DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PLANIFICACIÓ DE MITJANS Codi 12224114
Ensenyament
Grau de Publicitat i Relacions Públiques (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
FRANCO BADULES, XAVIER
Adreça electrònica xavier.franco@urv.cat
Professors/es
FRANCO BADULES, XAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant L’assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi de la llicenciatura amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l’exposició de l’assignatura, la qual cosa no vol dir que s’hagi d’ometre l’exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l’anàlisi de dades d’abast, on el component matemàtic és imprescindible.   És per això que l’afany didàctic de l’assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius de correspondència

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A16 Desenvolupar el pensament creador i la seva aplicació al procés d’elaboració de missatges publicitaris i de relacions públiques: escoles, mètodes i tècniques creatives.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva en el camp de la Publicitat i les Relacions Públiques.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals complexos.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A16 Presenta una visió global i actual de la planificació de Mitjans
Analitza les característiques dels diferents mitjans de comunicació, convencionals i no convencionals
Coneix els diferents processos (compra, gestió, contacte amb el client, etc.) de l'estratègia i la planificació dels mitjans
Dissenya una campanya completa de planificació de mitjans
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Comparteix i assumeix els objectius d'aprenentatge proposats pel professor
Fa aportacions significatives o certes innovacions
És capaç d’integrar paradigmes d’altres disciplines
 B2 Identifica el que és un problema i pren la decisió d’ afrontar-lo
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’ un problema i no quedar-se amb els símptomes
Transfereix l’ aprenentatge de casos i exercicis de l’ aula a situacions reals d’ altres àmbits
 B3 Analitza riscos i beneficis de la innovació
Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps
Pren decisions encertades en moments compromesos mostrant seguretat, coherència i d’ acord amb una sistemàtica
 B5 Fomenta que tots els membres es comprometin amb la gestió i funcionament de l'equip
 B8 Valora i jerarquitza les necessitats i recursos en un context real d’ intervenció, prioritzant les necessitats que han de ser objecte del projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
1.INTRODUCCIÓ A LA PLANIFICACIÓ DE MITJANS 1.1. Concepte
1.2. Mitjans convencionals y No convencionals
1.3.La planificació i funcions del mitjans a Espanya (històrica)
1.4.La planificació de mitjans i el màrqueting
1.5.La planificació de mitjans avui.
1.6.Les centrals de mitjans
1.7.Coneixements bàsics per poder planificar mitjans.
2.OARÀMETRES B'ASICS DE LA PLANIFICACIÓ 2.1. Producte/marca
2.2. Mercat
2.3. Publicitat
2.4. Oferta de mitjans
3.CONCEPTES BÀSICS 3.1. La població o univers
3.2. El target audience
3.3. Penetració de mitjans
3.4. Audiència
3.5. Perfil d’audiència
3.6. Audiència útil i coeficient d’afinitat
3.7. Rating
3.8. OTS
3.9. Audiència acumulada
3.10. Duplicació d’audiència (fórmula d’Agostini i posteriors)
3.11. Share, quota de pantalla (per a TV)
3.12. Impactes
3.13. Cobertura
3.14. Gross rating point (GRP)
3.15. Freqüència mitjana
3.16. El C/RP i el CPM
3.17. L’avaluació
3.18. L’ptimització
4.MITJANS PUBLICITARIS CONVENCIONALS 4.1. Enumeració: televisió, cinema, ràdio, revistes/suplements, premsa diària, publicitat exterior i internet
4.2. Classificació per criteris:
4.2.1. Poder discriminant
4.2.2. Abast geogràfic
4.2.3. Divisibilitat
4.2.4. Economia d’accés
4.2.5. Rendibilitat
4.3. Característiques dels mitjans
4.3.1. Premsa diària
4.3.2. Revistes i suplements
4.3.3. Televisió. Zapping i anti-zaping
4.3.4. Ràdio
4.3.5. Cinema
4.3.6. Mitjà exterior
4.4. La comercialització dels mitjans
4.5. Tendències
5.LES FONTS D’INFORMACIÓ CONVENCIONALS 5.1. L’EGM
5.2. L’OJD
5.3. TNS (audimetria)
5.4. Infoadex
5.5. Documentació sobre tarifes i d’altres informacions sobre els suports (Mecos i Guia de los Medios)
6.SISTEMÀTICA DE TREBALL 6.1. El briefing de mitjans i la definició d’objectius
6.2. Anàlisi de precedents
6.2.1. L’informe de la competència
6.2.2. L’aplicació del pensament lateral
6.2.3. La importància extraordinària de la creativitat publicitària
6.3. El contrabriefing
6.4. Recomanació de mitjans
6.5. Recomanació de períodes d’activitat i intensitat de cada període
6.6. Estratègia cua de cometa
6.7. Selecció i recomanació de suports
6.8. Les noves alternatives: el product placement, el bàrtering, les promocions, les relacions públiques, etc. L’aplicació conjunta d’alternatives dins el pla de mitjans
6.9. Tècniques de presentació
6.10. Elaboració del calendari d’insercions o òptic estacional
6.11. Sistemes de remuneració de les agències de mitjans
6.12. Descompte i rappels
6.13. Elaboració de pressupostos
6.14. Resum de les dades d’abast o resultats esperats (avaluacions)
6.15. La negociació i la compra
6.16. Seguiment del pla, comprovació i reparaments
6.17. La facturació
6.18. L’avaluació final post-campanya
7. MACCLUHAN I BOSSEN 7.1.La creativitat en mitjans. MacLuhan
7.2.La llei de Gossen. Eficàcia/vs/OTS

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
45 40 85
Presentacions / exposicions
A16
14 20 34
Sessió Magistral
B1
6 12 18
Atenció personalitzada
7 5 12
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries L'assignatura de Planificació de mitjans té un component de coneixements de caire matemàtic i estadístic que cal tenir present. Tanmateix la pròpia simbiosi de la llicenciatura amb les ciències socials, més que amb les ciències físiques o exactes, obliga a fer un plantejament concret de l'exposició de l'assignatura, la qual cosa no vol dir que s'hagi d'ometre l'exposició de coneixements matemàtics i estadístics, però sí que serà lluny de plantejaments corresponents a les ciències exactes, tret de l'anàlisi de dades d'abast, on el component matemàtic és imprescindible. És per això que l'afany didàctic de l'assignatura es basa en el corrent pragmàtic, on escau la interrelació de conceptes metodològics amb conceptes quantitatius de correspondència L’assistència de l’alumnat és obligatòria
Presentacions / exposicions Presentacions i exposicions a classe a carrèc de grups de 4 alumnes, presentant els dos treballs mes importants del curs
Sessió Magistral És important significar que, durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides, a la URV, per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris. Llur contingut serà matèria d’examen.

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es realitzarà al finalitzar cada dia de classe, pel temps que es requereixi, amb un màxim d'una hora. Igulament i amb acord de dia previament, dues hores abans de començar la classe.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
- Teòrica: 50 % (5 punts). Durant del curs, hi hauran dos exàmens que alliberen matèria

o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l’assignatura. L’examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica
5 punts=50%
Presentacions / exposicions
A16
- Treballs: 45 % (4,50 punts). Equips de quatre alumnes (si es diu el contrari). Els treballs seran:

o Fitxa d’equips i Desenvolupament de les temes teòrics i de Conferències. (2,25 punts). 3 exercicis no entregats = 0
o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica. (2.25 punts):
”Brief i plantejament d’un Pla de Mitjans “ (40%)
“Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)
4,25 punts=42,5%
Sessió Magistral
B1
Durant el curs, s’intentarà que es facin tres conferències solemnes impartides, a la URV, per professionals de reconegut prestigi en el camp dels Mitjans Publicitaris 0.25 punts=2,5%
Altres  

-Assistència: 5 % (0,50 punts). Marge de faltes: 20%. Això implica que aprox. només es poden faltar a 6 classes (ó 12 hores). El control d'assistència vindrà donat per signatura de full d'assistència a totes les classes, per preguntar en moments determinats a classe per algun alumne o be per l'assistència a probes sorpresa de fàcil resolució.

0,5 punts=5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

-Assistència: 5 % (0,50 punts). Marge de faltes: 20%. Això implica que aprox. només es poden faltar a 6 classes (ó 12 hores). El control d'assistència vindrà donat per signatura de full d'assistència a totes les classes, per preguntar en moments determinats a classe per algun alumne o be per l'assistència a probes sorpresa de fàcil resolució.

- Treballs: 45 % (4,50 punts). Equips de quatre alumnes (si es diu el contrari). Els treballs seran:

o Fitxa d'equips i Desenvolupament de les temes teòrics i de Conferències. (2,25 punts). 3 exercicis no entregats = 0
o Treball del curs. Cas real. Imprescindible per aprovar la part pràctica. (2.25 punts):
”Brief i plantejament d'un Pla de Mitjans “ (40%)
“Realització del Pla de mitjans del Mitjans (del cas anterior) (60%)

- Teòrica: 50 % (5 punts). Durant del curs, hi hauran dos exàmens que alliberen matèria

o Un primer examen tindrà com temari únic el tema núm. 3 (conceptes bàsics). (2 punts). Es imprescindible aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica l'assignatura. L'examen es farà en horari de classe.
o El segon examen recollirà la resta del temari. (3 punts). Imprescindible igualment aprovar aquest examen per aprovar la part teòrica.

EN RESUM:

Part teòrica: en totes les sessions qualsevol alumne recollirà per la classe els punts impartits a la darrera sessió. Conjuntament amb la resta d'intervencions a classe, les respostes serviran per configurar la nota final conjuntament amb l'examen de juny i les pràctiques (50/50%). La participació a classe i la seva qualitat formen part del procés d'aprenentatge de la matèria. Part pràctica: Les pràctiques es faran durant les hores assignades i, per tant, l'assistència serà determinant en l'avaluació de l'alumnat. Les tutories per equips seran voluntàries i una part obligatòries.

Els alumnes que NO aprobin hi hauran de presentar-se a la segona convocatoria amb el 100% del temari


Fonts d'informació

Bàsica

González Lobo, María Ángeles; Enrique Carrero (5a. edició). "Manual de planificación de medios". Madrid: ESIC . Lectura obligatòria.

Perlado Lamo de Espinosa, Marta (2006). Planificación de medios de comunicación de masas. Lectura obligatòria

Moliné, Marçal (2000). La fuerza de la publicidad. Madrid: Cuadernos Cinco Días.

Pérez Latre, Francisco J (2000). Planificación y gestión de medios publicitarios. Barcelona: Ariel.

Joaquin Sánches Herrera y Teresa Pintado Blanco. Nuevas tendencias en comunicación. Madrid: Esic 2010

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
DIRECCIÓ DE COMPTES EN PUBLICITAT I RELACIONS PÚBLIQUES/12224116

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A L'ECONOMIA I A L'EMPRESA/12224101
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent