DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ACCIÓ SOCIOEDUCATIVA PER LA INCLUSIÓ SOCIAL Codi 11224109
Ensenyament
Grau d'Educació Social (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
18 Obligatòria Tercer Anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Pedagogia
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Adreça electrònica montserrat.guasch@urv.cat
mariajose.dominguez@urv.cat
carmen.ponce@urv.cat
cristina.grandio@urv.cat
carme.garciay@urv.cat
Professors/es
GUASCH GARCIA, MONTSERRAT
DOMÍNGUEZ GONZÁLEZ, MARÍA JOSÉ
PONCE ALIFONSO, MARIA DEL CARMEN
GRANDÍO CAPDEVILA, CRISTINA
GARCÍA YESTE, CARME
Web
Descripció general i informació rellevant Amb aquesta assignatura es vol donar a conèixer quins processos d'exclusió social existeixen, quins grups són socialment més vulnerables i front quines situacions es troben; i tenir eines per dur a terme actuacions socioeducatives d'èxit que generin inclusió social.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Identificar i diagnosticar els factors que incideixen en les situacions personals, familiars i socials.
 A6 Dissenyar programes d'intervenció educativa (individuals, grupals i comunitaris).
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Identifica les diferents situacions d'exclusió social.
 A6 Dissenya i desenvolupa programes d'acció socioeducativa.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Té un mètode d’ anàlisis que li permet identificar causes poc evidents i avaluar el seu impacte en els problemes
Troba la solució adequada
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
Identifica els problemes amb anticipació abans de què el seu efecte es faci evident
 B3 Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
 B4 Gestiona i organitza el treball i el temps d’ acord amb la planificació donada
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’ allò que s’espera en el temps previst
Pren decisions de manera encertada basant-se en dades
Reconeix els encerts i errors en el desenvolupament de la seva tasca
Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Decideix que és allò que caldria que mostrés en relació al treball/projecte realitzat i ho aconsegueix d’ acord amb la seva planificació, en el termini previst
 B5 Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Accepta i compleix les normes del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’ equip
 B6 Controla suficientment els seus nervis per expressar-se en públic
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués
En les seves presentacions utilitza medis de suport
Analitza, valora i respon de manera adequada a les preguntes que se li formulen en una presentació oral
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Tema 1: L'exclusió social i les seves dimensions
Tema 2: Acció Socioeducativa amb diferents grups vulnerables 2.1. Família i infància
2.2. Gent gran
2.3. Immigrants i minories culturals
2.4. Dona
2.5. Persones analfabetes o sense estudis primaris
2.6. Joves
2.7. Persones amb discapacitat
Tema 3: Estudis de casos: teoria i pràctica (transversal als diferents grups vulnerables)
Tema 4: Coneixement d'actuacions socioeducatives d'èxit de superació de l'exclusió social (transversal).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
3 3 6
Sessió Magistral
A5
A6
B2
B3
C4
34 73 107
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A6
B2
B3
B5
B6
C3
C4
C5
88 170 258
Presentacions / exposicions
B5
B6
C2
C4
3 6 9
Pràctiques a través de TIC
C2
C3
3 6 9
Treballs
A5
A6
B2
B3
B4
B6
C3
C4
C5
4 40 44
Atenció personalitzada
6 8 14
 
Proves mixtes
C3
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Plantejament d’una situació (real o simulada) en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució argumentada al tema, resoldre una sèrie de preguntes concretes o realitzar una reflexió global.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita).
Pràctiques a través de TIC Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través de les TIC.
Treballs Elaboració d'un treball per part de l'alumne

Atenció personalitzada
Descripció
A inici de curs s'informarà de l'atenció per alumnat de les diferents professores de la matèria.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A6
B2
B3
B5
B6
C3
C4
C5
Es treballaran supòsits pràctics de cada un dels grups vulnerables del temari.
(treball col·lectiu)
40%
Presentacions / exposicions
B5
B6
C2
C4
Presentació oral d'un dels supòsits pràctics treballats a classe. (treball col·lectiu) 10%
Treballs
A5
A6
B2
B3
B4
B6
C3
C4
C5
Treball monogràfic de recerca (Treball individual) 20 %
Proves mixtes
C3
Prova individual per avaluar l'assoliment dels continguts de la matèria. 30%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a classe és obligatòria.

Tots els apartats de l'avaluació han d'estar aprovats per fer mitja.


Fonts d'informació

Bàsica

Amorós, P. y Ayerbe, P. (2000) Intervención educativa en inadaptación social. Madrid: Síntesis.

Anthony B. Atkinson and Eric Marlier (eds.), Income and living conditions in Europe. Eurostat Statistical books. (Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2010).

Aubert, A.; Flecha, A.; García, C.; Flecha, R. y Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.

Ayala Cañón, L. i Martínez López, R. (2001) Pobreza y exclusión social en la Unión Europea: la nueva estratificación social en perspectiva. Documentación social. Nº 123. Pàgs. 245-267.

Bartoli, Henri. (1999) Repenser le développement: en finir avec la pauvreté. Paris: UNESCO.

Bhalla, A. S. (1999) Poverty and exclusion in a global world. New York: St. Martin’s Press.

Bourdieu, P. i Passeron, J.C. (2001) La Reproducción. Madrid: Editorial Popular

Echeita Sarrionandia, G. (2006) Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Narcea.

Elboj, C.; Puigdellívol, I.; Soler, M.; Valls, R. (2002): Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Barcelona: Graó

Estivill, J. (coord) (2010) L’Observatori Català de la Pobresa, la Vulnerabilitat i la Inclusió Social: fonaments i precedents europeus. Barcelona : Generalitat de Catalunya, Institut Català d'Assistència i Serveis Socials. (http://www20.gencat.cat/docs/dasc/01Departament/08Publicacions/Coleccions/inclusio_social/num_1/observatori_pobresa.pdf)

European Commission, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. The European Platform against Poverty and Social Exclusion: A European framework for social and territorial cohesion. SEC (2010) 1564 final (Brussels: European Commission, 2010), 2.
Font: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0758:FIN:EN:PDF

European Commission. European Year for Combating Poverty and Social Exclusion 2010. Strategic Framework. (Brussels: European Commission, DG Employment, Social Affairs and Equal Opportunities, 2008).

European Commission, Why socio-economic inequalities increase? Facts and policy responses in Europe (Brussels: European Commission, 2010)

Flecha, R., Serradell, O. (2005): Europa 2010: Hacia una educación de calidad, democrática e inclusora. Revista Radio y Educación. Personas adultas y nuevas tecnologías. Núm. 55, pp. 51-65. Las Palmas de Gran Canaria: Radio ECCA Fundación Canaria.

Flecha, R. ;Vargas, J.; Dávila, A. (2004): Metodología comunicativa de investigación y cohesión social en Europa. Lan-Harremanak, Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II Bilbao: Hartu-emanak, pp. 23-33.

Freire, P. (1970) Pedagogía del Oprimido. Madrid: Siglo XXI.

García, C., Tellado, I. & Chiapelli, T. (2010). Visió general de la discussió sobre les àrees d’exclusió del projecte INCLUD-ED. Temps d’Educació, 38, 185-202.

Gómez, J.; Latorre, Sánchez y Flecha (2006) Metodología Comunicativa Crítica. Barcelona: El Roure Ciència.

González, M. (2002) Risc i protecció social en el maltractament infantil: la perspectiva dels models organitzadors. Girona: Universitat de Girona. Institut de Recerca sobre Qualitat de Vida.

González, A.; Medina, A. y de la Torre, s. (1995) Didáctica general. Modelos y estrategias para la intervención social. Madrid: Universitas.

Guasch, M. (1996) La intervención educativa en el ámbito de la inadaptación social. Un modelo de intervención en libertad. Barcelona: Estel.

Latorre M., Gómez, A. & Engel L. (2010). Metodologia comunicativa crítica, transformació i inclusió social.Temps d’Educació, 38, 153-165.

Melillo, A. y otros (2001): Resiliencia. Descubriendo las propias fortalezas. Paidos Argentina.

Munist, M. y otros (1998): Manual de identificación y promoción de la resiliencia en niños y adolescentes. http://www.resilnet.uiuc.edu/library/resilman/resilman.html

Paugam, S. i Hernández Díaz, M. (trad.) (2007) Las formas elementales de la pobreza. Alianza Editorial.

Sen, A. (2000) Desarrollo y Libertad. Barcelona: Planeta.

Sarasa, S. i Sales, A. (2009) Itineraris i factors d’Exclusió Social. Barcelona: Ajuntament de Barcelona (Síndica de Greuges)

(http://www.bcn.es/sindicadegreuges/pdf/ESTUDI_Itineraris_i_factors_d_exclusio_social.pdf)

Subirats, J. (dir.) (2004). Pobresa i exclusió social. Una anàlisi de la realitat europea i espanyola. Fundació la Caixa, Col·lecció Estudis Socials, nº 16. Barcelona: Fundació la Caixa.

Subirats, J. (Dir.) (2005) Análisis de los factores de exclusión social. Bilbao: Fundación BBVA/ Institut d’Estudis Autonòmics, Generalitat de Catalunya. (http://www.fbbva.es/TLFU/dat/exclusion_social.pdf)

Tezanos, J.F. (1997)  Tendencias de dualización y exclusión social en las sociedades tecnológicamente avanzadas. Un marco para el análisis. En J.F. Tezanos (edit.). Tendencias en desigualdad y exclusión social, Madrid: Sistema, págs. 11-54.

Valls, R. i Mulcahy, C. (2010) Projecte integrat INCLUD-ED: cohesió social i impacte politic a Europa. Presentació. Temps d’Educació, 38, 91-94.

Wolin, S. i Wolin, S (2000) The struggle to be strong: how to foster resilience in teens. Minneapolis: Free Spirit Publishing Inc.

UAM-UNICEF (2009) Pobreza y exclusión social de la infancia en España. Madrid: Ministerio de Sanidad y Políticas Social http://www.observatoriodelainfancia.msps.es/productos/docs/pobrezaExcInfEspana.pdf

Complementària

Familia i infancia:

Amorós, P., Fuentes, N. (2004) Perspectivas y tendencias del acogimiento familiar en Cataluña. A J.Bestard i D.Marre(Coord.) La adopción y el acogimiento. Presente y perspectivas. Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona . Pp 173-195.

Balsells, A. y Alsinet, C (2000) Infancia y adolescencia en riesgo social. Lleida: Milenio.

Barudy, J. i Dantagnan, M. (2005). Los Buenos tratos a la infancia: parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Gedisa

Bruce Bradbury, Sthepen Jenkins and John Micklewright, The dynamics of child poverty in industrialised countries (New York: Cambridge University Press, 2001).

Cyrulnik, B. (2003) Los patitos feos. La resiliencia: una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona: Gedisa.

Fernández del Valle, J. i Fuertes, J.  (2000). El acogimiento residencial en la protección a la infancia. Madrid: Pirámide.

Fuentes, N. i Amorós, P. (2008) El reconocimiento de los orígenes en la adopción: implicaciones para la práctica. Monografías de Psiquiatría, nº2, 43-54.

Rodrigo, Mª J., Máiquez, MªL., Martín, J.C., Byrne, S. ( 2008) Preservación familiar. Un enfoque positivo para la intervención con familias. Madrid: Ediciones Pirámide.

Gent gran:

Pérez Serrano, G. (coord.). (2006) Intervención y desarrollo integral en personas mayores. Madrid: Editorial Universitas.

Pérez Serrano, G. (coord.) (2004) Calidad de vida en personas mayores. Madrid: Dykinson.

Pérez Serrano, G. (coord.) (2004) Cómo intervenir en personas mayores. Madrid: Dykinson.

Sarrate Capdevila, M. L. (2006) Atención a las personas mayores. Intervención práctica. Madrid: Editorial Universitas.

IMSERSO ( 2010) Libro blanco del envejecimiento activo. Madrid: IMSERSO/Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales
http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/extlbenvact20110126.pdf

IMSERSO (2008) Las personas mayores en España. Madrid: IMSERSO/Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales
http://www.imserso.es/InterPresent1/groups/imserso/documents/binario/infppmm2008.pdf

Dona:

Farley, L. (2004) “Bad for the Body, Bad for the Heart”: Prostitution Harms Women Even if

Legalized or Decriminalized, Violence against women, vol. 10 (10), 1087-1125

Elboj, C.; Puigvert, L. (2004): Interaction among ‘other women’: Personal and social meaning. Journal of Social Work Practice. London: Gran Bretanya.

González, R. y Santana, J.D. (2001). Violencia en parejas jóvenes. Madrid: Psicología Pirámide.

Melgar, P. & Rammel, S. (2010). Anàlisi de la dimensió de gènere en el marc del projecte INCLUD-ED per a desenvolupar pràctiques educatives inclusives. Temps d’Educació, 38, 167-183.

Oliver, E.; Valls, R. (2004): Violencia de género. Barcelona: El Roure.

Oliver, E.; Soler, M.; Flecha, R. (2009) "Opening schools to al (women): efforts to overcome gender violence in Spain". British Journal of Sociology of Education, vol. 30. n. 2, p. 207-218. 

Puigvert, L. (2001): Las Otras Mujeres . Barcelona: El Roure.

Sordé, T. (2006) Reivindicacions educatives de la dona gitana. Barcelona: Galerada.

Tortosa, JM. (2001). Pobreza y perspectiva de género. Barcelona: Icaria

Immigració i minories culturals:

De Botton, L.; Puigvert, L.; Taleb, F. (2004) El velo elegido. Barcelona: El Roure.

Domínguez, C.; Flecha, A.; Fernández, M. (2004): Mujeres gitanas y Mercado laboral: mecanismos para superar su triple exclusion. Lan-Harremanak, Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II Bilbao: Hartu­emanak, pp.81-93.

Flecha, R.; Gómez, J. (1995) Racismo: no gracias. Ni moderno, ni postmoderno. Barcelona: El Roure Ciencia.

Flecha, R.; Touraine, A. y Wieviorka, M. (2004) Conocimiento e identidad. Voces de grupos culturales en la investigación social. Barcelona: El Roure Ciencia.

Gómez, C.; Oliver, E.; Sordé, T. (2004): Tendencias en Europa: exclusión e inclusión social y laboral de la comunidad gitana. Lan-Harremanak, Revista de Relaciones Laborales: Minorías culturales y nuevas tecnologías, II Bilbao: Hartu-emanak, pp. 34-49.

Touraine, A. (1997) ¿Podremos vivir juntos? Iguales y diferentes. Madrid: PPC.

 

Persones sense estudis:

AA.VV. 1993. Estudi sobre l’analfabetisme funcional a Catalunya. Generalitat de Catalunya. Departament de Benestar Social.

Barajas, E. y Sarrate, MªL. (2002) La educación de personas adultas. Reto de nuestro tiempo. Madrid: Dykinson.

Flecha, R., Guilera, L. (2003) Participación, inclusión y diálogo en Educación Democrática de Personas Adultas. Fenix. Revista Pernambucana de Educación Popular y de Educación de Adultos, Núm, 2, pp. 15-22. Recife: NUPEP.

Flecha, R.  (1998) Compartiendo palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona: Paidós.

Flecha, R. (1994) Educación de personas adultas. Propuestas para los años 90. Barcelona: El Roure.

Flecha, R. (1990) La nueva desigualdad cultural. Barcelona: El Roure.

Freire, P. 1997. A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.

Freire, P. (1970) Pedagogía del Oprimido. Madrid: Siglo XXI.

García Carrasco, J. 1997. Educación de Adultos. Barcelona: Ariel.

Kozol, J. 1990. Analfabetos USA. Barcelona: El Roure.

Medina, O. 1997. Modelos de educación de personas adultas. Barcelona: El Roure López-

Macedo, D. y Freire, P. (1989) Alfabetización. Lectura de la palabra y lectura de la realidad Barcelona: Paidós.

Requejo, A. (2003) Educación permanente y educación de adultos. Barcelona: Ariel.

Romans, M. i Viladot, G. 1998. La Educación de las personas adultas. Como optimizar la práctica diaria. Barcelona: Paidós.

Sánchez-Aroca, M. (1999). La Verneda-Sant Martí: A School Where People Dare to Dream.Harvard Educational Review, 69 (3), 320-335.

Tenant, M. 1991. Adultez y aprendizaje. Barcelona: El Roure

UNESCO (2009): CONFITEA. VI Conferencia Internacional de Educación de Adultos: "Vivir y aprender para un futuro viable: El poder del aprendizaje de adultos", en: http://www.unesco.org/es/confinteavi/ 

UNESCO (1998): CONFINTEA. V Conferencia Internacional de Educación de las Personas Adultas. Declaración de Hamburgo y La Agenda para el futuro. Hamburgo: Instituto de la UNESCO para la Educación.

Joves:

AAVV (2011) El adolescente y su entorno en el siglo XXI. Instantánea de una década. Esplugues del Llobregat: Hospital Sant Joan de Déu.
http://www.faroshsjd.net/adjuntos/1877.1-Faros_5_cast.pdf

AAVV. (2008): Comentarios al Reglamento de la Ley Orgànica 5/2000, de 12 de enero, reguladora de la Responsabilidad Penal de los Menores. Murcia: Fundación Diagrama-Intervención Psicosocial.

Álvarez, J.C. et al. (2008) Els problemes de salut infantil. Tendències en els països desenvolupats. Esplugues de Llobregat: Hospital Sant Joan de Déu. http://www.faroshsjd.net/adjuntos/125.2-Primer_informe_Faros_def_Cat.pdf

Diputació de Barcelona (2007) Joventut i polítiques de joventut. 25 aportacions. Col·lecció Documents de treball. Sèrie Igualtat i Ciutadania, 9. Xarxa de Municipis. Barcelona. http://www.diba.cat/pdfs/05555.pdf

Dolz, M.J. (2007) Comentarios a la legislación penal de menores. Valencia: Ed. Tirant lo Blanch.

European Commission. (2010) Youth on the Move: An initiative to unleash the potential of young people to achieve smart, sustainable and inclusive growth in the European Union. Luxembourg: Publications Office of the European Union.   http://europa.eu/youthonthemove/index_en.htm

Freitas, M.J. i altres (2005): Children, Young People and Families. Roma: Carocci.

Glick, B. (2006) Cognitive behavioural interventions for at-risk youth. Civic Research Institute, Inc.

Llena, A. i Parcerisa, A. (Coord.) (2008)  La acción socioeducativa en medio abierto. Fundamentos para la reflexión y elementos para la práctica. Barcelona: Graó.

Revuelta, C. (2000) Promoción de la salud y cambio social. Madrid: Díaz de Santos.

Rubio, G. et al.(2002) Trastornos psiquiátricos y abuso de sustancias.Madrid: Médica Panamericana

San, LL. (Coord.) (2009): Trastorns de comportament en la infància i adolecència.

Esplugues de Llobregat: Hospital Sant Joan de Déu.http://www.faroshsjd.net/adjuntos/341.2-faros_3_cat.pdf

Sans, A. (2010): L’aprenentatge en la infància i l’adolescència: claus per evitar el fracàs escolar. Esplugues de Llobregat: Hospital Sant Joan de Déu.

http://www.faroshsjd.net/adjuntos/1774.2-Faros4_Catala.pdf

Sarrado-Soldevila,J.J.; Clèries, X. y Solà-Pola, M.(2011) Aprender en entornos sanitarios. Un reto saludable para usuarios y profesionales. Barcelona: Viguera.

Serrano, M.I. (1998) La  Educación para la Salud del siglo XXI. Comunicación y salud. Madrid: Díaz de Santos.

 

Persones amb discapacitat:

AAVV. (1996) No ser una silla. La cara oculta del mundo de los grandes discapacitados. Tafalla: Txalaparta.

Alberte, J.R. (1999) Educación e inserción socio-laboral de personas discapacitadas. Santiago de Compostela: ICE Univ. Santiago.

Arnaiz, P. i Guerrero, C. (Coords.) (1999) Discapacidad psíquica: formación y empleo. Málaga: Aljibe.

Barton, L. (1998) Discapacidad y sociedad. Madrid: Morata.

Boutin, G. i Durning, P. (1997): Intervenciones socioeducativas en el medio familiar. Madrid: Siglo XXI.

Candell, I. (1998) “Bases de la integración: familiar, escolar y social”. Revista Síndrome de Down, 15 131-134.

Casado, D. (2006) "Respuestas a la dependencia funcional" en Revista Española del Tercer Sector. nº3.

Consejo Económico y Social (2003) Informe 4/2003, sobre la situación de las personas con discapacidad en España. Madrid.

Consell interuniversitario de Catalunya (2005) Projecte universitat i discapacitat a catalunya UNI.DIS.CAT .

De Lorenzo, R. (2007): Discapacidad, sistemas de protección y Trabajo Social. Madrid: Alianza Editorial.

Escolar, J. i altres (2002) Integració sociolaboral de les persones amb discapacitat: situació, compromís i reptes de futur. Lleida: ed. Pagés

Guerrero, C. (2002) Formación ocupacional de las personas con discapacidad psíquica. Barcelona: Ariel.

Palacios, A. I Romañach, J. (2006) El modelo de la diversidad. La Bioética y los Derechos Humanos como herramientas para alcanzar la plena dignidad en la diversidad funcional. Madrid: Diversitas Ediciones.

Puigdellívol, I. & Krastina L. (2010).Inclusió i segregació a l’escola: practiques inclusives i excloents amb l’alumnat vulnerable.Temps d’Educació, 38, 95-113

Sanchez, A. i altres (1999)  Los desafíos de la educación especial en el umbral del siglo XXI. Almería: Univ. de Almería.

Verdugo, M.A. i altres (1999) Hacia una nueva concepción de la discapacidad. Salamanca: Amarú.

 

Monogràfics en revistes:

CEESC: L'Educació Social i la Infància. Acompanyant cap al futur. Data publicació: 15/07/2003. Número: 03

CEESC: Educació Social i Polítiques Socials. Una reflexió necessària. Data publicació: 15/05/2005. Número: 06

CEESC: Educació Social i Gent Gran. La dignitat de fer-se gran. Data publicació: 15/01/2006. Número: 07

EDUSO. Revista RES: Educación Social y Personas Mayores. Monográfico
04/ago/2008

EDUSO. Revista RES: Educación Social y Personas con Discapacidades. Monográfico 24/may/2006

EDUSO. Revista RES: Infancia y Educación Social. Monográfico
19/nov/2005

 

Revistes d’impacte:

International Journal of Social Welfare

 

Webgrafia:

Assocació catalana per la infància maltractada

www.acim.es 

 

Associació Eradicar la pobresa:

http://www.eradicarlapobresa.cat/

 

Coneix els teus drets
http://www.coneixelsteusdrets.cat/

 

Institut d’Infància i món urbà

http://www.ciimu.org

 

Fundació Jaume Bofill

http://www.fbofill.org

Prevenció de drogues
 http://www.somnit.org/

Projecte INCLUD-ED

http://creaub.info/included/

Projecte: Gènere, Pobresa i Exclusió

http://surt.org/gep/castella/index2.htm

UNIFEF (2005) Objectius de desenvolupament del mil·leni. Consultat a: http://www.unicef.org/spanish/mdg/poverty.html

Informe: http://www.unmillenniumproject.org/documents/MainReportComplete-lowres.pdf

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent