Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A11 |
Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública. |
A12 |
Explicar els processos de l’actualitat mediàtica. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A19 |
Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials |
A20 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A22 |
Analitzar i interpretar els paisatges. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A26 |
Entendre els problemes de forma multidimensional. |
A27 |
Gestionar la complexitat. |
A28 |
Oferir explicacions senzilles a problemes complexos. |
A29 |
Generar acords en equips interdisciplinaris. |
A30 |
Oferir nous usos a sabers tradicionals. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B4 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B6 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l’entorn laboral com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B14 |
Treball en un equip de caràcter interdisciplinari. |
B17 |
Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B20 |
Aprenentatge autònom. |
B21 |
Adaptació a noves situacions. |
B22 |
Creativitat. |
B24 |
Coneixement d’altres cultures i costums. |
B25 |
Iniciativa i esperit emprenedor. |
B26 |
Motivació per la qualitat. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
B29 |
Habilitats d’investigació. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B32 |
Responsabilitat. |
B33 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball |
B35 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Analitzar amb esperit crític la realitat històrica del segle XX. |
A1 A3 A5 A7 A8 A9 A11 A12 A16 A19 A21 A23 A24 A26 A27 A28
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B14 B18 B19 B20 B21 B22 B24 B25 B26 B29 B30 B32 B33 B35
|
C2 C3 C5
|
Conèixer i compendre la realitat geopolítica del segle XX. |
A1 A3 A4 A5 A8 A9 A24
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B18 B19 B20 B22 B24 B33 B35
|
C2 C3 C5
|
Conèixer i comprendre els moviments socials del segle XX. |
A3 A17 A20 A23 A26 A27
|
B1 B2 B3 B4 B5 B6 B9 B11 B17 B18 B19 B20 B22 B24 B33 B35
|
C2 C3 C5
|
Conèixer i comprendre la realitat econòmica del segle XX. |
A1 A3 A5 A12 A15 A22 A26 A29
|
B1 B2 B3 B5 B8 B9 B10 B11 B18 B19 B22 B28 B35
|
C2 C5
|
Conèixer i comprendre els moviments polítics del segle XX. |
A1 A3 A5 A11 A12 A15 A16 A19 A20 A24 A27 A28 A29
|
B1 B4 B5 B8 B9 B11 B18 B19 B24 B29 B32 B35
|
C2 C4 C5
|
Conèixer i comprendre els moviments culturals del segle XX. |
A3 A7 A11 A12 A24 A27 A30
|
B1 B18 B19 B22 B35
|
C2 C3 C4
|
Tema |
Subtema |
1. La Primera Guerra Mundial. |
1.1. Antecedents polítics.
1.2. Causes de la Guerra.
1.3. La Guerra.
1.4. Consequències de la Guerra.
1.5. Estructuració de la pau.
|
2. Rússia, entre el tzarisme i l'estalinisme. |
2.1. Introducció.
2.2. Rússia abans de la Revolució.
2.3. Els fets de 1905 i les seves conseqüències.
2.4. De Febrer a Octubre de 1917.
2.5. Rússia després de la Revolució (de 1917 a 1921).
2.6. La NEP (de 1921 a 1927).
2.7. L'estalinisme fins a 1939. |
3. L'Època d'Entreguerres (I): feixisme i nacionalsocialisme. |
3.1. La crisis del parlamentarisme.
3.2. Itàlia:
- Itàlia a la fi de la Primera Guerra Mundial.
- L'aparició del feixisme.
- La presa del poder.
- La Itàlia feixista.
3.3. Alemanya:
- La República de Weimar (1919-1933).
- L'Alemanya nazi (1933-1939). |
4. L'Època d'Entreguerres (II): Els Estats Units d'Amèrica, de la prosperitat a a la Gran Depressió. |
4.1. Introducció.
4.2. La fi de "l'Era Wilsoniana".
4.3. L'Amèrica satisfeta dels anys 20.
4.4. La crisis de 1929 i la Gran Depressió.
4.5. "L'Era Roosevelt" fins a l'entrada dels Estats Units a la Guerra (1933-1941).
4.6. Conclusions. |
5. La Segona Guerra Mundial. |
5.1. Causes.
5.2. La fase de domini de l'Eix (1939-1941).
5.3. El gir de la Guerra (1942).
5.4. La fase de domini aliat (1943-1945).
5.5. Conseqüències. |
6. El Món després de la Segona Guerra Mundial. |
6.1. L'inici i consolidació de la Guerra Freda:
- Concepte i antecedents.
- Inici (1947-1949).
- El període 1950-1962
6.2. La distenció relativa i la fi dels Blocs (1963-1991).
6.3. La descolonització d'Àsia i Àfrica.
6.4. El Món Pobre. |
Bàsica |
|
• KINDER, Hermann; HILGEMANN, Werner: Atlas histórico mundial. De la Revolución francesa a nuestros días. (Tom 2.) Ed. Akal; Madrid, 2006 (última edició). • LEON, Pierre: Historia social del mundo. (Toms 5 i 6). Eds. Zero-Zyx y Encuentro; Madrid, 1978. • LIVI-BACCI, Massimo: Historia mínima de la población mundial. Ed. Ariel; Barcelona, 1990. • NIVEAU, Maurice: Historia de los hechos econòmicos contemporáneos. Ed. Ariel; Barcelona, 1968. • PALMER, R. R.; COLTON, Joel: Historia contemporánea. Ed. Akal; Madrid, 1980. • RENOUVIN, Pierre: Historia de las Relaciones Internacionales. (Tom 2.) Ed. Akal; Madrid, 1990. • TOUCHARD, Jean: Historia de las ideas políticas. Ed. Tecnos; Madrid, 2006 (6ª edició). |
Complementària |
|
La bibliografia específica es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari. |
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013 | GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA, CENTRAL I ORIENTAL/12081110 | HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216 | ART DEL SEGLE XIX/12083279 | HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008 | HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213 |
|
|
Altres comentaris |
Les assignatures recomanades es refereixen als alumnes de l'ensenyament d'Història.
Els alumnes d'Història de l'Art han de seguir les indicacions del responsable de l'ensenyament |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |