DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA ECONÒMICA CONTEMPORÀNIA Codi 12204254
Ensenyament
Grau d'Història (2008)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Optativa Quart Primer
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Anàlisi de l'evolució dels trets fonamentals de l'economia mundial.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori.
 A2 Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història.
 A4 Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció.
 A5 Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic.
 A6 Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques.
 A7 Conèixer, analitzar i interpretar la història local.
 A8 Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea.
 A9 Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història
 B3 Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació
 B5 Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets
 B7 Sensibilització en temes mediambientals
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
 A2 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A4 Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
 A5 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
 A6 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
 A7 Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
 A8 Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
 A9 Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d'afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema historiogràfic i avaluar-ne els possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
 B5 Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels altres i es retroalimenta de forma constructiva
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B6 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
 B7 Identifica els problemes i les conseqüències derivats del desenvolupament sostenible
 B8 Estableix objectius clars pel projecte
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
 C3 Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
 C6 Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals

Continguts
Tema Subtema

1. Introducció: L'estructura econòmica de l'antic règim i el naixement del món contemporani.


1.1. Trets econòmics del món preindustrial.
1.2. Concepte de món contemporani.
1.3. Elements configuradors del món contemporani.
1.4. La vessant econòmica del món contemporani.
2. La primera Revolució Industrial 2.1. Concepte, cronologia i expansió de la 1ª Revolució Industrial.
2.2. Causes de la 1ª Revolució Industrial.
2.3. El desenvolupament de la 1ª Revolució Industrial:
- Màquina de vapor i indústria.
- Màquina de vapor i transport.
2.4. Conseqüències de la 1ª Revolució Industrial.
3. El Gran Capitalisme i la 2ª Revolució Industrial. 3.1. L'evolució del capitalisme.
3.2. L'Era del Gran Capitalisme.
3.3. La 2ª Revolució Industrial:
- Petroli.
- Indústries mecàniques.
- Electricitat.
4. L'expansió imperialista. 4.1. Concepte d'Imperialisme.
4.2. Causes de l'Imperialisme.
4.3. L'expansió imperialista.
4.4. La Conferència de Berlín.
5. Aspectes econòmics de la 1ª Guerra Mundial. 5.1. Les economies de guerra.
5.2. Vessant econòmica del Tractat de Versalles.
6. L'economia de la Rússia Soviètica. 6.1. Rússia abans de la Revolució.
6.2. Els fets de 1905 i de 1917.
6.3. El comunisme de guerra.
6.4. La Nova Política Econòmica (NEP).
7. La Gran Crisi de 1929 i la Depressió dels anys trenta. 7.1. La fi de "L'Era Wilsoniana".
7.2. L'Amèrica satisfeta de la dècada de 1920.
7.3. La crisis de 1929 i la Gran Depressió:
- El "crack" de 1929.
- La Gran Depressió.
7.4. "L'Era Roosvelt" fins a 1939.
8. L'economia de la Itàlia feixista i de l'Alemanya nacionalsocialista. 8.1. Conseqüències econòmiques de la Primera Guerra Mundial.
8.2. L'Itàlia feixista.
8.3. Alemanya:
- La República de Weimar.
- Alemanya sota el règim nacionalsocialista.
9. Aspectes econòmics de la 2ª Guerra Mundial. 9.1. Causes econòmiques de la 2ª Guerra Mundial.
9.2. L'esforç econòmic de l'Eix.
9.3. L'esforç econòmic aliat.
9.4. Conseqüències econòmiques de la 2ª Guerra Mundial.
10. El Tercer Món entre la descolonització i el subdesenvolupament. 10.1. Aspectes econòmics de la descolonització.
10.2. El món pobre.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1
A2
A4
5 0 5
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A6
A8
A9
B3
B5
B6
90 0 90
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A4
A5
A6
B3
30 0 30
Atenció personalitzada
B3
C3
20 0 20
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Plantejament de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació del temari a l'aula i ressolució de dubtes.
Resolució de problemes, exercicis Comentaris de text a les hores assignades com a pràctiques.

Atenció personalitzada
Descripció
Hores de despatx destinades pel professor a atendre els dubtes dels alumnes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1
A2
A4
A5
A6
B3
Pràctiques assignades. 25%
Altres  

Proves de desenvolupament


75%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està adreçada als estudiants que no han superat l'avaluació continuada.


Fonts d'informació

Bàsica

ALDCROFT, D. H.: Historia de la economía europea, 1914-1980. Ed. Crítica; 1992.

BUSTELO, Francisco: Historia Económica. Introducción a la historia económica mundial. Historia económica de España en los siglos XIX y XX. Ed. Complutense; Madrid, 1994.

CAMERON, Rondo; NEAL, Larry: Historia económica mundial. Desde el Paleolítico hasta el presente. Alianza Editorial; Madrid, 1990.

CARRERAS, Albert: Historia Económica de la España Contemporánea. Ed. Crítica; Barcelona, 2004.

LANDES, David S.: La riqueza y la pobreza de las naciones. Ed. Crítica; Barcelona, 1999.

NADAL OLLER, Jordi (director): Atlas de la industrialización de España, 1750-2000. Ed. Crítica; Barcelona, 2003.

TORTELLA, Gabriel : El desarrollo de la España contemporánea. Historia económica de los siglos XIX y XX. Alianza Editorial; Madrid, 1994.

ZAMAGNI, Vera: Historia económica de la Europa Contemporánea. Ed. Crítica; Barcelona, 2000.

Complementària

La bibliografia específica es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent