DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) RECERCA SOBRE LA PRÀCTICA PROFESSIONAL DELS FORMADORS II Código 115012206
Titulación
Formació de Professionals de la Formació (2007)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
6 Optativa Únic anual
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Pedagogia
Psicologia
Coordinador/a
GARCÍA YESTE, CARME
Correo-e carme.garciay@urv.cat
aitor.gomez@urv.cat
Profesores/as
GARCÍA YESTE, CARME
GOMEZ GONZALEZ, AITOR
Web http://moodle.urv.net
Descripción general e información relevante Investigación sobre la práctica profesional de los formadores. Erasmus mundus. Segundo Curso. Primer Semestre.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Professionalitzador
  AP3 Elaborar projectes d’investigació sobre formació, en totes les seves fases, disseny, desenvolupament i avaluació, d’acord als àmbits d’estudi
  AP4 Dominar les tècniques, instruments i procediments d’anàlisi adequats als objectius d’investigació previstos.
  AP6 Dominar les tècniques i la capacitat reflexiva per a organitzar, dirigir i coordinar accions formatives, d’acord als diferents contexts de la pràctica formativa.
  AP8 Ser capaços d’introduir innovacions tant en la planificació com en el procés, tenint com a referent el comportament del grup diana en el moment interactiu.
  AP10 Concebre la pròpia pràctica professional com a oportunitats i experiències de treball, generadora de desenvolupaments conceptuals i d’investigació que facilita la professionalització del formador/a i de la mateixa professió.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Professionalitzador
  BP1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BP2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BP4 Resoldre problemes de manera efectiva
  BP5 Transferibilitat. Aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica
  BP6 Actuar amb un esperit crític i responsable
  BP7 Considerar l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BP8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BP10 Treballar en equip i gestionar equips
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  Professionalitzador
  CP2 Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau.
  CP3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau
  CP4 Desenvolupament d’habilitats informacionals
  CP5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Presentar un informe on es desenvolupin els elements fonamentals d'un treball d'investigació. AP3
AP10
BP2
CP2
Comprometre's amb una per perspectiva de qualitat de l'acció i actuar d'acord amb els principis de la deontologia professional. AP6
AP10
BP1
BP6
BP7
CP3
Estar disposat/da a formar-se de manera continuada i a aplicar estratègies d'autoavaluació, perfeccionament i desenvolupament personal. AP8
BP5
BP8
CP5
Elaborar les diferentes estratègies i els instruments referents a l'informe professional, tenint en compte l'objectiu i el context dels centres educatius i les institucions a on han de treballar els estudiants. AP3
AP8
BP10
CP4
Conèixer i dominar, utilitzar i saber interpretar les dades de la investigació a través de, al menys, un software d'anàlisi de dades (BMDP, SPSS, Nvivo, Atlas.ti, Esphinx). AP4
BP4
CP2

Continguts
tema Subtema
Disseny de treballs d'investigació - Exemples pràctics d'investigació: descripció i anàlisi crític.

- Reflexió al volant de la investigació educativa: mètodes i processos, potencialitats i limitacions.




Desenvolupament organitzatiu - Aportacions de la investigació a la millora de les pràctiques professionals dels formadors.

- Incidència de les pràctiques professionals de futurs/es formadors/es en la col·laboració de profesorat.
Software per a l'anàlisi de dades quantitatives i qualitatives.
- Programes informàtics per al tractament quantitatiu de dades: Conceptes previs i SPSS.

- Programes informàtics per al tractament qualitatiu de dades:Conceptes previs i alguns exemples (Nvivo, Atlas.ti, MAXQDA2, Weft/qda

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
47 0 47
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
10 0 10
Treballs
80 0 80
Fòrums de discussió
4 0 4
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació del mòdul. Coneixements previs: Mòdul F (crèdits fonamentals): 1. Paradigmes d'investigació en formació dels professors i dels formadors. 2. Elaboració, tècniques i instruments d'investigació en formació.
Sessió Magistral Tot el plantejament metodològic gira al voltant del grup com a eix de reflexió i treball pràctic, compaginant exposicions de les diferents temàtiques amb activitats pràctiques portades a terme a l'aula.
El mòdul es desenvoluparà combinant classes presencials (exposicions, discussions, anàlisis de dades, ...) amb el treball autònom per a profunditzar en els aspectes abordats a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Activitats pràctiques portades a terme a l'aula i amb la participació activa i argumentada dels estudiants.
Treballs - Integració dels conceptes, teories i perspectives en debat en el camp de la investigació en un treball de desenvolupament.
- Avenç en el disseny d'un projecte d'investigació en el camp.
Fòrums de discussió La participació, activa i argumentada, dels estudiants serà un element imprescindible en el procés d'aprenentatge i la principal evidència en l'avaluació.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
descripción
Seguiment individualitzat mitjançant tutories presencials i a distància (forum, e-mail) de totes les activitats d'ensenyament-aprenentatge desenvolupades en el mòdul.

Avaluació
  descripción Peso
Treballs Desenvolupament grupal. 30%
Otros

Desenvolupament individual.

70%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fonts d'informació

Bàsica Angulo, F. , “De la investigación sobre la enseñanza al conocimiento docente”, en A.I. Pérez Gómez, J. Barquín y J.F. Angulo (eds.): Desarrollo profesional del docente. Política, investigación y práctica, Madrid:akal, 1999
Aubert, A. & Soler, M., Dialogism: The dialogic turn in the social sciences. In J. Kincheloe & R. Horn (Eds.), The Praeger Handbook of Education and Psychology. Vol 3, (pp. 521–529). , Westport, CT: Greenwood Publishers., 2007
Berger, P. & Luckmann, T., The Social Construction of Reality, New York: Doubleday., 1966
Bolívar, A. , El conocimiento de la enseñanza. Epistemología de la investigación curricular, Granada: Force., 1995
CREA, INCLUD-ED. Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from education. Integrated Project. 6th Framework Program. Priority 7th, Citizens and Governance in a European Knowledge-based Society, , 2006–2011
CREA, WORKALÓ. The creation of new occupational patterns for cultural minorities. The Gypsy case. RTD project. Fifth Framework Program of Research of the European Commission. DG XII. Improving the Socio-eco, , 2001–2004
CREA, AMAL: Inmigración y mercado laboral. Research and Development National Plan. Ministry of Science and Technology, , 2001–2005
Denzin, N.; Lincoln, Y., The Landscape of qualitative research : theories and issues., Thousand Oaks: Sage Publications., 2003
Denzin, N.; Lincoln, Y., Collecting and interpreting qualitative materials, Thousand Oaks: Sage Publications., 2003
Denzin, N.; Lincoln, Y., Handbook of qualitative research. , Thousand Oaks: Sage Publications., 1994
Fenstermacher, G.D., “The knower and the known: The nature of knowledge in research on teaching”, en L. Darling-Hammond (ed.), Review of Research in Education, 20, 3-56., Washington: AERA, 1994
Flecha, R., & Gómez, J., Participatory Paradigms: Researching ‘with’ rather than ‘on’. In B. Crossan, J. Gallacher & M. Osborne (eds.) Researching Widening Access: Issues and approaches in an international context. pp. 12, London: Routledge., 2004
Ferrández, A.; Tejada, J.; Jurado, P.; Navío, A.; Ruíz, C., El formador de Formación Profesional y Ocupacional., Barcelona: Octaedro, 2000
Freire, P., Pedagogy of the oppressed, New York: Continuum., 2003
Garfinkel, H., Studies in Ethnomethodology, New York: Prentice-Hall., 1967
Goffman, E. , The Presentation of self in everyday life, New York: Doubleday., 1959
Gómez, J., Latorre, A., Sánchez, M., & Flecha, R., Metodología comunicativa crítica, Barcelona: Hipatia., 2006
Gómez, A.; Racionero, S.; Sordé, T., Ten Years of Critical Communicative Methodology, International Review of Qualitative Research, Vol. 3, N 1, 2010
Ruiz Bueno, C., La evaluación de programas de formación de formadores en el contexto de la formación en y para la empresa. Tesis doctoral. Dirigida por J. Tejada. Universidad Autónoma de Barcelona. Departament de Ped, Disponible en: http://www.tdr.cesca.es/, 2001
Shulman, L., Paradigms and research programs in the study of teaching: A contemporary perspective. En M. Wittrock (dir) Handbook of Research on Teaching. 3 ed. Nueva York: MacMillan. pp. 3-36. Edición castellana: , Barcelona: Paidós, 1986
Tejada, J. y Giménez, V. (coords.) , Formación de formadores. Escenario institucional, Madrid: Thomson Ed, 2007

 

Complementària Bolívar, A.; Domingo, J. y Fernández, M. , La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. , Madrid: La Muralla., 2001
Buendía, L., Colás, P. y Hernández, F., Métodos de investigación en psicopedagogía, Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España., 1998
Drucker, R., La gestión de un tiempo de grandes cambios , Edhasa. Gestión 2000, 1996
Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M., & Valls, R., Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación, Barcelona: Graó., 2002
Knight, P. , El profesorado de Educación Superior. Formación para la excelencia , Narcea. Madrid, 2005
Morin, E., Los siete saberes necesarios para la educación del futuro , Paidós Barcelona , 2001
Morin, E.; Ciurana, E.R. y Motta, R. , Educar en la era planetaria, Gedisa Ed. Barcelona, 2003
Schön, D. A., El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan , Barcelona: Paidós/MEC. , 1998
Stenhouse, L., Investigación y desarrollo del currículo, Madrid: Morata, 1984
Stoll, L.; Fink, D. y Earl, L., Sobre el aprender y el tiempo que requiere, Octaedro. Barcelona, 2004
Tardif, M. , Los saberes del docente y su desarrollo profesional , Narcea. Madrid, 2004

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.