DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) TECNOLOGIA ELECTRÒNICA I Codi 17091016
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Electrònica Industrial (2002)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
CABRÉ RODON, ROGER
Adreça electrònica roger.cabre@urv.cat
Professors/es
CABRÉ RODON, ROGER
Web http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Conèixer el funcionament i les característiques tècniques elementals dels principals components electrònics passius i dels dispositius actius. Conèixer els models circuitals bàsics dels components i dispositius electrònics. Introducció als àmbits d’aplicació d’aquests.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
Introducció als semiconductors: Classificació dels materials. Materials conductors, semiconductors i aïllamts. Model de bandes d’energia i model d'enllaços. Portadors. Semiconductors intrínsecs i extrínsecs. Mecanismes de transport de càrrega. Generació i recombinació.
El díode: Principi de funcionament. Unió PN, conceptes bàsics. Díode ideal i real. Models simplificats. Díode Zener. Capacitats d'una unió PN. Models circuitals amb PSPICE. Resolució de circuits amb díodes. Aplicacions: rectificadors, retalladors, limitadors, estabilitzadors.
El Transistor bipolar de junció (BJT): Típus i principi de funcionament. Models d'Ebers-Moll d'injecció i de transport. Corbes característiques. Capacitats. Resolució de circuits. Obtenció de punts de treball. Models de petit senyal (pi i h). Models PSPICE. Circuits amplificadors amb bipolars. Guany de tensió, impedància d'entrada i de sortida.
Dispositius d’efecte de camp (FET): Típus i principis de funcionament. Corbes característiques. Dispositius reals. MOSFETs de buidament. El JFET. Resolució de circuits amb aquests dispositius. Capacitats paràssites. Obtenció de punts de treball. Models de petit senyal. Aplicacions senzilles: amplificadors, portes lògiques,.... Models PSPICE.
Fabricació de dispositius i circuits integrats: Obtenció del silici. Oxidació tèrmica. Fotolitografia. Introducció de dopants: difusió i implantació iònica. Creixement i deposició de capes. Muntatgfe i encapsulat del xip. Estructura i fabricació de tecnologies amb BJT i amb MOSFET.
Components passius: Resistors: tipus i característiques. Resistors variables. Condensadors: tipus i característiques. Inductàncies: tipus i característiques. Models circuitals.
Conductors Connectors i Circuits Impresos: Conductors i aïllants elementals. Fils i cables. Soldadura. Connectors i commutadors. Nocions bàsiques sobre plaques de circuit imprès.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor mostrarà una actitud d'atenció individualitzada a aquell alumne o grup que així li demani. Per altra banda també procurarà conèixer les problemàtiques internes de cada grup de treball per mitjà de les avaluacions continuades i d'entrevistes a alguns dels seus membres. Si com a conseqüència d'això es detecta que algun grup no funciona del tot bé i, per tant, en poden sortir perjudicats alguns dels seus membres, el professor pot proposar la reconfiguració de grups. A nivell global el professor farà una enquesta a mig curs per tal d'avaluar la marxa de l'assignatura i l'opinió de l'alumnat. El resultat d'aquestes accions d'atenció i d'avaluació podria implicar canvis en el sistema amb l'objectiu de millorar-lo.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant el quatrimestre, l'assignatura es basarà en part en metodologies d'avaluació continuada, per la qual cosa l'alumne o bé el grup del qual forma part, hauràn d'anar resolent pel seu compte aquells casos teòrics i pràctics que se'ls encomanin (exemple, problemes, dissenys de circuits etc.).

La consulta amb el professor (tutories) pot ser vital en aquestes activitats. Aquells alumnes i grups que no realitzin amb èxit aquestes tasques i que a més no les consultin amb el professor, es considerarà que no fan l'esforç suficient per a aprofitar l'assignatura en tant que avaluació contínuada. Això implicarà automàticament l'extinció de la possibilitat d'aprovar l'assignatura en primera convocatòria.

En segona convocatòria, en canvi, es realitzaran proves úniques finals, de les dues parts de l'assignatura (problemes i teoria).


Fonts d'informació
Bàsica Prat, L. et al., Circuitos y dispositivos electrónicos. Fundamentos de electrónica, UPC, 0
Roger Cabré Rodon, Manual d'electrònica bàsica i tecnologia electrònica, Cossetània edicions, 2004

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent