Codi |
|
A4 |
Analitzar, dissenyar i desenvolupar bases de dades i sistemes d'informació. |
A5 |
Capacitat de comprendre i avaluar especificacions internes i externes. |
A7 |
Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia, associats al segment del mercat. |
A8 |
Dirigir, planificar i gestionar projectes informàtics. |
A9 |
Redactar documentació tècnica. |
A11 |
Aplicar metodologies per a l'Enginyeria del Software. |
A12 |
Realitzar tasques d'integració de sistemes. |
A13 |
Dissenyar i desenvolupar interfícies amb l'usuari final. |
A17 |
Analitzar, dissenyar i desenvolupar programari. |
A20 |
Aplicar els coneixements d'enginyeria informàtica a l'entorn econòmic-empresarial. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B9 |
Planificació i organització. |
B11 |
Motivació per la qualitat. |
B12 |
Presa de decisions. |
B13 |
Capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions. |
B14 |
Capacitat d'anàlisi i síntesi. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectius |
Competències |
Adquirir una visió global de l'Enginyeria del software |
A4
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B9 B11 B12 B13 B14
|
C3 C5
|
Dominar les notacions d'UML |
A4 A7 A17 A20
|
B2 B3 B4 B5 B9 B11 B14
|
|
Recollir, documentar i analitzar els requisits |
A4 A5 A7 A8 A9 A11 A12 A13 A17 A20
|
B1 B2 B3 B4 B5 B7 B9 B11 B12 B13 B14
|
C3 C5
|
Dissenyar sistemes de programari d'acord amb els seus requisits. |
A4 A5 A7 A8 A9 A11 A12 A13 A17
|
B1 B2 B3 B4 B5 B9 B11 B12 B13 B14
|
|
Tema |
Subtema |
Introducció a l'Enginyeria del software |
Contingut de l'Enginyeria del software.
Cicle de vida del programari.
Concepte de mètodes de desenvolupament estructurats, orientats a l'objecte i formals. Mètodes oficials.
Reptes actuals de l'Enginyeria del software. |
UML |
Introducció.
Conceptes bàsics.
Els diagrames d'UML: conceptes i exercicis pràctics.
OCL: descripció del llenguatge i exemples. |
Patrons i reutilització |
Patrons: concepte i aplicació.
Modalitats de la reutilització de codi: classes, components, bastiments (frameworks) i línies de productes. |
Introducció a la interfície d’usuari |
Concepte d'interfície d’usuari.
Fonaments de psicologia de l'usuari i principis de disseny que se'n deriven |
Recollida i documentació de requisits |
El context del programari: el domini i el negoci.
Concepte i classes de requisits.
Recollida d’informació sobre els requisits: les visites als usuaris.
Requisits de la interfície d’usuari: tasques de l’usuari i usabilitat.
Requisits funcionals de procés: els casos d’ús.
Exercici en classes pràctiques.
Pràctica (treball pràctic) 1. |
Anàlisi dels requisits |
Objectius.
Paquets d’anàlisi i de serveis.
Anàlisi dels requisits funcionals de procés: diagrama de robustesa i especificació formal dels casos d’ús.
Exercici en classes pràctiques.
Pràctica (treball pràctic) 2. |
Disseny |
Concepte de disseny.
Disseny arquitectònic.
Disseny de la interfície d’usuari, de la realització dels casos d’ús i de la persistència.
Patrons de disseny.
Exercicis en classes pràctiques.
Pràctica (treball pràctic) 3 |
Nocions de desenvolupament de programari per a entorns distribuïts |
Conceptes bàsics: xarxes de computadors, sistemes oberts, arquitectura client/servidor, arquitectura SOA.
Introducció a algunes eines per al desenvolupament de programari d'objectes distribuïts.
Particularitats del cicle de vida en el cas d'objectes distribuïts. |
Nocions de desenvolupament de programari amb components |
Característiques del programari fet amb components.
Introducció a algunes eines per al desenvolupament de programari amb components.
Particularitats del cicle de vida del programari fet amb components.
Exercici en classes pràctiques. |
Nocions de desenvolupament de programari de temps real |
Característiques del programari de temps real.
Particularitats del cicle de vida en el cas del programari de temps real.
|
La prova del programari |
Etapes de la prova.
Tècniques generals de prova.
La prova en el desenvolupament orientat a l'objecte. |
La gestió de les configuracions i l'engegada |
La gestió de les configuracions del programari.
L'engegada d'un sistema de programari.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
60 |
84 |
144 |
Sessió Magistral |
|
48 |
67.2 |
115.2 |
Treballs |
|
0 |
24 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
4 |
0 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
6 |
0 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'enginyeria del software, presentació del programa, explicació dels tipus d'activitats i del procés d'avaluació. |
Pràctiques a laboratoris |
Classes pràctiques amb utilització guiada de diverses eines de diagrames i de codi. |
Sessió Magistral |
Exposició dels conceptes bàsics i presentació d'aquells que es desenvoluparan en les pràctiques a laboratoris. |
Treballs |
Treballs pràctics a desenvolupar individualment o en grups de dos alumnes. |
|
Atenció personalitzada |
Treballs |
|
Descripció |
Atenció a alumnes individualment o en grups molt petits durant les hores de consulta del professor, en el despatx d'aquest. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treballs pràctics |
1/2 de la nota final, amb notes mínimes |
Proves de desenvolupament |
Preguntes sobre petits desenvolupaments de tipus teòric-pràctic dins les proves d'avaluació continuada i exàmens |
Pes variable, en conjunt de l'ordre del 60% de la nota de l'examen o prova d'avaluació continuada, amb notes mínimes. |
Proves objectives de preguntes curtes |
Preguntes curtes contingudes dins les proves d'avaluació continuada i els exàmens |
Pes variable, en conjunt de l'ordre del 40% de la nota de l'examen o prova d'avaluació continuada, amb notes mínimes. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per a aprovar en primera convocatòria cal tenir una nota suficient de l'avaluació continuada, per una banda, i de les pràctiques (treballs pràctics), per una altra. Pel que fa a la nota d'avaluació continuada, cal haver-se presentat a totes les proves d'avaluació continuada, haver obtingut una nota mínima de cadascuna i haver obtingut una nota mitjana ponderada de totes elles suficient. Per a aprovar en segona convocatòria cal tenir una nota suficient de l'examen, per una banda, i de les pràctiques (treballs pràctics), per una altra. Dins l'examen pot ser que s'hagi d'obtenir una nota mínima de la part teòrica, per una banda, i de la part pràctica, per l'altra. |
Bàsica |
Benet Campderrich, Apunts, exemples i exercicis per tema, Sense especificar editorial, web assignatura
|
Els apunts, exemples i exercicis per als successius temes del
programa es van publicant al llarg
del curs. |
Complementària |
Larman, C., Applying UML and Patterns (3d ed.), Prentice Hall, 2004
Ambler, S.W., The Object Primer. Agile (3d ed.) Model-Driven Developmentwith UML 2.0, Cambridge University Press, 2004
Booch, G.;Rumbaugh, J.; Jacobson, I., The Unified Modeling Language Reference Manual (2d ed), Addison-Wesley, 2005
Booch, G.; Rumbaugh, J.; Jacobson, I., The Unified Modeling Language User Guide (2d ed), Addison-Wesley, 2005
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
SISTEMES OBERTS/17071205 | GESTIÓ DE LA INFORMÀTICA/17071107 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
SISTEMES OBERTS/17071205 | GESTIÓ DE LA INFORMÀTICA/17071107 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GESTIÓ D'EMPRESA/17071010 | ECONOMIA D'EMPRESA/17071013 | BASES DE DADES/17071104 |
|
|
Altres comentaris |
Atesa l'extensió de l'assignatura és recomana decididament acollir-se a l'avaluació continuada. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|