Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer les coordenades espaciotemporals (diacronia i sincronia), els límits i les interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l’art. |
| A2 |
Analitzar la visió diacrònica general de la història de l'art universal. |
| A3 |
Analitzar la visió diacrònica regional i completa dels fenòmens artístics territorials en el context europeu occidental i hispànic. |
| A4 |
Interpretar els coneixements particulars i optatius de la història de l'art. |
| A5 |
Analitzar el coneixement sistemàtic i integrat del fet artístic: diferents llenguatges (arquitectura i urbanisme, escultura, pintura, fotografia, cinema, música, etc.), procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història. |
| A6 |
Interpretar les principals fonts literàries i documentals de la història de l’art. |
| A7 |
Interpretar les imatges (coneixements bàsics d'iconografia). |
| A9 |
Aplicar la metodologia científica en història de l'art: estats de la qüestió, anàlisis integrals de l'obra d'art, replantejament de problemes, recerca d’informació inèdita, plantejament d’hipòtesis, processos crítics de síntesis, formulació ordenada de conclusions. |
| A15 |
Conèixer els mitjans instrumentals aplicats a la història de l'art: gràfics, dibuix artístic i lineal, fotografia, imatge en moviment, informàtica, coneixements per interpretar les anàlisis de tipus material de la obra d’art (físiques, químiques, informes de restauració). |
| A18 |
Conèixer de forma general o específica les tècniques historiogràfiques: epigrafia, paleografia, arxivística, diplomàtica, arqueologia. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
| B5 |
Treballar de forma col·laborativa |
| B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Comprèn l'evolució de l'Art espanyol des del romànic fins al segle XX
Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
| | A2 |
Coneix els conceptes fonamentals aplicables a cadascun dels períodes del mateix
| | A3 |
Comprèn l'evolució de l'Art espanyol des del romànic fins al segle XX
Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
| | A4 |
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com els recursos electrònics (TIC)
| | A5 |
Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
| | A6 |
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com dels recursos electrònics (TIC)
| | A7 |
Coneix els conceptes fonamentals aplicables a cadascun dels períodes del mateix
| | A9 |
Realitza, a través d'una investigació que utilitzi les fonts bibliogràfiques corresponents i els recursos electrònics disponibles, un treball de síntesi sobre un artista o sobre una obra determinada
| | A15 |
Té visió diacrònica dels fenòmens artístics territorials més destacats
| | A18 |
Amplia els coneixements per a la cerca i el maneig de fonts bibliogràfiques, documentals i gràfiques, així com dels recursos electrònics (TIC)
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Fa aportacions significatives o certes innovacions
| | B2 |
Troba la solució adequada
| | B3 |
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B5 |
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles
| | B6 |
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1.- INTRODUCCIÓN
|
1.1.- Marco histórico y cronológico.
|
2.- LA ÉPOCA DEL PRERROMÁNICO
|
2.1.- La huella paleocristiana y visigótica.
2.2.- La huella del Islam.
2.3.- Los contactos carolingios.
|
3.- LA ÉPOCA DEL ROMÁNICO
|
3.1.- El Románico “lombardo” y la influencia italiana.
3.2.-El Románico.
3.2.1.- Arquitectura.
3.2.2.- Pintura.
3.2.3.- Escultura.
3.2.3.- Artes suntuarias.
|
4.- LA ÉPOCA DEL CÍSTER Y LAS
NUEVAS CATEDRALES
|
4.1.- El arte en los monasterios de Poblet y Santes Creus.
4.2.- Las catedrales de Tarragona y Lérida.
|
5.- LA PLENITUD DEL GÓTICO
|
5.1.- Coincidencias y peculiaridades del “Gótico catalán”.
5.2.- El desarrollo urbano y el medio rural.
5.3.- El artista y la promoción artística.
5.4.- Catedrales e iglesias urbanas.
5.5.- Obras monásticas.
5.6.- Conjuntos civiles.
5.7.- Escultura.
5.8.- Pintura.
5.9.- Artes suntuarias.
5.10.- El “Último gótico”.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
2 |
6 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
10 |
10 |
20 |
Treballs |
|
15 |
20 |
35 |
Atenció personalitzada |
|
5 |
5 |
10 |
|
Proves de desenvolupament |
|
15 |
20 |
35 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
La profesora introducirá los temas de la asignatura, con el programa, la bibliografía básica. Hace la propuesta de los trabajos de curso con todo tipo de indicaciones que considera pertinentes (distribución de grupos, asignación de temas, formato y metodología y técnica de trabajo, fechas de controles y de entrega, informa sobre las clase prácticas y sobre las diferentes pruebas y su valoración). Insiste en la corrección lingüística y conceptual. |
Sessió Magistral |
La profesora ofrece de forma oral, con un atractivo apoyo visual, las claves interpretativas de todos los programas iconográficos seleccionados como parte del programa. También proporciona, a través de moodle, material multimedia revisado y actualizado con todas las imágenes y textos básicos que se comentan en clase |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a un monumento u obra de arte o bien asistencia y participación a otras activades relacionadas con la asignatura. |
Treballs |
realizado por grupos producto de la aplicación práctica de las enseñanzas de clase |
Descripció |
La profesora tiene un horario de visitas y una atención para solucionar dudas y orientar el trabajo |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
CLASES PRÁCTICAS (serán preferentemente externas):
Las clases prácticas requerirán la asistencia obligatoria a un mínimo de la mitad de las actividades programadas. Es obligatorio firmar la asistencia en cada una de las visitas a las que se acuda y realizar un breve trabajo que se propondrá con motivo de la salida.
|
10% |
Treballs |
|
TRABAJOS DE CURSO:
1.- Se planificarán desde el primer día los grupos para la preparación de los trabajos de curso. No se admitirán grupos, ni cambios en los mismos pasadas dos semanas.
2.- El trabajo tendrá formato de trabajo escrito. Se les explicará la metodología y la técnica de trabajo que tienen que utilizar. Los alumnos tienen que preparar y mostrar a la profesora el guión que proponen, utilizar “nuevas tecnologías” y, especialmente, buscar y consultar la bibliografía adecuada.
|
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Pruebas para los alumnos que asistan a un 80% de las clases: una prueba a mitad de curso y otra al final. Para el resto de alumnos, una prueba final. No se obtendrá el aprobado si no se alcanza en el trabajo, en las prácticas y en los exámenes al menos 1/3 de la nota total asignada a cada uno de ellos.
La segunda convocatoria es una prueba total de la asignatura. Está dirigida a estudiantes que no han superado la evaluación continua.
|
60% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
A.A.V.V.- Catalunya romànica, Gran Enciclopèdia Catalana, varios vols. y fechas (con desigualdades).
A.A.V.V.- L’art gòtic a Catalunya, Gran Enciclopèdia Catalana, varios vols. y fechas (Artquiectura, I, 2002; Arquitectura, II, 2003; Arquitectura, III, 2003; Pintura, I, 2005; Pintura, II, 2005; Pintura, III, 2006; Escultura, I, 2007; Escultura, II, 2007; Artes del objeto, 2008.
BARRAL I ALTET, Xavier / LIAÑO MARTÍNEZ, Emma / SUREDA PONS, Joan / et alt.- Cataluña /1, Colección “La España gótica” (SUREDA coord.), Madrid, Encuentro, 1987.
CARBONELL, Eduard / SUREDA, Joan.- Tresors medievals del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Barcelona Lunwerg, 1997.
Catalogne romane. Sculptures du Val de Boí, catálogo de exposición, París, Musée National du Moyen Âge Thèrmes de Cluny, 14 de septiembre de 2004 – 3 de enero de 2005.
DALMASES, Núria de / JOSÉ I PITARCH, Antoni.- Els inicis i l’art romànic. S. IX-XII, “Història de l’art català”, vol. I, Barcelona, Ed. 62, 1986.
ID.- L’época del Cister. S. XIII, “Història de l’art català”, vol. II, Barcelona, Ed. 62, 1985.
ID.- L’art gòtic. S. XIV-XV, “Història de l’art català”, vol. III, Barcelona, Ed. 62, 1984.
ESPAÑOL, Francesca.- El gòtic català, Caixa Manresa, Angle Edicions, 2002.
GUDIOL, Josep / ALCOLEA I BLANCH, Santiago.- Pintura gòtica catalana, Barcelona, Polígrafa, 1986.
LIAÑO MARTÍNEZ, Emma.- La catedral de Barcelona, León, Ed. Everest, 1983 (1ª ed., con reediciones).
SUREDA, Joan.- La pintura románica en Cataluña, Madrid, Alianza, 1981 (1ª ed., con reediciones).
TRULLÉN, J. M. Museu Episcopal de Vic. Guia de les col.leccions, (hay traducciones) Vic, 2003.
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ICONOGRAFIA/12214002 | SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12214005 | ART ALTMEDIEVAL I ROMÀNIC/12214103 | ART GÒTIC/12214104 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|