DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) USOS I REGISTRES DE LA LLENGUA CATALANA Codi 12122213
Ensenyament
Filologia Catalana (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
DOMINGO MASDEU, MARIA TERESA
Adreça electrònica mteresa.domingo@urv.cat
Professors/es
DOMINGO MASDEU, MARIA TERESA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir les nocions bàsiques relatives a la variació lingüística. Aconseguir coneixements descriptius superiors dels usos i registres de la llengua catalana

Continguts
Tema Subtema
De la gramàtica tradicional a la lingüística textual
La lingüística textual

Les tipologies textuals

La variació lingüística

Les varietats funcionals o registres

Elements del llenguatge no verbal
L'adequació pragmàtica. La coherència semàntica. La cohesió sintàctica.
La tipologia referencial. La tipologia seqüencial. La tipologia contextual.
Varietats diacròniques. Varietats diatòpiques. Varietats diastràtiques. Varietats funcionals.Factors caracteritzadors dels registres. Caracterització dels registres (formals i no formals)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 5 10
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
70 40 110
 
Atenció personalitzada
10 20 30
 
Proves pràctiques
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Alguns textos introductoris
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària A les dues hores de pràctiques setmanals es faran pràctiques relacionades amb les qüestions teòriques de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Descripció

Avaluació
  Descripció Pes
Altres

Proves de preguntes teòriques i pràctiques Assistència a les hores de pràctica a l'aula

20%
70%
10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Calsamiglia Blancafort, Helena i Tuson Valls, Amparo, Las cosas del decir, 1999, Editorial Ariel
Cassany, Daniel, Descriure escriure. Com s'aprèn a escriure, 1987, Editorial Empúries
Cassany, Daniel, Rere les línies. Sobre la lectura contemporània, 2006, Editorial Empúries
Castellà, J.M., De la frase al text. Teories de l'ús lingüístic, 1992, Editorial Empúries
Conca, Maria; Costa, Adela; Cuenca, M. Josep;Lluch, Gemma, Text i gramàtica. Teoria i pràctica de la competència discursiva, 1998, Editorial Teide
Cuenca, M. Josep, Teories gramaticals i ensenyament de la llengua, 1992, Tàndem
Marí, Isidor, "Registres i varietats de la llengua", CP, ensenyar català als adults,3,, 1983, Generalitat de Catalunya
Morant, R., "La comunicació no verbal i l'ensenyament de les llengües", a M. Josep Cuenca (ed) lLingüística i ensenyament de les llengües, 1991, Universitat de València
Payrató, lluís, Català col·loquial. Aspectes de l'ús corrent de la llengua catalana, 1998, Universitat de València
Serrano, Sebastià, De l'amor als signes, 1984, Promociones Publicacuons Universitàrias
Serrano, Sebastià, Comunicació, societat i llenguatge. El desenvolupament de la lingüística, 1993, Empúries

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
No demana haver cursat prèviament altres assignatures
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent