IDENTIFYING DATA 2011_12
Subject (*) HISTORY OF CINEMA I Code 12072015
Study programme
History of Art (2001)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Core Fifth First
Language
Català
Department Història i Història de l'Art
Coordinator
NOGALES CÁRDENAS, PEDRO
E-mail pedro.nogales@urv.cat
Lecturers
NOGALES CÁRDENAS, PEDRO
Web
General description and relevant information Since the birth of cinema to the achievement and consolidation of a new language, for both the origins of cinema until World War II.

Competences
Code  
A1 Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’Art
A2 Visió diacrònica general de la història de l’Art universal.
A3 Visió diacrònica regional y complerta dels fenòmens artístics territorials.
A4 Coneixements particulars i optatius de la Història de l'Art
A5 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les diferents metodologies d’aproximació a la Història de l’Art i de la seva contingència històrica (Historiografia de l’Art)
A6 Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
A7 Ha de demostrar coneixement i comprensió de les principals fons literàries i documentals de la Història de l’Art.
A8 Ha de demostrar coneixement i comprensió d’iconografia, aspecte essencial per a la interpretació de les imatges.
A9 Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural.
A10 Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia.
A11 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles.
A12 Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-.
A13 Ha de demostrar coneixement i comprensió general de la Història Universal
A17 Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions.
A18 Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art.
A19 Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art)
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
B5 Treballar de forma col·laborativa
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B9 Interdisciplinarietat (humanitats): Filosofia, Història de l’Estètica, llengües antigues, Semiòtica, Història de les Arts Escèniques, Història de la Música, Mitologia, Història de les Grans Religions, Sociologia i Antropologia.
B13 Presa de desicions
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Learning aims
Objectives Competences
Approach cinematic art student demonstrations and ideas from mid twentieth century to the present. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A17
A18
A19
B3
B9
C2
C5
Knowing one of the most influential arts at all levels, from birth. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A17
A18
A19
B3
B9
C2
C5
The birth of cinema in Spain until the present: his evolution. A1
B3
B5
B6
B13
C1
C2
C5

Contents
Topic Sub-topic
1. Recovery 1.1. Introduction
1.2. Materials
1.3. Conservation
2. History of cinema 2.1. Origins of Cinema in Europe
2.2. Origins of cinema inAmerican
2.3. The heyday of the silent in American
2.4. Consolidation of gender, language and star
2.5. The heyday of the silent in Europe
2.6. German Expressionism
2.7. The French vanguard
2.8. The Soviet cinema
2.9. The emergence of sound
2.10. The American cinema of the New Deal
2.11. The film dictatorships
2.12. Cinema during World War II

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
3 0 3
Practicums/Case studies
24 12 36
Debates
12 12 24
Assignments
0 24 24
Field work/trips
12 6 18
Scientific and/or public events
6 9 15
 
Personal tuition
12 0 12
 
Objective multiple-choice tests
2 15 17
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities The teacher will introduce the program of the course and give guidelines to follow during the course.
Lecture Explained the issue and retrieval using visual presentation materials.
Practicums/Case studies Each issue of film history will be studied using a specific film-related topic that will be screened in the classroom.
Debates Every film screened studied in class through a discussion of its content, form and language in which it develops.
Assignments With all the data from the screening and discussion should be made ??brief comments (1 page) analysis of cinematographic films studied.
Field work/trips To learn how the film will work on a research periodical emptying a year and a day since.
Scientific and/or public events Will attend the course to film events that occur in the area as the Festival activities or Memorimage Classroom Film URV.

Personalized attention
 
Field work/trips
Personal tuition
Introductory activities
Assignments
Description
The teacher resolved in hours of tutoring in the office all the questions about the program, and all consultations are done via email. Also will be discussed in class and guide the outcome of the work done individually. Will also practices in office hours, attending to the problems and guiding the research and presentation of results.

Assessment
  Description Weight
Assignments We appreciate all comments of the films viewed in class. 15%
Field work/trips We assessed practices periodical emptying. 23%
Scientific and/or public events We appreciate the comments of the acts which agreed to attend. 8%
Objective multiple-choice tests The final exam will consist of 50 multiple choice questions on the agenda and projections worked in class. 54%
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria serà amb els mateixos paràmetres que la primera.


Sources of information

Basic

ALTMAN, Rick, Los géneros cinematográficos, Paidós , Barcelona, 2000.

BAZIN, André, ¿Qué es el cine?, Rialp, Madrid, 1990.

BENET Vicente J. La cultura del cine. Introducción a la historia y la estética del cine, Paidós, Barcelona, 2004.

BORDWELL, David (y otros), El cine clásico de Hollywood, Paidós, Barcelona, 1977. 

ROMAGUERA, Joaquim y ALSINA, Homero (comps.), Textos y manifiestos del Cine, Cátedra, Madrid, 1993.

SÁNCHEZ NORIEGA, J. Luis, Historia del cine, Alianza, Madrid, 2002.

SÁNCHEZ-BIOSCA, Vicente, Cine y vanguardias artísticas, Paidós, Barcelona, 2004

  

Complementary

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
HISTORY OF CINEMA II/12072016

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
HISTORY OF THE SPANISH CINEMA/12073231

Subjects that it is recommended to have taken before
20TH CENTURY ART/12071008
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.