DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) APRENENTATGE I ENSENYAMENT DE LA TECNOLOGIA Codi 11605120
Ensenyament
Formació del Professorat d'ESO, Batx., FP i Ensenyaments d'Idiomes (2009)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
10 Obligatòria Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
PUIGJANER RIBA, M. DOLORES
Adreça electrònica dolors.puigjaner@urv.cat
Professors/es
PUIGJANER RIBA, M. DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els continguts curriculars de les matèries relatives a l'especialització docent corresponent, així com el cos de coneixements didàctics al voltant dels processos d'ensenyament i aprenentatge respectius. Per a la formació professional s'inclourà el coneixement de les respectives professions.
  AP2 Planificar, desenvolupar i evaluar el procés d'ensenyament i aprenentatge potenciant processos educatius que facilitin l'adquisició de les competències pròpies dels respectius ensenyaments, atenent al nivell i formació prèvia dels estudiants, així com a l'orientació dels mateixos, tant de forma individual com en col·laboració amb el personal docent i els professonals del centre.
  AP3 Cercar, obtenir, processar i comunicar informació (oral, impresa, audiovisual, digital o multimèdia), transformar-la en coneixement i aplicar-la en els processos d'ensenyament i aprenentatge en les matèries pròpies de l'especialització cursada.
  AP4 Concretar el currículum que s'hagi d'implantar en un centre docent participant en la planificació col·lectiva del mateix, desenvolupar i aplicar metodologies didàctiques tant grupals com personalitzades, adaptades a la diversitat dels estudiants.
  AP5 Dissenyar i desenvolupar espais d'aprenentatge amb especial atenció a l'equitat, l'educació emocional i en valors, la igualtat dels drets i oportunitats entre homes i dones, la formació ciutadana i el respecte als drets humans que faciliten la vida en societat, la presa de decisions i la construcció d'un futur sostenible.
  AP6 Adquirir estratègies per estimular l'esforç de l'estudiant i promoure la seva capacitat per aprendre per ells mateixos i amb els altres, i desenvolupar habilitats de pensament i decisió que facilitin l'autonomia, la confiança i la iniciativa personal.
  AP7 Conèixer els processos d'interacció i comunicació a l'aula, dominar les destreses i habilitats socials necessàries per fomentar l'aprenentatge i la convivència a l'aula, i enfrontar-se a problemes de disciplina i resolució de conflictes.
  AP8 Dissenyar i realitzar activitats formals i no formals que contribueixin a fer del centre un lloc de participació i cultura a l'entorn on estigui ubicat. Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació dels estudiants de manera col·laborativa i coordinada. Participar en l'evaluació, la investigació i la innovació dels processos d'ensenyament i aprenentatge.
  AP10 Conèixer i analitzar les característiques històriques de la professió docent, la seva situació actual, les perspectives i la interrelació amb la realitat social de cada època.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
  BP2 Resoldre problemes complexes en contextos d'innovació i multidisciplinars.
  BP3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, a l'avantguarda del camp d'estudi.
  BP7 Gestionar projectes tècnics i d'investigació o innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el valor cultural i educatiu de la tecnologia AP1
AP10
Conèixer les bases teòriques i pràctiques de l'ensanyament-aprenentatge de Tecnologia a secundària AP1
Saber contextualitzar el continguts del currículum de Tecnologia i saber dissenyar projectes educatius i unitats didàctiques AP3
AP4
Saber seleccionar i elaborar materials didàctics adaptats als diferents nivells educatius i a la diversitat de l'alumnat que permetin fomentar el pensament crític, l'autonomia personal, la capacitat de lideratge, la creativitat i el valor de l'esforç. AP2
AP3
AP6
AP8
Saber desenvolupar estrategies docents que promoguin la comunicació efectiva a l'aula tant entre els propis alumnes com entre els alumnes i el professor AP7
Conèixer les principals característiques del projecte tecnològic i saber aplicar la metodologia docent d'aprenentatge basat en projectes AP2
AP4
AP6
BP2
BP3
BP7
Saber identificar el potencial pedagògic de les TIC i saber-les incorporar de manera eficaç en l'ensenyament-aprenentatge de la tecnologia AP2
AP3
AP5
AP6

Continguts
Tema Subtema
La Tecnologia en l'educació secundària obligatòria El paper cultural i educatiu de la tecnologia
Principals components del currículum de la materia Tecnologies
El projecte tecnològic
Orientacions didàctiques per a l'aprenentatge i ensanyament de la Tecnologia Models d'ensenyament-aprenentatge
L'estructuració i seqüenciació de continguts
El paper del professor
Avaluació dels processos d'aprenentatge i de la pràctica docent
Programació del procés d'ensenyament-aprenentatge de la Tecnologia Programació de la unitat didàctica
L'organització de l'espai i el temps
La selecció disseny i elaboració de materials didàctics

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
8 2 10
 
Debats
14 28 42
Presentacions / exposicions
20 10 30
Pràctiques a través de TIC
20 60 80
Sessió Magistral
14 28 42
Treballs
0 30 30
Esdeveniments científics i/o divulgatius
8 6 14
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descobriment dels interessos i motivacions dels alumnes
Descripció dels objectius, continguts i mètode d'avaluació
Debats Activitats on els alumnes de manera individual o en grup defensen postures diferents sobre un tema de l'assignatura
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes de treballs (alguns d'ells prèvia presentació escrita).
Pràctiques a través de TIC Conèixer a nivell pràctic eines TIC útils per a la docència de la Tecnologia.
Saber dissenyar i desenvolupar activitats d'ensenyament-aprenentatge de la Tecnologia a secundària que facin un bon ús de les TIC
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Treballs Realització de treballs seguint el guió proporcionat per la professora
Esdeveniments científics i/o divulgatius Xerrades amb ponents amb experiència en l'àmbit de la docència a secundària

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC
Treballs
Descripció
En cas de dubte en la realització dels diferents treballs i de les activitats usant les TIC és convenient que contacteu amb la professora de l'assignatura, preferentment via correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Preparació i exposisció oral de les motivacions i expectatives 5%
Debats Participació a l'aula ordinària o virtual en els diferents temes de discussió que es proposin.
En alguns casos caldrà també preparar un informe escrit en el qual s'exposin les principals conclusions que s'han extret.
15%
Presentacions / exposicions Exposició oral dels treballs i pràctiques a través de les TIC realitzats. 20%
Pràctiques a través de TIC Treballs de cerca d'informació, descripció i implementació d'eines TIC que puguin ser útils en la docència de la Tecnologia a secundària. En alguns casos caldrà també fer-ne una exposició oral.

Dsseny i desenvolupament d'activitats d'ensenyament-aprenentatge de la Tecnologia a secundària que usin les TIC de manera adient. Caldrà contextualitzar les activitats i presentar-ne una memòria.
25%
Sessió Magistral Participació activa dels estudiants en les sessions magistrals: formulació i resposta de preguntes, aportació de crítiques constructives etc. 5%
Treballs Realització de treballs monogràfics relacionats amb el quefer professional del professorat de secundària. Caldrà elaborar un document escrit i/o multimèdia. En alguns casos caldrà també realitzar una exposició oral. 20%
Esdeveniments científics i/o divulgatius Presència a la xerrada
Participació en els debats promoguts pel ponent
Treball de reflexió posterior
10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Alguns dels treballs es faran conjuntament amb les assignatures: ${1}iLa docència de la tecnologia en el context social${1}i i
${1}iLa tecnologia a secundària${1}i

En l'avaluació de tots els treballs escrits un 10% de la seva nota correspondrà a la qualitat de la redacció i un altre 10% a l'ús correcte de les regles ortogràfiques.${1}i
${1}i


Fonts d'informació

Bàsica David Cervera (coord), Didàctica de la Tecnologia, 1a (2010), Graó
David Cervera (coord), Tecnología : complementos de formación disciplinar , 1a (2010), Graó
Susana Leliwa, Enseñar educación tecnológica en los escenarios actuales , 1a (2008), Comunicarte

Complementària Carlos María Marpegán, María Josefa Mandón, Juan Carlos Pintos, El placer de enseñar tecnología : actividades de aula para docentes inquietos, 2009, Novedades Educativas
Baigorri (coord), Enseñar y aprender tecnología en la educación secundaria, 1997, ICE : Horsori
edited by John Eggleston, Teaching and learning design and technology : a guide to recent research and its applications, 2000, Continuum
Mercedes Esteban y Nazareth Echart (coord), Ciencia, tecnología y educación : soluciones educativas en torno a la adquisición de una cultura científica y tecnológica : seminario organizado por las Fundaciones Iberdrola, Europea Sociedad y Educa, 2004, Fundación Iberdrola
John Aitken, Tecnología creativa : recursos para el aula, 1994, Ministerio de Educación y Ciencia : Morata
Francisco Aguayo González, Juan Ramón Lama Ruiz, Didáctica de la tecnología : fundamentos del diseño y desarrollo del curriculum tecnológico, 1998, Tébar

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
LA DOCÈNCIA DE TECNOLOGIA EN EL CONTEXT SOCIAL/11605119
LA TECNOLOGIA EN SECUNDÀRIA/11605118

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent