DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) LABORATORI D'ENGINYERIA AMBIENTAL Codi 20615109
Ensenyament
Enginyeria Ambiental (MENTA) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Primer Únic anual
Impartició
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
CONTRERAS IGLESIAS, SANDRA
Adreça electrònica alex.fragoso@urv.cat
sandra.contreras@urv.cat
Professors/es
FRAGOSO SIERRA, ALEX
CONTRERAS IGLESIAS, SANDRA
Web
Descripció general i informació rellevant La metodologia del treball experimental, tant pel que fa a la planificació com a l’execució, així com el treball en equip i l’autonomia en la presa de decisions, constitueixen l’essència d’aquesta assignatura.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Identificar i enunciar problemes ambientals.
  AC8 Identificar fonts de contaminació local, regional i global i avaluar-ne els seus efectes.
  AC13 Conèixer la legislació mediambiental a nivell local, regional i global.
  AC14 Conèixer i dissenyar les operacions unitàries.
  AC16 Dissenyar, operar i mantenir obres, instal•lacions industrials i serveis que permetin la minimització de l'impacte ambiental.
  Professionalitzador
  AP2 Preparar propostes de recerca aplicada, realitzar recerques bibliogràfiques aprofundides, dur a terme experimentació i elaboració de conclusions a partir dels experiments i preparar informes de resultats i conclusions.
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals.
  BC3 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC13 Sensibilitat pel medi ambient.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aprendre a planificar, executar, interpretar, i presentar els resultats d'un treball experimental, formant part d'un equip però amb plena responsabilitat individual. AC1
AC8
AC13
AC14
AC16
AP2
BC1
BC3
BC4
BC6
BC9
BC13
Adquirir experiència en les operacions unitàries dedicades al tractament d'efluents tant líquids com gasosos. AC14
AC16
AP2

Continguts
Tema Subtema
1.Absorció.
2.Osmosi inversa.
3.Ultrafiltració.
4.Digestió aeròbia.
5.Digestió anaeròbia.
6.Floculació-sedimentació.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Pràctiques a laboratoris
21 11 32
Treballs
0 50 50
Presentacions / exposicions
3 6 9
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Els alumnes formen equips de 4 o 5 membres. Els equips planifiquen els experiments, que consisteixen en l’optimització d’una operació sotmesa a determinades limitacions, requeriments i/o especificacions. Posteriorment, sotmeten la planificació a tutelatge i executen el treball experimental en un temps limitat, prèvia reserva de l’equip pertinent. L'activitat diària del grup ha de ser registrada a la llibreta de laboratori.
Treballs Elaboració d'informes: En finalitzar cada pràctica els equips hauran de lliurar un informe que contingui els principals resultats i conclusions.
Presentacions / exposicions Cada equip haurà de presentar oralment una de les pràctiques que ha realitzat. Tant els professors com la resta de companys de classe realitzaran preguntes al respecte.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a laboratoris
Descripció
Els professors tutel·len els grups abans de realitzar les pràctiques, atenen els grups al laboratori i pregunten per verificar si entenen el que fan i coneixen els procediments.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a laboratoris L’activitat diària del grup al laboratori ha de ser registrada a la llibreta de laboratori 15%
Treballs Es presenta un informe final per a cada pràctica i grup 40%
Presentacions / exposicions En finalitzar el període de laboratori, cada grup haurà de fer una presentació oral d'una de les pràctiques realitzades 20%
Proves objectives de tipus test Els alumnes han de completar un test final individual al final del període de laboratori.
25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

No hi ha segona convocatòria


Fonts d'informació

Bàsica

  • MCCABE, W.L.; SMITH, J.C.; HARRIOT, P. Unit Operations of Chemical Engineering, 5a ed. Nova York: McGraw-Hill, 1993. COULSON, J.M. (ET AL.) Chemical Engineering, Vol. 1-6. Oxford: Pergamon Press, 1994.
  • FARIÑAS, M. Osmosis Inversa. Fundamentos, Tecnología y Aplicaciones, McGraw Hill, 1999.
  • HERNÁNDEZ MUÑOZ, AURELIO F. Depuración y desinfección de aguas residuales, 5ª ed., Madrid Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, 2001.
  • METCALF & EDDY Ingeniería de aguas residuales tratamiento, vertido y reutilización, McGraw-Hill/Interamericana de España, 1995.
  • PERRY, R.H. (ED.); GREEN, D. (ED.) Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill, 1988.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent