DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ASSESSORAMENT I ORIENTACIÓ EN EDUCACIÓ Codi 11214110
Ensenyament
Grau de Pedagogia (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
12 Obligatòria Tercer Anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
IRANZO GARCIA, MARIA PILAR
Adreça electrònica pilar.iranzo@urv.cat
carmen.ponce@urv.cat
mariaconcepcion.salgado@urv.cat
Professors/es
IRANZO GARCIA, MARIA PILAR
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
SALGADO UBEDA, MARIA CONCEPCIÓN
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta matèria aporta elements per a la formació de dues funcions professionals fonamentals dels pedagogs-es en les institucions d’educació formal i no formal: l’assessorament i l’orientació. Els “focus” d’assessorament i orientació i, per tant, també les estratègies, aniran dirigits a la mateixa institució, al curriculum o missió, al professorat o professionals protagonistes i als alumnes, families i comunitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Conèixer les bases teòriques i epistemològiques dels processos educatius i formatius.
 A5 Conèixer els principis i models d'orientació educativa, escolar i professional en contextos educatius diversos.
 A7 Dissenyar i avaluar programes d'intervenció i orientació pedagògica.
 A9 Dissenyar i desenvolupar processos d'investigació aplicats a diferents contextos i amb enfocaments metodològics diversos.
 A12 Assessorar en processos educatius.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Conceptualitza Orientació, Tutoria i Assessorament.
Analitza el PAT (pla d’acció tutorial) com a instrument d’Orientació Educativa.
Coneix les claus dels diferents àmbits de la orientació (personal, acadèmica i professional) i del assessorament.
 A5 Coneix les claus dels diferents àmbits de la orientació (personal, acadèmica i professional) i del assessorament.
Identifica els agents i rols que intervenen en els processos d’orientació i assessorament.
 A7 Identifica els agents i rols que intervenen en els processos d’orientació i assessorament.
Estableix les fases i estratègies de la orientació escolar i l’assessorament en centres.
 A9 Dissenya projectes d’orientació i d’assessorament en centres.
Presenta els projectes d’orientació i d’assessorament dissenyats.
 A12 Dissenya projectes d’orientació i d’assessorament en centres.
Presenta els projectes d’orientació i d’assessorament dissenyats.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Analitza els problemes i les seves causes des d’ un enfocament global i de mitjà i llarg termini
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Dirigeix reunions amb eficàcia
Proposa al grup metes ambicioses i clarament definides
 B6 Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Fomenta la participació de les seves audiències i pregunta de forma constructiva per aconseguir el diàleg
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat

Continguts
Tema Subtema
Contextos d'intervenció del Pedagog en eudcació no formal.




1. Àmbits professionals del pedagog. Característiques de l'àmbit. Reptes professionals i institucionals
a. Salut
b. Món Editorial
c. Atenció a la infància i adolescència
d. Justícia

L’ Assessorament 1.La funció assessora en l’àmbit educatiu. Models d’assessorament.
2.Les organitzacions i l’assessorament. L’assessor com a analista institucional. Assessorament i desenvolupament de la comunitat educativa.
3. Estratègies d’assessorament.

L’Orientació 1 Evolució i enfocament de l’orientació en educació. Camps d'intervenció i agents en orientació. Organització de l'orientació educativa. Estratègies d'intervenció.
2 Definició i objectius de l'acció tutorial. Funcions i tasques del tutor. Els àmbits de la tutoria en relació a: l'equip docent, alumnes i famílies. Planificació de l'acció tutorial. El Pla d’Acció Tutorial

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
B5
B6
6 6 12
Sessió Magistral
A3
A5
C3
20 40 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
A9
A12
B2
20 30 50
Fòrums de discussió
B5
B6
C4
C5
20 20 40
Treballs
A3
A9
A12
B5
C3
C4
15 30 45
Presentacions / exposicions
B4
B5
B6
20 30 50
Atenció personalitzada
C3
C5
16 15 31
 
Proves de desenvolupament
A3
A5
A12
B2
4 8 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Detecció de coneixements previs, interessos i expectatives.
Presentació i consens del programa .
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura amb presentacions de la professora, amb presentacions Power Point i/o lectures guiades.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució d'un problema, d'un exercici, d'un cas a l'aula per a posar en pràctica temes relacionats amb l'assignatura.
Realització de lectures especialitzades o activitats de recerca sobre continguts de l'assignatura.
Fòrums de discussió Espais d'interacció col.lectiva (blog, debats,...) sobre tasques i propostes de la matèria.
Treballs Realització de projectes i/o treballs d'investigació on es desenvolupen i amplien els continguts de la matèria.
Presentacions / exposicions Exposició oral i presentació en grup de diferents activitats: treball, estudi de casos,...

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment i retroalimentació de les tasques de la matèria ( tutories, revisió telemàtica de treballs,...) tant individuals com grupals.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A7
A9
A12
B2
Realització de pràctiques guiades -individuals i/o col.lectives- que poden integrar-se en projectes i treballs més globals.
20%
Treballs
A3
A9
A12
B5
C3
C4
Realització de projectes i/o treballs d'investigació per mitjà de treball en equip.
35%
Presentacions / exposicions
B4
B5
B6
Exposició oral i escrita de determinades tasques de forma individual i /o en equip. 15%
Proves de desenvolupament
A3
A5
A12
B2
Prova i/o qüestionari escrit o entrevista personal sobre els continguts bàsics de l´assignatura. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar la matèria s'han d'aprovar com a mínim els treballs i les proves de desenvolupament.

Els estudiants que no puguin assistir a les classes presencials hauran de fer el pla alternatiu de la matèria.


Fonts d'informació

Bàsica Alvarez Gónzalez, M., Manual de orientación y tutoría, 1996, Praxis
Area,M.; Parcerisa, A. y Rodríguez, J. (Coords.), Materiales y recursos en contextos comunitarios., 2010, Graó
Domingo, J. (Coord.), Asesoramiento al centro educativo, 2011, Octaedro-EUB
Gómez-Granell; Brullet, C. y Buerba, N. (Coords.), Malestares: infancia, adolescencia y familias. , 2008, Graó
Iranzo, P., Innovando en educación. Formarse para cambiar..., 2009, Erasmus Ediciones
Kirkpatrick D. L. & Kirkpatrick, J. D., Evaluación de acciones formativas , 2006, Gestión 2000
San, LL. (Coord.), Transtorns de comportament en la infància i adolescència., 2009, Hospital Sant Joan de Déu
Santana Vega,L., Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian los tiempos, cambian las responsabilidades profesionales., 2009, Pirámide
Vaillant, D. i Marcelo, C., Las tareas del formador, 2001, Ariel

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent