DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) FORMACIÓ EN LES ORGANITZACIONS Codi 11214109
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Pedagogia
Coordinador/a
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Adreça electrònica anamaria.perez@urv.cat
josemiguel.jimenez@urv.cat
Professors/es
PÉREZ DÍAZ, ANA MARÍA
JIMÉNEZ GONZÁLEZ, JOSÉ MIGUEL
Web
Descripció general i informació rellevant La materia Formación en las Organizaciones, perteneciente al Plan de Estudios de Grado de Pedagogía, está ubicada en el tercer curso de dicho plan de estudios. Tiene un volumen de 18 créditos ECTS, es de carácter Obligatorio y su temporalización es anual. En referencia al perfil académico profesional del grado de pedagogía, la perspectiva de la materia promueve una proyección formativa y profesional vinculada a: 1. Dirección, coordinación y asesoramiento: Dirección de centros, renovación pedagógica, formación continua. 2. Diseño y coordinación de programas. 3. Organizaciones empresariales: Tomando como referencia los estudios realizados al respecto por Tejada : a. Responsable de formación: Elaboración de planes de formación y su gestión. b. Evaluador: Evaluador de los resultados de la implantación de los planes de formación en diferentes momentos y ámbitos. c. Ingeniero de formación: Encargado de desarrollar la planificación de los planes de formación. d. Asesor-Consultor: Realiza el asesoramiento y la consultoría desde el punto de vista de la formación. 4. Organizaciones: Tomando como referencia el estudio del Colegio de Pedagogos de Cataluña : a. Dirección, gestión y organización: Director área o departamento de recursos humanos y formación, Coordinador equipos profesionales, gestión del conocimiento, gestión de la calidad, plan de comunicación interna y externa, Técnico en gestión del conocimiento y gestión de la calidad. b. Dirección y gestión de programas de formación y cambio: Coordinador planes de formación en la empresa, Técnico de formación. c. Diseño y gestión de recursos humanos.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A7 Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica.
 A8 Detectar i diagnosticar necessitats educatives.
 A12 Assessorar en processos educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A7 Dissenya, desenvolupa i avalua plans de formació a les organitzacions.
 A8 Identifica els models que tradicionalment han explicat l'organització del treball i determina els trets principals que defineixen la seva dinàmica actual.
Reconeix les estructures organitzatives necessàries per poder gestionar els plans de formació a les organitzacions.
Analitza les diferents resistències i facilitadors en els processos de canvi amb la finalitat d'aplicar diferents estratègies en els processos d'innovació en les organitzacions.
Identifica els models més representatius de lideratge i diferents programes de desenvolupament, estratègies i instruments del responsable de formació per a una gestió de qualitat dels recursos humans.
 A12 Defineix les implicacions teorico-pràctiques de la innovació ( característiques, processos i dimensions).
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Estableix els seus propis objectius d’ aprenentatge
 B2 Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B8 Els objectius del projecte aconsegueixen involucrar a l’ equip
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
A. LA ORGANITZACIÓ DEL TREBALL I LA FORMACIÓ I. Treball, organització i formació
1. Treball: Aproximació conceptual.
2. Breu aproximació al concepte d'organització
3. Concepte de formació
4. Treball, organització i formació
B. LA FORMACIÓ CONTÍNUA A LES ORGANITZACIONS II. La formació a les organitzacions
5. La formació a les organitzacions: Aproximació conceptual
C. LA ELABORACIÓ DE PLANS DE FORMACIÓ EN LES ORGANITZACIONS III. El procés estratègic en l'elaboració de plans de formació en les organitzacions.
6. Perspectives d'anàlisi en les organitzacions.
7. La perspectiva sistèmica.
8. L'anàlisi global d'una institució: Tipus d'informació.
9. L'avaluació institucional.
10. ISO 9001:2008.
11. EFQM 2010.

IV. El procés de servei o de realització del producte en l'elaboració de plans de formació en les organitzacions.
12. Detecció de necessitats de formació.
13. Disseny del pla de formació.
14. Desenvolupament de la formació.

V. El procés de gestió o de suport a la formació en ñes organitzacions.
15. La gestió dels recursos econòmics de la formació.
16. La gestió qualitat: Dades, anàlisi i millora.
D. LA INNOVACIÓ FORMATIVA COM A PROCÉS DE CANVI EN LES ORGANITZACIONS VI. La gestió del canvi en les organitzacions.
17. La necessitat de canvi, les tipologies i la seva planificació en les organitzacions.

VII. La innovació formativa.
18. Formar per a innovar-Innovar per a formar.
19. Aproximació conceptual i pràctica.
20. Els models d'innovació formativa.
21. La dimensió organitzacional.
22. Fonts de resistència a la innovació i la intervenció sobre elles.
E. DIRECCIÓ I LIDERATGE D'EQUIPS DE FORMACIÓ VIII. El responsable de formació en les organitzacions: aproximació a la seva caracterització.
23. Problemàtica de formació inicial: indefinició.
24. Funcions, tasques, orientacions. Rols i Competències.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
C3
1 1 2
Sessió Magistral
B1
B3
C2
C3
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis
A7
A8
A12
B2
B3
B4
B5
C2
C3
30 60 90
Presentacions / exposicions
A12
B1
B3
B5
C2
C3
15 15 30
Debats
A12
B1
B3
B5
C2
C3
5 5 10
Treballs
A7
A8
A12
B2
B3
B5
B8
C2
C3
60 180 240
Atenció personalitzada
6 6 12
 
Proves objectives de tipus test
B1
B3
C3
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries DESCRIPCIÓ
- Prendre contacte i recollir informació dels alumne sobre: Conexiements previs de la matèria, interessos, motivació.
- Presentació de l'assignatura: objectius, continguts a treballar, metodologia docent, avaluació...

OBJETIUS
- Detectar les possibles dificultats de seguiment dels alumnes.
- Corregir coneixements erronis.
- Comunicar que es pretén amb l'assignatura: Comunicar els objectius, nombrar els continguts i comunicar i clarificar els criteris d'avaluació.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar en l'activitat donant informació al professor.
- Escolar i entendre què se li demanarà durant el desenvolupament de l'assignatura.
Sessió Magistral DESCRIPCIÓ
Exposició dels continguts de l'assignatura:
- Relacionar amb la sessió anterior.
- Emfatitzar les idees principals.
- Explicacions ordenades i estructurades.
- Exemples.
- Relacionar els nous conceptes.
- Assegurar l'entesa de continguts.

OBJETIUS
- Comunicar coneixements.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Participar de la sessió (prendre apunts, intervenir a la sessió, contestar a les preguntes...).
Resolució de problemes, exercicis DESCRIPCIÓ
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici relacionat amb la temàtica de l'assignatura.

OBJETIUS
- Reflexionar i relacionar teoria i pràctica.
- Introduir nous coneptes i integrar-los amb els anteriors.
- Consolidar coneixements.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Grup mitjà i petit grup

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Resoldre el problema o exercici plantejat.
- Si existeix discusió en grup, ha de preparar la seva intervenció.
Presentacions / exposicions DESCRIPCIÓ
Exposició oral per part de l'alumnat d'un tema concret o d'un treball prèvia presentació escrita.

OBJETIUS
- Comunicar coneixements.
- Avaluar coneixements

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup, grup mitjà i petit grup

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Exposició del treball.
- Defensa pública del treball.
- Explicitar en forma de conclusions els problemes trobats durant la seva elaboració.
Debats DESCRIPCIÓ
Activitat en la que diferents grups defensen postures contràries sobre un tema determinat.

OBJETIUS
- Treballar i consolidar coneixements.
- Posar en dubte els coneixements personals.
- Desenvolupar habilitats comunicatives.

MODALITAT
Guiada: Es requereix la presència del professor.

ESCENARI
Aula ordinària i Recursos Tecnològics

AGRUPACIÓ
Gran grup, grup mitjà i petit grup

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Indagació.
- Treball de documentació.
- Guió de la intervenció.
- Realització del debat.
- Redacció de l'informe de l'activitat.
- Conclusions pròpies
Treballs DESCRIPCIÓ
Activitat que realitza l'alumnat:
- Recesions sobre articles científics.
- Treballs monogràfics.
- Memòries.
- Projectes

OBJETIUS
- Conèixer i consolidar coneixements.
- Avaluar coneixements

MODALITAT
Autònoma: No requereix la presència del professor en l'execució.

ESCENARI
Independent

AGRUPACIÓ
Grup mitjà, petit grup i individual.

TASQUES DE L'ALUMNAT
- Realitzar el treball a partir del guió proporcionat pel professor.
- Disposa de les sessions de tutories amb la finalitat que el professor li faci el seguiment del treball.

Atenció personalitzada
Descripció
DESCRIPCIÓ Temps dedicat pel professor per atendre i resoldre dubtes de l'alumnat. OBJETIUS - Atenció, seguiment i orientació professional de l'alumnat. - Intercanviar informació, opinió i coneixements. - Afavorir el feed-back entre professor i alumnat sobre els treballs de l'assignatura. - Seguiment de la comprensió de conceptes i continguts i aclariment de dubtes. - Assessorament en la recerca d'informació. MODALITAT Requereix la presència del professor. ESCENARI Despatx del professor. AGRUPACIÓ Grup mitjà, petit grup i individual. TASQUES DE L'ALUMNAT Preparació dels dubtes, consultes, etc.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A7
A8
A12
B2
B3
B4
B5
C2
C3
Es formularan l'anàlisi, resolució i debat de diferents problemes o exercicis relacionat amb la temàtica de l'assignatura al llarg del curs 40%
Presentacions / exposicions
A12
B1
B3
B5
C2
C3
L'alumnat haurà de desenvolupar diferents exposicions orals d'un tema concret o d'un treball prèvia presentació escrita. 15%
Debats
A12
B1
B3
B5
C2
C3
Es realitzaran al llarg del curs diferents activitats en la que diferents grups han de defensar postures contràries sobre un tema determinat. 5%
Treballs
A7
A8
A12
B2
B3
B5
B8
C2
C3
Al llarg de curs, l'alumnat haurà de fer diferents recesions sobre articles científics vinculats a diferents continguts de l'assginatura, així com un treball monogràfic sobre un tòpic vinculat amb la matèria tractada. 30%
Proves objectives de tipus test
B1
B3
C3
L'alumnat realitzarà cinc proves objectives tipus test que inclourà preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació serà continuada i es permetrà a l'alumnat refer aquelles activitats que en el moment del feed-back se li indiquin que han de ser millorades. Per poder ser l'alumnat avaluat a final de curs, haurà de tenir un mínim d'un 80% d'activitats realitzades i superades en cadascuna de les metodologies presentades.

En referència a la segona convocatòria:
1. L'alumnat que no hi hagi arribat al mínim del 80% d'activitats realitzades i superades, haurà de presentar les activitats que en aquest sentit li hi hagin quedat pendents en cadascuna de les metodologies presentades.
2. L'alumnat que no hi hagi realitzat un mínim del 50% de totes les activitats del curs, haurà de presentar-se a una prova de desenvolupament final sobre els continguts de la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica

I. BLOQUE TEMÁTICO: La Organización del trabajo y la Formación

Bibliografía Específica:

IV Congreso de formación para el trabajo (2005): Nuevos escenarios de trabajo y nuevos retos en la formación. Libro de Actas. 9-11 de noviembre. Zaragoza.

V Congreso Internacional de formación para el trabajo (2009): Estrategias de innovación en la formación para el trabajo. Libro de Actas. Junio de 2009. Granada.

CARVAJAR, S. (2007): "Organización del trabajo y formación", en TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V.,  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. II. Thomson. Madrid. Pp. 3-64.

PÉREZ FERNÁNDEZ, J.A. (2009): Gestión por Procesos. ESIC. Madrid.

PINEDA, P. (2002): Pedagogía Laboral. Ariel. Barcelona

PINO, M.A.(COORD.) (2008): Recursos Humanos. Editex. Madrid

SÁNCHEZ, M.A. (2003): Organización de la formación. Innovación y Cualificación. Málaga.

CANTÓN, I. (COORD.) (2000): Las organizaciones escolares: hacia nuevos modelos. Fundec. Buenos Aires.

TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (2007):  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. II. Thomson. Madrid.

TOMÀS, M. (2003): "La formación y la gestión del cambio de cultura en las organizaciones", en GAIRÍN, J. Y ARMENGOL, C. (Ed.),  Estrategias de formación para el cambio organizacional. Praxis. Barcelona. Pp. 255-274.

 

II. BLOQUE TEMÁTICO: La formación continua en las organizaciones

Bibliografía Específica:

MAD COMUNICACION (2005): El Plan de formación en la empresa: guía práctica para su elaboración y desarrollo. FC Editorial. Madrid.

NAVÍO, A. (2005): Las competencias profesionales del formador. Octaedro. Barcelona.

PINEDA, P. (2002): Pedagogía Laboral. Ariel. Barcelona

RODRÍGUEZ, M. (2006): Gestión de la formación: la importancia de la formación en el ámbito empresarial actual. Ideas Propias. Vigo.

SÁNCHEZ, M.A. (2003): Organización de la formación. Innovación y Cualificación. Málaga.

TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (2006):  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. I. Thomson. Madrid.

TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (2007):  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. II. Thomson. Madrid.

 

III. BLOQUE TEMÁTICO: La elaboración de planes de formación en las organizaciones

Bibliografía Específica:

BLANCO, F.  (1991): Contabilidad Analítica. Ediciones Deusto. Bilbao.

CIANFRANI, C.A.; TSIAKALS, J.J. & WEST, J.E.J. (2009): ISO 2001: 2008 explained. American Society for Quality. Milwaukee.

EFQM (2010a): Fundamental Concepts of Excellence: EFQM Model 2010. European Foundation for Quality Management. Brussels.

EFQM (2010b): EFQM Excellence Model: EFQM Model 2010. European Foundation for Quality Management. Brussels.

EGUIGUREN, M. (2001): Aspectos económicos de la formación en la empresa. Una metodología para el control de gestión en la función de formación en la empresa de Catalunya. Tesis doctoral (inédita). Universitat Politècnica de Catalunya. Barcelona. www.tesisenxarxa.net/TDX-1010101-082513/

EGUIGUREN, M. (2002): "Costes y beneficios de la formación en las organizaciones", en PINEDA, P. (Coord.), La gestión de la formación en las organizaciones. Ariel. Barcelona. Pp. 221-246

flipo, j.p. (1993): Gestión de empresas de servicios. Gestión 2000. Barcelona.

GAIRÍN, J. (1995): "La detección de necesidades de formación", en GAIRÍN, J. y FERRÁNDEZ, A., II Congrès Internacional de Formación Ocupacional. Barcelona.14-17 junio.

GALLUCCI, g. (1999): "El mercado", en ESADE,  Cómo elaborar un plan estratégico en la empresa. Cinco Días. Madrid. Pp. 141-168.

GONZÁLEZ, A.P., FANDOS, M. Y JIMÉNEZ, J.M. (2007): Evaluación institucional, en TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V., Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. II. Thomson. Madrid. Pp. 467-542.

GUPTA, K. (2000): Guía práctica para evaluar necesidades. Centro de Estudios Ramón Areces, S.A. Madrid.

HOYLE, D. (2009): ISO 9000 Quality Systems Handbook. . Butterworth-Heinemann Publications. Oxford.

JIMÉNEZ, J.M.; GONZÁLEZ, A.P. Y FANDOS, M. (2006): La programación en el proceso enseñanza-aprendizaje, en TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V., Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. II. Thomson. Madrid. Pp. 207-270

JIMÉNEZ, J.M.; GONZÁLEZ, A.P. Y FANDOS, M. (2009): Directrices de la acción didáctica: cultura, diseño de competencias y contenidos formativos, en MEDINA, A. Y DOMINGUEZ, M.C., Didáctica. Formación básica para profesionales de la educación.. UNED-Universitas. Madrid. Pp. 229-282

KIRKPATRICK, D.L. Y KIRKPATRICK, J.D. (2007): Evaluación de acciones formativas. Los cuatro niveles. Epise-Gestión 2000. Barcelona.

LÓPEZ, J. (2005): Planificar la formación con calidad. Epise-Praxis. Barcelona.

LÓPEZ, J. (2005): Planificar la formación con calidad. Epise-Praxis. Barcelona.

Myhrberg, Erik V. (2009): A practical field guide for ISO 9001:2008. American Society for Quality. Milwaukee.

NAVÍO, A. (2006): "Análisis y detección de necesidades", en TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V., Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. II. Thomson. Madrid. Pp. 71-152

PALMES. P.C. (2009): Process Driven Comprehensive Auditing: A New Way to Conduct: ISO 9001:2008 Internal Audits. American Society for Quality. Milwaukee.

PHILLIPS, A.W. (2009): ISO 9001:2008 internal audits made easy: tools, techniques, and step-by-step guidelines for successful internal audits. American Society for Quality. Milwaukee.

PHILLIPS, J.J. & STONE, R.D. (2002): How measure training results: A practical guide to tracking the six key indicators. McGraw-Hill. New York.

RUIZ, C. (2007): "La Evaluación de la Formación", en TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V.,  Formación de Formadores: Escenario Aula. Vol. I. Thomson. Madrid. Pp. 649-701.

TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (2006):  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. I. Thomson. Madrid.

TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (2006):  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. I. Thomson. Madrid.

TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (2007):  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. II. Thomson. Madrid.

VILADOT, g. (2007): "Formación y mercadotecnia", en TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V.,  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. II. Thomson. Madrid. Pp. 337-388.

ZEITHAML, V.A.; PARASURAMAN, A. Y BERRY, L.L. (1993): Calidad Total en la Gestión de Servicios: Cómo lograr el equilibrio entre percepciones y las expectativas de los consumidores. Díaz de Santos. Madrid.

 

IV. BLOQUE TEMÁTICO: La innovación formativa como proceso de cambio en las organizaciones

Bibliografía Específica:

AGUILAR, J. (2003): La gestión del cambio. Ariel. Barcelona.

COLLINS, J.C. Y PORRAS, J.I. (2001): "Construir la visión de su empresa", en HARVARD BUSINESS REVIEW,  Gestión del cambio. Deusto. Bilbao. Pp. 31-72.

FULLAN, M. (2002): Liderar en una cultura de cambio. Octaedro. Barcelona.

Garca, j.v. (2010): Gestión de la innovación empresarial. Netbiblo. La Coruña.

Harvard Business School Press (2006): Cómo gestionar el cambio: para reducir la resistencia. Gestión 2000. Barcelona.

JIMÉNEZ, J.M.; GONZÁLEZ, A.P. Y FANDOS, M. (2009): "Innovación Didáctica", en MEDINA, A. Y DOMINGUEZ, M.C., Didáctica. Formación básica para profesionales de la educación.. UNED-Universitas. Madrid. Pp. 373-424

TEJADA, J. (1998a): Los agentes en la innovación de los centros educativos. Profesores, directivos y asesores. Aljibe. Málaga.

TEJADA, J. (2007): La innovación formativa, en TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. II. Thomson. Madrid. pp. 631-712

TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (2007):  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. II. Thomson. Madrid.

TORRE, S. DE LA (1998): Cómo innovar en los centros educativos. Estudio de casos. Escuela Española. Madrid

ZIMMERMANN, a. (1998): Gestión del cambio organizacional: caminos y herramientas. Abya Yala. Quito.

 

V. BLOQUE TEMÁTICO: Dirección y liderazgo de equipos de formación

Bibliografía Específica:

KOTTER, J. & COHEN, D.S. (2002): The heart of change: real-life stories of how people change their organizations. Harvard Business Press. Boston.

KOTTER, J. (2004): La verdadera labor de un Líder. Norma. Bogotá.

KOTTER, J. (2008): A Sense of Urgency. Harvard Business Press. Boston.

KOTTER, J.; RATHGEBER, H. & MUELLER, P. (2006): Our iceberg is melting: changing and succeeding any conditions. St. Martin's Press. New York.

NAVÍO, A. (2005): Las competencias profesionales del formador. Octaedro. Barcelona.

TEJADA, J. (2006): Los actores de la formación, en TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V.  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. I. Thomson. Madrid. Pp. 3-68

TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (2006):  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. I. Thomson. Madrid.

TEJADA, J. Y GIMÉNEZ, V. (2007):  Formación de Formadores: Escenario Institucional. Vol. II. Thomson. Madrid.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROJECCIÓ PROFESSIONAL/11214106

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ EN EDUCACIÓ/11214110

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
PLANIFICACIÓ I ORGANITZACIÓ DE LA INTERVENCIÓ EDUCATIVA/11214102
PSICOLOGIA DE L'ADOLESCÈNCIA, MADURESA I TERCERA EDAT/11214101
INVESTIGACIÓ I AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ/11214105
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent