Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A16 |
Desenvolupar el pensament creador i la seva aplicació al procés d’elaboració de missatges publicitaris i de relacions públiques: escoles, mètodes i tècniques creatives. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Publicitat i les Relacions Públiques. |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B5 |
Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida. |
| B8 |
Gestionar projectes tècnics o professionals complexos. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A16 |
Presenta una visió global i actual de la planificació de Mitjans
Analitza les característiques dels diferents mitjans de comunicació, convencionals i no convencionals
Coneix els diferents processos (compra, gestió, contacte amb el client, etc.) de l'estratègia i la planificació dels mitjans
Dissenya una campanya completa de planificació de mitjans
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Comparteix i assumeix els objectius d'aprenentatge proposats pel professor
Fa aportacions significatives o certes innovacions
És capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
| | B2 |
Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
| | B3 |
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
| | B4 |
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
| | B5 |
Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
| | B8 |
Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
|
Tema |
Subtema |
1.INTRODUCCIÓ A LA PLANIFICACIÓ DE MITJANS |
1.1. Concepte
1.2. Mitjans convencionals y No convencionals
1.3.La planificació i funcions del mitjans a Espanya (històrica)
1.4.La planificació de mitjans i el màrqueting
1.5.La planificació de mitjans avui.
1.6.Les centrals de mitjans
1.7.Coneixements bàsics per poder planificar mitjans.
|
2.OARÀMETRES B'ASICS DE LA PLANIFICACIÓ |
2.1. Producte/marca
2.2. Mercat
2.3. Publicitat
2.4. Oferta de mitjans |
3.CONCEPTES BÀSICS |
3.1. La població o univers
3.2. El target audience
3.3. Penetració de mitjans
3.4. Audiència
3.5. Perfil d’audiència
3.6. Audiència útil i coeficient d’afinitat
3.7. Rating
3.8. OTS
3.9. Audiència acumulada
3.10. Duplicació d’audiència (fórmula d’Agostini i posteriors)
3.11. Share, quota de pantalla (per a TV)
3.12. Impactes
3.13. Cobertura
3.14. Gross rating point (GRP)
3.15. Freqüència mitjana
3.16. El C/RP i el CPM
3.17. L’avaluació
3.18. L’ptimització
|
4.MITJANS PUBLICITARIS CONVENCIONALS |
4.1. Enumeració: televisió, cinema, ràdio, revistes/suplements, premsa diària, publicitat exterior i internet
4.2. Classificació per criteris:
4.2.1. Poder discriminant
4.2.2. Abast geogràfic
4.2.3. Divisibilitat
4.2.4. Economia d’accés
4.2.5. Rendibilitat
4.3. Característiques dels mitjans
4.3.1. Premsa diària
4.3.2. Revistes i suplements
4.3.3. Televisió. Zapping i anti-zaping
4.3.4. Ràdio
4.3.5. Cinema
4.3.6. Mitjà exterior
4.4. La comercialització dels mitjans
4.5. Tendències
|
5.LES FONTS D’INFORMACIÓ CONVENCIONALS |
5.1. L’EGM
5.2. L’OJD
5.3. TNS (audimetria)
5.4. Infoadex
5.5. Documentació sobre tarifes i d’altres informacions sobre els suports (Mecos i Guia de los Medios)
|
6.SISTEMÀTICA DE TREBALL |
6.1. El briefing de mitjans i la definició d’objectius
6.2. Anàlisi de precedents
6.2.1. L’informe de la competència
6.2.2. L’aplicació del pensament lateral
6.2.3. La importància extraordinària de la creativitat publicitària
6.3. El contrabriefing
6.4. Recomanació de mitjans
6.5. Recomanació de períodes d’activitat i intensitat de cada període
6.6. Estratègia cua de cometa
6.7. Selecció i recomanació de suports
6.8. Les noves alternatives: el product placement, el bàrtering, les promocions, les relacions públiques, etc. L’aplicació conjunta d’alternatives dins el pla de mitjans
6.9. Tècniques de presentació
6.10. Elaboració del calendari d’insercions o òptic estacional
6.11. Sistemes de remuneració de les agències de mitjans
6.12. Descompte i rappels
6.13. Elaboració de pressupostos
6.14. Resum de les dades d’abast o resultats esperats (avaluacions)
6.15. La negociació i la compra
6.16. Seguiment del pla, comprovació i reparaments
6.17. La facturació
6.18. L’avaluació final post-campanya
|
7. MACCLUHAN I BOSSEN |
7.1.La creativitat en mitjans. MacLuhan
7.2.La llei de Gossen. Eficàcia/vs/OTS
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
45 |
40 |
85 |
Presentacions / exposicions |
|
14 |
20 |
34 |
Sessió Magistral |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
7 |
5 |
12 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
L'assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi de la llicenciatura amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l'exposició de l'assignatura, la qual cosa no vol dir que s'hagi d'ometre l'exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l'anàlisi de dades d'abast, on el component matemàtic és imprescindible. És per això que l'afany didàctic de l'assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius de correspondència L’assistència de l’alumnat és obligatòria |
Presentacions / exposicions |
Presentacions i exposicions a classe a carrèc de grups de 4 alumnes, presentant els dos treballs mes importants del curs |
Sessió Magistral |
És important significar que, durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides, a la URV, per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris. Llur contingut serà matèria d’examen. |
Descripció |
L'atenció personalitzada es realitzarà al finalitzar cada dia de classe, pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora. Igulament i amb acord de dia previament, dues hores abans de començar la classe. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
- Teòrica: 50 % (5 punts). Durant del curs, hi hauran dos exàmens que alliberen matèria
o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l’assignatura. L’examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica |
5 punts=50% |
Presentacions / exposicions |
|
- Treballs: 45 % (4,50 punts). Equips de quatre alumnes (si es diu el contrari). Els treballs seran:
o Fitxa d’equips i Desenvolupament de les temes teòrics i de Conferències. (2,25 punts). 3 exercicis no entregats = 0
o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica. (2.25 punts):
”Brief i plantejament d’un Pla de Mitjans “ (40%)
“Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)
|
4,25 punts=42,5% |
Sessió Magistral |
|
Durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides, a la URV, per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris |
0.25 punts=2,5% |
Altres |
|
-Assistència: 5 % (0,50 punts). Marge de faltes: 20%. Això implica que aprox. només es poden faltar a 6 classes (ó 12 hores). El control d'assistència vindrà donat per signatura de full d'assistència a totes les classes, per preguntar en moments determinats a classe per algun alumne o be per l'assistència a probes sorpresa de fàcil resolució. |
0,5 punts=5% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
-Assistència: 5 % (0,50 punts). Marge de faltes: 20%. Això implica que aprox. només es poden faltar a 6 classes (ó 12 hores). El control d'assistència vindrà donat per signatura de full d'assistència a totes les classes, per preguntar en moments determinats a classe per algun alumne o be per l'assistència a probes sorpresa de fàcil resolució.
- Treballs: 45 % (4,50 punts). Equips de quatre alumnes (si es diu el contrari). Els treballs seran:
o Fitxa d'equips i Desenvolupament de les temes teòrics i de Conferències. (2,25 punts). 3 exercicis no entregats = 0 o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica. (2.25 punts): ”Brief i plantejament d'un Pla de Mitjans “ (40%) “Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)
- Teòrica: 50 % (5 punts). Durant del curs, hi hauran dos exàmens que alliberen matèria
o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l'assignatura. L'examen es farà en horari de classe. o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica. EN RESUM: Part teòrica: en totes les sessions qualsevol alumne recollirà per la classe els punts impartits a la darrera sessió. Conjuntament amb la resta d'intervencions a classe, les respostes serviran per configurar la nota final conjuntament amb l'examen de juny i les pràctiques (50/50%). La participació a classe i la seva qualitat formen part del procés d'aprenentatge de la matèria. Part pràctica: Les pràctiques es faran durant les hores assignades i, per tant, l'assistència serà determinant en l'avaluació de l'alumnat. Les tutories per equips seran voluntàries i una part obligatòries. Els alumnes que NO aprobin hi hauran de presentar-se a la segona convocatoria amb el 100% del temari |
Bàsica |
|
González Lobo, María Ángeles; Enrique Carrero (5a. edició). "Manual de planificación de medios". Madrid: ESIC . Lectura obligatòria.
Perlado Lamo de Espinosa, Marta (2006). Planificación de medios de comunicación de masas. Lectura obligatòria
Moliné, Marçal (2000). La fuerza de la publicidad. Madrid: Cuadernos Cinco Días.
Pérez Latre, Francisco J (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Barcelona: Ariel.
Joaquin Sánches Herrera y Teresa Pintado Blanco. Nuevas tendencias en comunicación. Madrid: Esic 2010 |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12224101 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|