DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES CIÈNCIES SOCIALS I Codi 11244112
Ensenyament
Grau d'Educació Primària (Campus Terres de l'Ebre) (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Segon Anual
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
GIL DURAN, MARIA NÚRIA
Adreça electrònica nuria.gil@urv.cat
Professors/es
GIL DURAN, MARIA NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura ensenyament i aprenentatge de les Cències Socials I vol aportar una reflexió de la geohistòria del país a partir del quart decenni del segle XX, adequant aquests sabers al currículum per poder incidir en l'excel.lència que es busca per l'alumnat de primària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
 A2 Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Educació Primària.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B9 B9. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
 A2 Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Treballa amb eficàcia, de forma autònoma.
 B9 Demostra capacitat d'anàlisis i síntesi en exercicis preparats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
1.- Història i societat catalanes al segle XX i XXI: del 1936 a l'actualitat.
2.- Geografia i territori de Catalunya.
3.- Població i economia catalanes.
4.- Didàctica de la Història.
5.- Didàctica de la Geografia.
6.- El tractament de l'espai.
7.- Fonts: fotografies i documents.
8.- Unitats de programació aplicades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
10 27 37
Seminaris
B2
10 14 24
Pràctiques a laboratoris
B9
7 6 13
Treballs
B4
C2
4 8 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1
B2
5 6 11
Pràctiques de camp/sortides
A2
12 12 24
Pràctiques a través de TIC
C2
4 3 7
Simulació
A1
C4
2 6 8
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
B9
1 1 2
Proves de desenvolupament
A1
B2
B3
B9
C4
4 4 8
Proves pràctiques
B4
C4
1 1 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introduir a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament.
Sessió Magistral Explicació pautada i racional de la geografia i història del país, en perspectiva d'anàlisi de present i de futur.
Seminaris Treball seqüencial complementari de les sessions teòriques reforçant les fonts de treball que incideixen en llur comprensió.
Pràctiques a laboratoris Comprensió efectiva del tractament de l'espai a l'Educació Primària. Exercicis adequats als cicles educatius.
Treballs Incidir en l'aprofitament de les imatges com a font de referència bàsica per una didàctica eficient.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària De l'alumne es buscarà un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques multi variades: mapes, gràfiques, comentaris de text, comentaris de fonts primàries, etc.
Pràctiques de camp/sortides Visita a dos equipaments dels àmbits dels dos eixos rellevants per valorar la potencialitat d'aprenentatges de futurs: un Centre d'Interpretació i el Museu d'Història de Catalunya a Barcelona.
Pràctiques a través de TIC Ús pràctic del moodle.
Simulació Exercitar la capacitat d'empatia per assolir raonaments eficaços i contrastats.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme en horaris d'atenció d'alumnes, i també en les hores de laboratori, aclarint tot tipus de conceptes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B4
C2
Treball amb fonts primàries, enllaçat amb una aplicació pràctica a l'aula i la preparació d'una unitat didàctica. 9%
Proves de desenvolupament
A1
B2
B3
B9
C4
Prova sintètica i analítica dels continguts treballats a classe 45%
Proves pràctiques
B4
C4
Exercicis del tractament de l'espai a l'educació Primària. 26%
Proves objectives de tipus test
B9
Preguntes tipus test de lectures obligatòries. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura s'ha d'aprovar tant la part teòrica com la part pràctica.

És imprescindible lliurar el treball amb fonts primàries i participar en la preparació de la unitat didàctica per a poder aprovar l'assignatura.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació d'una o de les dues parts, i que aleshores les recuperi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5.


Fonts d'informació

Bàsica Ferreres, E. i Llorens, J, Història de Catalunya., Santillana, 1995
Figueres, J.M, Història. Batxillerat, Ecir Editorial, 1999
Gavaldà, A, El franquisme, Núm. 71. Col.lecció BC, 1994
Mestre i Campi, J. (dir.), Enciclopèdia Temàtica Oxford. Vol. 15 "La història i la cultura. El segle XIX . El segle XX", Ed. 62/Difusió Cultural, 2003
AA.DD, Història il.lustrada de Catalunya per a petits i grans . Vols. 1,2, 3 i 4, Ed. 62, 2008
AA. DD., Didatril de Catalunya, Edigol Ediciones, 2005
A. Gavaldà; J. Casanovas; A. Macaya, M.À. Ollé, A. Salvat, La fotografia històrica a l’aula: un mitjà per aprendre, El Mèdol, 2008
Hannoun, Hubert, El niño conquista el medio. Actividades exploradoras en la escuela primaria., Kapelusz, 1977
Andina, María A. ; Santa Maria, Gerardo A., Aprendizaje de las Ciencias Sociales, El Ateneo, 1986
Hernández Cardona, F. Xavier, Didáctica de las Ciencias Sociales, geografía e historia, Graó, 2002
Pluckrose, H, Enseñanza y aprendizaje de la historia, MEC/ Morata, 2003
Graves, N., La enseñanza de la geografía, Morata, 1985
Friera, F., Didáctica de las Ciencias Sociales, geografía e historia, De la Torre, 1995
Iturrate, G.; Bardavio, A.; Bou, N.; Pérez, X., Les fonts en les Ciències Socials. Instruments per a l'estudi de les societats, Graó, 1996
, Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales., ,
Gavaldà, A., De la dictadura a la democràcia: pautes de treball, Cossetània edicions, 2011

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent