DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) INTERVENCIÓ DIDÀCTICA EN EDUCACIÓ D'ADULTS Codi 11081108
Ensenyament
Educació Social (1999)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
4.5 3 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica anamaria.perez@urv.cat
josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
PÉREZ DÍAZ, ANA MARÍA
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web http://www.ice.urv.es/docencia/IDEA
Descripció general i informació rellevant Aquesta és una matèria optativa pels alumnes de la llicenciatura de pedagogia i obligatòria pels alumnes d’Educació social. Els seus continguts tracten d’apropar el món adult a l’àmbit de la intervenció educativa amb un caràcter eminentment pràctic, encara que tracti d’apropar-se també els plantejaments teòrics generals d’aquest emergent i multifacètic àmbit. El seu plantejament ha de servir per dissenyar i desenvolupar actuacions en l’ampli camp de l’educació de persones adultes. En principi, exigeix un cert apropament de base al món de la didàctica i una sensibilitat cap a les accions educatives no-formals.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1. Psicopedagogia de l’educació d’adults. 1.1. Ser adult.
1.2. Els contexts de referència en l’actuació didàctica amb persones adultes.
1.3. El procés d’ensenyament-aprementatge amb persones adultes.
1.4. Els components i els resultats de l’aprenentatge de l’adult.
1.5. El formador d’adults.
2. Realitat i perspec-tives de l’educació de persones adultes.
2.1. Present i futur de l’educació d’adults.
2.2. L’educació d’adults en l’educació permanent.
2.3. Perspectiva històrica.
2.4. Reptes, dinàmica i objectius de l’educació d’adults en la situació actual
3. Un nou model de formació de persones adultes. 3.1. Les discrepàncies com a base de l’actuació didàctica en l’educació d’adults.
3.2. De l’anàlisi de situació, interessos i necessitats al programa d’acció didàctica.
3.3. Els grups d’aprenentatge.
3.4. L’entorn organitzatiu.
4. La planificació i el desenvolupament curricular en la educació d’adults. 4.1. La Macroprogramació.
4.2. La Microdidàctica: La programació de l’aprenentatge.

Atenció personalitzada
Descripció
Individualitzada: A l’alumne se li convidarà a assistir de forma individual i voluntària a hores d’atenció individualitzada amb la finalitat d’atendre i resoldre dubtes (6 hores setmanals) Grupal: Obligatòria. Cada grup de treball ha d’assistir a un mínim de 3 hores de tutoria grupal al llarg del quadrimestre amb la finalitat de atendre, resoldre dubtes i comprovar l’evolució i progrés dels alumnes en l’assignatura. Electrònica: Es posa a la disposició de tots el alumnes i grups de treball l’espai de tutoria electrònica a través de la qual 3 dies a la setmana s’atendrà i resoldrà dubtes.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació
Bàsica

1.       COOKS-GUMPERZ,Y. (1988): La construcción social de la alfabetización. Paidós-MEC. Madrid.

2.       DELORS, J. (Coord.) (1996): La educación encierra un tesoro. (Informe para la UNESCO de la Comisión Internacional sobre Educación para el s. XXI). Santillana-UNESCO. Madrid.

3.       FERRÁNDEZ, PEIRÓ, PUENTE. (1993): La evaluación en la educación de personas adultas. Diagrama. Madrid.

4.       FERRÁNDEZ,A. y OTROS (1992): El proceso de aprendizaje en el adulto. Diagrama. Madrid.

5.       FERRÁNDEZ,A. y PEIRÓ,J. (1989): Formación para el empleo. Humánitas. Barcelona.

6.       FERRÁNDEZ,A. y PUENTE,J.M. (Dtors). (1990): Materiales Autodidactas para la formación de formadores de personas adultas. Fondo de Promoción de Empleo. Madrid. (30 vol.)

7.       FERRÁNDEZ,A. y PUENTE,J.M. (Dtors). (1991): La educación de personas adultas. Diagrama. Madrid. (2 vol.)

8.       FLECHA,R. y OTROS (1988): Dos siglos de educación de adultos. Roure. Barcelona.

9.       FLECHA,R. y OTROS (1990): Educación de las personas adultas. Propuestas para los años 90. Roure. Barcelona.

10.   FREIRE,P. y MACEDO,D. (1989): Alfabetización: lectura de la palabra y lectura de la realidad. Paidós-MEC. Madrid.

11.   GARCÍA CARRASCO,J. (1997): La educación de adultos. Ariel. Barcelona.

12.   GONZÁLEZ SOTO,A.P. (1987): "La Educación de adultos. Análisis y puntos de convergencia". Actas II Jornadas de Educación de Adultos. Zaragoza.

13.   GONZÁLEZ SOTO,A.P.  (1988): Formación de adultos. Un modelo de Unidades Modulares. Humánitas. Barcelona.

14.   GONZÁLEZ SOTO,A.P. (1987):"Estrategia didáctica de participación en la educación de adultos". Actas II Jornadas de Educación de Adultos. Zaragoza.

15.   GONZÁLEZ SOTO,A.P. (2000): "La formación de adultos en el s. XXI. El problema de las capacidades básicas". En MONCLÚS (Coord.) Págs. 61-82.

16.   JARVIS,P. (1989): Sociología de la educación continua y de adultos. Roure. Barcelona.

17.   LEÓN,A. (1982): Psicopedagogía de los adultos. S. XXI. Madrid.

18.   LYNCH,J. y BURNS,B. (1984): La educación permanente y la preparación del personal docente. UNESCO. Hamburgo.

19.   MARZO,A. y FIGUERAS,J.M. (1990): Educación de adultos. Horsori-ICE. Barcelona.

20.   MEC (1986): Educación de adultos. .Libro Blanco. Serv. Public. MEC. Madrid.

21.   MEC (1986): El marco para la transformación de la educación de adultos en España. Subdirección Gral. de Educ. Permanente. Madrid.

22.   MONCLÚS,A. (1990): Educación de adultos. F.C.E.-Paideia. Madrid.

23.   MONCLÚS,A. (Coord.) (2000): Formación y empleo: Enseñanza y competencias. Comares. Madrid.

24.   PUENTE,J.M. y OTROS (1986): Perspectivas de la educación de adultos. Humánitss. Barcelona.

25.   QUINTANA,J.M. (1991): Pedagogía comunitaria: Perspectivas mundiales de educación de adultos. Narcea. Madrid.

26.   QUINTANA,J.M. y OTROS (1986): Investigación participativa. Educación de adultos. Narcea. Madrid.

27.   RAMÍREZ,J.D. y OTROS (1988): Psicología del adulto. Educación y procesos cognitivos: una aproximación socio-cultural. Junta de Andalucía. Sevilla.

28.   UNESCO (1984): La enseñanza y el aprendizaje en la educación de adudlos. UNESCO. París.

29.   UNESCO (1985): El desarrollo de la educación de adudlos. UNESCO. París.

30.   VILADOT,R. (1988): La educación de adultos. Laia. Barcelona.

31.   VILLANUEVA,P. (1984): La educación de adultos hoy. Necesidad y perspectivas de cambio. Promolibro. Valencia.

Complementària

www.ice.urv.es/docencia/IDEA

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent