DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) DIDÀCTICA DE LA LLENGUA EN L'ETAPA 0-6 Codi 11181017
Ensenyament
Mestre Especialitat en Educació Infantil (1997) (Campus Terres de l'Ebre)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4 2 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Filologies Romàniques
Coordinador/a
TENA SUBIRATS, MARTA
Adreça electrònica marta.tena@urv.cat
Professors/es
TENA SUBIRATS, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant Assignatura centrada en l'ensenyamentaprenentatge de la lectoescriptura a l'Educació Infantil
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
0. EL TREBALL PER PROJECTES




- La seqüenciació didàctica. Fases del treball per projectes.
- L’activitat de l’alumnat durant la realització del projecte.
- L’activitat docent durant el projecte del treball.
- Organització social : gran grup, grup mitjà, petit grup.
- Espai. Racons i organització de l’aula.
- Organització temporal: rutines diàries, setmanals, mensuals. Horari
- Materials curriculars. El tipus de lletra.
1. INTRODUCCIÓ: LLENGUA ORAL I LLENGUA ESCRITA
1.1. Relació de la llengua oral i l’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura
1.2. De la llengua oral a l’escrita a partir de la frase.
2. MÈTODES CIENTÍFICS D’ENSENYAMENT DE LA LECTURA I L’ESCRIPTURA
2.1. Montessori (sintètic-fonètic)
2.2. Decroly (global)
Freinet (global natural)
3. ASPECTES DIDÀCTICS I ORGANITZATIUS DE LA PROPOSTA CONSTRUCTIVISTA 3.1. Principis d’aprenentatge
3.2. Les experiències prèvies de l’infant amb el llenguatge escrit
4. CONSTRUCTIVISME: LECTURA 4.1. El model de lectura. Implicacions didàctiques
4.2. Contextos d’aprenentatge de la lectura Concepte de Lectura. La comprensió i la descodificació.
4.3. Procés d’interacció
4.4. Habilitats i estratègies implicades en la lectura
4.4.1. Estratègies a afavorir
4.4.2. Habilitats a exercitar
4.5. Etapes de la lectura. Evolució de les idees de l’infant sobre la lectura. Proves de lectura.
4.6. Planificació de la lectura: literària, compartida, col·lectiva
5. CONSTRUCTIVISME: ESCRIPTURA 5.1. L’escriptura: Activitat de comunicació social i activitat de codificació gràfica de les idees.
5.2. El procés de la producció de textos:
5.3. Contextualització
5.4 Processos cognitius: planificació, textualització, revisió.
5.5.Els processos de l’adquisició de l’ortografia. Ortografia natural i ortografia arbitrària.
5.6. Habilitats implicades en l’adquisició del codi o “mecànica” de la llengua
5.7. El model de l’escriptura. Implicacions didàctiques.
5.8. Etapes de l’escriptura. Avaluació dels nivells de l’escriptura.
6. PLANIFICACIÓ DE LA LLENGUA ESCRITA

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumnat podrà entrevistar-se amb la professora per tal de consultar els seus dubtes sobre els conceptes estudiats en les sessions magistrals o en el treballs que haurà d'elaborar. Durant l'elaboració del treball per projectes els alumnes hauran de fer, com a mínim, una tutoria.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Dossier amb un article subratllat, acompanyat d'un esquema i d'un qüestionari, amb cinc preguntes curtes respectives respostes.

- Treball en grup: Elaboració d'un treball per projectes per a l'Educació Infantil

, segons les pautes presentades per la professora.

- Exercici llengua oral escrita: Elaboració d'una activitat per a treballar el pas de la llengua oral a l'escrita. Màxim un foli per les dues cares. D

- Exercici mètodes d'ensenyament lectoescriptura: . Explicació d'una característica de cada mètode que s'hagi observat durant el pràcticum II.

- Exercici d'avaluació d'una activitat. Explicació dels criteris d'avaluació d'una activitat de lectoescriptura.

- Examen del continguts teòrics de l'assignatura.


Dossier amb un article subratllat, acompanyat d'un esquema i d'un qüestionari, amb cinc preguntes curtes respectives respostes.

Treball individual.

Data de lliurament: Una setmana abans, com a mínim, de la data pactada per a la presentació.

 

- Treball en grup: Elaboració d'un treball per projectes per a l'Educació Infantil, segons les pautes presentades per la professora.

- Exercici llengua oral escrita: Elaboració d'una activitat per a treballar el pas de la llengua oral a l'escrita. Màxim un foli per les dues cares. Data lliurament: una setmana després d'acabar el tema 1.

 

- Exercici mètodes d'ensenyament lectoescriptura: En parella. Explicació oral a classe d'una característica de cada mètode que s'hagi observat durant el pràcticum II. S'haurà d'enviar al moodle dos dies abans de l'explicació a classe, després d'estudiar el tema 2.

 

- Exercici d'avaluació d'una activitat. En parella. Explicació oral a classe dels criteris d'avaluació d'una activitat de lectoescriptura. S'haurà d'enviar al moodle dos dies abans de l'explicació a classe, després d'estudiar el tema 5.

 

- Fitxes de valoració: S'hauran de lliurar 2 fitxes de valoració de 2 articles exposats pels companys/es seguint el model. Data de lliurament: com a màxim una setmana després de l'exposició de l'article.

 

Dossier amb un article subratllat, acompanyat d'un esquema i d'un qüestionari, amb cinc preguntes curtes respectives respostes.

Treball individual.

Data de lliurament: Una setmana abans, com a mínim, de la data pactada per a la presentació.

20%

- Treball en grup: Elaboració d'un treball per projectes per a l'Educació Infantil, segons les pautes presentades per la professora. 30%

- Exercici llengua oral escrita: Elaboració d'una activitat per a treballar el pas de la llengua oral a l'escrita. Màxim un foli per les dues cares. Data lliurament: una setmana després d'acabar el tema 1.

20%

- Exercici mètodes d'ensenyament lectoescriptura: En parella. Explicació oral a classe d'una característica de cada mètode que s'hagi observat durant el pràcticum II. S'haurà d'enviar al moodle dos dies abans de l'explicació a classe, després d'estudiar el tema 2.  10%

 

- Exercici d'avaluació d'una activitat. En parella. Explicació oral a classe dels criteris d'avaluació d'una activitat de lectoescriptura. S'haurà d'enviar al moodle dos dies abans de l'explicació a classe, després d'estudiar el tema 5. 10%

 

- Fitxes de valoració: S'hauran de lliurar 2 fitxes de valoració de 2 articles exposats pels companys/es seguint el model. Data de lliurament: com a màxim una setmana després de l'exposició de l'article. 10%

 
               Avaluació

Activitats d'avaluació

Descripció

Qualificació

 

Treballs

 

Dossier amb un article subratllat, acompanyat d'un esquema i d'un qüestionari, amb cinc preguntes curtes respectives respostes.

Treball individual.

Data de lliurament: Una setmana abans, com a mínim, de la data pactada per a la presentació.

 

- Treball en grup: Elaboració d'un treball per projectes per a l'Educació Infantil, segons les pautes presentades per la professora.

- Exercici llengua oral escrita: Elaboració d'una activitat per a treballar el pas de la llengua oral a l'escrita. Màxim un foli per les dues cares. Data lliurament: una setmana després d'acabar el tema 1.

 

- Exercici mètodes d'ensenyament lectoescriptura: En parella. Explicació oral a classe d'una característica de cada mètode que s'hagi observat durant el pràcticum II. S'haurà d'enviar al moodle dos dies abans de l'explicació a classe, després d'estudiar el tema 2.

 

- Exercici d'avaluació d'una activitat. En parella. Explicació oral a classe dels criteris d'avaluació d'una activitat de lectoescriptura. S'haurà d'enviar al moodle dos dies abans de l'explicació a classe, després d'estudiar el tema 5.

 

- Fitxes de valoració: S'hauran de lliurar 2 fitxes de valoració de 2 articles exposats pels companys/es seguint el model. Data de lliurament: com a màxim una setmana després de l'exposició de l'article.

 

 

20%

 

 

 

 

 

 

 

 

30%

 

 

 

20%

 

 

 

 

10%

 

 

 

 

 

 

 

 

10%

 

 

 

 

 

 

10%

 

Presentacions

- Presentació al grup classe de l'article treballat (amb utilització de TICS, TACS…). (Puntuació inclosa en la nota del treball)

 

- Presentació del treball per projectes. (puntuació inclosa en la nota del treball)

 

 

 

 

 

 

               Avaluació

Activitats d'avaluació

Descripció

Qualificació

 

Treballs

 

Dossier amb un article subratllat, acompanyat d'un esquema i d'un qüestionari, amb cinc preguntes curtes respectives respostes.

Treball individual.

Data de lliurament: Una setmana abans, com a mínim, de la data pactada per a la presentació.

 

- Treball en grup: Elaboració d'un treball per projectes per a l'Educació Infantil, segons les pautes presentades per la professora.

- Exercici llengua oral escrita: Elaboració d'una activitat per a treballar el pas de la llengua oral a l'escrita. Màxim un foli per les dues cares. Data lliurament: una setmana després d'acabar el tema 1.

 

- Exercici mètodes d'ensenyament lectoescriptura: En parella. Explicació oral a classe d'una característica de cada mètode que s'hagi observat durant el pràcticum II. S'haurà d'enviar al moodle dos dies abans de l'explicació a classe, després d'estudiar el tema 2.

 

- Exercici d'avaluació d'una activitat. En parella. Explicació oral a classe dels criteris d'avaluació d'una activitat de lectoescriptura. S'haurà d'enviar al moodle dos dies abans de l'explicació a classe, després d'estudiar el tema 5.

 

- Fitxes de valoració: S'hauran de lliurar 2 fitxes de valoració de 2 articles exposats pels companys/es seguint el model. Data de lliurament: com a màxim una setmana després de l'exposició de l'article.

 

 

20%

 

 

 

 

 

 

 

 

30%

 

 

 

20%

 

 

 

 

10%

 

 

 

 

 

 

 

 

10%

 

 

 

 

 

 

10%

 

Presentacions

- Presentació al grup classe de l'article treballat (amb utilització de TICS, TACS…). (Puntuació inclosa en la nota del treball)

 

- Presentació del treball per projectes. (puntuació inclosa en la nota del treball)

 

 

 

 

 

 
               Avaluació

Activitats d'avaluació

Descripció

Qualificació

 

Treballs

 

Dossier amb un article subratllat, acompanyat d'un esquema i d'un qüestionari, amb cinc preguntes curtes respectives respostes.

Treball individual.

Data de lliurament: Una setmana abans, com a mínim, de la data pactada per a la presentació.

 

- Treball en grup: Elaboració d'un treball per projectes per a l'Educació Infantil, segons les pautes presentades per la professora.

- Exercici llengua oral escrita: Elaboració d'una activitat per a treballar el pas de la llengua oral a l'escrita. Màxim un foli per les dues cares. Data lliurament: una setmana després d'acabar el tema 1.

 

- Exercici mètodes d'ensenyament lectoescriptura: En parella. Explicació oral a classe d'una característica de cada mètode que s'hagi observat durant el pràcticum II. S'haurà d'enviar al moodle dos dies abans de l'explicació a classe, després d'estudiar el tema 2.

 

- Exercici d'avaluació d'una activitat. En parella. Explicació oral a classe dels criteris d'avaluació d'una activitat de lectoescriptura. S'haurà d'enviar al moodle dos dies abans de l'explicació a classe, després d'estudiar el tema 5.

 

- Fitxes de valoració: S'hauran de lliurar 2 fitxes de valoració de 2 articles exposats pels companys/es seguint el model. Data de lliurament: com a màxim una setmana després de l'exposició de l'article.

 

 

20%

 

 

 

 

 

 

 

 

30%

 

 

 

20%

 

 

 

 

10%

 

 

 

 

 

 

 

 

10%

 

 

 

 

 

 

10%

 

Presentacions

- Presentació al grup classe de l'article treballat (amb utilització de TICS, TACS…). (Puntuació inclosa en la nota del treball)

 

- Presentació del treball per projectes. (puntuació inclosa en la nota del treball)

 

 

 

 

 


Fonts d'informació
Bàsica SOLÉ, I, "Estratègies de lectura" Monogràfic de la revista Aula de innovación educativa nª 59, Graó, febrer 1997
MARUNY, MINISTRAL, MIRALLES, Escribir y leer, Edelvices, 1993
HERNÁNDEZ, F; VENTURA, M, La organización del currículum por proyectos de trabajo: el conocimiento es un calidoscopio, Octaedro, 2008
FONS, M, LLegir i escriure per viure, La Galera, 1999
CASSANY, D, Descriure escriure, Empúries, 1987
CAMPS, A, L'ensenyament de la composició escrita, Barcanova, 1994
TEBEROBSKY, A, Prpoosta constructivista per aprendre a llegir i escriure, Vicens-Vives, 2001
TEBEROBSKY, A, Aprendiendo a escribir, ICE-HORSORI, 1992
Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalunya, Orientacions per a l'ensenyament-aprenentatge de la lectura i de l'escriptura, ,

              

Complementària COLOMER, T. i CAMPS, A, Ensenyar a llegir, ensenyar a comprendre, Rosa Sensat/Eds 62, 1991
TEBEROBSKY, A, Psicopedagogia del llenguatge escrit, IME, 1987

Revistes:

- Articles (Didàctica de la llengua i la Literatura) Ed. Graó.

- Clij (revista de literatura infantil i juvenil) Ed. Torre de Papel

-Cuadernos de Pedagogía

-GUIX, Ed. Graó

-GUIX d’Infantil, Ed. Graó.

-In-fàn-ci-a  (educar de 0 a 6), Rosa Sensat

-Perspectiva escolar, Rosa Sensat

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent