Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Mantenir un compromís ètic seguint els principis deontològics i legals en el context professional. |
| A4 |
Reconèixer els diversos rols, responsabilitats i funcions de la professió. |
| A17 |
Identificar, integrar i relacionar el concepte de salut i cura des d'una perspectiva històrica i comprendre l'evolució dels conceptes centrals de la disciplina infermera i els models teòrics més rellevants des d'una perspectiva ontològica i epistemològica. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Explicar els conceptes bàsics de filosofia, ètica i bioètica i dret, així com els principis ètics més rellevants en infermeria
Reconèixer les dimensions ètiques de la cura humana
| | A4 |
Prendre consciència del rol professional en les diferents dimensions del cuidatge
| | A17 |
Explicar la influencia de la cultura i la societat en la construcció dels valors, creences i costums, estils de vida que repercuteixen sobre la salut, la malaltia i la curació
Relacionar i analitzar els fets històrics de la disciplina i l'evolució humana amb el desenvolupament de la concepció social del ser humà
Identificar els diferents paradigmes, escoles i els conceptes dels models teòrics i filosòfics més rellevants en infermeria
Saber explicar i entendre els conceptes de salut, persona, entorn i cuidatge.
Comprendre i saber explicar els diferents factors de cuidatges des de la perspectiva filosòfica del caring
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Caring i bases conceptuals de la infermeria |
Significat de cuidatge. Filosofia del caring.
Cuidar, essència de la professió.
Marc conceptual:
-Persona- entorn-necessitat-salut
|
Principis étics de la professió. Factors de cuidatges. |
Principis étics de la professió infermera.
Introducció de la Bioètica al mon del cuidatge.
Valors i creençes.
Sensibilititat.
Desenvolupar una relació de cuidatge humà d'ajuda i confiança.
Promocionar i acceptar l'expressió de sentiments.
Acceptació de forçes existencials, fenomenlògiques i espirituals. |
Rol professional. Infermeria i cuidatge |
Competències professionals: Introducció al rol professional.
Introducció al dret sanitari.
|
Història del cuidatge al llarg del procés evolutiu del ser humà. |
Treball d' anàlisi de les fonts documentals i/o artístiques de l'etapa de la història de la infermeria a estudi:
1.-Anàlisi del concepte de salut -malaltia, rol professional, institucions de cuidatge, tipus de cuidatge, tenint en compte l'estructura sociopolítico económica en l'etapa a estudi.
2.-Anàlisi de les corrents de pensament en infermeria. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
32 |
15 |
47 |
Seminaris |
|
20 |
20 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
6 |
12 |
18 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
6 |
20 |
26 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
12 |
16 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació assignatura.
Introducció a la metodologia d'aprenentatge i metodologia d'avaluació.
Valoració inicial del concepte de cuidar. |
Sessió Magistral |
Ensenyança expositiva: distingim dues maneres de fer les classes magistrals, en les quals l'aprenentatge es duu a terme a l'aula, envers l'exposició oral d'un tema pel docent i les classes expositives-interactives on, a més de la lliçó magistral, hi ha la participació de l'alumne, introduint la relació comunicativa entre el docent i el discent. |
Seminaris |
Dirigits als alumnes on es fa una expocisió breu d'un tema en concret i els objectius a assolir.
Es treballará amb diferents tipus de materials (videos, diaris, situacions...) per estimular la discussió i l'anàlisi, on l'alumne ha d'arribar a unes conclusions envers a les qüestions plantejades. |
Presentacions / exposicions |
Presentació oral del treball a l'aula utilitzant les TIC i/o expressions artístiques elaborant un video, teatre, dibuix... |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estudi de situacions pràctiques per comprendre el cuidatge de l'ésser humà des de totes les seves perspectives (clíniques, ètiques, socials, culturals...) en el camp de la infermeria. |
Descripció |
Es farà seguiment de l'estudi sobre l'historia del cuidar mitjançant dues tutories per grup.
Es faran tutories en relació a les situacions d'estudi que es treballin amb ABP.
Es faran tutories de seguiment de l'aprenentatje. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Síntesi bibliogràfica envers la filosofia del caring.
Participació en l'anàlisi dels principis étics, valors i creençes.
Participació en l'anàlisi dels factors de cuidatges a partir d'una situació (caring-cinema).
Analisis de les competències professionals: introducció al rol professional.
Introducció al dret sanitari.
|
15%
10% |
Presentacions / exposicions |
|
Expocició oral del tema d'estudi.
Capacitat d'anàlisi i síntesis oral i escrita.
Creativitat en la presentació.
|
15% |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
Anàlisi situació factors de cuidatje.
Fonamentació científica.
Interrelació amb el grup de treball.
Assistència i participació activa.
|
10%
|
Proves mixtes |
|
Realització de dos exercicis teòrics amb preguntes curtes i de desenvolupament.del contingut impartit en les clases magistras els seminaris i PBL. |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Avaluació continuada. Per aprovar l'assignatura l'alumne/a ha de superar el 50% de cadascuna de les activitats. |
Bàsica |
|
Acebedo.S.; Rodero. V,; Aguarón, MJ.; Jiménez, M.; Tió, C.; Vives,C.; Ricomá,R. Pràctiques clíniques. Manual per a l'alumne i el tutor d'infermeria i altres carreres de ciències de la salut. Tarragona: URV. Publicacions:2010Antón Almenara P. Ética y legislación.
Barcelona: Masson-Salvat: 1994CODIGO DEONTOLÓGICO DE LA ENFERMERIA ESPAÑOLA.
Consejo General de Colegios de Diplomados de Enfermería. Madrid: 1989CODIGO DEONTOLÓGICO DEL CONSEJO INTERNACIONAL
DE ENFERMERAS. Ginebra. ICN; 1988Collière, M.F. Promover la vida.Paris: Inter
Editions; 1982Collière, M.F. Hacia el reconocimiento
enfermero. Barcelona: Salvat Rev. Notas de Enfermería, nº 9, sept; 1991 Corbella i Duch. J. Curs de
legislació sanitària. Barcelona: Thassàlia; 1995Chalifour, J. Relación de ayuda en
enfermería. Una perspectiva holística y humanista.Barcelona: SG. Editores; 1994Garcia,C. et al. Historia de la
Enfermería .Evolución historica del cuidado enfermero. Barcelona: Edit Harcourt; 2001Gallar, M. Promoción de la salud y apoyo
psicológico.Madrid: Paraninfo; 2006Jiménez Orantes M. Legislación derecho
sanitario. Introducción al Derecho. Barcelona: JIMS; 1993Johson B.S. Enfermeria de Salud Mental y
Psiquiatria. 4ªed. Madrid: McGraw-Hill Interamericana; 1999Kéruac et. Tal.El pensamiento enfermero.
Barcelona:Ed. Masson; 1996Marriner, A. Alligoog, MR. Modelos y Teorías de Enfermería.6ªed. Madrid: Hacourt Brace de España, S.A; 2007Medina Castellano D. Ética y legislación.
Madrid: DAE; 2000Siles, J. História de la Enfermería .Alicante: Agua Clara; 1999Siles, J. Pasado, presente y futuro de la
enfermería en España. Consejo de enfermería de la Comunidad Valenciana,
Alicante 1996Torralba, F. Antropología de cuidar. Madrid: MAPFRE, S.A.; 2005Valls, R. Infermeres catalanes a la
Guerra Civil espanyola. Barcelona: Universitat de Barcelona; 2008Vielva J. Ética profesional de la
enfermería. Bilbao: Descleé De Brouwer; 2002Watson, J. Le caring.Paris: Seli Arslan; 1998 Watson, J. Nursing. The philosophy and Science of caring. EEUU. University Press of Colorado; 2008 |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència a les classes magistrals.
Els seminaris són de caràcter obligatori.
Les sessions ABP de rol professional i els d'estudi dels factors de cuidatge són obligatoris.
L'assistència a les sessions d'exposició de l'història del cuidar és obligatoria. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|