia i imprescindible per assolir els mínims coneixements per aprovar l'assignatura.
La bibliografia específica relacionada amb cada tema s'anirà penjant al moodle.
Recomanable l'assistència a classe i el contacte amb el professor. |
Complementària |
|
Els articles correponen a diferents estudis epidemiológics en relació a diferents temes de salut mental i que estan relacionas amb la nostra pràctica com a TS. (clima familiar, tallers psioceducatius amb famílies, l'éxit de la rehabilitació laboral en els TMS...).
No s'indiquen específicament ja que s'intentarà seleccionar en funció de les característiques del grup i l'ús que fa del material |
|
Altres comentaris |
Es recomanable assistir a les classes presenciales per tal de poder seguir el tema. Resulta més fàcil sobretot pels temes de psicopatologia.
Recomanable fer els treballs ja que ajuden per la nota final |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|