Codi |
|
A9 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural. |
A10 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió de museologia i museografia. |
A11 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre documentació, composició de materials i tècniques constructives dels bens artístics mobles i immobles. |
A12 |
Ha de demostrar coneixement i comprensió sobre el mercat de l’art: antiquariat, galeries, taxació i mecenatge-. |
A17 |
Ha de demostrar habilitat en la metodologia científica en història de l’art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l’obra d’art, replantejament de problemes , recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
A18 |
Ha de demostrar habilitat en gestió de col·leccions d’art: inventari, documentació, catalogació, comissariat, exposicions i difusió d’art. |
A19 |
Ha de demostrar habilitat en interpretar i utilitzar els gràfics, dibuixos, fotografies, imatges en moviment, informàtica. (Coneixements instrumentals aplicats a la Història de l’Art) |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
B6 |
Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Distingir els aspectes pràctics dels coneixements teòrics de la Museologia |
A9 A10 A11 A12
|
|
|
Comprendre l'estructura de la planificació d'una exposició |
A9 A10 A11 A12 A17 A18 A19
|
|
|
Reconèixer el paper educatiu del Museu |
A10 A18
|
|
|
Aproximar-se a la execució pràctica del coneixement teòric de la Museologia |
A9 A10 A17 A18
|
B2 B3 B5 B6 B7
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
Tema 1.
Què és una exposició?
|
Tema 1.1. Concepte d'exposició.
Tema 1.2. Plantejament d'un projecte d'exposició
Tema 1.3. Idees a difondre, Objectius a assolir
Tema 1.4. Fases de l'exposició
Tema 1.5 Selecció d'objectes |
Tema 2.
Fase 1 de l'exposició: La investigació |
Tema 2.1. Recerca d'informació
Tema 2.2. Les obres i els seus autors
Tema 2.3. La contextualitazció de l'obra d'art |
Tema 3. Fase 2 de l'exposició: El discurs expositiu |
Tema 3.1. El préstec d'obres i la seva gestió
Tema 3.2. La conservació preventiva
Tema 3.3. El transport i l'assegurança de les obres
Tema 3.4. Els elements del discurs expositiu: significants directes i indirectes. |
Tema 4. Fase 3 de l'exposició: Les activitats pedagògiques |
Tema 4.1. Tipologies de públic
Tema 4.2. El Museu com a eina didàctica
Tema 4.3. El Servei Pedagògic d'un Museu. Tipologia d'activitats |
Tema 5. Fase 4 de l'exposició: La difusió |
Tema 5.1. Abans de l'exposició
Tema 5.2. Durant l'exposició
Tema 5.3. Després de l'exposició
Tema 5.4. L'acte protocolari |
Tema 6. Fase 5 de l'exposició: L'avaluació |
Tema 6.1. Elaboració d'un protocol
Tema 6.2. Els sistemes quantitatius
Tema 6.3. Els sistemes qualitatius |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
15 |
0 |
15 |
Treballs |
|
15 |
45 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
15 |
30 |
45 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
4 |
4 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Transmissió de coneixements teòrics |
Treballs |
Elaboració d'un projecte d'exposició: aspectes conceptuals i aspectes museogràfics |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació en Powerpoint de l'exposició |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortides per a la visita d'exposicions i discusió a classe |
|
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis |
Pràctiques de camp/sortides |
Activitats Introductòries |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Atenció personalitzada als alumnes en el seguiment i desenvolupament de l'assignatura per tal d'atendre possibles dubtes, consultes o altres questions que puguin sorgir als alumnes. El dia i hora d'atenció a l'alumnat es comunicarà pel Moodle. |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Assistència a classe |
10% |
Treballs |
Elaboració d'un projecte d'exposició: aspectes conceptuals i memòria escrita |
60% |
Resolució de problemes, exercicis |
Presentació Power Point exposició virtual i presentació del dossier de l'exposició |
20% |
Pràctiques de camp/sortides |
Visites a exposicions i discusió a classe |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Donat que l'assignatura es desnvoluparà com un treball continuat, només es preveu una segons convocatòria per la presentació del dossier del contingut del Power Point. |
Bàsica |
|
AADD: Exposiciones Temporales: Organización, gestión, comunicación. Ministerio de
Cultura. Secretaría General Tècnica. Subdirección General de Publicaciones,
Información y Documentación, Madrid 2006. Alonso Fernández, L.: Introducción a la nueva museología, 1999; Ascaso, Marí: El lenguaje visual. Paidós, Arte y educación , 11,
Barcelona, 2006 Asensio, M.; Pol, E. Nuevos escenarios en
educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la
ciudad. Aique, Buenos Aires, 2002. Calaf, R.; Fontal, O. – coords.-:
Comunicación educativa del patrimonio, referentes, modelos y ejemplos.
Trea, Gijón, 2004. García Blanco, A.: La exposición, un medio de comunicación, 1998; García Fernández, Isabel María:
La conservación preventiva y la exposición de objetos y obras de
arte, Editorial KR, Murcia
1998 González Varas, Ignacio: Conservación de los bienes culturales.
Teoría, historia, principios y normas, Cátedra, Madrid 1999. Hernández Hernández, Francisca: El Museo como espacio de comunicación, 1998; Hernández Hernández, Francisca: Planteamientos teóricos de la
museología, Ediciones Trea, Gijón, 2006 Hooper-Greenhill, E.: Los museos y sus visitantes, Ed. Trea, Gijón, 1998 León, A.: El museo: teoría, praxis y utopía, Ed. Cátedra, 1978; Montaner, J.M.: Nuevos museos: espacios para el arte y la cultura, 1990; Rico,J.C.: Museos, arquitectura, arte. Los espacios expositivos, Sílex, 1994; Rico, J.C.: Montaje de exposiciones: museos, arquitectura y arte, Sílex, 1994; Rico, J.C.: Manual práctico de museología, museografía y técnicas
expositivas. Ed. Sílex, Madrid, 2006 Riviere, G.H. : La museologia. Curso de museología /textos y testimonios, 1993; Santacana, J.; Serrat, N.: Museografía Didàctica, Ariel,
Barcelona, 2005 Santacana Mestre, J. / Hernández
Cardona, F.X.: Museología Crítica, Ediciones Trea, Gijón, 2006 Serota, N.: Experience or Interpretation: The Dilemma of Museums of Modern Art, 1996. Valdés, M.C.: La difusión cultural en el museo: servicios
destinados al gran público, Ed. Tra, Gijón, 1999. |
Complementària |
|
AADD: Exposiciones Temporales: Organización, gestión, comunicación Ministerio de
Cultura. Secretaría General Tècnica . Subdirección General de Publicaciones,
Información y Docuumentación, Madrid 2006. Ascaso, Marí: El lenguaje visual. Paidós, Arte y educación , 11,
Barcelona, 2006
Asensio, M.; Pol, E. Nuevos escenarios en
educación. Aprendizaje informal sobre el patrimonio, los museos y la
ciudad. Aique, Buenos Aires, 2002. Calaf, R.; Fontal, O. – coords.-:
Comunicación educativa del patrimonio, referentes, modelos y ejemplos.
Trea, Gijón, 2004. Calvo, Ana: Conservación y
restauración. Materiales, técnicas y procedimientos, Ediciones del
Serbal, Barcelona 1997. García Fernández, Isabel María: La conservación preventiva y la exposición de objetos y obras de
arte, Editorial KR, Murcia
1998 Efland, Arthur D.:Arte y
cognición. Ed. Octaedro Francisca Hernández Hernández: Planteamientos teóricos de la
museología, Ediciones Trea, Gijón, 2006 González Varas, Ignacio: Conservación de los bienes culturales.
Teoría, historia, principios y normas, Cátedra, Madrid 1999. Lord,B.; Lord, G.D.: Manuel de gestión de los museos, Ariel,
Barcelona, 1998 Rico, Juan Carlos: Manual práctico de museología, museografía y
técnicas expositivas. Ed. Sílex, Madrid, 2006 Santacana, J.; Serrat, N.: Museografía Didàctica, Ariel,
Barcelona, 2005 Santacana Mestre, Joan / Francesc X. Hernández Cardona: Museología
Crítica, Ediciones Trea, Gijón, 2006 Valdés, M.C.: La difusión cultural en el museo: servicios
destinados al gran público, Ed. Tra, Gijón, 1999. |
Assignatures que en continuen el temari |
PRÀCTIQUES EXTERNES/12073233 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|