Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Educar, facilitar, donar suport i animar la salut, el benestar i el confort, promovent la participació del pacient, família i comunitat en el seu procés de salut - malaltia. |
| A12 |
Habilitats per a mantenir la dignitat, privadesa, intimitat, confidencialitat i capacitat de decisió del pacient i família. |
| A19 |
Coneixement rellevant per a aplicar les cures infermers, proporcionant i garantint benestar, qualitat, i la seguretat a l'individu, família i comunitat. |
| A22 |
Expressar i gestionar les pròpies emocions, les del pacient, famílies i membres de l'equip. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Explorar la manera en que les persones poden integrar algunes tècniques complementàries a la seva vida.
| | A12 |
Realitzar les teràpies preservant la intimitat i confidencialitat.
| | A19 |
Aprendre a reconéixer les diferents zones reflexes del peu i la seva relació en les diferents parts del cos
Comprendre la dimensió i magnitud de les teràpies conegudes com a complementàries o alternatives a la medicina alopàtica.
| | A22 |
Conèixer les pròpies reaccions emocionals que poden generar algunes tècniques.
Experimentar els canvis que pot produïr la reflexoteràpia.
Explorar les emocions que li generen les reaccions del pacient.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Fa el treball previst complint els compromisos.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Introducció: Itineraris terapéutics |
Marc conceptual
Reflexoteràpia
Aromateràpia
Relaxació
Respiració complerta |
Microsistemes |
Teràpia de les zones reflexes
Topografia de les zones reflexes
Tècnica del massatge
Reaccions |
Relaxació |
Tècniques
Respiració complerta
Beneficis i aplicacions |
Aplicació en el camp de la infermeria |
Protocol d'aplicació d'aquestes teràpies
Indicacions
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
5 |
5 |
10 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
0 |
20 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
15 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
23 |
0 |
23 |
|
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de la assignatura.
Presència a l'exposició dels continguts introductoris que fonamenten la matèria |
Sessió Magistral |
Presència obligatòria. Es fomamenta el qué i el com dels procediments pràctics, actius i habilitats. Elaboració de mapes per sistemes. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació de les tècniques de respiració, relaxació i reflexoteràpia |
Presentacions / exposicions |
Exposició d'un treball relacionat amb aquests tractaments. |
Descripció |
Guia, orientació i seguiment en les pràctiques de taller i en les diferents tutories que es vagin produint. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Aprenentatge de les habilitats per l'aplicació de les diferents tècniques. |
20 % |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició dels treballs al gran grup |
20 % |
Proves pràctiques |
|
Avaluació de l'habilitat, els continguts i les actituds mitjançant un exercici pràctic. |
60 % |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
|
Zemach-Bersin D, Rose M., Ejercicios de relajación, Barcelona: Paidos, 1990 Goleman D, Bennett-Goleman T, Guia de relajación, Barcelona: Mertinez Roca, 1990 Hendericks G, La respiración consciente, Barcelona: Urano, 1997 Masson S., Las relajaciones, Barcelona: Gedisa, 1985 Marquardt, Manual práctico de la terapia de las zonas reflejas de los pies, 4º Ed. Barcelona: Urano, 2003 De Domenico G, Masage, técnica de Beard, Madrid: Harcount, Brace, 1998 Monneret S., Saber relajarse, 2º Ed. Bilbao: Ediciones Mensagero, 1985 Elliot M.F., Saber respirar bien, Bilbao, Mensagero, 1980 Shone R., Visualización creativa, Madrid: Edaf, 1988 , Visualizaciones curatives y de relajacion., Barcelona: Mertinez Roca, 1995
|
| |
Complementària |
|
Berstein D.A., Entrenamiento en relajación progresiva, 10ºEd. Bilbao: Descleé de Brouwer, 1999
Viñas F., La respuesta está en los pies, 7º Ed. Barcelona: Integral, 1995
Dobss B, Paratte P, Poletti R., Reflexología, Barcelona: Ediciones Rol, 1990
Stomer C, Reflexología, Barcelona: Paido Tribo, 2001
Cautela J., Técnicas de relajación, Barcelona: Matínez Roca, 1986 |
|
Altres comentaris |
Es recomana assistir amb roba còmoda. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|