DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA I ESTRUCTURA DE LA COMUNICACIÓ Codi 12234105
Ensenyament
Grau de Comunicació Audiovisual (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Estudis de Comunicació
Coordinador/a
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Adreça electrònica bernat.lopez@urv.cat
Professors/es
LÓPEZ LÓPEZ, BERNAT
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de l'evolució història de les tecnologies, els mitjans, les organitzacions i les modalitats o formes de la comunicació social, des de la invenció de la impremta fins a l'actualitat, posant l'accent en les dimensions sociopolítica i sociocultural.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Conèixer l’estat del món i la seva evolució històrica recent; comprendre'n els paràmetres bàsics (juridicopolítics, sociològics, econòmics, culturals, estètics i comunicatius).
 A8 Comprendre l’estructura del sistema audiovisual de Catalunya (estructura, polítiques, finançament i funcionament) en el context espanyol, europeu i mundial.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B10 Tendir cap a la qualitat.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Coneix l'evolució històrica de les diferents tecnologies comunicatives i la seva funció en la dialèctica entre manteniment de l'statu quo i canvi social
Identifica i interpreta les diverses modalitats de finançament de l'activitat mediàtica i la seva influència en els continguts que es difonen
 A8 Situa històricament les diverses modalitats i pràctiques de la comunicació social, relacionant-les amb el context sociopolític, econòmic i cultural de cada època
Coneix els principals actors empresarials i institucionals del sistema comunicatiu català i espanyol en el context europeu i global
Coneix el marc legal general de l'activitat mediàtica i la seva evolució recent
Interpreta les interaccions entre el sistema mediàtic i el sistema polític a Catalunya i Espanya
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3 Busca nous procediments i mètodes per fer les coses
 B4 Fa el treball previst d'acord amb els criteris de qualitat donats
Presenta resultats d'allò que s'espera en el temps previst
 B10 Té motivació per la qualitat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text escrit gramaticalment correcte

Continguts
Tema Subtema
Primera part: Història de la Comunicació
1. Introducció de la primera part. Conceptes bàsics.
2. Impremta, capitalisme, reforma i contrareforma
3. Revolució, contrarevolució, propaganda i llibertat de premsa (s. XVIII). Els primers diaris. El naixement del periodisme modern
4. Els usos de la imatge. Art, representació, propaganda i control social a l’Edat Moderna
5. El sorgiment de la premsa de masses (segle XIX)
6. El naixement de les telecomunicacions modernes: el telègraf i el telèfon
7. Les agències de notícies
8. Naixement i expansió de la ràdio com a mitjà de masses (anys 20-40)
9. El món en imatges: cinema, fotoperiodisme, revistes il•lustrades i cartellisme
10. El periodisme a Catalunya fins a la Guerra Civil
11. L’era audiovisual: naixement i expansió de la televisió (anys 50 i 60)
12. Crisi i reconversió dels sistemes mediàtics a Occident (anys 70-80)
Segona part: Estructura de la Comunicació
13. Introducció a la segona part. Fonaments teòrics i conceptuals
14. Les grans tendències internacionals del sistema comunicatiu
15. Principals models i actors comunicatius internacionals
16. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català I: les administracions públiques i els organismes reguladors. Els grups multimèdia i les grans empreses monomediàtiques
17. Principals actors del sistema comunicatiu espanyol i català II: les empreses i els organismes d'investigació de mitjans; les associacions empresarials, professionals i d’usuaris
18. El finançament de les empreses de mitjans de comunicació
19. Estat actual i tendències del sector a Espanya i a Catalunya: el marc regulador
20. La premsa i les agències de notícies
21. La ràdio
22. La televisió
23. Internet
24. Els sectors editorial, cinematogràfic, fonogràfic i de producció audiovisual i multimèdia a Espanya i a Catalunya
25. El sector publicitari a Espanya i a Catalunya

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 0 4
Sessió Magistral
A1
A8
B3
56 56 112
Treballs
A1
A8
B3
B4
B10
C3
C4
6 30 36
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
B10
C3
C4
22 49 71
Atenció personalitzada
B3
B4
B10
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Dues sessions introductòries a cada una de les dues parts principals del temari: Història de la Comunicació i Estructura de la Comunicació. Es faran durant l'horari destinat a les sessions magistrals.
Sessió Magistral Sessions convencionals a l'aula en què el professor exposarà els continguts de l'assignatura (coneixements conceptuals i factuals).
Treballs L'alumnat haurà d'elaborar un treball en grup que es lliurarà cap a final de curs. El professor en proporcionarà les directrius formals i de continguts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es programaran diverses activitats durant les classes pràctiques presencials que comportaran els corresponents exercicis per a l'alumnat. A banda, aquest haurà de llegir obligatòriament tres llibres d'una llista proporcionada pel professor i fer-ne sengles proves de lectura.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumnat podrà demanar sessions d'atenció personalitzada fora de l'horari lectiu presencial per resondre qualsevol mena de dubte relacionat amb l'assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A8
B3
Prova de coneixement tipus test amb respostes múltiples 50% de la qualificació final.
Treballs
A1
A8
B3
B4
B10
C3
C4
Elaboració d'un treball de curs en grup d'acord amb les directrius que el professor lliurarà per escrit a principi de curs 30% del total de la qualificació final
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
B3
B4
B10
C3
C4
Avaluació de les pràctiques dutes a terme en el marc de les sessions de pràctiques presencials, i de les proves de lectura dels llibres. 20% de la qualificació final.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Explicació de l'avaluació:

- Lectura obligatòria de tres llibres d'una bibliografia que es lliurarà a classe: dos per al bloc d'història i un per al d'estructura. Caldrà lliurar-ne segles ressenyescrítiques, en les dates i d'acord amb els requisits que s'indiquen al pla detreball de l'assignatura (moodle). La realització i la superació d'aquestes ressenyesserà condició indispensable per aprovar l'assignatura. Es puntuaran amb apteoapte. En cas que una ressenya es qualifiqui com a no apta l'alumne/a l'haurà detornar a lliurar amb els canvis i millores que indiqui el professor. Lesressenyes no aptes o lliurades fora de termini descomptaran un 5% de la notafinal de l'assignatura. Les ressenyes d'especial qualitat incrementaran lanota final en dues dècimes cada una. L'alumnat que presenti almenys duesressenyes de llibres en anglès obtindrà una bonificació del 5% en la nota finalde l'assignatura.

- Pràctiques : comptaran un 20% de la nota final. Caldrà haverassistit a un mínim del 75% de les sessions programades (es portarà controld'assistència).

- Treball de curs en grup a partir d'entrevistes a persones més gransde 65 anys centrades en l'evolució dels seus hàbits de consum i usoscomunicatius, d'acord amb les directrius i els terminis establerts en el pla detreball de l'assignatura. Hi haurà un primer lliurament individual al gener(obligatori) i un lliurament col·lectiu (informe final) al maig (vegi's el plade treball). La nota del treball comptarà un 30% de la nota final. Ellliurament fora de termini de la part del treball al gener comportarà unareducció d'un 5% en la nota final de l'assignatura. Els informes finals deltreball lliurats fora de termini es comptaran directament a la segonaconvocatòria (tindran un NP en avaluació continuada).

- Examen de continguts : l'alumnat haurà de superar dos test deconeixements teòrics i conceptuals, un per a cada bloc de l'assignatura (un algener i un altre al maig). La nota conjunta de tots dos, que farà mitjana, comptaràun 50% de la qualificació final. Els continguts que seran matèria d'aquestesproves es presentaran a l'alumnat a través de les sessions magistrals i delstextos del dossier de lectures obligatòries del curs. Cada test consistirà en20 preguntes amb quatre respostes possibles cadascuna. Els encerts sumaran 0,5punts i els errors descomptaran 0,16.

Avaluació continuada i segona convocatòria

Per fer mitjana en avaluació continuada caldrà superar les ressenyes, eltreball i l'examen, i haver assistit a un mínim del 75% de les sessionspràctiques programades. Les ressenyes no aptes s'hauran de tornar a lliurar enel termini que estableixi el professor. Qui no superi el treball i/o l'examenen avaluació continuada ho haurà de recuperar en la segona convocatòriad'avaluació de l'assignatura. Les persones que hagin fet menys del 75% de lessessions de pràctiques programades hauran de recuperar-les en segona convocatòria, d'acordamb les directrius que estableixi el professor. Per aprovar l'assignatura en segona convocatòrianomés serà imprescindible superar l'examen de continguts per fer mitjana ambles altres qualificacions.


Fonts d'informació

Bàsica

Dossier de lectures de l’assignatura (veure lectures assignades a cada tema en el calendari).

Bibliografia bàsica

Borderia, Enric, Antonio Laguna i Francesc Martínez (1998): Historia de la Comunicación Social. Madrid: Síntesis.

Briggs, Asa i Peter Burke (2002): De Gutenberg a Intenet. Madrid: Taurus.

Guillamet, Jaume (1994): Història de la premsa, la ràdio i la televisió a Catalunya (1641-1994). Barcelona: La Campana.

Guillamet, Jaume (2003): Història del periodisme: notícies, periodistes i mitjans de comunicació. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.

Gómez Mompart, Josep Lluís i Enric Marín Otto (eds.): Historia del periodismo universal. Madrid: Síntesis.

International Encyclopedia of Communication: <www.communicationencyclopedia.com> (accessible només des de la URV).

Moragas, Miquel de et al. (2011): Informe de la Comunicació a Catalunya 2009-2010. Diversos capítols. <www.portalcomunicacion.com/informe>.

Winston, Brian (1998): Media, technology and society. A history: from the telegraph to the internet. Londres i Nova York: Routledge.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent