Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius). |
| A8 |
Comprendre l’estructura del sistema audiovisual de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
| B10 |
Tendir cap a la qualitat. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançament de l'activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que es difonen
| | A8 |
Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social, relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i Espanya
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
| | B4 |
Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d'allò que s'espera en el temps previst
| | B10 |
Té motivació per la qualitat
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
|
Tema |
Subtema |
Primera part: Història de la Comunicació |
|
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics. |
|
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma |
|
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern |
|
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna |
|
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX) |
|
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon |
|
7. Les agències de notícies |
|
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40) |
|
9. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme |
|
10. El periodisme a Catalunya fins a la Guerra Civil |
|
11. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60) |
|
12. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80) |
|
Segona part: Estructura de la Comunicació |
|
13. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals |
|
14. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu |
|
15. Principals models i actors comunicatius internacionals |
|
16. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques |
|
17. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris |
|
18. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació |
|
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador |
|
20. La premsa i les agències de notícies |
|
21. La ràdio |
|
22. La televisió |
|
23. Internet |
|
24. Els sectors editorial, cinematogràfic, fonogràfic i de producció audiovisual i multimèdia a Espanya i a Catalunya |
|
25. El sector publicitari a Espanya i a Catalunya |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
0 |
4 |
Sessió Magistral |
|
56 |
56 |
112 |
Treballs |
|
6 |
30 |
36 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
22 |
49 |
71 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals. |
Sessió Magistral |
Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals). |
Treballs |
L'alumnat haurà d'elaborar un treball en grup que es lliurarà cap a final de curs. El professor en proporcionarà les directrius formals i de continguts. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es programaran diverses activitats durant les classes pràctiques presencials que comportaran els corresponents exercicis per a l'alumnat. A banda, aquest haurà de llegir obligatòriament tres llibres d'una llista proporcionada pel professor i fer-ne sengles proves de lectura. |
Descripció |
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resondre qualsevol mena de dubte relacionat amb l'assignatura. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova de coneixement tipus test amb respostes múltiples |
50% de la qualificació final. |
Treballs |
|
Elaboració d'un treball de curs en grup d'acord amb les directrius que el professor lliurarà per escrit a principi de curs |
30% del total de la qualificació final |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Avaluació de les pràctiques dutes a terme en el marc de les sessions de pràctiques presencials, i de les proves de lectura dels llibres. |
20% de la qualificació final. |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Explicació de l'avaluació: - Lectura obligatòria de tres llibres d'una bibliografia que es lliurarà a classe: dos per al bloc d'història i un per al d'estructura. Caldrà lliurar-ne segles ressenyescrítiques, en les dates i d'acord amb els requisits que s'indiquen al pla detreball de l'assignatura (moodle). La realització i la superació d'aquestes ressenyesserà condició indispensable per aprovar l'assignatura. Es puntuaran amb apteoapte. En cas que una ressenya es qualifiqui com a no apta l'alumne/a l'haurà detornar a lliurar amb els canvis i millores que indiqui el professor. Lesressenyes no aptes o lliurades fora de termini descomptaran un 5% de la notafinal de l'assignatura. Les ressenyes d'especial qualitat incrementaran lanota final en dues dècimes cada una. L'alumnat que presenti almenys duesressenyes de llibres en anglès obtindrà una bonificació del 5% en la nota finalde l'assignatura. - Pràctiques : comptaran un 20% de la nota final. Caldrà haverassistit a un mínim del 75% de les sessions programades (es portarà controld'assistència). - Treball de curs en grup a partir d'entrevistes a persones més gransde 65 anys centrades en l'evolució dels seus hàbits de consum i usoscomunicatius, d'acord amb les directrius i els terminis establerts en el pla detreball de l'assignatura. Hi haurà un primer lliurament individual al gener(obligatori) i un lliurament col·lectiu (informe final) al maig (vegi's el plade treball). La nota del treball comptarà un 30% de la nota final. Ellliurament fora de termini de la part del treball al gener comportarà unareducció d'un 5% en la nota final de l'assignatura. Els informes finals deltreball lliurats fora de termini es comptaran directament a la segonaconvocatòria (tindran un NP en avaluació continuada). - Examen de continguts : l'alumnat haurà de superar dos test deconeixements teòrics i conceptuals, un per a cada bloc de l'assignatura (un algener i un altre al maig). La nota conjunta de tots dos, que farà mitjana, comptaràun 50% de la qualificació final. Els continguts que seran matèria d'aquestesproves es presentaran a l'alumnat a través de les sessions magistrals i delstextos del dossier de lectures obligatòries del curs. Cada test consistirà en20 preguntes amb quatre respostes possibles cadascuna. Els encerts sumaran 0,5punts i els errors descomptaran 0,16. Avaluació continuada i segona convocatòria Per fer mitjana en avaluació continuada caldrà superar les ressenyes, eltreball i l'examen, i haver assistit a un mínim del 75% de les sessionspràctiques programades. Les ressenyes no aptes s'hauran de tornar a lliurar enel termini que estableixi el professor. Qui no superi el treball i/o l'examenen avaluació continuada ho haurà de recuperar en la segona convocatòriad'avaluació de l'assignatura. Les persones que hagin fet menys del 75% de lessessions de pràctiques programades hauran de recuperar-les en segona convocatòria, d'acordamb les directrius que estableixi el professor. Per aprovar l'assignatura en segona convocatòrianomés serà imprescindible superar l'examen de continguts per fer mitjana ambles altres qualificacions. |
Bàsica |
|
Dossier de lectures de l’assignatura (veure lectures assignades a cada tema en el calendari). Bibliografia bàsica Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid: Síntesis. Briggs, Asa i Peter Burke (2002): De Gutenberg a Intenet. Madrid: Taurus. Guillamet, Jaume (1994): Història de la premsa, la ràdio i la televisió a Catalunya (1641-1994). Barcelona: La Campana. Guillamet, Jaume (2003): Història del periodisme: notícies, periodistes i mitjans de comunicació. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona. Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marín Otto (eds.): Historia del periodismo universal. Madrid: Síntesis. International Encyclopedia of Communication: <www.communicationencyclopedia.com> (accessible només des de la URV). Moragas, Miquel de et al. (2011): Informe de la Comunicació a Catalunya 2009-2010. Diversos capítols. <www.portalcomunicacion.com/informe>. Winston, Brian (1998): Media, technology and society. A history: from the telegraph to the internet. Londres i Nova York: Routledge. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|