Objectius |
Competències |
Reconèixer els trets bàsics de l'espanyol estàndard i les varietats de la llengua espanyola
|
A10 A19
|
B3
|
C5
|
Comprendre les característiques específiques de la llengua espanyola als mitjans de comunicació
|
A10 A19
|
B3
|
C5
|
Conèixer les normes ortogràfiques de l'espanyol
|
A10 A19
|
B3
|
C5
|
Escriure textos correctes desde el punt de vista ortogràfic
|
A10 A19
|
B3
|
C5
|
Adquirir les normes morfològiques i sintàctiques bàsiques de l'espanyol
|
A10 A19
|
B3
|
C5
|
Identificar i corregir els problemes morfològics i sintàctics en textos escrits
|
A10 A19
|
B3
|
C5
|
Adquirir les normes lèxico-semàntiques bàsiques de l'espanyol
|
A10 A19
|
B3
|
C5
|
Identificar i corregir els problemes lèxico-semàntics en textos escrits
|
A10 A19
|
B3
|
C5
|
Prendre consciència de la importància d' una bona expressió per al seu creixement professional i personal
|
|
B7 B11
|
|
Tema |
Subtema |
1. L'espanyol estàndard i les varietats de la llengua espanyola |
1.1. Llengua i varietats de la llengua
1.2. Concepte de norma
1.3. L'estàndard
1.4. Relació estàndard-norma
|
2. El nivell ortogràfic |
2.1. Accentuació
2.2. Majúscules
2.3. Puntuació |
3. El nivell morfològic i sintàctic |
3.1. El sustantiu: gènere i nombre
3.2. El determinant
3.3. Els pronoms
3.4. El verb: qüestions normatives
3.5. Concordança verb-subjecte
3.6. L'adverbi
3.7. Discordàncies i anacoluts
|
4. Nivell lèxico-semàntic |
4.1. Propietat lèxica
4.2. Oportunitat lèxica
4.3. Varietat lèxica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
|
Sessió Magistral |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
30 |
30 |
60 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
6 |
6 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
12 |
0 |
12 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
1 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
0.25 |
0.0625 |
0.3125 |
Proves pràctiques |
|
0.35 |
0.1225 |
0.4725 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Prova inicial de nivell de llengua. |
Sessió Magistral |
Classes teòriques d'exposició i explicació dels continguts del temari. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de les pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució fora de l'aula ordinària de pràctiques relacionades amb els continguts teòrics tractats a les sessions magistrals. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes, exercicis |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
L'alumne/a serà atès per resoldre qualsevol dubte que li plantegin els diferents continguts de l'assignatura i també altres qüestions relacionades amb la matèria. També se l'assessorarà sobre l'elaboració de les pràctiques individuals que hagi de realitzar. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
S'avaluarà a l'examen final, amb exercicis pràctics. |
Es tindran en compte a l'examen, amb exercicis pràctics que compten dins el 80% corresponent a la prova final. |
Resolució de problemes, exercicis |
S'avaluarà cada pràctica individual o grupal. |
Representen el 20% de la nota final de l'assignatura. |
Proves objectives de preguntes curtes |
Preguntes teòriques de resposta curta. |
Compten dins del 80% corresponent a la prova final. |
Proves objectives de tipus test |
Preguntes tipus test amb resposta múltiple. |
Compten dins del 80% corresponent a la prova final. |
Proves pràctiques |
Tenen a veure amb la resolució de problemes a classe. Són exercicis pràctics. |
S'inclouen dins el 20% corresponent a problemes i exercicis. |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
SECO, M., Diccionario de dudas y dificultades de la lengua española, 1998, Espasa-Calpe
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA, Diccionario de la lengua española, 2001, Gredos
MARTÍNEZ DE SOUSA, J., Manual de estilo de la lengua española, 2001, Ediciones Trea
MONTOLÍO, E., Manual pràctico de escritura académica, 2000, Ariel
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA, Ortografía de la lengua española, 1999, Espasa-Calpe
GÓMEZ TORREGO, L., Ortografía de uso del español actual, 2000, Ediciones SM
|
|
Complementària |
ROMERO GUALDA, M.V., El español en los medios de comunicación, 1994, Arco-Libros
GRIJELMO, A., El estilo del periodista, 1997, Santillana-Taurus
GUERRERO SALAZAR, S, Medios de comunicación y español actual, 2002, Aljibe
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|