Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer, analitzar i transmetre la història general i la història pròpia del territori. |
| A2 |
Conèixer i analitzar l’estructura diacrònica de la història. |
| A4 |
Conèixer i interpretar la història com a disciplina en construcció. |
| A5 |
Conèixer i analitzar els temes i les problemàtiques objecte de debat historiogràfic. |
| A6 |
Usar, ordenar i interpretar les fonts històriques. |
| A7 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història local. |
| A8 |
Conèixer, analitzar i interpretar la història de la integració europea. |
| A9 |
Conèixer, analitzar i interpretar detalladament un o més períodes específics del passat de la humanitat. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva en el camp de la història |
| B3 |
Aplicar pensament analític, crític, lògic i creatiu, demostrant dots d'innovació |
| B5 |
Treballar en equip de forma col·laborativa i amb responsabilitat compartida |
| B6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets |
| B7 |
Sensibilització en temes mediambientals |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
| C6 |
Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
| | A2 |
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
| | A4 |
Aplica una metodologia crítica tant en les fonts com en les publicacions existents
Analitza i planteja la crítica de textos variats o de fonts històriques tenint en compte el context referencial històric, territorial i historiogràfic
| | A5 |
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
| | A6 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
| | A7 |
Investiga en fonts històriques com a base als estudis o treballs de la matèria
| | A8 |
Coneix en profunditat temes específics tant històrics com metodològics
| | A9 |
Sap posicionar-se en els debats i exposar els seus arguments amb claretat i rigor. A més sap relacionar els temes tractats amb l'actualitat
Comprèn la investigació des de les diverses etapes històriques des de la prehistòria fins la contemporaneïtat
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d'afrontar-lo
Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema historiogràfic i avaluar-ne els possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia realista per a resoldre el problema
| | B3 |
Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes o processos coneguts
| | B5 |
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències
Té en compte els punts de vista dels altres i es retroalimenta de forma constructiva
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
| | B6 |
Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant
Redacta documents amb el format, el contingut, l'estructura, la correcció lingüística i el registre adequats, i il·lustra els conceptes utilitzant correctament les convencions (formats, títols, peus, llegendes...)
Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
| | B7 |
Identifica els problemes i les conseqüències derivats del desenvolupament sostenible
| | B8 |
Estableix objectius clars pel projecte
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
| | C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
| | C3 |
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
| | C6 |
Identifica els propis interessos i motivacions acadèmico-professionals
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció: L'estructura econòmica de l'antic règim i el naixement del món contemporani. |
1.1. Trets econòmics del món preindustrial.
1.2. Concepte de món contemporani.
1.3. Elements configuradors del món contemporani.
1.4. La vessant econòmica del món contemporani. |
2. La primera Revolució Industrial |
2.1. Concepte, cronologia i expansió de la 1ª Revolució Industrial.
2.2. Causes de la 1ª Revolució Industrial.
2.3. El desenvolupament de la 1ª Revolució Industrial:
- Màquina de vapor i indústria.
- Màquina de vapor i transport.
2.4. Conseqüències de la 1ª Revolució Industrial. |
3. El Gran Capitalisme i la 2ª Revolució Industrial. |
3.1. L'evolució del capitalisme.
3.2. L'Era del Gran Capitalisme.
3.3. La 2ª Revolució Industrial:
- Petroli.
- Indústries mecàniques.
- Electricitat. |
4. L'expansió imperialista. |
4.1. Concepte d'Imperialisme.
4.2. Causes de l'Imperialisme.
4.3. L'expansió imperialista.
4.4. La Conferència de Berlín. |
5. Aspectes econòmics de la 1ª Guerra Mundial. |
5.1. Les economies de guerra.
5.2. Vessant econòmica del Tractat de Versalles. |
6. L'economia de la Rússia Soviètica. |
6.1. Rússia abans de la Revolució.
6.2. Els fets de 1905 i de 1917.
6.3. El comunisme de guerra.
6.4. La Nova Política Econòmica (NEP). |
7. La Gran Crisi de 1929 i la Depressió dels anys trenta. |
7.1. La fi de "L'Era Wilsoniana".
7.2. L'Amèrica satisfeta de la dècada de 1920.
7.3. La crisis de 1929 i la Gran Depressió:
- El "crack" de 1929.
- La Gran Depressió.
7.4. "L'Era Roosvelt" fins a 1939. |
8. L'economia de la Itàlia feixista i de l'Alemanya nacionalsocialista. |
8.1. Conseqüències econòmiques de la Primera Guerra Mundial.
8.2. L'Itàlia feixista.
8.3. Alemanya:
- La República de Weimar.
- Alemanya sota el règim nacionalsocialista. |
9. Aspectes econòmics de la 2ª Guerra Mundial. |
9.1. Causes econòmiques de la 2ª Guerra Mundial.
9.2. L'esforç econòmic de l'Eix.
9.3. L'esforç econòmic aliat.
9.4. Conseqüències econòmiques de la 2ª Guerra Mundial. |
10. El Tercer Món entre la descolonització i el subdesenvolupament. |
10.1. Aspectes econòmics de la descolonització.
10.2. El món pobre. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
5 |
0 |
5 |
Sessió Magistral |
|
90 |
0 |
90 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
30 |
0 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
20 |
0 |
20 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Plantejament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Explicació del temari a l'aula i ressolució de dubtes. |
Resolució de problemes, exercicis |
Comentaris de text a les hores assignades com a pràctiques. |
Descripció |
Hores de despatx destinades pel professor a atendre els dubtes dels alumnes. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis |
|
Pràctiques assignades. |
25% |
Altres |
|
Proves de desenvolupament |
75% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura. Està adreçada als estudiants que no han superat l'avaluació continuada. |
Bàsica |
|
ALDCROFT, D. H.: Historia de la economía europea, 1914-1980. Ed. Crítica; 1992. BUSTELO, Francisco: Historia Económica. Introducción a la historia económica mundial. Historia económica de España en los siglos XIX y XX. Ed. Complutense; Madrid, 1994. CAMERON, Rondo; NEAL, Larry: Historia económica mundial. Desde el Paleolítico hasta el presente. Alianza Editorial; Madrid, 1990. CARRERAS, Albert: Historia Económica de la España Contemporánea. Ed. Crítica; Barcelona, 2004. LANDES, David S.: La riqueza y la pobreza de las naciones. Ed. Crítica; Barcelona, 1999. NADAL OLLER, Jordi (director): Atlas de la industrialización de España, 1750-2000. Ed. Crítica; Barcelona, 2003. TORTELLA, Gabriel : El desarrollo de la España contemporánea. Historia económica de los siglos XIX y XX. Alianza Editorial; Madrid, 1994. ZAMAGNI, Vera: Historia económica de la Europa Contemporánea. Ed. Crítica; Barcelona, 2000. |
Complementària |
|
La bibliografia específica es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|