Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius. |
| A5 |
Conèixer els principis i models d'orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos. |
| A7 |
Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica. |
| A9 |
Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos. |
| A12 |
Assessorar en processos educatius. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Conceptualitza Orientació, Tutoria i Assessorament.
Analitza el PAT (pla d’acció tutorial) com a instrument d’Orientació Educativa.
Coneix les claus dels diferents àmbits de la orientació (personal, acadèmica i professional) i del assessorament.
| | A5 |
Coneix les claus dels diferents àmbits de la orientació (personal, acadèmica i professional) i del assessorament.
Identifica els agents i rols que intervenen en els processos d’orientació i assessorament.
| | A7 |
Identifica els agents i rols que intervenen en els processos d’orientació i assessorament.
Estableix les fases i estratègies de la orientació escolar i l’assessorament en centres.
| | A9 |
Dissenya projectes d’orientació i d’assessorament en centres.
Presenta els projectes d’orientació i d’assessorament dissenyats.
| | A12 |
Dissenya projectes d’orientació i d’assessorament en centres.
Presenta els projectes d’orientació i d’assessorament dissenyats.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
|
|
Contextos d'intervenció del Pedagog en eudcació no formal.
|
1. Àmbits professionals del pedagog. Característiques de l'àmbit. Reptes professionals i institucionals
a. Salut
b. Món Editorial
c. Atenció a la infància i adolescència
d. Justícia
|
L’ Assessorament |
1.La funció assessora en l’àmbit educatiu. Models d’assessorament.
2.Les organitzacions i l’assessorament. L’assessor com a analista institucional. Assessorament i desenvolupament de la comunitat educativa.
3. Estratègies d’assessorament.
|
L’Orientació |
1 Evolució i enfocament de l’orientació en educació. Camps d'intervenció i agents en orientació. Organització de l'orientació educativa. Estratègies d'intervenció.
2 Definició i objectius de l'acció tutorial. Funcions i tasques del tutor. Els àmbits de la tutoria en relació a: l'equip docent, alumnes i famílies. Planificació de l'acció tutorial. El Pla d’Acció Tutorial
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
6 |
6 |
12 |
Sessió Magistral |
|
20 |
40 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
20 |
30 |
50 |
Fòrums de discussió |
|
20 |
20 |
40 |
Treballs |
|
15 |
30 |
45 |
Presentacions / exposicions |
|
20 |
30 |
50 |
Atenció personalitzada |
|
16 |
15 |
31 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
8 |
12 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives.
Presentació i consens del programa . |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura amb presentacions de la professora, amb presentacions Power Point i/o lectures guiades. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució d'un problema, d'un exercici, d'un cas a l'aula per a posar en pràctica temes relacionats amb l'assignatura.
Realització de lectures especialitzades o activitats de recerca sobre continguts de l'assignatura. |
Fòrums de discussió |
Espais d'interacció col.lectiva (blog, debats,...) sobre tasques i propostes de la matèria. |
Treballs |
Realització de projectes i/o treballs d'investigació on es desenvolupen i amplien els continguts de la matèria. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral i presentació en grup de diferents activitats: treball, estudi de casos,... |
Descripció |
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria ( tutories, revisió telemàtica de treballs,...) tant individuals com grupals. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Realització de pràctiques guiades -individuals i/o col.lectives- que poden integrar-se en projectes i treballs més globals.
|
20%
|
Treballs |
|
Realització de projectes i/o treballs d'investigació per mitjà de treball en equip.
|
35% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició oral i escrita de determinades tasques de forma individual i /o en equip. |
15% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova i/o qüestionari escrit o entrevista personal sobre els continguts bàsics de l´assignatura. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar la matèria s'han d'aprovar com a mínim els treballs i les proves de desenvolupament. Els estudiants que no puguin assistir a les classes presencials hauran de fer el pla alternatiu de la matèria. |
Bàsica |
Alvarez Gónzalez, M., Manual de orientación y tutoría, 1996, Praxis
Area,M.; Parcerisa, A. y Rodríguez, J. (Coords.), Materiales y recursos en contextos comunitarios., 2010, Graó
Domingo, J. (Coord.), Asesoramiento al centro educativo, 2011, Octaedro-EUB
Gómez-Granell; Brullet, C. y Buerba, N. (Coords.), Malestares: infancia, adolescencia y familias. , 2008, Graó
Iranzo, P., Innovando en educación. Formarse para cambiar..., 2009, Erasmus Ediciones
Kirkpatrick D. L. & Kirkpatrick, J. D., Evaluación de acciones formativas , 2006, Gestión 2000
San, LL. (Coord.), Transtorns de comportament en la infància i adolescència., 2009, Hospital Sant Joan de Déu
Santana Vega,L., Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian los tiempos, cambian las responsabilidades profesionales., 2009, Pirámide
Vaillant, D. i Marcelo, C., Las tareas del formador, 2001, Ariel
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|