DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) FONAMENTS DEL PERIODISME Codi 12224104
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
MONTAGUT CALVO, MARTA
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
Adreça electrònica enric.castello@urv.cat
marta.montagut@urv.cat
Professors/es
CASTELLÓ COGOLLOS, ENRIC
MONTAGUT CALVO, MARTA
Web
Descripció general i informació rellevant El periodisme està canviant constantment. Tanmateix, els darrers anys les transformacions ocorregudes en el camp de la comunicació han posat a prova les bases de la professió. Aquests canvis tenen a veure amb la irrupció d'Internet, la multiplicació de canals televisius, la democratització de l'accés als mitjans, l'evolució dels formats d'entreteniment i informació, l'apropiació de tècniques periodístiques per part d'altres tipus de comunicadors així com l'etapa de crisi social i econòmica general. Aquest moment implica grans reptes per als periodistes, però també ofereix grans oportunitats per reinventar la professió i per trobar noves parcel·les comunicatives i innovar. Fonaments del periodisme és un curs destinat a transmetre els coneixements bàsics clàssics de la professió periodística però, al mateix temps, té l’objectiu de recollir les noves tendències que impulsen, reformulen i a vegades assetgen la professió. L’assignatura planteja una reflexió sobre la funció del periodisme avui, conceptes bàsics com la noticiabilitat, l’ètica periodística, la influència de les relacions públiques o els canvis en les narratives periodístiques. Els estudiants també s’inicien en la producció de peces periodístiques. Sense deixar de conèixer “l'ortodòxia periodística”, l’estudiant és immers en una reflexió sobre les noves formes de periodisme, els reptes actuals de la professió i com els valors periodístics clàssics han d’adaptar-se a un entorn de complexitat. És una assignatura pensada per i dirigida als estudiants de comunicació en general, tant aquells interessats en aspectes més ètics com en elements de l'estètica de la comunicació periodística.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A2 Interpretar els processos i els fenòmens informatius i comunicatius textuals, orals i visuals en les societats contemporànies amb l’ajuda de les principals teories i escoles que els analitzen críticament des de les ciències socials.
 A4 Elaborar missatges orals i escrits de caràcter persuasiu que siguin eficaços, correctes i atractius, en les llengües pròpies, adoptant els recursos lingüístics i les estratègies retòriques més adequades per a la comunicació publicitària i de les relacions públiques.
 A7 Comprendre els fonaments de l’exercici del periodisme i les seves interrelacions amb l’activitat publicitària i de les relaciones públiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A2 Comprèn els condicionats que introdueix la diversitat de tecnologies i canals de difusió en el tractament de l'actualitat periodística
 A4 Coneix i sap aplicar el concepte d'actualitat periodística i de noticiabilitat
 A7 Analitza i interpreta l'actualitat periodística des d'un punt de vista crític a través de l'estudi de la producció, la circulació i el consum de productes periodístics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reflexiona sobre les noves formes de fer les coses
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. La funció social del periodisme

1.1. Què és periodisme avui?
1.2. La construcció social de la notícia i l’objectivitat
1.3. Informació, realitat, ficció i entreteniment
2. La producció periodística 2.1. Les rutines periodístiques
2.2. Els criteris d’actualitat i de noticiabilitat
2.3. Les fonts, les agències d’informació i els gabinets
2.4. Relacions públiques, spin doctors i think tanks
3. Gèneres, narratives i estils 3.1. Gèneres periodístics escrits i audiovisuals
3.2. Narració, descripció i dialogació
3.3. Interpretació, argumentació i opinió
3.4. Humor i ironia
4. Fonaments de redacció del periodisme escrit 4.1. Citar fonts en estil directe i indirecte
4.2. Elements de titulació
4.3. Estructures, leads i sumaris
5. Fonaments de redacció del periodisme audiovisual 5.1. Redacció i locució per ràdio i TV
5.2. Introduir declaracions en ràdio i televisió
5.3. Estructures, sumaris i elements del llenguatge audiovisual
6. L’ètica del periodisme 6.1. Llibertat d’expressió i responsabilitat informativa
6.2. El codi deontològic
6.3. L’off the record i el secret professional
6.4. Tècniques a la frontera
7. Periodisme creatiu i tendències 7.1. El ‘vell’ nou periodisme
7.2. Crowdfunding, periodisme on-demand, freenlancers
7.3. Periodisme de proximitat i periodisme 'global'
7.4. L’impacte d'Internet i les xarxes socials

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A2
A4
A7
B3
C4
43 43 86
Treballs
A2
A4
A7
B3
C4
4 56 60
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
A7
B3
C4
10 20 30
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A2
A7
B3
2 40 42
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Sessió Magistral Hi ha sessions teòriques magistrals a les quals els estudiants que segueixen l'AC han d'assistir.
Treballs Un treball de curs que es realitza en grup sobre temàtiques relacionades amb el periodisme.
Pràctiques a laboratoris Al llarg de l'assignatura es realitzen 11 pràctiques en un total de 26 sessions

Atenció personalitzada
Descripció
Hi haurà tutories pel treball

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A2
A4
A7
B3
C4
Treball de curs
T1
20%
Pràctiques a laboratoris
A2
A4
A7
B3
C4
S'inclouen Pràctiques i Lectures.
60%
Proves objectives de tipus test
A2
A7
B3
Prova de Coneixements
E1
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota d'AC es calcula amb el 80% de la nota pràctica (obtinguda amb les pràctiques i el treball) i el 20% de la teòrica (prova de coneixements E1).

La nota de la segona convocatòria es calcula amb un treball de curs (40%), un examen teòric final (60%). Totes dues parts s'han d'aprovar per separat. Els estudiants que hagin fet el treball en l'AC poden convalidar-ne la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

Aira, Toni (2009) Els spin doctors. Com mouen els fils els assessors dels polítics. Barcelona. Columna.

Alsius, Salvador (1998) Ètica i periodisme. Barcelona: Pòrtic. Pp 135-162

Atton, Chris and James F. Hamilton (2008) Alternative journalism. London: Sage. Pp. 77-96.

Bird, Elisabeht S. (2009) ‘Tabloidization. What is it? and Does it really matter?’, pp. 40-50 in Barbie Zelizer (ed.) The changing faces of journalism. Tabloidization, technology and truthiness. London: Routledge.

Deuze, Mark (2009) ‘The future of citizen journalism’, pp. 255*264 in s. Allan and E. Thorsen (eds) Citizen Journalism. Global Perspectives. New York. Peter Lang.

Fishman, Mark (1980) La fabricación de la noticia. Buenos Aires: Ediciones Tres tiempos.

Gomis, Lorenzo (2008) La teoría de los géneros periodísticos. Barcelona: UOCPress.

López, Manuel (2004) Cómo se fabrican las noticias: fuentes, selección y planificación. Barcelona: Paidós.

McCombs, Maxwell (2004) Estableciendo la agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y en el conocimiento. Barcelona: Paidós.

O’Donnell, Hugh (2008) Noticias y ciudadanía. El telespectador, el poder y el debate público. Madrid: Ediciones de la Torre.

Ortega F. i Humanes, M. L. (2002) Algo más que periodistas. Sociología de una profesión. Madrid: Ariel.

Randall, David (1999) El periodista universal. Madrid: Siglo XXI. pp. 1-24. (primer capítol).

Salmon, Christian (2008) Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes. Península. Barcelona.

Starkey, Guy (2007) Balance and Bias in Journalism. Nova York: Palgrave.

Street, John (2001) Mass Media, Politics and Democracy. Palgrave: Nova York.

Thusu, Dayan K. (2007) News as entertainment. The rise of global infotainment. Londres: Sage. Pp. 1-10.

Tuchman, Gaye (1983) La construcción de la noticia. Barcelona: Gustavo Gili.

Wolfe, Tom ‘El nuevo periodismo’. Barcelona. Anagrama. pp. 38-56.

Xifra, Jordi (2009) Els think tanks. Editorial UOC.

A través de la plataforma moodle, els professors oferiran un seguit d'exemples i fonts periodístiques a consultar que seran actualitzades.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIES DE LA COMUNICACIÓ/12224004
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12224006
OPINIÓ PÚBLICA/12224005

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12224102

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
TECNOLOGIA AUDIOVISUAL I D'INTERNET/12224006
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CATALÀ)/12224007
ESTÀNDARD ORAL I ESCRIT DE LA LLENGUA (CASTELLÀ)/12224010
COMUNICACIÓ I EXPRESSIÓ ORAL/12224102
 
Altres comentaris
És important tenir familiaritat amb l'anglès ja que alguns programes i productes periodístics que es mostren són en aquesta llengua.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent