DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) CIÈNCIES SOCIALS I LA SEVA DIDÀCTICA II Codi 11131020
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Primària (1997)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.pons@urv.cat
Professors/es
PONS ALTES, JOSEP MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Anàlisi de les aportacions de la història, la geografia i la resta de ciències socials a la Didàctica de les CCSS. Organització del coneixement social a l'ecola primària. El pensament crític i la intervenció social.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1. Problemàtiques de l'estudi de la societat 1.1. L'evolució de les funcions de l'ensenyament de les ciències socials
1.2. Els canvis socials des d'una perspectiva crítica
1.3. La formació democràtica de la ciutadania
5. Què s'ha d'ensenyar de ciències socials? 5.1. Selecció i seqüenciació dels continguts
5.2. Els conceptes i la representació social
5.3. La formació del pensament i l'aprenentatge de procediments
5.4. Valors socials i valors democràtics: socialització i contrasocialització
6. Com s'ha d'ensenyar el coneixement social? 6.1. Mètodes i estratègies d'ensenyament i aprenentatge
6.2. Recursos i materials curriculars, i llibres de text
6.3. L'avaluació en el procés d'ensenyament de les ciències socials
2. La geografia i el seu ensenyament 2.1. Escoles geogràfiques i ensenyament de la geografia
2.2. Escales territorials en l'ensenyament de la geografia
2.3. La construcció de la coordenada i del concepte espai
3. La història i el seu ensenyament 3.1. Aportacions de la història a la didàctica de la història
3.2. Models didàctics per a l'ensenyament de la història
3.3. Les representacions del temps històric
4. Altres ciències socials 4.1. Experiències d'ensenyamentde la història de l'art a la infància
4.2. Sociologia i antropologia de la cultura i de les cultures
4.3. Economia: consum responsable i creixement sostenible
4.4. Dret i política: l'aprenentatge dels valors democràtics
7. El currículum de ciències socials al nostre entorn i al món 7.1. Evolució del currículum dels estudis socials
7.2. Currículum tècnic, pràctic i crític
7.3. Com hauria de ser una unitat didàctica de ciències socials a l'escola primària?
8. La innovació i la investigació en didàctica de les ciències socials 8.1. Innovació, cooperació i comunicació
8.2. Investigació en didàctica de les ciències socials: evolució
8.3. Tipologies: professorat, alumnat i coneixements/materials

Atenció personalitzada
Descripció
Atenció a les problemàtiques específiques en l'horari establert d'atenció a l'alumnat.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació es farà mitjançant un examen final sobre 10 punts.


Fonts d'informació
Bàsica Novak, J. y Gowin, B., Aprendiendo a aprender, NOVAK, J. y GOWIN, B.Barcelona, Martínez Roca., 1988
Cooper, H., Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria, Madrid: MOrata/MEC, 2002
Vera, I.; Pérez, D. (eds.), Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas, AUPDCS/ U.Alacant, 2004
Benejam, P.; Quinquer, D., La construcció del coneixement social i les habilitats cognitivolingüístiques, Jorba, J. (et.al.eds.): Parlar i escriure per aprendre234-254, 1998
Benejam, P., Las finalidades de la Educación Social, Benejam, P. y Pagès, J. (Coords.). Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la, 1997
AUPDCS, Un currículum de Ciencias Sociales para el siglo XXI: qué contenidos y para qué, Sevilla: Díada/Universidad de La Rioja/AUPDCS, 1999

Complementària Benejam, P. y Pagès, J. (Coords.), Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la Educación Secundaria, Barcelona, Horsori, 1997
Cañal, P. et.al, Investigar en la escuela: elementos para una enseñanza alternativa, Sevilla, Díada, 1997

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent