Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les àrees curriculars de l'Educació Primària, la relació interdisciplinària entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn dels procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius. |
| A2 |
Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant individualment com en col•laboració amb altres docents i professionals del centre. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de l'Educació Primària. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B9 |
B9. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
| | A2 |
Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Troba la solució adequada
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
Utilitza els principis bàsics i les lleis fonamentals de les ciències socials ( història, geografia i altres).
Aplica metodologies socials com un camí per a trobar resposta als fenòmens habituals de les ciències socials.
Comprèn la rellevància de les institucions públiques i privades per a una convivència pacífica i plural entre els pobles.
Resol problemes aplicant el pensament racional.
| | B3 |
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Fa el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d’allò que s’ espera en la manera adequada d’ acord amb la bibliografia donada i en el temps previst
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
Treballa amb eficàcia, de forma autònoma.
| | B9 |
Demostra capacitat d'anàlisis i síntesi en exercicis preparats.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1.- Història i societat catalanes al segle XX i XXI: del 1936 a l'actualitat.
|
|
2.- Geografia i territori de Catalunya.
|
|
3.- Població i economia catalanes. |
|
4.- Didàctica de la Història. |
|
5.- Didàctica de la Geografia. |
|
6.- El tractament de l'espai. |
|
7.- Fonts: fotografies i documents. |
|
8.- Unitats de programació aplicades. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
10 |
27 |
37 |
Seminaris |
|
10 |
14 |
24 |
Pràctiques a laboratoris |
|
7 |
6 |
13 |
Treballs |
|
4 |
8 |
12 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
6 |
11 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
12 |
12 |
24 |
Pràctiques a través de TIC |
|
4 |
3 |
7 |
Simulació |
|
2 |
6 |
8 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
1 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
4 |
4 |
8 |
Proves pràctiques |
|
1 |
1 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introduir a l'alumne en la mecànica del que serà l'assignatura, indicant quins seran els punts forts de desenvolupament. |
Sessió Magistral |
Explicació pautada i racional de la geografia i història del país, en perspectiva d'anàlisi de present i de futur. |
Seminaris |
Treball seqüencial complementari de les sessions teòriques reforçant les fonts de treball que incideixen en llur comprensió. |
Pràctiques a laboratoris |
Comprensió efectiva del tractament de l'espai a l'Educació Primària. Exercicis adequats als cicles educatius. |
Treballs |
Incidir en l'aprofitament de les imatges com a font de referència bàsica per una didàctica eficient. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
De l'alumne es buscarà un treball d'anàlisi i de síntesi raonat respecte a pràctiques multi variades: mapes, gràfiques, comentaris de text, comentaris de fonts primàries, etc. |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a dos equipaments dels àmbits dels dos eixos rellevants per valorar la potencialitat d'aprenentatges de futurs: un Centre d'Interpretació i el Museu d'Història de Catalunya a Barcelona. |
Pràctiques a través de TIC |
Ús pràctic del moodle. |
Simulació |
Exercitar la capacitat d'empatia per assolir raonaments eficaços i contrastats. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es durà a terme en horaris d'atenció d'alumnes, i també en les hores de laboratori, aclarint tot tipus de conceptes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Treball amb fonts primàries, enllaçat amb una aplicació pràctica a l'aula i la preparació d'una unitat didàctica. |
9% |
Proves de desenvolupament |
|
Prova sintètica i analítica dels continguts treballats a classe |
45% |
Proves pràctiques |
|
Exercicis del tractament de l'espai a l'educació Primària. |
26% |
Proves objectives de tipus test |
|
Preguntes tipus test de lectures obligatòries. |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Altres comentaris i segona convocatòria | Per superar l'assignatura s'ha d'aprovar tant la part teòrica com la part pràctica. És imprescindible lliurar el treball amb fonts primàries i participar en la preparació de la unitat didàctica per a poder aprovar l'assignatura. La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura i està dirigida als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. A l'alumne que hagi de fer aquest examen de recuperació d'una o de les dues parts, i que aleshores les recuperi, a la nota final se li baixarà un punt però mantindrà igualment el seu aprovat i obtindrà com a mínim una qualificació de 5. | |
Bàsica |
Ferreres, E. i Llorens, J, Història de Catalunya., Santillana, 1995
Figueres, J.M, Història. Batxillerat, Ecir Editorial, 1999
Gavaldà, A, El franquisme, Núm. 71. Col.lecció BC, 1994
Mestre i Campi, J. (dir.), Enciclopèdia Temàtica Oxford. Vol. 15 "La història i la cultura. El segle XIX . El segle XX", Ed. 62/Difusió Cultural, 2003
AA.DD, Història il.lustrada de Catalunya per a petits i grans . Vols. 1,2, 3 i 4, Ed. 62, 2008
AA. DD., Didatril de Catalunya, Edigol Ediciones, 2005
A. Gavaldà; J. Casanovas; A. Macaya, M.À. Ollé, A. Salvat, La fotografia històrica a l’aula: un mitjà per aprendre, El Mèdol, 2008
Hannoun, Hubert, El niño conquista el medio. Actividades exploradoras en la escuela primaria., Kapelusz, 1977
Andina, María A. ; Santa Maria, Gerardo A., Aprendizaje de las Ciencias Sociales, El Ateneo, 1986
Hernández Cardona, F. Xavier, Didáctica de las Ciencias Sociales, geografía e historia, Graó, 2002
Pluckrose, H, Enseñanza y aprendizaje de la historia, MEC/ Morata, 2003
Graves, N., La enseñanza de la geografía, Morata, 1985
Friera, F., Didáctica de las Ciencias Sociales, geografía e historia, De la Torre, 1995
Iturrate, G.; Bardavio, A.; Bou, N.; Pérez, X., Les fonts en les Ciències Socials. Instruments per a l'estudi de les societats, Graó, 1996
, Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales., ,
Gavaldà, A., De la dictadura a la democràcia: pautes de treball, Cossetània edicions, 2011
|
|
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|