DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) TALLER D'ESCRIPTURA Codi 12254201
Ensenyament
Grau de Llengua i Literatura Catalanes (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa Segon
Impartició
Departament Filologia Catalana
Coordinador/a
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
Adreça electrònica margarida.aritzeta@urv.cat
Professors/es
ARITZETA ABAD, MARGARIDA
Web
Descripció general i informació rellevant L'assignatura consisteix a experimentar diverses de les possibilitats de l'escriptura literària i a valorar la seva eficàcia estètica: recursos narratius, poètics i dramàtics

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A9 Dominar en profunditat la llengua, la literatura i la cultura catalanes.
 A13 Realitzar processos de redacció i edició de textos en diferents formats i suports.
 A14 Gestionar els mecanismes d'organització i transferència cultural.
 A18 Formar-se una opinió crítica sobre textos i discursos i expressar una opinió clara i concisa oralment i per escrit.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Aprendre a aprendre.
 B2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B6 Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o en àmbits tècnics concrets.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A9 Aplica conceptes en el camp professional de la docència de la literatura, en el de la gestió i administració cultural del patrimoni escrit i oral, i en el de la redacció i edició de textos de tot tipus i en diferents formats
 A13 Aplica conceptes en el camp professional de la docència de la literatura, en el de la gestió i administració cultural del patrimoni escrit i oral, i en el de la redacció i edició de textos de tot tipus i en diferents formats
 A14 Aplica conceptes en el camp professional de la docència de la literatura, en el de la gestió i administració cultural del patrimoni escrit i oral, i en el de la redacció i edició de textos de tot tipus i en diferents formats
 A18 Aplica conceptes en el camp professional de la docència de la literatura, en el de la gestió i administració cultural del patrimoni escrit i oral, i en el de la redacció i edició de textos de tot tipus i en diferents formats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
 B2 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a dades i no només opinions subjectives i segueix un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B3 Aplica tècniques innovadores i obté resultats
 B4 Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B6 Adapta la forma del missatge a les diverses situacions
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C6 Identifica necessitats de formació

Continguts
Tema Subtema
INTRODUCCIÓ


1. L'escriptura d'un relat

1.1.L'elecció del "món" i de la perspectiva
1.2. L'elecció del ritme

1.3. Triem els elements del relat que volem escriure
Què hem de fer abans de començar a escriure?

La historia que volem explicar
Elements d'aquesta història: personatges, accions, espai i temps
La documentació
Des d'on expliquem la història?
Destinataris/lectors ideals

Lectura d'exemples
Repertori de gèneres del relat
2. Escrivim un relat curt

2.1. el conte breu i el conte molt breu
2.1. el microrelat
El llenguatge i la perspectiva en el relat breu

Lectura d'exemples
3. Escrivim un relat verídic
3.1. Els gèneres autobiogràfics
3.2. El relat periodístic
Límits i possibilitats del relat verídic

L'autobiografia
La biografia
Les memòries

La ficció verídica i el reportatge

Lectura d'exemples
4. Escrivim un poema
4.1.Triem la perspectiva poètica
4.2. Elegim elements de correlat objectiu
La condensació del llenguatge poètic.
Recursos rítmics, eufònics, estròfics
Imatges

Lectura d'exemples
4. Escrivim una ficció dramàtica
4.1. Crear la il.lusió d'assistir en directe a un conflicte
4.2. El llenguatge verbal i els llenguatges escènics
4.3. La representació
El conflicte que desenvoluparem
Espai i temps del conflicte
Els personatges
Tècniques d'escriptura de diàlegs

Lectura/observació d'exemples

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Seminaris
A13
B1
25 50 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A13
B5
22 44 66
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'exposarà breument el contingut de l'assignatura
Seminaris Observació i comentari dels recursos disponibles per portar a terme cadascuna de les activitats del curs. Lectura i comentari dels exemples proposats al dossier de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discussió dels projectes d'escriptura de cadascú i posada en comú i discussió sobre l'eficàcia estètica dels resultats aconseguits

Obertura d'un espai digital comú per a la publicació dels textos

Atenció personalitzada
Descripció
Es portarà a terme a l'aula, a través del moodle, a classe i al despatx, en hores convingudes

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A13
B1
Tindrà en compte la preparació prèvia de l'alumnat en els comentaris a l'aula i la seva participació 25%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A13
B5
Escriptura de diversos textos al llarg del curs:
Sis textos narratius
Tres textos poètics
Tres textos dramàtics

Escriptura d'un relat col.laboratiu (entre tots)
55%
Altres  

Escriptura d'una obra de creació, del gènere que s'elegeixi, d'acord amb unes pautes prèvies d'extensió, que s'haurà de lliurar a final del curs

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

A principi de curs es lliurarà un dossier amb bibliografia i textos de suport, així com fragments de textos literaris

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per accedir a la segona convocatòria caldrà haver fet els exercicis pràctics fixats al Moodel. Hi haurà un exàmen pràctic
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent