Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Controlar el sistema productiu de la matèria primera integrant els coneixements d’edafologia, climatologia i viticultura. |
| A7 |
Ser capaç de fer produir i recol•lectar raïm de qualitat en funció del tipus de producte buscat i dels imperatius reglamentaris. |
| A10 |
Ser capaç de triar les anàlisis adaptades al control o respondre a un problema donat, realitzar-les o fer realitzar-les, interpretar els resultats i donar els consells i prescripcions necessàries. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Conèixer les tècniques vitícoles de maneig del vinyer en la plantació i les operacions anuals de manteniment del cultiu i els sistemes adequats per a la protecció sanitària de la vinya amb la finalitat d'aconseguir la màxima qualitat del raïm.
| | A7 |
Planificar el cultiu de precisió per a obtenir una òptima qualitat del raïm, considerant els factors del mitjà, clima i sòls, i les variacions interanuals. Coneixement de monitoratge en camp i interpretació de sensors.
| | A10 |
Conèixer les tècniques vitícoles de maneig del vinyer en la plantació i les operacions anuals de manteniment del cultiu i els sistemes adequats per a la protecció sanitària de la vinya amb la finalitat d'aconseguir la màxima qualitat del raïm.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
| | B6 |
Es presenta voluntari per fer presentacions oportunes en públic
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
1. L'ecosistema vitícola. Sòls vitícolas. La roca mare originària. Formació de sòls.
|
|
2. Perfils edáfics. Pedions. Classificació dels sòls: Classificació francesa i americana.
|
|
3. Propietats físiques i químiques dels sòls. Capacitat de retenció de l'aigua en el sòl.
|
|
4. Característiques de sòls àcids i bàsics en vinya. Deficiències minerals. La clorosis fèrrica i les seves repercussions en la qualitat del raïm.
|
|
5. Classificacions climàtiques. Conceptes de Macroclima, mesoclima, microclima. Climes on es conrea la vinya.
|
|
6. Classificació de Thornthwaite. Càlculs de evapotranspiració i fitxa hídrica. Diagrames climàtics.
|
|
7. Classificacions vitícoles: Winkler, Branas, Huglin, Hidalgo. Cicles i èpoques de maduració de les viníferas.
|
|
8. Avaluació del mitjà vitícola. Determinació dels factors limitantes i estresants en el cultiu de la vinya, abiótics i biòtics. Respostes del cep. |
|
9. Interacció d'elements climàtics i topogràfics i la seva influència en el creixement i desenvolupament de la vinya. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
5 |
10 |
15 |
Treballs |
|
0 |
10 |
10 |
Debats |
|
10 |
5 |
15 |
Atenció personalitzada |
|
0.5 |
0 |
0.5 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del programa de l'assignatura i de com s'estructurarà el curs: treballs a realitzar, pràctiques, avaluació |
Sessió Magistral |
Desenvolupament per part del professor del temari de l'assignatura, mitjançant sessions magistrals a l'aula |
Presentacions / exposicions |
Presentacions i exposicions individuals per part dels alumnes de temes actuals i d'interès, relacionats amb el temari de l'assignatura, però no desenvolupats en sessions magistrals pel professor. |
Treballs |
Treball en grup sobre l'adaptació d'una vinya de varietat definida, a un ecosistema definit pe seu sòl i el seu clima, caracteritzat previament en les pra`ctiques de laboratori i en el seminari de climatologia. |
Debats |
Seminaris per part del professorat/alumnes de temes d'interès i no desenvolupats en sessions magistrals pel professor |
Descripció |
Consulta al professor per part de l'alumne de tots aquells dubtes i qüestions relacionades amb les sessions magistrals i amb els treballs que ha de realitzar l'alumne durant el curs. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Presentacions / exposicions |
|
* Presentacions de treballs en grup, realitzats amb recerca bibliogràfica sobre temes d'interès
* Diagrama ombrotèrmic
* Fitxa hídrica
* Integral tèrmica |
20% |
Treballs |
|
Treball escrit en grup, de l'adaptació de varietats a una DO determinada |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Avaluació continuada en 4 proves amb curtes del temari exposat pel professor al llarg de les sessions magistrals |
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Dominguez Vivancos, A, Tratado de fertilización, Mundi- Prensa Libros S.A., Madrid 1997
Nat. Plant Food Ins., Manual de fertilizantes, Editorial LINUSA, Madrid 1999
Madrid, A, Fertilizantes, Editor A.Madrid Vicente, Madrid 1996
Servei d'Extensió Agraria, El conreu de la vinya a Catalunya, Edit. DARP/Caixa de Catalunya, Barcelona 1990
Porta Casanellals, Lopez Acevedo Marta, et al., Edafologia para la agricultura y el medio ambiente, Mundi Prensa, Madrid 1994
DECKERS, J.A., NACHTERGAELE, R. O., SPAARGAREN, O. C , World Referente Base for Soil Resources, Acco, Leuven/Amersfoort, , 1998
FAO, World Referente Base for Soil Resources. World Soil Resources Reports, FAO, 1998
Folch, Història Natural dels Països Catalans: Geologia. Volum I i II. Enciclopèdia Catalana, , Barcelona, 1986
Nadal, Montserrat, Los suelos y su trabajo en relación con la calidad de los vinos: Características de la uva y el vino en relación a la calidad del suelo. Ejemplos en Priorato y Tarragona., XV Cursos Rioja’00, Haro, 2001
NUCHE DEL RIVERO, R, Patrimoni geològic de Catalunya, ENRESA, Madrid, 2001
Reynier, Alain, Manual de viticultura, Mundi-Prensa, 2002
, www.sigpac.es, ,
, http://xarxes.meteocat.com/, ,
, http://www.ruralcat.net, ,
CLAVERO P. L., MARTÍN-VIDE J., RASO J. M, Atles Climàtic de Catalunya, , Universitat de Barcelona, 1996
- GLADSTONES, J. , Climate and Australian Viticulture. , In Dry, P. R. and Coombe B. G. (eds.). In Viticulture 1 – Resources. Winetitles, 2005
Hidalgo, L., Tratado de Viticultura General. , Mundi-Prensa, Madrid, 2002
Jackson, D.I., Factors affecting soluble solids, acid, pH and colour in grapes.37, 179-183 pp. , American Society for Enology and Viticulture, , 1986
Jones, G.V, Climate and Terroir: Impacts of Climate Variability and Change on Wine., In Macqueen, R.W., and Meinert, L.D. (eds.) In Fine Wine and Terroir - The Geoscience Perspective. S, 2006Geoscience Canada Reprint Series, 9, 247 pp.
Martin Vide, J., Clasificación de los climas. , Climas y tiempos de España, . Madrid: Alianza Editorial, 103-124 pp, 2001
Ramos, M.C, Rainfall distribution patterns and their change over time , Theoretical and Applied Climatology, 69, 163-170 pp. , 2001
MAPA, Agroclimatologia de España, , MAPA
Fernandez García, Felipe, Manual de climatologia aplicada, ,
DARP, Metereologia agrícola i forestal a Catalunya, , DARP
Duchaufour, Manual de edafologia, , 1987
Cobertera, E., Edafologia aplicada, Cátedra., Madrid, 1993
Jackson M.L, Análisis químico de suelos, Ed. omega, 1982
Luis Hidalgo, Los suelos de la vid en España, Mapya, Tomos I y II. , MAPYA 1986
Hidalgo, L, La calidad del vino desde el viñedo, Ediciones Mundiprensa, Madrid, 2006
Institut cartográfic de Catalunya, http://www.icc.es/portal, ,
Instituto Geológico y minero de España, www.igme.es, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
VITICULTURA/19214107 | BIOLOGIA I FISIOLOGIA DE LA VINYA/19214105 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|