Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC4 |
Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals. |
|
Professionalitzador |
|
AP1 |
Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions. |
|
AP2 |
Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions. |
|
AP3 |
Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques. |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals. |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC7 |
Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau. |
Objectius |
Competències |
Conèixer i aplicar els conceptes i instruments d'anàlisi bàsics de la Direcció Estratègica de l'empresa, des d'una perspectiva de gestió empresarial de l'alta direcció. |
AC4 AP1
|
|
|
Analitzar els problemes de decisió estratègica de les empreses actuals, i col·laborar i contribuir a dissenyar actuacions que proporcionin solucions adequades a la seva realitat competitiva i organitzativa. |
AC4 AP3
|
BC1 BC6
|
CC3
|
Desenvolupar habilitats pràctiques, de reflexió, de cerca d'informació rellevant i interioritzar actituds i comportaments professionals i de recerca en un context complex de gestió empresarial. |
AP2
|
BC1 BC7
|
CC3
|
Tema |
Subtema |
TEMA 1 EL MARC DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA |
1.1. Concepte d’estratègia i de direcció estratègica
1.2. Nivells de l’estratègia
1.3. El procés de la direcció estratègica
1.4. El sistema d’objectius estratègics |
TEMA 2 ANÀLISI INTERNA DE L’EMPRESA |
2.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi interna
2.2. La cadena de valor
2.3. Anàlisi de recursos i capacitats i gestió d’intangibles
2.4. Avaluació estratègica dels recursos i capacitats
|
TEMA 3 ANÀLISI EXTERNA DE L'EMPRESA |
3.1. Objectius i finalitats de l’anàlisi externa: Conceptualització de l’entorn
3.2. Tècniques d’anàlisi de l’entorn general
3.3. Anàlisi de l’estructura de la indústria: les forces competitives
3.4. La segmentació de mercats: els grups estratègics
3.5. Estratègies de defensa i d’atac |
TEMA 4 FORMULACIÓ DE L'ESTRATÈGIA COMPETITIVA |
4.1. Concepte, creació i manteniment de l’avantatge competitiu
4.2. L’avantatge competitiu en costos i l’efecte experiència
4.3. L’avantatge competitiu en diferenciació
4.4. L’ampliació de l’avantatge competitiu: el rellotge de l’estratègia
4.5. Estratègies basades en el cicle de vida de la indústria |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
27 |
27 |
54 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
27 |
27 |
54 |
Treballs |
|
0 |
30 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
1 |
0 |
1 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura i del professor. Detectar els coneixements previs dels estudiants. Descobrir els interessos i motivacions dels alumnes. Transmetre els objectius que es persegueixen. Detallar els continguts de l’assignatura. Explicar la metodología de treball que es seguirà. Comunicar i deixar clars els criteris d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Transmissió de manera expositiva de coneixements, mitjançant l’explicació dels continguts dels diferents temes pel professor, però amb la participació activa dels estudiants. |
Resolució de problemes, exercicis |
Activitats per a relacionar i consolidar coneixements, amb una perspectiva fonamentalment d’actuació professional. Formulació, anàlisi, resolució i debat d’un problema, exercici o cas pràctic relacionat amb la temàtica de l’assignatura. Inclou la realització de debats sobre temes d’actualitat, tant de l’àmbit acadèmic com professional, i altres activitats de caràcter pràctic; així com la participació activa a les classes. Aquestes activitats es realitzaran tant a l’aula com mitjançant el Campus Virtual de la URV (Moodle). |
Treballs |
Treball monogràfic d'estudi d'alguna situació o aspecte relacionat amb la Direcció Estratègica d'empreses o organitzacions, com per exemple: anàlisi de l'estratègia d'una empresa real, anàlisi de la situació competitiva en un sector determinat, etc. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral a classe del treball monogràfic elaborat, i posterior debat sobre el mateix. |
|
Treballs |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
Proves objectives de tipus test |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Temps que el professor dedica a l’atenció i resolució de dubtes i consultes, tant teòriques com pràctiques o d’un altre caire, dels estudiants. A més, el professor orienta i guia el procés d’aprenentatge dels alumnes, així com ofereix les indicacions oportunes per a la correcta elaboració de les activitats docents a desenvolupar pels estudiants. Aquesta atenció es realitza en el despatx del professor. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treball monogràfic d'estudi d'alguna situació o aspecte relacionat amb la Direcció Estratègica d'empreses o organitzacions, com per exemple: anàlisi de l'estratègia d'una empresa real, anàlisi de la situació competitiva en un sector determinat, etc. |
35% |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral a classe del treball monogràfic elaborat, i posterior debat sobre el mateix. Inclou també l'avaluació de la participació activa a les classes (tant teòriques com pràctiques), així com la correcta expressió oral i escrita. |
15% |
Proves objectives de tipus test |
Prova teòrica de l'examen, consistent en preguntes tipus test. |
25% |
Proves pràctiques |
Prova pràctica de l’examen, consistent en la resolució de problemes, exercicis o casos pràctics similars als desenvolupats al llarg del curs. Pot incloure preguntes curtes. |
25% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per superar l'assignatura s'ha d'obtenir com a mínim 50 punts sobre un màxim de 100, en la suma de la qualificació de les quatre parts de que consta el sistema d'avaluació. Ara bé, cal disposar de qualificació en cadascuna de les quatre parts, obtenint com a mínim en cada part, per a promitjar, una puntuació mínima del 30% dels punts màxims de cada part. En cap cas es guardaran notes per a cursos posteriors. |
Bàsica |
|
GRANT, R. M. (2006): Dirección estratégica: Conceptos, técnicas y aplicaciones, 3a edición. Madrid: Civitas. JOHNSON, G. y SCHOLES, K. (2006): Dirección estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones. 7ª edición, Madrid: Prentice Hall. MINTZBERG, H. y QUINN, J. B. (1991): El proceso estratégico: Conceptos, contextos y casos. México: Prentice Hall. (Existeix també una edició breu, amb la participació de J. VOYER, del 1997; així com una edició europea revisada amb la participació de S. GHOSAL, del 1998). NAVAS, J. E. y GUERRAS, L. A. (2006): La dirección estratégica de la empresa. Teoría y aplicaciones, 4ª edición. Madrid: Civitas. THOMPSON, A. A. Jr. y STRICKLAND (III), A. J. (2004): Administración estratégica, 13a edición. México: McGraw-Hill. |
Complementària |
|
ANSOFF, H. I.; DECLERCK, R. P. y HAYES, R. L. (1990): El planteamiento estratégico. México: Trillas.
BUENO, E. (1987): Dirección estratégica de la empresa. Madrid: Pirámide.
HAMEL, G. y PRAHALAD, C. K. (1995): Compitiendo por el futuro. Estrategia crucial para crear los mercados del mañana. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.
HAX, A. y MAJLUF, N. (1997): Estrategias para el liderazgo competitivo: De la visión a los resultados. Buenos Aires: Granica.
KAY, J. (1994): Fundamentos del éxito empresarial. El valor añadido de la estrategia. Barcelona: Ariel Sociedad Económica.
MENGUZZATO, M. y RENAU PIQUERAS, J. J. (1991): La dirección estratégica de la empresa. Barcelona: Ariel Economía.
MINTZBERG, H.; AHLSTRAND, B. y LAMPEL, J. (1999): Safari a la estrategia. Buenos Aires: Granica.
PORTER, M. E. (1985): Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia. México: CECSA.
PORTER, M. E. (1987): Ventaja competitiva. Creación y sostenimiento de un desempeño superior. México: CECSA.
PORTER, M. E. (1999): Ser competitivo: Nuevas aportaciones y conclusiones. Bilbao: Deusto.
STERN, C. W. y STALK, G. (1998): Ideas sobre estrategia. Bilbao: Deusto.
STRATEGOR (1995): Estrategia, estructura, decisión, identidad: Política general de la empresa. Barcelona: Masson. |
|
Altres comentaris |
Donat que el temps disponible és limitat, els estudiants hauran de llegir i treballar els textos facilitats (bibliografia recomanada, enunciats de casos,...) abans de les corresponents sessions a l'aula. Així, la filosofia amb que s’aborda el procés formatiu és fonamentalment aplicada i de participació activa dels estudiants. Com a suport i complement a les activitats a l’aula s’utilitzarà el Campus Virtual de la URV (Moodle). Es recomana als estudiants l’estudi atent de la bibliografia i publicacions proposades, així com la consulta periòdica del campus virtual, per a un correcte seguiment de l’assignatura i assolir una formació intel·lectual i professional adequades. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|