DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) LITERATURA ROMÀNICA Codi 12121101
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Segon
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
Adreça electrònica francesc.massip@urv.cat
llivia.palliso@urv.cat
Professors/es
MASSIP BONET, JESÚS FRANCESC
PALLISO ALENTORN, LLIVIA ANGELS
Web http://www.urv.es/centres/departaments/fcatalana
Descripció general i informació rellevant Iniciació al coneixement de la poètica medieval i de les literatures romàniques dels segles XII-XIII, a la contextualització de les literatures catalana i espanyola medievals i a la interpretació dels textos literaris medievals en general.

Competències
Codi  
A10 Conèixer la realitat lingüística i cultural de l'entorn europeu
A11 Conèixer altres llengües i literatures
A12 Conèixer la metodologia de recerca en Història Cultural i Història Literària

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneix els orígens i l'evolució de la literatura de les llengües romàniques A10
A11
Coneix els gèneres literaris medievals A12

Continguts
Tema Subtema
I. Les bases socials i lingüístiques de la literatura de l’edat mitjana 1. Les bases socials de la literatura romànica
2. La literatura romànica i les seves llengües
II. El món eclesiàstic i la literatura llatina 3. Clergues i goliards
III. La literatura dels laics 4. L’èpica
5. La lírica aristocràtica: trobadors, trouvères i minnesänger
6. La tradició lírica gallega
7. Tristany i Iseut
8. Chrétien de Troyes
9. El Teatre Medieval
IV. L’humanisme i el naixement de l’edat mitjana 10. De l’stil nuovo a Francesco Petrarca i l’humanisme.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 1 1
 
Sessió Magistral
28 42 70
Esdeveniments científics i/o divulgatius
8 0 8
Seminaris
10 5 15
Presentacions / exposicions
8 4 12
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 1.5 7.5
Treballs
3 15 18
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
2 2 4
Pràctiques a laboratoris
3 3 6
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
6 0 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L’alumne trobarà a l’espai Moodle un text general de presentació de l’assignatura (en format .htlm), el cronograma del curs amb les característiques de les proves (PDF) i un primer lliurament de la bibliografia de l’assignatura (Word).
Sessió Magistral La primera de les dues sessions setmanals destinades als temes complexos 1-4, 9 i 13-14 i la segona dels temes 1-3, 9 i 15 es dedicaran a l’exposició per part del professor de les coordenades en què es plantegen, a una introducció a la bibliografia i a la presentació dels problemes oberts.
Esdeveniments científics i/o divulgatius Audicions discogràfiques comentades annexes als temes 3, 6-7 i visionats amb introducció per part del professor d’òperes (10) i pel·lícules (11) relacionades amb els temes treballats.
Seminaris Els fragments de les lectures obligatòries (temes 4-8 i 10-14) seran objecte de treball aprofundit i exegesi sota la moderació del professor. També ho seran les audicions i els visionats previstos per als temes 3, 6-7 i 10-11. L’alumne trobarà tots els textos que haurà de treballar a l’espai Moodle (PDF).
Presentacions / exposicions La primera de les dues sessions setmanals destinades als temes amb una tradició bibliogràfica més consolidada, 5-8 i 10-12, i la segona dels temes 4-8 i 10-14 es dedicaran a l’exposició per part dels alumnes (dos, com a mínim) de la matèria corresponent d’acord amb la bibliografia assenyalada pel professor. Els alumnes trobaran a l’espai Moodle un esquema de la qüestió amb la bibliografia necessària.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Tant les sessions magistrals com les presentacions fetes pels alumnes donaran pas a espais destinats explícitament a proves objectives de preguntes curtes (contestació en diàleg amb el professor a qüestions d’ordre mètric, retòric, narratològic o analític d’acord amb la bibliografia general assenyalada al principi del curs i consultada particularment).
Treballs L’alumne presentarà un treball a elegir entre els temes annexos 1 i 2.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Cada alumne realitzarà una exploració sobre els recursos disponibles a internet i amb interès acadèmic sobre un dels temes de l’assignatura acordat amb el professor i en presentarà un informe per escrit. A judici del professor, els resultats d’aquesta pràctica contibuiran a augmentar o controlar els recursos disponibles a l’espai Moodle en forma de links, PDF o arxius Word.
Pràctiques a laboratoris Per als temes 4-5 i 8 es preveuen pràctiques de paleografia i ecdòtica a nivell elemental per familiaritzar els alumnes amb la presentació real dels textos literaris medievals i introduir-los als problemes de la manipulació filològica requerida per les edicions crítiques. Els alumnes trobaran a l’espai Moodle els materials necessaris per treballar i resoldre’ls.

Atenció personalitzada
 
Presentacions / exposicions
Treballs
Atenció personalitzada
Pràctiques a laboratoris
Descripció
Presencial: En despatx, per telèfon o en visita, a les hores assenyalades o convingudes prèviament fora d’aquestes hores. Virtual: Per correu electrònic i a través de l’espai Moodle.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició d'un tema assignat pel professor 10%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Intervenció voluntària en els exercicis plantejats a classe 10%
Treballs Redacció d'un treball sobre temes proposats per l'alumne i acceptats pel professor 20%
Proves de desenvolupament Examen final: comentari de text, desenvolupament d'un tema del programa i test sobre les lectures obligatòries 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'examen consta de 3 parts (cadascuna es valora sobre 10 i al final es fa la mitja):

I. comentari poètic (lírica galaicoportuguesa i/o trobadoresca).

II. tema sobre èpica i/o sobre teatre medieval.

III. Preguntes sobre les 5 novel·les de Matèria de Bretanya del curs. Els estudiants que venen a classe amb regularitat a l'examen podran triar un dels 5 blocs. Els que tinguin entre 5 i 9 faltes d'assistència, hauran de triar 2 llibres. De 10 a 12 faltes: 3 llibres. Entre 13 i 15 faltes: 4 llibres. Més de 15 faltes: tots 5 llibres.

A la segona convocatòria es mantindrà la mateixa estructura que en la primera.
Els estudiants que no hagin assistit a classe hauran de fer un treball complementari que tindrà un valor del 40%. Aquest treball s'haurà de concretar a l'inici del quadrimestre amb el professor.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA -

1. General:

 

- Cerdà, Jordi /Stefano M. Cingolani / Francesc Massip/ Isabel de Riquer/ Mertixell Simó, Introducció a la literatura europea, Barcelona FUOC 2011. Versió castellana: Introducción a la literatura europea, Barcelona FUOC 2011.

 

- Riquer, Martí de; & José M.ª Valverde. Historia de la Literatura Universal. 2ª ed. Barcelona: Planeta. (Vol. II: M. de Riquer, Literaturas medieva­les de transmisión oral, 1984; Vol. III: M. de Riquer, Literaturas medi­evales de trans­misión escrita, 1985.)

 

- Varvaro, Alberto. Literatura románica de la Edad Media. Trad. de Lola Badia i Carlos Al­var. Esplugues de Llobregat: Ariel 1983.

 

 

2. Lírica Galaicoportuguesa i Trobadoresca:

 

- Alvar, Carlos. Poesía de trovadores, trouvères i Minnesinger. Madrid: Alianza Editorial 1981.

 

- Di Girolamo, Costanzo. Els trobadors. València: Diputació Provincial - Institució Alfons IV el Magnànim 1993.

 

- Dronke, P., La lírica en la Edad Media, Barcelona: Seix Barral 1978.

 

- Oliveira, A. Resende de, Aventures i desventures del joglar galaicoportuguès, Barcelona, Columna, 2001.

 

- Pena, X.R., Historia de la literatura medieval galego-portuguesa, Santiago de Compostela: Sotela Blanco ed. 2002.

 

- Riquer, Martín de. Los trovadores: Historia literaria y textos. Barce­lona: Ariel 2011.

 

 

3. Èpica:

 

- Cantar de Mío Cid, edició d’A.Montaner, estudi preliminar de Francisco Rico, Barcelona: Galaxia Gutenberg 2007.

 

- Catalán, D., La épica española: nueva documentación y nueva evaluación, Madrid: Fundación Menéndez Pidal 2001.

 

- Real, Elena, Épica medieval francesa, Madrid, Síntesis 2002.

 

- Riquer, Martín de, Los cantares de gesta franceses, Madrid: Gredos 2009.

 

- Vallcorba, Jaume, Lectura de la “Chanson de Roland”, Barcelona: Acantilado 2010.

 

 

4. Matèria de Bretanya:

 

- Alvar, Carlos. El Rey Arturo y su mundo, Madrid: Alianza Editorial, 1991.

 

- García Gual, Carlos, Historia del Rey Arturo y de los nobles y errantes caballeros de la Tabla Redonda. Análisis de un mito literario. Madrid, Alianza Editorial (diverses edicions).

 

 

5. Teatre medieval romànic:

 

- Massip, Francesc, El teatro medieval, Barcelona, Montesinos 1992.

visualitzable parcialment en línia: http://books.google.es/books?id=nJaFRSGctA8C&dq=francesc+massip+teatro+medieval&printsec=frontcover&source=bl&ots=Ty_9odcp9b&sig=aRSfXOnWDuyp_mdp4b8ow4lZ4FQ&hl=ca&ei=yJMRSo3vEsLMjAeG9LSqBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1

 

 

 

TEXTOS LECTURA

 

Chrétien de Troyes, Erec i Enide

id., El cavaller del Lleó (Iwain)

id., El cavaller de la Carreta (Lancelot)

id., El conte del Graal (Perceval)

Tristán e Iseo/ Tomás de Inglaterra, Berol, María de Francia y otros ; edición de Isabel de Riquer ; epílogo de Michel Cazenave. Madrid, Siruela 2001.

 

Rutebeuf, El dit de l’herbolari

Representación de los Reyes Magos

Complementària

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

 

AA.DD.,  Les troubadours, monogràfic de la revista Europe, 950-951 (2008): 3-163.

 

Adams, Alison (Editor), The Romance of Yder (Arthurian Studies, VIII)  Cambridge 1983

 

Alvar, Carlos, La poesía trovadoresca en España y Portugal, CUPSA, 1977.

 

Auerbach, E., Mimesis. La representación de la realidad en al literatura occidental, Mèxic, F.C.E. 1996.

 

Beltran, Vicenç, Poesía española. II. Edad media: Lírica y cancioneros, Barcelona: Crítica 2002.

-----, Poética, poesía y sociedad en la lírica medieval (Verba Anexo 59), Universidade de Santiago de Compostela 2007.

------, La poesía oral en la Edad Media y Renacimiento: antropología y poética de la poesía tradicional, Kassel, Reichenberger , 2009

Bossong, Georg, Poesía en convivencia. Estudios sobre la lírica árabe, hebrea y romance en la España de las tres religiones, Gijón: Trea [Bibliotheca Arabo-Romanica et Islamica], 2010.

 

Carré, Antònia, Narrativa catalana medieval en versEditorial UOC 2007.

 

Chrétien de Troyes, El Cavaller del lleó, traducció de Meritxell Simó. Barcelona : Quaderns Crema, 2001.

-----, El conte del Graal, trad. Martí de Riquer, Barcelona, Quaderns Crema 2000.

-----, El cavaller de la carreta, Valencia, Bromera 1998

 

Cirlot, Victoria, Figuras del destino. Mitos y símbolos de la Europa medieval, Siruela 2005.

 

Corriente, Federico, Poesía dialectal árabe y romance en Alandalús : cejeles y xarajat de muwassahat, Madrid, Gredos , 1998

 

Covarsí, Jaime, El Roman de Flamenca, Ediciones de la Universidad de Murcia 2010.

 

Dansas provenzali del XIII secolo. Appunti di genere ed edizione critica, ed. Anna Radaelli, Alinea, Florència, 2004

 

Di Girolamo, Costanzo (ed.), La letteratura romanza medievale, Bologna, Il Mulino, 1994.

Dragonetti, Roger. La téchnique poétique des trouvères dans la chanson cour­toise. Bruges 1960 (repr.: Ginebra: Slatkine).

 

Duby, Georges, El amor en la Edad Media y otros ensayos, Alianza editorial , 1990

 

Jaufré , Madrid : Gredos, 1996,  traductor: Fernando Gómez Redondo.

 

Jaufre, edició a cura de Charmaine Lee, Roma, Carocci, 2006 (Biblioteca medievale, 105).

 

Flamenca, ed. Roberta Manetti, Modena, Mucchi, 2009.

 

Galmes de Fuentes, Álvaro, El amor cortés en la lírica árabe y en la lírica provenzal, Madrid: Cátedra 1996.

-----, La Épica romanica y la tradición árabe, Gredos Madrid , 2002.

García Gómez, Emilio, Las jarchas romances de la serie árabe en su marco, Barcelona, Seix Barral, 1975

 

García Gual, Carlos Lecturas y fantasías medievales, Madrid, Mondadori, 1990.

 

Gaunt, Simon; i Barbara Key, eds. The troubadours: An introduction. Cambridge: Cambridge University Press 1999.

 

Lavis, G. L’expréssion de l’affectivité dans la poésie lyrique française du Moyen Age (XIIe XIIIe s.): Etude sémantique et stylistique du réseau lexi­cal “joie” “dolor”. París: Les Belles Lettres 1972.

 

Lazar, Moshe. Amour courtois et “fin’ amors” dans la littérature du XIIe siè­cle. París: Klincksieck 1964.

 

Lazzerini, Lucia, Letteratura medievale in lingua d'oc, Modena, Muchi, 2001

 

Le Gentil, Pierre. La Chanson de Roland. Connaissance des Lettres. Pa­rís: Hatier 1967.

 

Martínez Pérez, A.-Palacios Bernal, C., El teatro de Adam de la Halle: Le Jeu de la Feuillée. Le Jeu de Robin et Marion, Universidad de Murcia, 1989

 

Martínez Romero, Tomàs, La literatura profana antiga i el Cançoner satírich valencià, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, (Biblioteca Milà i Fontanals 57), 160 pg. 2010.

 

Paterson, Linda, Nel mondo dei trovatori. Storia e cultura di una società medievale, pròleg d'Stefano Asperti, ed. Anna Radaelli, Roma, Viella, 2007

 

Riquer, Martín de, Vidas y retratos de trovadores. Textos y miniaturas del siglo XIII, Barcelona, Círculo de Lectores, 1995.

Riquer, Martín de & Riquer, Isabel de, La poesía de los trobadores, Madrid: Espasa Calpe 2002.

 

Rychner, Jean. La chanson de geste: Essai sur l'art épique des jon­gleurs. Ginebra: Droz 1955.

 

Rossell, Antoni, Literatura i música a l’Edat Mitjana: lírica. Barcelona, DINSIC 2004.

-----, Els Trobadors catalans, Barcelona, DINSIC 2006 (+ CD de música).

 

Tavani, Giuseppe ed., Castia-gilos e i testi lirici de Ramon Vidal de Besalú. Milano, Luni 1999.

 

Torres Asensio, Gloria, Los orígenes de la literatura artúrica, 2003.

 

Tristany i Isolda : Anònim medieval / versió de Pere Danès i Montserrat Morera, Barcelona: Biblioteca Hermes, 2005.

 

Tristán e Iseo / Béroul ; edición y traducción de Roberto Ruiz Capellán Madrid, Cátedra 2005.

 

Victorio, J. (dir.). L'Epopée. Typologie des Sources du Moyen Age Occi­den­tal , Turnhout: Brepols 1987.

 

 

 

Repertorio informatizzato dell’antica letteratura trobadorica e occitana

http://www.rialto.unina.it

 

Repertorio informatizzato dell’antica letteratura catalana

http://www.rialc.unina.it/

 

Base de datos da lírica profana galego-portuguesa:

www.cirp.es/prx2/lirica_profana.html

 

Narpan. Universitat de Girona

http://www.udg.edu/ilcc/narpan.htm

 

Lletra. Universitat Oberta de Catalunya

http://www.uoc.edu/lletra/index.html

 

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent