DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) LITERATURA Codi 12254001
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer Anual
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Estudis Anglesos i Alemanys
Filologia Catalana
Filologies Romàniques
Coordinador/a
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
Adreça electrònica margarida.aritzeta@urv.cat
montserrat.corretger@urv.cat
josefa.rodriguez@urv.cat
ana.garciaarroyo@urv.cat
Professors/es
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
CORRETGER SÀEZ, MONTSERRAT
RODRÍGUEZ CAMPILLO, MARÍA JOSÉ
GARCÍA ARROYO, ANA MARIA
Web http://montserrat.corretger@urv.cat; margarida.aritzeta@urv.cat
Descripció general i informació rellevant Primer quadrimestre:Coneixement sistemàtic de nocions fonamentals de teoria literària, crítica literària i gèneres literaris. Continguts que són bàsics i essencials per tal de poder cursar el segon quadrimestre. Segon quadrimestre: coneixement sistemàtic, històric i filològic de la literatura catalana (narrativa i poesia) des dels anys 60/70 del segle XX fins a l’actualitat.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Conèixer els corrents teòrics i metodològics de la teoria de la literatura i de la crítica literària.
 A6 Saber relacionar el coneixement filològic amb altres àrees i disciplines.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Adquireix coneixements sobre història, teoria i crítica literàries
Adquireix coneixements literaris i culturals
 A6 Comprèn la literatura com un espai de representació i debat ideològic i de construcció de discursos socials
Comprèn tant la importància estètica de la literatura com el seu paper cultural, social i polític
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
TEMARI PRIMER QUADRIMESTRE



1. NOCIONS DE TEORIA LITERÀRIA

1.1. Què són la Teoria Literària i la literatura comparada?
1.2. Què entenem per literatura.
1.3. De l'escriptura a la lectura: El paper de la lectura en la "construcció" del text
De Plató i Aristòtil a la Semiòtica i els corrents del postestructuralisme.
La interpretació del text. Diversos tipus de lectures possibles en la contemporaneïtat
2 EL DISCURS LITERARI

2.1 Introducció general als gèneres literaris
L'enunciació i la partició dels gèneres
3. ELS GÈNERES NARRATIUS A EUROPA
3.1. La novel·la com a gènere
3.2. La perspectiva narrativa.
3.3. Concepte d'intertextualitat.
De "La Poètica" d'Aristòtil al concepte modern del gènere
Un gènere de gèneres
Punt de vista i focalització
La representació i la lectura com a material narratiu.
El relat com a material dramàtic.

Lectura i comentari de fragments de textos
4. ELS GÈNERES POÈTICS

4.1. Concepte i correlat objectiu.
4.2. El llenguatge poètic
4.3. El ritme.
Raons de la mètrica
Lectura i comentari de fragments de textos
5. ELS GÈNERES DRAMÀTICS

5.1. El teatre i el text.
5.2. La representació.
Experiències actuals, fronteres del gènere
TEMARI SEGON QUADRIMESTRE


1. Introducció

1.1. Modernisme
1.2. Noucentisme
Recordatori / iniciació: plantejaments molt genèrics.
2. La narrativa entre 1925 i 1939 (dictadura i república).

2.1. Marc general en relació al context sociocultural i polític:
2.1.1. El vehicle narratiu: la depuració i flexibilització de la prosa
2.1.2. La represa de la novel•la
2.1.3. Els models narratius
2.1.4. Influències europees
2.1.5. Editorials i col•leccions
2.1.6. Funció social de la crítica: publicacions, periodistes culturals i crítics
2.1.7. El públic lector
Autors i autores: Carles Soldevila, C. A. Jordana, Joan Puig i Ferreter, Sebastià Juan Arbó, Mercè Rodoreda, Teresa M. Vernet i altres.
Comentaris de fragments d’obres
3. Miquel Llor
-Estudi crític general de la seva obra narrativa
-Lectura íntegra de Laura a la ciutat dels sants: comentari a classe
4. Josep M. de Sagarra

- Estudi crític general de la seva obra narrativa
- Lectura íntegra de Vida privada: comentari a classe
5. Narrativa i poesia dels 80/90 ençà

Estudi d'alguns/es autors/es i lectura i comentari de textos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A5
3 3 6
Sessió Magistral
A6
40 60 100
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A6
50 100 150
Pràctiques a través de TIC
A5
0 20 20
Atenció personalitzada
A6
12 12 24
 
Proves de desenvolupament
A5
0 16 16
Proves objectives de preguntes curtes
A5
0 6 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Prendre contacte i recollir informació de l'alumnat. Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Explicacions sobre els continguts de l'assignatura obertes al diàleg amb els alumnes. L'assistència a classe és obligatòria
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Es dedicaran a relacionar els conceptes teòrics amb els casos pràctics, a través del comentari de textos i l'exercici de la crítica, l'anàlisi i la interpretació de casos concrets.
Pràctiques a través de TIC Primer quadrimestre: Els textos comentats a classe en les sessions de resolució de problemes i exercicis a l'aula estaran disponibles al Moodle perquè puguin servir de guia per als treballs d'avaluació de l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Es durà a terme una atenció personalitzada de l'alumnat a través del moodle, a l'aula i al despatx (en horari convingut)

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A6
Seguiment de l'actitud i de les intervencions de l'alumnat (avaluació contínua) 5%
Proves de desenvolupament
A5
Primer quadrimestre: cada alumne farà tres exercicis individuals d'anàlisi crítica: un sobre un text teòric, un altre sobre text narratiu i un altre sobre un text poètic o dramàtic. Els exercicis es faran a través del Moodle i seguiran la pauta dels elaborats durant les classes de resolució de problemes i publicats al Moodle. 30
Proves objectives de preguntes curtes
A5
Primer quadrimestre. Seran dues proves. Estaran disponibles al Moodle i s'hauran de fer en un temps limitat, de manera individual i sobre un qüestionari ampli tractat a l'assignatura. Hi haurà models similars disponibles al Moodle per preparar-les. 20
Altres  

Primer quadrimestre: Examen teòric: desenvolupament d'un tema. Es podran tenir els apunts. Segon quadrimestre: Examen teoricopràctic (un tema i un comentari de text) per a cada quadrimestre

45%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La nota final de l'assignatura resultarà de la mitjana dels dos quadrimestres sempre que s'hagin aprovat tots dos.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA (Durant el curs s'anira proporcionant a l'alumnat la bibliografia monogràfica per a cada autor i obra estudiats)

PRIMER QUADRIMESTRE:

Llovet, Jordi, Robert Caner, Nora Catelli, Antoni Martí i David Viñas, Teoría literaria y literatura comparada, Barcelona, Ariel, 2005.

 

SEGON QUADRIMESTRE:

Al marge de la present bibliografia, per a l’estudi monogràfic de cada tema i autor es proporcionarà bibliografia i altres materials a classe i a l’espai Moodle.

Revistes:

Caplletra,Caràcters, Els Marges, Serra d'Or, Catalan Review, Revista de Catalunya, L'Avenç i altres

Llibres:

Àlex Broch, Diccionari de literatura catalana, Gran Enciclopèdia Catalana, 2008

J. Molas-J. Massot i Muntaner, dirs., Diccionari de literatura catalana, Barcelona, Edicions 62, 1979.

J. Molas (dir.), Història de la literatura catalana, vols. X i XI, Barcelona, Ariel, 1988.

E. Bou, dir., Nou diccionari 62 de la literatura catalana, Barcelona, Edicions 62, 2000.

J. Fuster, Literatura catalana contemporània, Barcelona, Curial, 1972.

À. Broch, Literatura catalana dels anys setanta, Barcelona, Edicions 62, 1980.

À. Broch, Literatura catalana dels anys vuitanta, Barcelona, Edicions 62, 1991.

À. Broch, Forma i idea en la literatura contemporània, Barcelona, Edicions 62, 1993.

DD.AA., Literatura catalana actual, dossier de Caplletra, núm. 22 (primavera 1997).

G-J Graells / O. Pi de Cabanyes, La generació literària dels setanta, Barcelona, Ed. Pòrtic, 1971.

D. Oller, Els tres ordres de figuració a la poesia moderna i algunes consideracions sobre  la postmoderna, dinsLa construcció del sentit, Barcelona, Empúries, 1986.

J. Orja, Farenheit 212. Una aproximació a la literatura catalana recent, Barcelona, La Magrana, 1989.

V. Salvador / A. Piquer (eds.), Vint anys de novel·la catalana al País Valencià, València, Editorial 3i4, 1992

DD. AA., La cultura catalana recent (1960-1988), Barcelona, PAM, 1993

DD.AA., Creació literària al País Valencià. Problemes i propostes, AELC, 2000

Marta Nadal, Vint escriptors catalans, Barcelona, PAM, 1997 

Dolors Oller, Deu poetes d'ara, Barcelona, MOLC-Ed. 62, 1996

F. Calafat, Camp de mines. Poesia catalana del País Valencià, 1980-1990, València, Edicions de la Guerra, 1991.

DD. AA., 70-80-90, València, 3i4, 1992.

Sam Abrams, Tenebra blanca. Antologia del poema en prosa en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Proa, 2001

Josep Palomero, Bengales en la fosca. Antologia de la poesia valenciana del segle XX, Alzira, Bromera, 1997

Albert Calls, Rafael Vallbona, Poesia noranta, Barcelona, Oikos-Poesia, 1997

Sam Abrams i Francesco Ardolino, Imparables. Una antologia, Barcelona, Proa 2004

Vicent Simbor, El realisme compromès en la narrativa catalana de postguerra, València-Barcelona, IIFV-PAM, 2005

DD.AA L’escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània, Barcelona, Grup d’Estudis de Literatura Catalana Contemporània de la UAB (GELCC) i L’Avenç, 2006 

Castellanos, Jordi, “La literatura catalana del segle XX. Un balanç”, L’Avenç, 243, gener 2000, p. 38-42

Corretger, Montserrat, “Crítica literària i societat a la Catalunya contemporània (1922-1939)”, L’Avenç, 238, juliol-agost 1999, pp. 44-46

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els alumnes hauran d'assistir a classe havent llegit els textos del dossier corresponents a cada sessió.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent