DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE LES RELACIONS PÚBLIQUES Codi 12224112
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Tercer Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
OLIVEIRA DOS SANTOS, ANDREA
Adreça electrònica andrea.oliveira@urv.cat
Professors/es
OLIVEIRA DOS SANTOS, ANDREA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A8 Comprendre la realitat sociocomunicativa de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
 B11 Tenir capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A8 Coneix i comprèn els conceptes bàsics de l'activitat professional de relacions públiques
Adquireix i sap aplicar les principals tècniques de treball en aquest camp
Dissenya i redacta correctament missatges i documents de relacions públiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Reconeix les limitacions i punts dèbils en els seus processos i mètodes de treball
 B4 Proposa millores a les orientacions relatives de com realitzar el treball amb qualitat
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 S’ interessa per la importància de l’activitat que es desenvolupa en el grup
 B8 Planifica una avaluació dels resultats dels projectes
 B11 Té capacitat innovadora, emprenedora i d'adaptació a les noves situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Ia. Part: Concepte de Relacions Públiques (RRPP)
Definicions.
Diferències entre les Relacions Públiques, la Publicitat, el Periodisme i el Màrketing
Les RRPP del Marketing Communication X les RRPP Corporatives
Els objectius de les RRPP
IIa. Part: Les Relacions Públiques com a procés
La investigació com a procés de les RRPP Els públics
Auditoria de comunicació
Auditoria de percepcions i actituds dels públics
Auditoria Social
La planificació com a procés de les RRPP Diferencia entre Estratègia i Tàctica
La comunicació com a procés de les RRPP
L’avaluació com a procés de les RRPP
IIIa. Part: Tècniques i Eines de les RRPP
Comunicació Interna Cartes de benvinguda, bolletí intern, intranet, reunions, taulell d'anuncis, etc.
L'organització d'esdeveniments Congressos, jornades, taules rodones, etc.
Calendari i el “Check list”
Patrocini i Mecenatge
Protocol i cerimonial
Gestió del Balanç Social y Responsabilitat Social Corporativa Memòria Anual
Les RRPP i els assumptes públics (Lobbying)
Les RRPP i els assumptes públics (Formació de portaveu) Manual de Crisi
Les RRPP i els assumptes públics (Comunicació de Crisi)
Les RRPP i els assumptes públics (Formació de portaveu)
Les relacions amb els accionistes Memòria Anual
Les relacions amb els mitjans de comunicació
Publicity Nota de premsa, Dossier de premsa, convocatòria de premsa, Sala de premsa virtual, etc.
Les RRPP i les noves tecnologies Facebook, Community Manager, etc.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 5 10
Sessió Magistral
A8
B3
30 15 45
Debats
A8
B3
B4
C4
30 40 70
Resolució de problemes, exercicis
A8
B3
B4
B5
B11
C4
5 40 45
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A8
B3
B4
B5
B11
C4
10 5 15
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves mixtes
A8
B3
B4
B5
B8
B11
C4
10 30 40
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Les classes teòriques estaran basades en l’exposició del contingut de l’assignatura i del debat en grup a partir de lectures recomanades.
La metodologia de les classes pràctiques es centrarà en la realització d’exercicis individuals i en grup amb la finalitat que els alumnes assimilin correctament els conceptes exposats, vinculant la teoria i la practica de les tècniques de les Relacions Públiques. A més, es realitzaran presentacions en classe per part dels alumnes de treballs i exercicis realitzats.
Sessió Magistral
Debats
Resolució de problemes, exercicis
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària

Atenció personalitzada
Descripció
Primer quadrimestre, DL. 16-17h Segon quadrimestre, DM. 16-17h

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Altres  

) Avaluació Continuada La valoració de l'apartat teòric es donarà mitjançant dos exàmens i suposarà 45% de la nota final de l'assignatura En l'avaluació de l'apartat pràctic, que suposarà 55% de la nota final de l'assignatura, es valorarà: - Les presentacions de treballs tant en grup com individuals. - L'assistència a classe i la participació en les pràctiques que es realitzin conjuntament - El grau d'anàlisi i treball en les pràctiques. La qualificació final serà la mitjana entre totes les parts (d'acord a la seva ponderació) de la part teòrica i la part pràctica, sempre que s'hagin aprovat totes les parts avaluades.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Avaluació Final o Segona Convocatòria

L'avaluació final de l'assignatura constarà de diferents parts

Examen de la teoria (80% de la nota de la nota)

Examen tipus test dels llibres de lectura obligatòria (20% de la nota)


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

Bibliografía Básica

Agee, W.K.; Ault, P.H.; Cameron, G.T. i Wilcox, D.L. (2001): Relaciones Públicas. Estrategias y tácticas,  Addison Wesley, Madrid.

Fernandez Cavia, J. y Huertas Roig, A. (2009): Redacción en Relaciones Públicas,  Peason Prentice Hall, Madrid

Grunig, J.E. y Hunt, T. (2003): Dirección de Relaciones Públicas, Gestión 2000, Barcelona.

Harrison, S. (2002): Relaciones Públicas: una introducción,  Thomson, Australia.

Matilla, K (2009): Conceptos fundamentales en la Planificación Estratégica de las Relaciones Públicas, UOC,  Barcelona.

Solano Fleta (1995): Fundamentos de las Relaciones Públicas, Síntesis, Madrid.

Xifra, J.

(2003) Teoría y estructura de las Relaciones Públicas, Mac Graw Hill, Madrid

Xifra, J. (2011) Manual de Relaciones Públicas e Institucionales, Tecnos, Madrid.

 

Bibliografía Complementaria

Broom, G.M.; Cutlip, S.M.; Center, A.H. (2001): Relaciones públicas eficaces. Gestión 2000. Barcelona.

Cuenca, J. (2011): El análisis de la calidad de las relaciones en el ámbito de las Relaciones Públicas, Tesi doctoral, Barcelona: Facultat de Ciències de la Comunicació Blanquerna, Universitat Ramon Llull. http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/21777/TESIS_El%20an%c3%a1lisis%20de%20la%20calidad%20de%20las%20relaciones%20en%20el%20%c3%a1mbito%20de%20las%20Relaciones%20P%c3%bablicas_dic-2010.pdf?sequence=1

DIRCOM (2010): La aplicación de las herramientas de comunicación de la RSE, Media Responsable, Barcelona

Heath, R.L. (2000): Handbook of Public Relations,  SAGE, California.

Matilla, K (2007): Aportaciones para un modelo global de Planificacion Estratégica en Relaciones Públicas y Comunicación. Análisis de un caso: el uso de los modelos de Planificación Estratégica en algunas agencias y consultoras de Relaciones Públicas y Comunicación, Tesi doctoral, Barcelona: Facultat de Ciències de la Comunicació Blanquerna, Universitat Ramon Llull, Cap. 3, pp. 409-439. http://www.tdx.cat/TDX-1001107-131810

Seitel, F.P. (2002): Teoría y práctica de las relaciones públicas, Prentice Hall, Madrid.

Xifra, J. (1999): Les RRPP. Ciència del diàleg, Universitat de Girona, Girona.

Xifra, J (2003): Teoría y Estructura de las Relaciones Públicas, McGraw Hill, Madrid

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent