Codi |
|
A1 |
Capacitat per reconèixer i interpretar signes normals o canviants de salut/mala salut, sofriment, incapacitat de la persona (valoració i diagnòstic). |
A2 |
Capacitat per respondre a les necessitats del pacient planificant, prestant serveis i avaluant els programes individualitzats més apropiats d’atenció amb el pacient, els seus cuidadors i famílies i altres treballadors sanitaris o socials. |
A3 |
Capacitat per emprendre valoracions exhaustives i sistemàtiques utilitzant les eines i marcs adequats pel pacient, tenint en conte els factors físics, socials, culturals, psicològics, espirituals i ambientals rellevant. |
A6 |
Capacitat per administrar amb seguretat fàrmacs i altres teràpies (utilitzant les habilitats…) |
A8 |
Capacitat per posar en pràctica principis de salut i seguretat, inclosos la mobilització i “manejo” del pacient, control d’infeccions, primers auxilis bàsics i procediments d’emergència(utilitzant les habilitats). |
A9 |
Capacitat per considerar les cures emocionals, físiques i personals, incloent-hi satisfer les necessitats de confort, nutrició i higiene personal i permetre el manteniment de les activitats quotidianes (utilitzant les habilitats…). |
A10 |
Capacitat per respondre a les necessitats personals durant el cicle vital i les experiències de salut o malaltia. Per exemple, eleccions vitals, invalidesa o procés de mort imminent (utilitzant les habilitats…) |
A12 |
Coneixement rellevant de i capacitat per aplicar resolució de problemes i presa de decisions. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B5 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B8 |
Ser conscient dels diversos rols, responsabilitats i funcions d’una infermera. |
B9 |
Capacitat per treballar d'una manera "holística", tolerant, sense jutjar, amb cura i sensible, assegurant que els drets, creences i desitjós dels diferents individus o grups no es vegin compromesos. |
B10 |
Capacitat per educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort de les poblacions, comunitats, grups i individus dels qui les vides estan afectades per la mala salut, sofriment, malaltia, incapacitat o la mort. |
B20 |
Capacitat per permetre que els pacients i els seus cuidadors expressin les seves preocupacions i interessos, i que puguin respondre adequadament. Per exemple, emocionalment, socialment, psicològicament, espiritualment o físicament. |
B22 |
Capacitat per reconèixer l’ansietat, l’estrès i la depressió. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) a la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1. Identificar la situació de salut i malaltia i els aspectes epidemiològics, fisiopatològics, psicològics, socials i econòmic que influeixen en las situacions a estudi. |
A1 A3
|
B1
|
C5
|
2. Reconèixer la manera de com viu i experimenta la persona i la seva família la malaltia i tractaments... i la incidència que té en la seva vida. |
A10 A12
|
B9 B20 B22
|
C3
|
3. Planificar el cuidatge posant especial èmfasis en el benestar i el confort, l’ètica i l’estètica d’una manera acurada i sensible. |
A2 A9 A12
|
B8 B9 B10
|
C5
|
4. Prendre part en la resolució de les situacions a estudi plantejades. |
|
B1 B2 B3 B5 B8
|
C3 C5
|
5. Aplicar tècniques o procediments d’infermeria amb mesures de seguretat i habilitat en el laboratori d’experimentació. |
A6 A8
|
|
|
Tema |
Subtema |
Unitat temàtica III |
Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la resposta cardiovascular/ respiratòria.
1. Valoració física, cognitiva, mental i psicològica de la persona i la seva família. Hàbits i estils de vida que influeixen en la resposta cardiovascular/ respiratòria. Procediments diagnòstics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos aguts i crònics que interfereixen en la resposta respiratòria. Valoració i intervenció terapèutica.
3. Processos aguts i crònics que interfereixen en la resposta cardiovascular. Valoració i intervenció terapèutica.
|
Unitat temàtica IV |
Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en la resposta nutricional.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en la nutrició. Procediments diagnòstics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en l’equilibri nutricional. Deglució, ingestió i absorció. Valoració i intervenció terapèutica.
3. Processos metabòlics i endocrins. Valoració i intervenció terapèutica.
|
Unitat temàtica V |
Aplicació del procés infermer a les persones amb problemes en l'eliminació.
1. Valoració. Hàbits i estils de vida que influeixen en l’eliminació. Procediments diagnòstics i terapèutics. Descripció i valoració dels diagnòstics infermers més prevalents.
2. Processos que interfereixen en l’eliminació fecal.
3. Processos que interfereixen en l’eliminació urinària. |
Bloc pràctic: Pràctiques de laboratori/seminaris/visites facultatives |
1. Maneig de la via aèria: Fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatoria, vías aéreas artificiales, aspiració de secrecions.
2. Tabaquisme.
3. Control de la perfusió tisular: ECG, punció arterial.
4. RCP.
5. Supor nutricional: valoració nutricional, nutrició artificial, sondatge nasogàstric.
6. Diabetis: estudio de casos.
7. Control de l’eliminació: ostomies, procediments urològics.
8. Estudi de casos en les diferents situacions clíniques.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
60 |
90 |
150 |
Seminaris |
|
15 |
15 |
30 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
32 |
16 |
48 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
10 |
30 |
Estudis previs |
|
18 |
9 |
27 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
18 |
18 |
36 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
15 |
19 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2.5 |
5 |
7.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura on s’explica la metodologia, objectius, continguts i avaluació. |
Sessió Magistral |
Classes explicatives i participatives. |
Seminaris |
Tabaquisme, la persona diabètica, la persona amb ostomia. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercicis de para i pensa i exercicis de para i sent. Exercicis sobre estils de vida saludables i factors de risc de las situacions a estudi. Exercicis sobre els problemes prevalents e intervencions infermeres en les diferents situacions estudiades. Estudi de casos. |
Pràctiques a laboratoris |
Demostracions pràctiques i assaig d’habilitats de fisioteràpia respiratòria, oxigenoteràpia, teràpia inhalatoria, vies aèries artificials, aspiració de secrecions, ECG, punció arterial, RCP, sondatge nasogàstric i procediments urològics. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball individual dels casos a estudi per aportar al treball de grup. |
Resolució de problemes, exercicis |
Posta en comú i debat del treball de grup. |
Presentacions / exposicions |
|
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Descripció |
Resolució de problemes i exercicis a l’aula:
Tutories dels grups de treball com element d’aprenentatge i autoavaluació.
Seguiment i orientació individual o en grup del treball proposat a l’aula.
Sessió magistral:
Tutories personalitzades per resoldre dubtes.
Pràctiques a laboratori/Seminaris:
Tutorització individualitzada per adquirir habilitats.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
S’haurà d’assistir al 80% de les activitats programades |
10% |
Pràctiques a laboratoris |
Examen sobre les diferents habilitats pràctiques realitzades als laboratoris |
20% |
Proves objectives de tipus test |
Per poder fer la mitjana de les proves escrites (Unitat III i Unitat IV-V) han d'estar aprovats cadascun d'elles. |
30% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Per poder fer la mitjana de les proves escrites (Unitat III i Unitat IV-V) han d'estar aprovats cadascun d'elles. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal aprovar les proves objectives en un 5 per poder fer l'avaluació sumativa |
Bàsica |
|
-
Esteve J, Mitjans J. Enfermería. Técnicas clínicas. Mc Graw Hill/Interamericana. Madrid, 2000
-
Oto Cavero I, Sanz Moncusí M, Montiel Pastor M. Enfermería médico-quirúrgica: Necesidad de nutrición/eliminación. Barcelona: Masson, última edició disponible
- Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR. Enfermeria Medicoquirurgica: Valoracion y Cuidado De Problemas Clinicos. Madrid: Elsevier, última edició disponible
-
Long B, Phipps W, Cassmeyer V.L. (Eds). Enfermería médico-quirúrgica : Un Enfoque Del Proceso De Enfermería. Madrid: Harcourt; 1999
-
Oto I, Arque M, Barrachina L. Enfermería Medicoquirúrgica: Necesidad de oxigenación. Barcelona: Masson. última edició disponible
-
Piriz R; De La Fuente M Enfermeria Medico-Quirúrgica. Madrid, Ediciones DAE 2001
|
Complementària |
|
-
CARPENITO, L.J. Diagnósticos de Enfermería. Interamericana. Madrid, 1991.
-
FARRERES, P., ROZMAN, C. Medicina Interna. Doyma. Barcelona, 1997.
-
GUYTON, A.C. Fisiología Médica. Interamericana, Madrid, 1990.
-
HOLLOWAY, N.M. Planes de cuidados en Enfermería Medicoquirúrgica. Doyma, Barcelona, 1990.
-
HOSPITAL SEVERO OCHOA. Manual de técnicas y procedimientos de enfermería. Interamericana, Madrid, 1990.
-
IGNATAVICIUS, D.D., VARNER BAYNE, M. “Enfermeria Medicoquirúrgica”, a: Biblioteca Enfermería Profesional, Vol 11 i 12. McGraw-Hill/Interamericana, Madrid, 1999.
-
LLOVERAS, G. Diabetis. Monografies de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya i Balears. Doyma, Barcelona, 1992.
-
LUIS RODRIGO, M.T. Diagnósticos de enfermería. Revisión crítica y guía práctica. Masson, Barcelona, 2000.
-
MARTIN TUCKER, S. Normas de cuidados del paciente. Guía de planificación de la práctica asistencial conjunta. Harcourt Brace, Madrid, 1997.
-
MILLER, M.J. Fisiopatología. Interamericana, México, 1985.
-
NETTER, F.H. Colección Ciba de ilustraciones médicas. Salvat, Barcelona, 1990.
-
SMELTZER, S.C., BARE, B.G. Enfermería Médico-quirúrgica de Brunner y Suddarth. McGraw Hill/Interamericana, Madrid, 2002.
-
WILSON,S.F. THOMPSON, J.M. “Trastornos respiratorios”, a: Serie Mosby de Enfermería Clínica. Mosby/Doyma, Barcelona, 1996.
Altres recursos:
http://www.coloplast.es
http://www.enfermeria21.com
http://teledoc.urv.es/cuidatge/
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LA INFERMERIA MEDICOQUIRÚRGICA/18061011 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|