Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Entén els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició entre l'etapa colonial i la contemporània
Entén la formació de les nacions llatinoamericanes
Entén els factors clau de les societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i etnicoracial, dependència econòmica i control polític autòcton
| | A2 |
Entén els mecanismes que dugueren a la ruptura/transició entre l'etapa colonial i la contemporània
Entén la formació de les nacions llatinoamericanes
Entén els factors clau de les societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i etnicoracial, dependència econòmica i control polític autòcton
| | A6 |
Entén la formació de les nacions llatinoamericanes
| | A9 |
Entén els factors clau de les societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i etnicoracial, dependència econòmica i control polític autòcton
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
| | B7 |
Coneix el concepte de desenvolupament sostenible
| | B8 |
Estableix objectius clars pel projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
| | C5 |
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Presentació del curs |
Importància de l'estudi de la història d'Amèrica. |
L'Amèrica pre-colombina, La Conquesta i l'etapa colonial. |
Períodes paleo-indi, arcaic, "formatiu" i de les grans civilitzacions.
Conquesta i colonització d'Iberoamèrica: demografia, administració, societat i economia.
L'expansió colonial nord-europea.
|
L'era de les revolucions atlàntiques |
El reformisme iberoamericà del segle XVIII.
Les revolucions "Americana" i "Haitiana".
Les independències iberoamericanes. |
Amèrica llatina després de la Independència |
Exportacions i oligarquies.
El món de la plantació esclavista.
Les hisendes i les comunitats agrícoles.
Modernització i abolició al Brasil.
Imperialisme espanyol i esclavitud al Carib.
Mèxic al s. XIX: desordre i progrés. |
La Revolució Mexicana |
La caiguda del Porfiriat.
La guerra revolucionària.
La consolidació de la Revolució Mexicana. |
El "Nou Imperi" i Amèrica Llatina |
De l'esfera britànica a la dels EE.UU.
De "la política de les canoneres" a la del "bon veí".
Guatemala, Cuba i la Guerra Freda.
La crisi centreamericana.
|
Del camp a la ciutat |
Industrialització i urbanització.
Els "populisme" a Argentina i Brasil.
|
Revolucions i contra-revolucions a Amèrica Llatina |
La Cuba revolucionària.
El govern militar del Brasil.
Argentina i Xile: democratització, reacció i repressió.
Altres dictadures i democràcies a la regió. |
Cap on va Amèrica Llatina? |
Democratització i neo-liberalisme.
Racisme i masclisme a Amèrica Llatina.
La situació actual.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
36 |
36 |
72 |
Treballs |
|
0 |
24 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
Proves pràctiques |
|
15 |
15 |
30 |
Proves mixtes |
|
2 |
8 |
10 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Explicació del temari a l'aula |
Treballs |
Assaig de 5 pàgines com a màxim sobre un tema concret que constarà al programa de l'assignatura a Moodle. |
Descripció |
Els alumnes rebran atenció personalitzada per escriure l'assaig. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Treballs |
|
Assaig de 5 a 10 pàgines |
45% |
Proves mixtes |
|
Dues proves escrites |
22,5% cadascuna (45%) |
Proves pràctiques |
|
Exercicis pràctics i assistència a classe |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Al final del quadrimestre, un cop acabades les classes de l'assignatura, la primera convocatòria és part de l'avaluació continuada. A la segona convocatòria d'avaluació de l'assignatura es podrà fer: 1.- una prova final i única de l'assignatura dirigida als estudiants que no han seguit, o que no han superat l'avaluació continuada; o 2.- una prova o avaluació del temes o exercicis pendents de l'avaluació continuada (en aquest darrer cas, l'alumne ha d'acordar amb el professor els punts que s'avaluaran en aquesta segona convocatòria). La biliografia i fonts d'informació per l'assignatura constaran a l'espai Moodle de l'assignatura. |
Bàsica |
Thomas Skidmore i Peter Smith, Historia contemporánea de América Latina, 1995, Barcelona
|
La llista bibliogràfica i d'altres fonts d'informació s'especificarà a l'espai Moodle de l'assignatura. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ANTROPOLOGIA CULTURAL/12204010 | CONFLICTES DEL SEGLE XX/12204245 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA SOCIAL ( SEGLES XIX-XX )/12204242 | SEGLE XVIII I LA IL·LUSTRACIÓ/12204235 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|