Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
Objectius |
Competències |
Be able to enumerate the different typical applications of polymers in the actual world.
|
|
|
|
Identify the different transition temperatures in solid polymers and its relationship with the microscopic structure. |
|
|
|
Predict the thermodynamic behaviour of polymer solutions, evaluate the Flory-Huggins parameter for couples solvent-polymers, polymer solubility, and the swelling ratio in gels. |
|
|
|
Evaluate the dynamic response for the different models for the viscoelasticity of solids and liquid, and explain the physical meaning. |
|
|
|
To establish the different components of the stress tensor for the different elementary flow geometries. To apply simple constitutive equations to evaluate the relationship between the flow and the pressure drop. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1.Introduction |
1.1 What are the polymers?
1.2 Typical applications of polymers
1.3 Brief history of polymers
1.4 Polymer-based industries
1.5 Polymer Science
|
2.Morphology |
2.1 Bonds and forces
2.2 Individual molecules
2.3 Networks of molecules
2.4 Cohesive energy density
2.5 Physical states
2.6 Transition temperatures
2.7 Plasticization
2.8 Crystallisation
2.9 Structure-properties relation
|
3. Thermodynamics |
3.1 Introduction
3.2 The Flory-Huggins theory
3.3 Swell of a chain by solvent
3.4 Solubility
3.5 Phase equilibria
|
4. Elasticity and viscoelasticity |
4.1 Mechanical behaviour of polymeric materials
4.2 Rubber elasticity
4.2 Viscous solids and elastic liquids: viscoelasticity
|
5. Rheology of polymeric liquids |
5.1 Characteristics of non-Newtonian flow
5.2 Dependence of the viscosity with the shear rate
5.3 Dependence of the viscosity with Mw
5.4 Dependence of the viscosity with temperature: Arrhenius and dimensional analysis
5.5 Normal stresses
|
6. Miscellaneous topics |
Different aspects interesting for the students will be analysed |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
39 |
58.5 |
97.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
13.5 |
20.25 |
33.75 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
3.5 |
0 |
3.5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
The objective and the contents of the course, as well as the methodology are explained |
Sessió Magistral |
The professor will discuss in class the contents of the subject, making use of informatic material |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Exercices are solved and discussed in class among the students and the professor. |
|
Descripció |
Personal attention to the students will be given at the alloted time |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. S'exigeix completar un 80% dels exercicis proposats. |
25% |
Proves pràctiques |
A written exam will be proposed where short conceptual questions are combined with proposed exercises. |
75% |
Altres |
Homework, if addressed, may also be considered inside the 15% of the mark obtained in class. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
F. RODRÍGUEZ, TAYLOR AND FRANCIS, PRINCIPLES OF POLYMER SYSTEMS, , 1996
|
|
Complementària |
J.R. FRIED, POLYMER SCIENCE AND TECHNOLOGY, PRENTICE HALL, 1995
, Internet, ,
|
|
|
Altres comentaris |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Fonaments d’Enginyeria Química, Química Física, Termodinàmica Tècnica, Fenòmens de Transport, Mecànica de Fluids, Cinètica Química i Mètodes Numèrics. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|