Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Identificar i interpretar correctament els elements bàsics dels sistema jurídic i el marc normatiu regulador de les relacions laborals, de la Seguretat Social i de l’ocupació |
| A4 |
Reconèixer la complexitat i el caràcter dinàmic i interrelacional del treball i dels seus agents socials, atenent de forma integrada a les seves perspectives jurídica, organitzativa, psicològica, sociològica, històrica i econòmica |
| A5 |
Argumentar i raonar jurídicament en l’àmbit de les relacions laborals |
| A6 |
Realitzar funcions d’assessorament, representació, negociació i resolució de conflictes en els diferents àmbits de les relacions laborals |
| A7 |
Intervenir i gestionar sociolaboralment en les relacions laborals |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp sociolaboral. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, demostrant capacitat d'organització i planificació. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida, demostrant capacitat d'organització i planificació. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix el règim jurídic dels règims especials de la Seguretat Social
| | A4 |
Genèric
| | A5 |
Genèric
| | A6 |
Genèric
| | A7 |
Comprèn l’acció protectora del sistema espanyol de protecció social, distingint-lo del sistema de dependència
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B2 |
Genèric
| | B4 |
Genèric
| | B5 |
Genèric
| | B6 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1. ELS REGIMENES ESPECIALS. |
Lliçò 1
1. Antecedents històrics
2. La tendència a la reducció del nombre de règims i a la uniformitat de la seva acció protectora.
3. Panorama actual: enumeració i criteris de classificació dels règims existents.
4. Pluriactividad
5. Acció protectora:
5.1. Còmput recíproc de cotitzacions.
5.2. Pluralitat de prestacions
5.3. Determinació del règim cridat a reconèixer.
|
2. EL RÈGIM ESPECIAL DELS TREBALLADORS AUTÒNOMS |
Lliçò 2
1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora |
3. EL RÈGIM ESPECIAL AGRARI. |
Lliçò 3
1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora
|
4. EL RÈGIM ESPECIAL DELS TREBALLADORS DEL MAR.
|
Lliçò 4
1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora |
5. EL RÈGIM ESPECIAL DEL SERVEI DOMÈSTIC.
|
Lliçò 5
1. Camp d'aplicació
2. Afiliació, altes i baixes.
3. Cotització.
4. Acció protectora |
6. ALTRES RÈGIMS ESPECIALS El Régimen Especial de la Minería i el Carbó. |
Lliçò 6
1. La Seguretat Social dels funcionaris públics.
2. L'Assegurança Escolar.
|
7. SISTEMES ESPECIALS I REGIMENES INTEGRATS. |
Lliçó 7
1. Els sistemes especials.
2. Els règims integrats.
2.1. Representants de comerç.
2.2. Treballadors ferroviaris.
2.3. Artistes en espectacles públics.
2.4. Jugadors de Futbol.
2.5. Professionals Taurins. |
8. SEGURETAT SOCIAL VOLUNTÀRIA I ASSISTENCIAL SOCIAL.
|
Lliçó 8
1. Seguretat Social voluntària.
1.1. Millores. El contracte d'assegurances.
1.2. Plans i fons de pensions.
2. Assistència social .
2.1. Assistència social de la Seguretat Social.
2.2. Les prestacions autonòmiques de renda mínima d'inserció. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
30 |
24 |
54 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
15 |
45 |
60 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Identificació del contingut de l´assignatura i determinació dels objectius a assolir. Bibliografia bàsique i criteris d´evaluació. Pautes metodoliques. |
Sessió Magistral |
1.1. FINALITAT.
L'adquisició per l'alumne dels coneixements necessaris per a la seva formació jurídica i la seva capacitació professional en l'àmbit del Dret de la Seguretat Social I
1.2 BIBLIOGRAFIA.
Veure fons d'informació |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
1. Finalitat
L'adquisició per l'alumne de la metodologia i tècniques que el capacitin per aplicar i interpretar correctament el contingut de l'assignatura Seguretat Social I, d'acord amb els coneixements obtinguts a partir de les classes teòriques. Amb aquesta finalitat, els alumnes elaboraran i debatran, durant el curs, diferents supòsits pràctics.
2. Pautes organitzatives.
A. Número i freqüència.
a) El número total de casos pràctics es determinarà en funció del ritme de les explicacions teòriques.La freqüència serà setmanal.
b) Amb caràcter previ a l'inici de la primera classe pràctica es realitzarà una sessió introductòria, destinada a explicar la finalitat que es pretén aconseguir amb aquesta activitat docent, així com les pautes organitzatives, metodològiques i valoratives pròpies de la mateixa.
B.Aspectes formals.
a)L'alumne/a que desitgi seguir les classes pràctiques amb caràcter regular, cumplimentarà una fitxa que entregarà al professor responsable de les mateixes.
b)Per a cada cas pràctic s'elaborarà per l'alumne un exercici. Els exercicis s'hauran d'elaborar individualment, in perjudici del seu possible i aconsellable estudi col•lectiu.
c) Els exercicis es confeccionaran mecanogràfica o informáticamente i a doble espai, per facilitar la seva lectura i valoració.
d) L'extensió màxima de cada exercici serà de quatre folis.
e) Els exercicis es lliuraran a l'inici de cada classe pràctica. S'ha de lliurar l'original del cas elaborat, sent convenient que l'alumne conservi una còpia que li faciliti el seguiment i la participació en la classe pràctica.
f) A l'inici de la classe pràctica, el professor indicarà el pròxim cas a elaborar pels alumnes i la documentació mínima que hauran d'utilitzar per a això.
C. Assistència.
a) Si l'alumne desitja obtenir una qualificació que li permeti alliberar per curs la realització del cas pràctic en les proves finals, l'assistència, junt amb la presentació del corresponent exercici de cas pràctic, ha de ser obligatòria, personal i regular. La regularitat suposa l'assistència a totes les classes pràctiques que es realitzin i la presentació dels corresponents casos pràctics, llevat de casos de força major degudament acreditats
b) En aquells supòsits en que ell alumne no pugui mantenir una assistència regular, podrà assistir a les classes pràctiques amb caràcter voluntari, prèvia comunicació al professor responsable de les mateixes, però sense poder beneficiar-se de l'esmentada qualificació.
D. Documentació mínima i bibliogràfica.
Per a l'el·laboració de cada cas pràctic es facilitarà als alumnes una documentació mínima, integrada per l'enunciat del cas pràctic i per les fonts de coneixement adequades (normativa, jurisprudència i bibliografia). Aquesta documentació mínima estarà a disposició de l'alumne, amb antelació suficient, al servei de fotocòpies.
Com a complement de la referida documentació, es poden consultar les fonts de coneixement esmentades a l'apartat de fons d'informació.
3. Pautes metodològiques.
Podem distinguir dues fases en aquesta activitat docent: fase d'elaboració i fase de debat del cas pràctic.
A.Fase d'elaboració
a) En aquesta fase,els alumnes han de respondre en els exercicis que presentin a cada qÚestió plantejada en els casos pràctics
b)En les respostes a aquestes qúestions hauran d'aportar-se les dades i acords amb les fonts de coneixement utilitzades (normativa, jurisprudència i bibliografia).Ha d'evitar-se tota resposta arbitraria o que li manqui fundamentació
B.Fase de debat.
a)Aquesta fase discurreix en la pròpia clase pràctica, una vegada elaborat i presentat l'exercici del cas pràctic.El seu eix central eà constituit per la participació dels alumnes en el debat del cas pràctic o sota el mateix criteri de fundamentació abans senyalat.
b) L'adequada participació en classes pràctiques requereix que, junt amb la còpia de l'exercici del cas pràctic presentat
4.Pautes valoratives.
A.Número de casos pràctics a efectes de valoració.
Per a obtenir una qualificació que permeti alliberar la realització dels casos pràctics en les evaluacions finals, deuen ser entregats tots els exercicis pràctics que es plantejin, excepte casos de força major degudament acreditats.
B.Elements objecte de valoració.
a)Per a valorar els casos pràctics es tindrà en consideració dos elements: els exercicis presentats i la participació en les classes pràctiques.
b)Els exercicis presentats es valoraran d'acord amb l'estudi i anàlisi que s'hagin realitzat de la documentació mínima facilitada, l'adequada fundamentació de les respostes, l'esforç argumentatiu que es desenvolupi en les mateixes i la utilització de documentació complementària.
c)La participació en el debat del cas pràctic és un important element que contribueix a determinar de manera més precisa el grau d'assimilació dels coneixements adquirits per l'alumne.
C.Qualificació.
a)Els alumnes han d'obtindre una qualificació mínima de cinc punts de mitja en les classes pràctiques per poder quedar alliberats de la realització del cas pràctic en les proves finals i millorar la qualificació obtinguda en les proves d'evaluació.
b)La qualificació obtinguda en les classes pràctiques duplica el seu valor sempre que havent arribat la nota mínima mencionada i possibilita, per tant, la millora de la qualificació obtinguda en les proves finals.
c)Els alumnes que no arribin a la puntuació mínima no tindran cap reducció
en la qualificació e les proves finals.
d)Periòdicament, el professor responsable de les classes pràctiques realitzarà a classe un comentari valoratiu global del desenvolupament de l'esmenada activitat docent
D.Publicació de les qualificacions.
La publicació de les qualificacions de les classes pràctiques s'efectuarà amb la suficient antel·lació a la data de la realització de les proves finals |
Descripció |
El professor responsable de les classes pràctiques, mantindrà les entrevistes necessàries, a iniciativa de l'alumne o del propi professor i en horari d'atenció a l'alumnat, a efectes d'orientació metodològica i tècnica. El professor responsable de classes teòriques assistirà i orientarà als alumnes sobre les qüestions que suscitin les mateixas.
L'horari i els despatxos d'atenció al alumnat per part dels professors de l'assignatura s'indicaràn a classe, a més de publicar-se en el taulell d'anuncis corresponent.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Per valorar els casos pràctics proposats a classe es prendran en consideració dos elements: els exercicis presentats i la participació en classe pràctica.
b) Els exercicis presentats es valoraran d'acord amb l'estudi i anàlisi que s'hagi realitzat de la documentació mínima facilitada, l'adequada fonamentació de les respostes, l'esforç argumentatiu que es desenvolupi en les mateixes i la utilització de documentació complementària.
c) La participació en el debat del cas pràctic és un important element que contribueix a determinar deforma més precisa el grau d'assimilació dels coneixements adquirits per l'alumne.
A.ALUMNES ASISTENTS
AVALUACIÓ CONTÍNUA
Els alumnes asistents a classe estaran sotmesos al sistema d'evaluzció contínua.Per a fer-ho, hauran de resoldre les qüestions pràctiques que es vagin plantejant al llarg del quadrimestre.En aquest sentit les classes es diferencien en dues fases:
1- Taller: La realització del supòsit pràctic es desenvolupa a classe mitjançant l'utilització dels materials entregats.Així com, s'han de preparar mitjançant qualsevol altre tipus de material, la confecció de la pràctica a entregar la setmana següent.
2- Entrega i correcció dels supòsits pràctics: L'alumne haurà d'entregar la pràctica proposada a l'inici de la classe i preparada en la fase taller.
3- Prova de validació: Els alumnes que es sometin al sistema d'avaluacióc ontínua realitzaran una prova de validació, la data de la qual serà anunciada amb suficient antelació i en la que,fent ús del suport bibliogràfic, jurisprudencial o materials utilitzats a classe, hauran de superar un supòsit pràctic semblant als desenvolupats durant el curs.
|
100 % |
Proves de desenvolupament |
|
B.ALUMNES NO ASISTENTS
AVALUACIÓ ORDINÀRIA
Es realitzaran dues proves d'evaluació final en les dates assenyalades amb suficient antelació.
La prova final constarà de dues parts.
La primera consistirà a respondre a tres preguntes de les lliçons del programa i tindrà una durada d'una hora i mitjana|mitja.
La segona raurà a realitzar un cas pràctic, únicament pels alumnes que no haguessin superat les classes pràctiques, sent la seva durada d'una hora. Per al desenvolupament d'aquesta segona part, els alumnes podran valer-se de tots els materials bibliogràfics, normatius i jurisprudencials que considerin oportú, excepte els materials amb suport informàtic. No estarà permès l'intercanvi entre els alumnes de l'esmentada documentació. |
Cada una de les preguntes teòriques i el cas pràctic de les proves d'avaluació final es qualificaran de zero a deu punts. La qualificació de cada prova s'obtindrà de la mitjana|mitja corresponent, superant-se l'assignatura amb l'obtenció de cinc punts. Per assolir aquesta qualificació s'ha de tenir en compte que el contingut de l'examen ha de ser proporcionat.
Les preguntes teóriques puntuaran un 80 % de la nota i el cas practic un 20 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
, , ,
|
BIBLIOGRAFIA
ALARCÓN CARACUEL, M.R. i GONZÁLEZ ORTEGA, S.: Compendi de Seguretat Social. Tecno. Madrid, 1999.
ALONSO OLEA, M i TORTUERO PLAÇA, J.L.: Institucions de Seguretat Social. Civitas. Madrid, 2005.
BLASCO LAHOZ, J.F.; LÓPEZ GANDÍA, J i MOMPARLER CARRASSCO, M.A.: Règims especials de la Seguretat Social. Ed Tirant lo Blanch, València, 2010. MONTOYA MELGAR, A. ( Coordinador): Curs de Seguretat Social. Servei de Publicacions de la Facultat de Dret. Universitat Complutense. Madrid, 2010.
RODRIGUEZ RAMS, M.J.; GORRELI HERNÁNDEZ, J. I VÍLCHEZ PORRES, M.: Sistemes de Seguretat Social. Tecnos. Madrid, 2007. |
Complementària |
|
Poligrafies, monografies i articles en revistes especialitzades.
Quan procedeixi, es facilitarà la seva referència de forma paral·lela a les explicacions de la disciplina.
1.2.3. Repertoris normatius laborals.
A. Normativa interna.
AJEDA AVILÈS, A.; SAMPEDRO DEL CORRAL, M i VIUS CAVALLER, M.: Legislació de Seguretat Social. Tecnos. Madrid, 2007.
SEMPERE NAVARRÈS, A.V.: (Direcció|Adreça) Codi de la Seguretat Social. Aranzadi. Pamplona, 2007.
B. Normativa europea.
ARELLANO CATALAN, J.C.: Convenis, Resolucions i Recomanacions del Consell d'Europa en matèria social. Ministeri de Treball|Feina i Seguretat Social. Madrid, 1992.
CREU VILLALÓN, J i GÓMEZ MUÑOZ, J.M.: Legislació laboral de la Unió Europea. Tecnos. Madrid, 2000.
C. Normativa internacional (O.I.T)
O.I.T.: Convenis i Recomanacions: 1911-1983 MTSS. Madrid, 1984 O.I.T.: Convenis i Recomanacions: 1919-1990 (Anexo.MTSS. Madrid, 1991
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL I/15204007 | DRET DE LA SEGURETAT SOCIAL II/15204109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|